Ryan Adams - 1989 (2015)

Rock / Pop
Label: Pax-Am

1. Welcome to New York (3:18)
  2. Blank Space (3:21)
  3. Style (2:44)
  4. Out of the Woods (6:07)
  5. All You Had to Do Was Stay (3:30)
  6. Shake It Off (4:06)
  7. I Wish You Would (3:44)
  8. Bad Blood (3:55)
  9. Wildest Dreams (5:21)
  10. How You Get the Girl (3:50)
  11. This Love (4:45)
  12. I Know Places (5:14)
  13. Clean (4:23)
avatar van Hedser
Grappig project. Adams die het gehele album 1989 van Taylor Swift covert.

avatar van Wickerman
Het eerste nummer Bad Blood is ondertussen als voorproefje.

avatar van NewYorkCityLight
Ben hier eigenlijk best benieuwd naar . Zijn cover van 'Wonderwall' vond ik ook een upgrade.

Mooie hoes ook.

avatar van Emile93
1,0
WTF wie gaat nou een HEEL album van Taylor Swift coveren??? HAHAHAHA!

Steve McQueen
Tja. wat moet je daar van zeggen? Toch ben ik benieuwd wat hij er van gemaakt heeft. Op een of andere manier ben ik ervan overtuigd dat mr Adams wat in dit album heeft gezien. Ik denk dat ik maar eens naar Taylor Swift's 1989 moet gaan luisteren en dan eens kijken wat Ryan hiervan heeft gemaakt.
Leuk luisterprojectje

De teksten van mevrouw Sfift zijn iig al dik in orde

avatar van CWTAB
klinkt niet slecht maar een gans album... Ryan heeft dergelijke trucjes al eens willen doen als ik me dat goed herinneren maar die dingen werden dan geschrapt.....

avatar van Slowgaze
Het origineel van 'Bad Blood' is natuurlijk een stuk beter, maar naar dit album ben ik toch wel benieuwd. Het originele 1989 is sowieso een van de beste albums van de afgelopen jaren. #TeamTaylor

Ryan Adams bewijst hiermee waarom het een ongelofelijke baas is. Bad Blood klinkt nu al fantastisch.
Volgend project misschien een album van Bryan Adams?

Steve McQueen
Na wat luisterbeurten van het originele Swift album kom ik tot de conclusie dat dit een album is vol met lekkere popsongs en catchy hooks. Jammer alleen dat de productie er een is die de meeste tienermeisjes zal bekoren maar die mij niet kan boeien. Gericht op de commerciele muziekmarkt en aanhakend op de trent van de Rihanna's en Katy Perry's op de wereld.
Het album zou bij mij niet verder komen dan 2,5 a 3 sterren al zou ik de songwriters kwaliteit van deze meid niet willen ontkennen. Wat een productie al niet kan doen.
Nu eens kijken wat Adams met deze nummers heeft gedaan

avatar van japser121
Dit album is zo goed, dat je je afvraagt hoe die Taylor Swift haar eigen nummer zo verkwanselt kon hebben.

Steve McQueen
This Love is een geweldige cover. Persoonlijke favoriet momenteel. Hoe dubieus dit project ook is ik blijf dit album draaien. Zou dit gewoon een nieuwe Adams zijn zou ik behoorlijk onder de indruk zijn geweest.

avatar van Slowgaze
Ik heb net een paar nummers gedraaid, maar het is Adams gelukt om covers op te nemen van 'Blank Space' en 'Shake It Off' die bij lange na het niveau van het origineel halen. 'Style' heb ik maar voortijdig afgezet. De hele plaat ga ik toch maar eens draaien, maar in de buurt van het origineel zal wel niet kunnen komen. En wie toch een 'verantwoorde' Swift-cover wil horen: Stephen Malkmus doet een heel toffe 'Blank Space'.

avatar van Marteen
Uitstekende coverplaat. Stuk beter dan het origineel, maar goed, Ryan Adams is ook andere koek dan Taylor Swift.

avatar van Gretz
De eerste 3 tracks komen bij lange niet in de buurt van de originelen. Style in Ryan Adams' versie is zelfs ronduit slecht.

Antagoon

Heel verantwoord, maar dat is me wat al te makkelijk. Het viel me op dat van al die bakvissen de nummers (of moet ik nu 'treks' zeggen?) van Taylor Swift wèl bleven hangen. Op het irritante Bad blood na.
Volgens mij is ze gewoon heel goed en dat vindt Ryan Adams waarschijnlijk ook gezien deze plaat. Al zou hij minder verheven motieven kunnen hebben.
Dat deze plaat me meer doet is nogal voor de handliggend als Ryan Adams liefhebber, maar het blijven wel háár nummers

Antagoon schreef:

Swift is momenteel ook heel goed (naar mijn mening dan, en ik ben weliswaar een fanboy, maar toch), en heeft met 1989, ik blijf het zeggen, een ijzersterk album gemaakt. Ik kan niet tegen de air die sommigen hebben, zo van dat Swifts liedjes eerst stom waren en toen heeft Ryan Adams ze opeens wel goed gemaakt. (Ik zeg trouwens niet dat jij dat doet, jij nuanceert, en dat is tof. Peace out.)

Rudi1984
Erg leuk project, vooral omdat Ryan Adams-fan Taylor Swift er zelf door in de wolken is. Afgaande op de eerste paar nummers is het echter niet heel veel meer dan 'leuk'; de covers halen uiteraard in de verste verte het niveau van de originelen niet, in geen enkel opzicht.

Maar toch: tof dat hij zich hieraan durft te branden. Bewijst eens te meer wat een aanzien Swift heeft onder collega-muzikanten.

Antagoon schreef:
Al zou hij minder verheven motieven kunnen hebben.

Hij meent het oprecht. Bij de release van 1989 (het origineel) prees hij het album al via Twitter.

Antagoon
Ah, wist ik niet, maar leek me ook het geval. TS bewijst dat het kan, goede popmuziek voor de massa. Balen dat ze niet op Spotify staat.

Rudi1984
Ze staat wel op Apple Music. Kost evenveel en heeft een breder aanbod.

khonnor
leuke coverplaat van de ryan. niet beter dan het origineel.... maar wel.... anders

ben het overigens niet eens met Rudi1984 dat apple music een breder aanbod heeft dan spotify. als je wat meer in de diepte gaat en minder bekende artiesten zoekt (uit indie, ambient, metal, etc....) heb je meer kans op Spotify dan op Apple Music.

hopelijk verandert dit snel, want ik hou wel van het ecosysteem van Apple, maar voorlopig hou ik het bij Spotify

Steve McQueen
Ach. Je houd van de ene stijl of de andere. Mijn mening is dat de liedjes meer diepgang krijgen met de arrangementen en stem van Adams. Zoals ik al zij zijn de nummers van Swift te glad en commercieel gearrangeerd.Het is niet voor niks dat hitproducer Max Martin (Britney Spears, Backstreet Boys, N Sync enz... achter de knoppen zat. Het moet dood geproduceerd om maar een hit te krijgen.
Neemt niet weg dat de nummers en teksten niet goed zijn of dat Taylor Swift geen talent heeft o.i.d.

avatar van gherdt
Wat een wereldidee. En wat een wereldplaat! Ryan was toch alweer een decennium van mijn radar verdwenen maar zet zich zo weer volledig in mijn schijnwerpers. Toevallig heel de zomer de Taylor editie grijsgedraaid dus bij het invallen van de herfst komt dit als geroepen.
Geweldig wat een andere lading deze uitvoering de nummers geeft. En wat een heerlijke nummers zijn het toch, alles blijft fier overeind al is This Love misschien iets teveel van het (dramatische) goede.
Zweempjes R.E.M. hoor ik in al die prachtige gitaarlijnen en Ryan akoestisch met de galm erop is van een heerlijkheid die ik al tijden niet meer had ervaren met dit heerschap. Worlds colliding was nog nooit zo mooi!

avatar van Gretz
Het zal Adams in ieder geval geen windeieren leggen dat enkel zijn versie op Spotify te vinden is. Genoeg Taylor-fanboys die zoeken op 1989 en nu bij toeval bij dit coveralbum uitkomen en het een kans geven.

Ik vind het geen heel bijzonder coveralbum, mijns inziens zijn teveel te nummers te sober gehouden om echt indruk te maken. Maar hopelijk krijgt Swift door deze toch wel gave actie ook wat meer aanzien van de 'serieuze' muziekliefhebber.

avatar van kaj_666
Er zitten voldoende hele sterke covers tussen om hier makkelijk 4 sterren aan kwijt te kunnen. Love Is Hell was altijd al mijn favoriete Ryan Adams-album, en dit 1989 is daar toch wel vrij goed mee te vergelijken. Ik ga mijn vingers niet branden aan een oordeel over welke 1989 nu beter is; die van Taylor of die van Ryan. Ze zijn vooral totaal verschillend, en waar ik ontzettend kan genieten van de bijna perfecte popmuziek die Taylor Swift soms maakt, kan ik ook ontzettend genieten van de muziek van Ryan Adams. Het hangt maar net van m'n bui af welke plaat ik eerder op zou zetten.

Volgens mij kreeg Taylor Swift sowieso al van veel muziekliefhebbers wel redelijk positieve kritieken in vergelijking met bijvoorbeeld een Katy Perry of Rihanna, maar deze stunt zal er (zoals Gretz ook al zegt) best wel voor kunnen zorgen dat wat meer mensen door de 'poplaag' van haar liedjes heen kijken en zien dat het gewoon hele prima songs zijn.

Rudi1984
Inmiddels ben ik het "hé, wat grappig"-stadium voorbij en begin ik me ronduit te ergeren aan Adams' gemakzuchtige interpretaties. Als hij zelf zo'n liefhebber van het origineel is, waarom heeft hij dan alle persoonlijkheid eruit gegooid? Taylor blinkt uit in die kleine accenten (muzikaal en vocaal) in combinatie met die grootse refreinen. Daar is werkelijk níéts van overgebleven.

Wat Ryan hier doet is de nummers strippen, plat trappen, een flinke galm toevoegen en hoppakee, klaar. Dat resulteert in een erg eenvormige plaat die veelal voortkabbelt maar bij vlagen ook irriteert, zoals in 'Style'. Van een professioneel artiest mag je toch veel meer verwachten.

Als Taylor het album in een uurtje zonder vooropgezet plan akoestisch moest opnemen, zou het resultaat vele malen beter zijn.

Gelukkig is dit een forum, waar ook andere meningen komen. Ik vind het perfecte herinterpretatie van gemakkelijke en breed toegankelijke popnummers. Prima werk van een artiest die hoorbaar door een moeilijke periode ging na zijn scheiding. Sterk plaatje, maar de hang naar Springsteen is hier en daar net iets te groot.

avatar van Gretz
Nog verder omlaaggegaan Rudi1984? Ik vind het geen album wat beter wordt naarmate je het vaker beluisterd, maar het gaat me te ver om dit als een enorme flop te betitelen.

Gretz schreef:

Ja, heb toch gekozen voor de laagste score aangezien elk nummer irritatie bij me opwekt. If it ain't broken don't fix it zeggen ze altijd, maar hier heeft hij zelfs iets wat al prachtig was compleet gebroken.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Ryan Adams - 1989 - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Op het een jaar geleden verschenen 1989 verruilde Taylor Swift de country definitief voor de pop. Het heeft haar zeker geen windeieren gelegd, maar de liefhebbers van Amerikaanse rootsmuziek die haar eerdere platen nog wel konden waarderen, vonden op 1989 over het algemeen maar weinig van hun gading.

Dat 1989 wel degelijk de nodige goede songs bevat blijkt uit de remake die nu is gemaakt door niemand minder dan Ryan Adams.

Ryan Adams raakte verslingerd aan 1989 na zijn liefdesbreuk en heeft er nu een ware breakup-plaat van gemaakt.

De uptempo songs op de plaat krijgen een vertolking waar Bruce Springsteen en zijn E-Street Band zich niet voor zouden schamen, maar het mooist zijn toch de meer ingetogen songs, waarin Ryan Adams de songs van 1989 voorziet van de countryinvloeden die Taylor Swift vorig jaar vergat toe te voegen.

Ik vind 1989 van Taylor Swift niet eens zo’n hele slechte plaat, maar de versie van Ryan Adams is veel en veel beter. Waar de songs van Taylor Swift redelijk aan de oppervlakte blijven, graven de versies van Ryan Adams dieper. De popsongs van Taylor Swift zijn opeens groots klinkende rocksongs vol energie of sobere en ontroerende rootssongs vol emotie.

Wanneer je 1989 van Taylor Swift niet kent, lijkt het er op dat Ryan Adams een van zijn betere platen van de laatste jaren heeft gemaakt. In werkelijkheid gaat een deel van de credits naar de Amerikaanse superster Taylor Swift, al is het Ryan Adams die laat horen hoe de prima songs van 1989 echt moeten klinken.

Ryan Adams is de laatste jaren meer dan eens afgeschreven, maar deze bijzondere versie van een ‘million seller’ laat horen dat we nog steeds rekening moeten houden met het voormalige wonderkind. Erwin Zijleman