Ergens begin dit jaar kwam ik in aanraking met dit album. Geen toeval, dit is een naam waar ik vaak op stuitte en die me al langer werd aangeraden. Broken Social Scene is een band rondom Kevin Drew en Brendan Canning, die samen met een hoop leden uit andere bands uit (voornamelijk) Toronto BSS hebben opgericht. Rond de tijd van dit album bestond de band uit ongeveer 14 muzikanten als ik me niet vergis.
Dat de groep zoveel bandleden kent is ook duidelijk horen, de muziek klinkt behoorlijk divers en blijft niet hangen rondom één bepaald geluid. Een hoop muzikale variaties hand in hand met een hoop talent en creativiteit zorgen voor het typische BSS geluid. Het geluid zoals je het wilt hebben. Want hoewel de band erg divers klinkt is het geluid toch weer heel typisch. Erg genietbaar en ook wel uniek in ieder geval.
Nuja, You Forgot It In People dus, een plaat waar ik op het begin niet zo veel mee kon. Horend dat het vol staat van creativiteit en goede ideeen duurde het zeker een paar weken voordat ik hier echt in zat. En dan blijft ie ook echt groeien. Inmiddels is hij uitgegroeid tot mijn favoriete album. En niet eens op de voet gevold door een andere plaat eigenlijk. Tijd om wat eens wat meer te zeggen over deze CD. Dus.
Het album opent met een rustig electronisch, sferisch nummertje dat de wat vreemde naam Capture The Flag heet (een beetje vreemde albumtitels komen we hier op dit album wel vaker tegen), waarna we echt kennis maken met het, hoe simpel kan ik het zeggen, fijne geluid van deze band.
KC Accidental is een lekker luid instrumenteel nummer rondom een heerlijke gitaarriff . Klinkt alsof alle deuren worden open gegooid en een heerlijke luchtigheid die naar buiten komt. Ofzoiets. Vervolgens volgt het heerlijk relaxte
Stars and Sons met een wel té lekker basslijntje. Instrumentatie/zang is lekker subtiel, en zeker subliem, om maar twee subwoorden te noemen. Puur geluk. Lekker overlopen in inelkaar doen de nummers dan weer niet, maar wie kan zich daar eigenlijk druk om maken als je stuk voor stuk zulke briljnate nummers hebt. Wat ons brengt naar het eerste nummer dat ik als favoriet heb aangevinkt.
Almost Crimes. Het perfecte gitaarpopnummer, catchy en het draagt iets unieks met zich mee. Mede door de lyrics waar ik waarschijnlijk nooit achterkom wat nu precies betekent. Prachtige zanglijnen vooral, of ik er nu van moet lachen of huilen, ik weet het niet, maar dit soort mooie momeneten in de muziek vormen voor mij die kleine top van de ijsberg.
Een lekker rustig album is het sowieso, maar
Looks Just Like The Son is toch wel pure onvervalste chillheid. Niet een nummer dat er per se uitspringt ofzo maar wel vreselijk lekker dromerig.
Pacific Theme kent ook weer van die heerlijke frisse muzikale omlijsting. Wederom een vreselijk lekker instrumenteeltje net als KC Accidental. Vooral van de zomer heb ik dit veel nummer veel gedraaid, perfecte soundtrack voor die lange warme zomeravonden. Meer van dit!
Het waait. En het is te merken, we gaan weer een heel andere kant op en van een mooie overgang is weer geen sprake. Maar wel van de volgende favoriet, of moet ik zeggen uberfavoriet:
Anthems for a Seventeen Year-Old Girl. Van wat ik er uit kan halen gaat het over iemand die aan is veranderen/aan het veranderen is. Al is het voor mij wederom een raadsel wat hiermee wordt bedoelt:
'
Park that car, drop that phone,
Sleep on the floor, dream about me'
Wat vaak herhaald wordt. En hoe mooi. Het nummer bouwt uit vanuit een vervormde stem en een partij strijkers op de achtergrond. Wederom een erg subtiel nummertje, ik word er altijd erg stil van en ga er van voor me uit zitten staren
Vaak draaien doe ik zo'n nummer niet, maar als ik hem opzet is het steeds weer raak. Awesome.
Cause=Time is het ook weer een favoriet. Wat een belachelijk lekker nummer. Het nummer doet mij wat Dinosaur JR./Pavement achtig aan. Lekker simpel popnummertje, maar toch ook weer niet. Verschillende 'draaiingen' en heerlijke zanglijnen wederom (als dat uberhaupt een woord is) zorgen ervoor dat het geen vlak nummertje wordt. Clip van dit nummer is inderdaad niet te doen. Hoewel ik sowieso liever zelf een beeld creëer in mijn hoofd.
Late Nineties Bedroom Rock for the Missionaries (rare maar toch eigenlijk wel prachtige titel) is een beetje een apart nummertje waat het expiriment wat ruime krijgt. Het bouwt rondom een tam ritme met steeds wat vervormde geluiden/gitaren in de vorm van een melodie om weer eens lekker wat bij weg te dromen.
Shampoo Suicide is ook weer zo'n heerlijke dromert in de stijl van Looks Just Like The Sun. Aangenaam gekloot met gitaren en een zorgvuldig basslijntje. Hmmm.
Lover's Spit is een nummer waar ik nog altijd niet zo goed bij kan. Kan er maar niet van gaan houden, beetje saai skipnummer eigenlijk.
I'm Still Your Fag doet wat het moet doen maar weet ook niet echt bijzonder te worden. Het laatste nummertje is dan wel weer lekker geslaagd met zijn aangename strijkers.
Deze mensen hebben een duidelijk gevoel voor fijne melodie en elk goed idee wordt omgezet tot een prachtnummer, dat vreselijk 'open' en eerlijk klinkt. Geen idee hoe ik dat moet hier zo even moet uitleggen, maar dat komt eigenlijk gewoon in me op. Of zoals iemand eerder ook al zei: een frisse wind. Hoewel de laatste paar nummers wat minder schoonheid bevatten en het geen mooi geheel is is dit toch mijn absolute favoriete album. Voor mij persoonlijk staan hier een aantal heeerlijke en unieke muziekstukkies op.
Ok, dit is dus een hele lap gezever geworden, haha. Excusez-moi als ik iemand zijn tijd heb verkloot mocht iemand dit helemaal hebben gelezen
.
Overigens hebben Kevin Drew en Brendan Canning beide ook een solo album gemaakt die beide ook de moeite waard zijn. Ligt een beetje in het zelfde straatje als het BSS geluid.