Frank Zappa - The Grand Wazoo (1972)

3,98

Jazz / Rock
Label: Bizarre

1. The Grand Wazoo (13:19)
  2. For Calvin (And His Next Two Hitch-Hikers) (6:06)
  3. Cletus Awreetus-Awrightus (2:57)
  4. Eat That Question (6:42)
  5. Blessed Relief (7:59)
79 BERICHTEN 1 MENING

Oryza schreef:
Deze staat op mijn cd aangegeven als 'Frank Zappa/The Mothers'. Waarom is hier nu in godsnaam 'The Mothers of Invention' van gemaakt....

Op zowel mijn puntgave LP hoes (jawel ) als op het vinyl zelf staat inderdaad ''The Mothers''.
De naam Zappa verder niet.

The Grand Wazoo Tour

The Grand Wazoo was Frank Zappa's name for his band that toured in September of 1972. He used this name on stage and in the "Reprise Circular", but ads for the tour billed the concerts as being performed by "Frank Zappa", "The Mothers Of Invention", "The Mothers", and/or "Hot Rats".

Link

En hierbij nog een goede link naar meer info omtrent Frank Zappa's Big Band Projecten uit 1972.

avatar van ricardo
Prachtige plaat die ik nu even weer aan het draaien ben sinds lange tijd. Wat een prachtige mooie sfeer herbergt deze plaat in zich. Hier voel ik mij nu echt bij thuis. Vooral Blessed Relief is echt grandioos. Zulke mooie muziek stukken maken ze vandaag de dag echt niet meer vind ik.

ricardo schreef:
Zulke mooie muziek stukken maken ze vandaag de dag echt niet meer vind ik.

Zappa is dan ook alweer 17 jaar dood, vandaar...

Maar inderdaad, dit (en Waka/Jawaka) is 1 van mijn meest geliefde Zappa albums.
Een keus die niet makkelijk te maken is in het geschift grote aanbod van de beste man...

avatar van LucM
Werkelijk prachtig album van Frank Zappa, een geslaagde mengeling van rock, jazz en wat klassiek. Een album die je hoe langer hoe meer waardeert.

Edwynn
Alleen het waanzinnige openingsnummer rechtvaardigt de aankoop al. Alle registers worden opengetrokken. Zinderende solo's van de diverse instrumenten. En dat alles ondersteund door krankzinnig drumwerk.
Tegelijkertijd valt de intensiteit pas na een aantal luisterbeurten op. De muziek kan ook heel ongemerkt aan je voorbij trekken. Dat geldt nog meer voor de overige nummers. Maar ook daar dringen de fantastische details zich meer en meer aan je op.
The Grand Wazoo is een spannend avontuur dat direct vertrouwd aanvoelt maar nog niet meteen haar diepste geheimen prijsgeeft.

Maar ja, dat geldt min of meer voor elke Zappa cq Mothers plaat.

avatar van Ernie Ball
Joy schreef:
hij kon het wel, rustig kabbelende nummertjes maken, nu eens niet volgepropt met duizend en 1 noten per seconde

hij had er alleen verdomd weinig zin in gezien het aantal relaxte plaatjes , tegenover de drukke bedoeling waar zijn platen vol mee staan

Niet volgepropt met duizend en een noten per seconde? Heb je wel eens opgelet hoe onvoorstelbaar snel de toetsenist speelt op sommige delen van dit nummer. Dat gaat echter zo smaakvol dat het toch rustig overkomt. En dat geldt, denk ik, voor dit hele album: virtuoos, maar zo smaakvol gedaan dat het niet overkomt als een stortvloed aan noten en krachtpatserij.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat het album heeft moeten groeien bij mij. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Hot Rats of Joe's Garage.

avatar van vigil
Ik gooi er nog een halfje bovenop!

avatar van kobe bryant fan
Erg mooie Zappa plaat, de opener is erg sterk en boeit me de voledige speelduur.
De sfeer van de plaat lijkt wat op die van Waka/Jawaka, de invloeden van Jazz zijn hier weer erg goed te horen. Een verdiende 4,5*

kobe bryant fan schreef:

We hebben er weer een schaapje bij in de kudde van Zappa

avatar van kobe bryant fan
Zeker! Ik heb nog niet superveel Zappa platen gehoord maar tot nu toe zat er nog geen één mindere bij alleen Lumpy Gravy mist wat structuur naar mijn mening.

avatar van Tony
Grandioos begin met The Grand Wazoo en grandioze afsluiters met Eat That Question en Blessed Relief. Helaas weerhoudt de ode aan Calvin mij van het geven van de volle mep. Calvin kakt in het middenstuk te ver weg.

avatar van Stalin

Helaas weer een lid van de Zappa-clan overleden...
Was al enige tijd geleden, maar kom er nu net pas achter, vandaar.

R.I.P. Tony Duran

Anthony (Tony) Philip Duran of Bruceville, Texas passed away on December 19, 2011 surrounded by family in his home after a two year battle with Prostate Cancer.

avatar van Tony
Tony schreef:

Wat een dom gelul, kerel. Niks anders dan het volle pond voor deze weergaloze Zappa. Mijn nederige excuses dat mijn oren blijkbaar een beetje verstopt zaten.

avatar van freakey
Tony schreef:

Tony wijst Tony terecht.....

avatar van Sir Spamalot
The Grand Wazoo is een grotendeels instrumentaal album met hier en daar een klein fragment zang. Dit album bevalt me wel met zijn blazerssectie en gitaarsolo’s. Vanaf het begin hoor ik in het titelnummer uitmuntende jazzy muziek met een lekker tempo. Ik mis totaal geen zang.

For Calvin (And His Next Two Hitch-Hikers) bevat enkele strofen zang maar laat verder alle ruimte aan de heren muzikanten. Het nummer heeft toch een rare ondertoon. Ik hoor het minder graag, zal wel binnen een paar maanden of jaren wel veranderen. Cletus Awreetus-Awrightus heeft voor mij smakelijk pianowerk. Eat That Question is mijn speciaal geval op dit album, free jazz met een prachtige gitaarsolo. Mooi trompetspel op de afsluiter.

Bij Hot Rats heb ik een eulogie afgestoken over Frank Zappa als gitarist, nu doe ik een klein woordje voor drummer Aynsley Dunbar. Ik wist dat hij heeft samengewerkt met Michael Schenker en met David Coverdale (van Whitesnake), over zijn uitvoerig werk voor Frank Zappa wist ik tot voor kort niets. Hij heeft aardig wat albums ingespeeld voor hem en zijn drumwerk is hierop heerlijk vloeiend en gloeiend. Schitterende drummer.

Opnieuw een uitstekend album met rijke sfeervolle muziek, ideaal om rustig wakker te worden op een zondagochtend na een avondje uit met te veel (hoewel…) Belgische streekbieren. Het moet niet altijd Metal zijn… Opnieuw een vier.

avatar van kaztor
Blessed Relief zou zo uit de hoed van Joe Zawinul kunnen komen.

Assurancetourix
Eat That Question

avatar van Stijn_Slayer
Het blijft hilarisch en briljant tegelijk hoe Zappa dolkomisch de melodie meezingt tijdens 'Cletus Awreetus-Awrightus'. Hoogtepunt van de plaat!