Archive - Lights (2006)

7. I Will Fade (3:09)
  8. Headlights (3:32)
  9. Programmed (5:45)
  10. Black (2:52)
  11. Taste of Blood (4:34)
avatar van Koston
Ik ben wel benieuwd, de vorige cd heb ik na een overweldigend optreden op pukkelpop meteen aangeschaft.

Ik ben ook benieuwd hoe deze klinkt. Waarschijnlijk schaf ik hem binnenkort wel aan. De vorige vond ik in alle geval een meesterwerkje.

Lekker album. Naar mijn mening niet zo goed als "Noise" maar dat is meer een kwestie van smaak. Vergeleken met "Noise" klint dit album meer ambient achtig (luchtiger). De sound is als een mix tussen Massive attack en Radiohead.

Uitschieter is de 18 minuten durdende 'Lights'.

Een hoop gezijk aan mijn hoofd gehad. Alles negatief, alles was kut. Nu lig ik op het strand in portugal. Ik voel me nog licht in mijn hoofd door de alcohol van afgelopen nacht. Het nieuwe album van Archive, Lights speelt door mijn hoofdtelefoon. Tot dusver bevalt het me goed. Nummer 5, Fold, begint. Een fijne piano melodie. Dan volgt de tekst:

I've been walking through the park
I've been walking in the dark
I've been walking in the rain
I've been walking with so much pain
I've been walking in the sun
It's bought me so much fun
Lying on a beach
Darkness out of reach
The world is not so cold
But still it makes me fold

35 graden celcius en ik krijg kippenvel. Ik kijk in het rond en zie mensen duidelijk genieten van de zon, het water en het strand. Ik voel me beter dan ooit en met die laatste zin ben ik het niet meer eens. Ik wil leven!

Brilliant album. Ligt erg tegen hun beste album YALTSTM aan. Voor nu 4,5

CD gekocht na een geweldig live concert in Nyon-sur-Crans (CH). Viel erg goed. Het nummer Lights is vooral verslavend. Mooie lange opbouw. Dat mogen de grote jongens niet meer van hun platenbaas. Herken trouwens de ervaring van dajado (niet in Portugal helaas). Sindsdien staat ook Archive voorgoed in mijn eigen muziekgeschiedenisje gegraveerd, met bijbehorende geur, kleur, sfeer en herinneringen. Mooi man.

avatar van venommyotis
Beste, ben op 6 oktober gaan kijken naar Archive en dit in brussel in de ab...Man,man,man...heb al héél veel live concerten gezien, U2,Coldplay,Starsailor enz...wat Archive deed was 'amazing' goed georganiseerd en pracht van een muziek, Again was voor mij het hoogtepunt, zo echt en ingetogen gezongen en gebracht...kippevel. Deze groep staat er echt niet zijn geld te verdienen, ze genieten van hun muziek en geven de fans het allerbeste, iets wat van de grote namen op deze muziekwereld niet gezegt kan worden...10/10

avatar van mathias
Mooi album, met vooral in de single en het titelnummer een ongelofelijk goede spanningsboog. Niet zo goed als 'Take my head' (het enige andere album dat ik van ze heb), maar toch nog goed voor 3,5*

avatar van Onderhond
Heb Veins even gehoord ... grote uitzondering of is dit gewoon een rock album (electronic )

avatar van james_cameron
Niet overal even sterk, maar het prachtige titelnummer maakt veel goed. Opvolger Controlling Crowds is net iets beter, wat mij betreft. Vooral in de rustige songs verliest het album wat aan kracht, maar ook de meer uptempo songs zijn niet altijd memorabel.

avatar van Flaphead
degelijk album, maar na het briljante You all look the same to me en het sterke Noise toch minder. het Archive-geluid is duidelijk aanwezig, maar ik mis de stem van Walker wel. te wisselvallig van sterke en erg zwakke nummers (te ballad).

avatar van Saldek
Venommyotis schreef:

Mijn 'ontdekking' van dit jaar, deze band Archive. Geweldige diepgaande muziek die echt speelt op het gevoel. Meer betekenisvolle muziek die me bij de kladden grijpt, niet normaal.
Misschien is het eens een singel geweest, maar ik vind het nummer Sane er zeker potentie toe hebben. Zwakkere momenten hoor ik niet op dit album.....wel betere, veel betere en nog veel betere met de kroon van het al onbetwist 'Lights'.....een trip, echt een heftige trip met als muziek als de enige geestverruimer.....
Dus ik kan alleen beamen wat Venommyotis schreef. Menig 'grootheid' zou hier een goed voorbeeld aan kunnen nemen: melodieus, psychedelisch, dansbaar, diepgang, emotie en echtheid: alle tegelijk !
Wat mij betreft het neusje van de zalm van de 21e eeuw. En live idd. Ik heb de gigs alleen van YouTube mogen genieten, maar manmanman, de lui lusten er pap van! De intensiteit waarmee ze lijken te spelen is de intensiteit die ze overbrengen. Als ze in de buurt komen dan moet ik er zijn. Zo'n belevenis weiger ik te missen. Cijfer spreekt denk ik voor zich...........

avatar van Thin Air!
Lights is simpelweg buitenaards. Ik heb medelijden met de mensen die dit niet goed vinden.

avatar van vigil
Huh, net of er mensen zijn die Light uberhaubt slecht kunnen vinden

Maar goed, ik gooi er nog een halfje bovenop, prachtig album. Mijn gele sterren zijn uiteraard voor het titelnummer en verder voor het openings duo.

avatar van Casartelli
vigil schreef:

Dat blijkt... het titelnummer kaapt meer dan 1/3 van de gele sterren weg, wat toch knap is als iedereen er 3 uit mag delen.

Prima album inderdaad, al vind ik ook deze, net als de meeste andere Archive-albums, naar het eind toe wat minder worden.

avatar van Thin Air!
Headlights vind ik wel de absolute topper op het tweede gedeelte van de CD. Voor de rest zijn de nummers inderdaad wat minder dan het gedeelte tot en met Lights.

avatar van tbouwh
Jeetje, wat een ervaring is dit weer. Controlling Crowds blies me omver, bij deze houd ik me nauwelijks staande. Dit om het verschil aan te geven; ik vond CC nog net iets beter. Absolute uitschieter is ( uiteraard ) het schitterende Lights. Dat heb je niet vaak, dat je na 18 minuten baalt dat een nummer afgelopen is. Een fenomenale opbouw, en als de zang invalt wordt het alsmaar beter... Lights is daarmee niet het enige goede nummer. Eigenlijk staar er geen enkel zwak nummer op deze cd, maar het is wel zo dat sommige nummers duidelijk minder zijn dan andere.
Fijne diversiteit; Sane en System zijn wat steviger, waar Taste of Blood, Fold en I Will Fade schitterend zijn in hun eenvoud. De nummers die ik nog niet heb genoemd heb vind ik minder, maar zeker niet slecht; ik heb genoten van deze cd als geheel, en het komt op details aan dat ik deze cd niet maximaal becijfer.

avatar van Thin Air!
Plak Buddha, God & Allah aan elkaar.
Voeg daarbij het euforische gevoel dat je vrouw niet op je schoonmoeder lijkt en.....je hebt iets wat bijna in de buurt komt van Lights.

avatar van tbouwh
Waarom dan maar 4*, Thin Air?

avatar van Thin Air!
Ik had het over het titelnummer tbouwh.
Gewoon te groot voor deze wereld.

avatar van tbouwh
Ah oke, dat verklaart het. Album heet natuurlijk ook zo; ben het wel met je eens, weergaloos nummer.

avatar van Broem
Archive is voor mij een band met pareltjes op de albums die ze uitbrengen. Op Archive - Controlling Crowds (2009) het nummer Collapse/Collide. Op dit album is dat het nummer Lights. Wat een heerlijk nummer is dat zeg. Ruim 18 minuten maar geen seconde teveel. Ook hier geldt dat ik het hele album wat minder vind. Zoals gezegd springen sommige nummers er pregnant uit.

avatar van DjFrankie
Prachtige plaat weer voor Archive, het ultra lange Lights natuurlijk het hoogtepunt