Chvrches - Every Open Eye (2015)

Electronic / Pop
Label: Universal

1. Never Ending Circles (3:06)
  2. Leave a Trace (3:57)
  3. Keep You on My Side (4:25)
  4. Make Them Gold (3:51)
  5. Clearest Blue (3:53)
  6. High Enough to Carry You Over (3:39)
  7. Empty Threat (4:04)
  8. Down Side of Me (5:10)
  9. Playing Dead (3:35)
  10. Bury It (3:09)
  11. Afterglow (3:14)
  12. Get Away * (4:40)
  13. Follow You * (3:54)
  14. Bow Down * (4:38)
  15. Warning Call (Theme from Mirror's Edge Catalyst) * (4:33)
  16. Bury It * (3:08)

met Hayley Williams

17. Leave a Trace [Four Tet Remix] * (6:50)
  18. Empty Threat [Big Wild Remix] * (3:29)
  19. Clearest Blue [Gryffin Remix] * (4:22)
Ozric Spacefolk
freddze schreef:
Dan zou het eigenlijk CHVRCHΞS moeten zijn (met ook de E gestileerd).

Deze tweede plaat van Chvrches is al even fantastisch als de eerste. Pure rock n'roll!! Als ik nummers 1, 3 of 7 hoor, heb ik meteen zin om als een gek door de kamer te springen. Dit is dan ook geen muziek voor ouwe zemelaars, maar voor danslustige jongelingen. Met de teksten is niets mis en de muziek is puur vakmanschap.

Een bericht waar ik me zeker achter kan scharen. Samen met Kate Boy voeren ze voor mijn part toch de voorhoede van de nieuwe synthpop aan.

avatar van E-Clect-Eddy
Deze begint me steeds beter te bevallen, veel 80s synthpop gevoel in diverse nummers. Sommige nummers klinken als Metric light alhoewel Metric op hun nieuwe album zelf als Metric light klinkt

Dim
Waar ik de nieuwe van Metric ronduit teleurstellend vind, is dit een plaat voor de replayknop! Geen zwak moment te vinden op dit album.

avatar van Johnny Marr
'High Enough To Carry You Over' is één van de hoogtepunten hier, en is niet gezongen door Lauren. Dit alleen al betekent dat deze een veel mindere worp is dan de eerste, maar toch is het nog altijd een erg leuk album geworden.

Andere niet te missen CHVRCHES-krakers zijn ook hier weer te vinden onder de titels 'Never Ending Circles', 'Leave a Trace' en 'Empty Threat'. Nogmaals: Every Open Eye is een stap terug ten opzichte van The Bones of What You Believe. Dit terwijl er nochtans absoluut geen sprake is van een heel andere sound of zo, hij klinkt ongeveer hetzelfde. Gewoon, minder. Weet niet goed waarom.

Misschien gaat ie nog groeien, maar ik vrees dat dit een herhalingsoefening is geworden. Een leuke herhalingsoefening, dat wel, maar hopelijk gaan ze in de toekomst nog wat meer gaan doen met deze leuke sound. Wat wel vaststaat is dat ze het weer goed gaan doen op de hippe festivals van volgend jaar/komende jaren. Hopelijk doen ze BKS weer een keer aan, want was dat een feestje zeg in 2014.

Ik val nog even voor de laatste maal in herhaling, maar sta me toe, want wat is 'Leave a Trace' toch een toppertje. Waanzinnig nummer. Overigens bezit ik de versie met de drie bonustracks en die voegen niet heel veel toe eerlijk gezegd.

avatar van vigil
Ik gooi er een halfje bovenop. Ik heb de cd de laatste dagen een aantal keer op redelijk volume in de auto laten draaien en dat werkt blijkbaar. In eerste instantie miste toch een beetje de sparkle van de eerste plaat. Het klinkt prima hoor maar ik hoorde niet veel meer verschil meer tussen deze band en popprinsjes als Ellie Goulding (om maar eens wat te noemen) maar na nog een paar keer draaien kom ik er toch wel achter dat dit zo catchy is al de pest.

Mijn klapper is Clearest Blue

avatar van Rudi1984
Nooit verwacht, maar ik maak er een 9 van. Het is absoluut geen rocket science wat ze uitvoeren, maar wat luistert het toch bizar lekker weg zonder dat het gaat vervelen. Ik blijf de cd er maar bij pakken, vooral uit de autoradio is hij niet meer weg te slaan.

Dim
Ik gooi deze ook een half punt omhoog, want 3,5 is m.i. te weinig voor een plaat die ik maar blíjf draaien.

avatar van TornadoEF5
Lekker album, haalt constant een goed niveau!

avatar van sjinobi
Het eerste album pakte mij nooit helemaal. Vond dat gezang soms maar een beetje irritant. Oke, liedjes als the mother we share en gun kon ik zeker wel waarderen. Maar verder dan die twee kwam ik eigenlijk nooit. Maar vanaf de eerste luistbeurt van clearest blue was ik ineens verkocht. Geen super moeilijke liedjes, maar het luistert gewoon heerlijk weg. Ben erg benieuwd naar hun concert op lowlands

stoepkrijt schreef:
In het refrein van Bury It lijkt ze nogal geforceerd een 'rockstem' op te willen zetten. Op die momenten klinkt ze bijvoorbeeld erg als Hayley Williams van Paramore.

Bury It ft. Hayley Williams. Dit is gaaf!

avatar van Arrie
Stiekem lezen ze gewoon mee.

avatar van DjFrankie
1/2 verhoogd, 2 jaar later is dit nog steeds een geweldig lekker album

Ik snap de populariteit hier niet van, zelfs bij de meerwaardezoeker. Te zoet voor mijn oren.

avatar van stoepkrijt
Ik stond net met de twee albums va CHVRCHES in de hand en stond af te wegen welke ik zou draaien. Mijn onderbuikgevoel koos voor deze en ik begrijp alweer waarom. De popmelodieën op dit album blijven ijzersterk en kapotdraaien lijkt onmogelijk. Ik blijf 'm draaien tot het tegendeel bewezen is.

stoepkrijt schreef:
Dat 'maybe the water's high'-stukje in Empty Threat vind ik het mooist gezongen stukje tekst van dit hele album. Daar kun je pas goed horen dat haar onvervormde, pure stemgeluid zo mooi is.
Ik heb zojuist weer ont-zet-tend zitten genieten van dat een zinnetje, maar dat had ik hier dus al een keer gedeeld. Ik bevestig het nog maar eens.

avatar van Johnny Marr
Ik was toch veel minder onder de indruk van dit album dan van het nog steeds briljante debuut. Geef nieuw album though.

gerre schreef:
De suikerspinkleurige rozen op de albumhoes zijn inderdaad niet slecht gekozen. Zoeter dan het debuut, dat zeker, maar het klinkt bij CHVRCHES niet ongepast. Laurens stem leent zich er bovendien uitstekend voor.

avatar van Pepino
gerre schreef:

Ben blij dat je het, vanwege die reden, niet meteen een score van 0,5 geeft. Er zijn veel users die zoiets onterecht wel doen. Kudos!

avatar van Rudi1984
Johnny Marr schreef:
Geef nieuw album though.

Je wordt op je wenken bediend. Lauren is op Insta al aan het teasen dat het een lieve lust is.

Pepino schreef:

Hij geeft 0 sterren, nog erger

Rudi1984 schreef:

She's such a lil' tease.

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
Berichten over nieuw werk verplaatst naar Chvrches

avatar van Screenager
Heb Chvrches een aantal jaren terug in Sziget mogen aanschouwen, en hoewel dat zeker een heel leuk optreden was, was ik niet echt overdonderd door de kwaliteit.

Na de eerste 2 nummers hier te horen, was ik best wel enthousiast. Perfecte synthpop. Jammer genoeg slaat dat euforisch gevoel vrij snel om. De beats in Keep You On My Side zijn al wat minder mijn ding, maar het is vooral de stem die me na een tijdje toch echt begint tegen te slaan. In een groot aantal nummers zingt ze op een wel heel popvriendelijke manier en dat trek ik blijkbaar heel wat minder. Zo een Empty Threat bijvoorbeeld trek ik dan toch niet.

Over het algemeen zeker een handvol goede tot zelfs uitstekende nummers, maar een heel album lang kan ik dit toch niet volhouden.

Desondanks tóch zin om ze op BKS nog eens te gaan bekijken. In een festivalsfeertje en een licht beschonken toestand wel ideaal om eens op los te gaan.