Wu-Tang Clan - Enter the Wu-Tang (36 Chambers) (1993)

Label: Loud

1. Bring da Ruckus (4:11)
  2. Shame on a Nigga (2:57)
  3. Clan in da Front (4:33)
  4. Wu-Tang: 7th Chamber (6:06)
  5. Can It Be All So Simple (6:52)
  6. Da Mystery of Chessboxin' (4:47)
  7. Wu-Tang Clan Ain't Nuthing Ta F' Wit (3:36)
  8. C.R.E.A.M. (4:12)
  9. Method Man (5:50)
  10. Protect Ya Neck (4:51)
  11. Tearz (4:17)
  12. Wu-Tang: 7th Chamber, Pt. 2 (5:08)
  13. Method Man [Remix] Skunk Mix * (3:09)
  14. Conclusion (1:00)
avatar van Slowgaze
Voor je het weet praat je de de torture skit helemaal mee, eventueel tot groot ongenoegen van je moeder, maar dat terzijde.

avatar van Arrie
'...and keep feeding you, and feeding you, and feeding you...'

avatar van ArthurDZ
Ik schiet nog elke luisterbeurt in de lach aan het begin van Method Man. I vote beste skit ooit!

avatar van Ernie
"I'll fucking tie you to a fucking bedpost with your ass cheeks spread out and shit "

is altijd een garantie voor een lachbui ten huize Ernie

FRIPI
Het is een classic maar toch niet mijn favoriete plaat uit die tijd. Ik was meer gek van hiphop zoals Gang Starr, KRS-One of Black Moon en DITC.

Mijn favoriete nummer was Method Man. De nnummers zijn vrij lang en bevatten vervelende skits maar de muziek maakt het goed. Dit is overigens voor mij ook het beste wat ze ooit gemaakt hebben als groep.

Hoewel mijn voorkeur altijd uit gaat naar de Jazz-rap van de vroege jaren '90, is deze shit echt legendarisch. C.R.E.A.M. is simpelweg een van de allerbeste hiphop songs aller tijden.

avatar van Shelter
Cream staat aangevinkt bij beste nummers bij mij maar een van de beste in heel Hiphop gaat me wat ver

bennerd
In alle eerlijkheid vind ik dat nogal een flauw nummer als je het vergelijkt met wat er nog op deze plaat staat. Dat refrein staat me na een tijd heel erg tegen.

avatar van leatherhead123
Mee eens. Absoluut geen slecht nummer natuurlijk, maar de status ervan heb ik nooit zo begrepen. Verbleekt nogal bij knallers als Bring da Ruckus en Protect Ya Neck.

Rudi1984
De status van dit album heb ik ook nooit zo begrepen. Ben heel groot Wu-liefhebber (heb zelfs alle soloplaten in de kast staan), maar dit vind ik niet meer dan een solide subtopper. The W is wat mij betreft echt véle malen beter.

Helaas komt dat tijdens de concerten nooit naar voren. Da's toch altijd weer integraal dit album plus een paar (solo)hitjes.

avatar van bonothecat
In het kader van de hele top 50 albums van Musicmeter luisteren, heb ik weer eens een poging gedaan. Maar dit is niet aan mij besteed. Het is mijn oren hele "droge" hiphop, als de muzikale ondersteuning iets melodieuzer zou zijn dan zou ik er misschien meer mee kunnen.

avatar van Kos
Kos
Godzijdank is dat niet zo.

avatar van Brunniepoo
Valt me - gezien de status die dit album geniet - tegen. Muzikaal zeker niet onaardig, maar dat zogenaamd stoere geouwehoer is echt stomvervelend.

bennerd
Probeer eens te letten op hoe dat stoere geouwehoer precies gebracht wordt. Dat maakt het album net zo goed.

avatar van royals
bennerd schreef:

Vooral omdat zij het echt menen en echt waar konden maken ? Maar je kunt natuurlijk ook van de andere kant zijn en zeggen 'voor volwassen mannen is dat wel erg kinderachtig macho gedrag'.

avatar van SirPsychoSexy
Momenteel nummer 36 in de top 250. Kunnen we dit album niet permanent vastzetten op deze plaats? Het is te perfect om te veranderen!

avatar van Slowgaze
Shameek just got bust in his head two times, God!

avatar van Arrie
Slowgaze schreef:
Shameek just got bust in his head two times, God!

Is 'ie dood?

Arrie schreef:

Is 'ie dood?

Hoe bedoel je "Is 'ie dood?"?

Le-gen-da-risch

avatar van Slowgaze
Wat de fok is dat voor een vraag, bennerd? Wat fokking denk je?

avatar van jordidj1
Stiekem even verhoogd naar de volle mep. Vind niemand erg toch? Groetjes

avatar van xrockerx
Rudi1984 schreef:

the W beter? ik snap deze opinie voor geen meter...vind Forever nog een solide plaat maar daarna was het betreft Wu-Tang p laten toch echt wel klaar

Rudi1984
xrockerx schreef:

the W beter? ik snap deze opinie voor geen meter..

Sfeer.

avatar van jordidj1
Als ik iets enorm sterk vind deze plaat, dan is dat sfeer.

avatar van Weirdo Wizzy
Dit album luister ik over tig jaar nog, want wat een beats en de chemie die de negen rappers hebben is ongekend. Vind RZA sowieso een van de beste producers in de hele hiphopgeschiedenis. Het geeft de muziek haast wat filmisch ofzo. Iets wat op de hieropvolgende soloplaten van Raekwon en GZA nog meer naar voren komt. Ben nog het meest fan van de nummers waarop zo'n beetje de hele groep te horen is zoals Da Mystery Of Chessboxin' en Protect Ya Neck. Minste nummer vind ik Can It Be All So Simple.

avatar van gweah
Nerd alert! Hier volgt een lange post van wat sommige een Wu "stan" zouden noemen.

Vorig jaar heb ik van deze klassieker der klassiekers de 7 inch vinyl box set gekocht. Ik ben een hip hop vinylverzamelaar en dit soort uitgaves kan ik nooit laten liggen. Ik heb er ook een van Donuts en een van Criminal Minded. En natuurlijk de chess box van Liquid Swords.

In het (uitgebreide) begeleidende boekwerk bij deze box set staan ook alle lyrics. Wat mij opviel was hoezeer zo ongeveer ALLE verses er gelijk ZO vertrouwd en classic uitzien op papier. Evergreens.

Wat mij daarnaast opviel, was de verschillende en onorthodoxe lengte van de verses. Zoals GZA later zegt op 4th Chamber "...that made me truncate the lenght one tenth": pas onlangs begreep ik dat hij het hier over de lengte van de verse heeft. Meestal zijn hip hop verses 16 regels, of een ander veelvoud van vier. Die 4th Chamber verse was 18 regels, om de verse te laten passen op de track moest hij eigenlijk 2 regels van zijn meer logische 20 schrappen, 2/20 = 1/10, one tenth. Of in andere woorden, twee regels later: RZA shaved the track, niggas caught razor bumps.

Maar nu pas zie ik dat RZA en Wu-Tang dit CONTINU doen. Deze onortodoxe benadering zorgt ervoor dat je als luisteraar nooit weet waar je aan toe bent, of wat er gaat komen. Witty Unpredictable! Ik heb het idee dat RZA hier bewust mee speelt. Op Bring Da Ruckus bijvoorbeeld is elke verse telkens twee regels langer dan de voorgaande, een soort opbouw. Op Protect Ya Neck zijn bijna alle verses 14 regels, een ongewoon en niet afgerond aanvoelend aantal, wat de vaart en de chaos in de track houdt. Etc etc.

Ik zou geen echte nerd zijn als ik het niet even netjes op een rijtje zou zetten:

BRING DA RUCKUS

Deck 12, Rae 12, Meth 14, UGod 4, Dirty 14, Ghost 14, RZA 14, GZA 18

TEARZ
RZA 28, Ghost 22

TOTAAL
Meth 112 bars op 5 tracks (nog excl hooks op andere tracks waar hij geen verse heeft zoals Chessboxing en CREAM)
Rae 104 bars op 7 tracks
—————
Masta 16 bars op 1 track
U-God 12 bars op 2 tracks

avatar van gweah
Wat me wel al eerder was opgevallen, was dat dit eerste album eigenlijk een album was van zeven Wu leden. Masta Killa en U-God doen ten opzichte van de rest eigenlijk niet volwaardig mee.
En dat is een van de minder vaak genoemde redenen waarom dit album ook zo ontzettend sterk is ten opzichte van hun latere werk: de zeven beste en meest charismatische MC's dragen het album.
Geen U-God solo tracks hier.
En de verses zijn korter dan op Forever, waardoor de vaart en afwisseling er goed in blijft.

avatar van Slowgaze
Vandaag is-ie 25 geworden.

avatar van Kos
Kos
gweah schreef:
Geen U-God solo tracks hier.

Masta Killa was toen sowieso geen volwaardig Wu lid.