Wu-Tang Clan - Enter the Wu-Tang (36 Chambers) (1993)

Label: Loud

1. Bring da Ruckus (4:11)
  2. Shame on a Nigga (2:57)
  3. Clan in da Front (4:33)
  4. Wu-Tang: 7th Chamber (6:06)
  5. Can It Be All So Simple (6:52)
  6. Da Mystery of Chessboxin' (4:47)
  7. Wu-Tang Clan Ain't Nuthing Ta F' Wit (3:36)
  8. C.R.E.A.M. (4:12)
  9. Method Man (5:50)
  10. Protect Ya Neck (4:51)
  11. Tearz (4:17)
  12. Wu-Tang: 7th Chamber, Pt. 2 (5:08)
  13. Method Man [Remix] Skunk Mix * (3:09)
  14. Conclusion (1:00)
avatar van niels94
Bovendien vind ik dit album zelfs nog subtieler en beter uitgewerkt dan het latere werk. Het is allemaal wel rauw, maar ondertussen zit er verdomd veel aandacht achter elk geluidje dat je hoort. Bovendien is de afwisseling tussen al die fantastische rappers natuurlijk heerlijk.

avatar van Ernie
Illmaticly Ill schreef:
Meer dan een jaar geleden luisterde ik dit dag in dag uit, na vele luisterbeurten begon ik het eindelijk echt te waarderen. Daarna heel veel solo-albums van de leden geluisterd, die ik na een tijdje ook zeer goed kon waarderen. Nu, na ruim een jaar nauwelijks platen van the Wu door de speakers te hebben gepompt, staat Enter the Wu-Tang weer constant op repeat! En guess what, voor mij is het alleen nog maar genialer geworden. Dit is gewoon de definitie van hiphop. De invloed die deze mannen destijds met dit album hebben uitgeoefend op de hiphopscene, is immens. Van de complexe, geniale rhymes van Rebel INS en GZA, tot de gekheid van A son Unique, de heerlijk rauwe flow van Method Man, de legendarische producties van RZA en ga zo maar door; alles bij elkaar komt zeer dicht in de buurt van absolute perfectie op muzikaal gebied. Geen enkele seconde van deze plaat weet mij te vervelen, ook de stukjes waarbij ze allemaal wat praten storen mij totaal niet. Deze plaat krijgt van mij nu een dikke 10.

P.S.: Ik vernam laatst dat de hele Clan op 20 augustus aanstaande naar de 013 in Tilburg komt, wat voor mij dichtbij is, lijkt me erg leuk om ze live te zien optreden. Iemand hier die ze al eens live heeft gezien, zo ja is het de moeite waard?

Prachtig gezegd! Het is echt het totaalplaatje van alle 9 MC's + de productie die dit volledig tot een terechte klassieker maakt. Liquid Swords staat voor mij nog juist dat ietsje hoger aangeschreven omdat die mij gwn nog iets meer aanspreekt maar dat doet nix af aan de genialiteit van de 36 Chambers.

Heb ze al 2x live gezien waarvan de 1ste keer totaal aan mij voorbijging, stond ergens vanachter op Dour-festival en kende de groep toen nog niet zo goed. de 2de keer live was Lokerse feesten en toen gaven ze, ondanks de afwezigheid van Method Man, een goede show. Binnne 15 dagen staan ze opnieuw op Dour en ik ben erbij! Alleen heb ik afgelopen jaar zowat alle solo-albums erbij gekocht dus zal ik veel meer herkennen van de setlist dan bij de eerdere optredens

avatar van Harderwiek
Illmaticly Ill schreef:
Check hier hoe ze dit jaar live zijn.

avatar van Shelter
live heeft deze groep echt een goede reputatie, heb ze zelf nog niet mogen aanschouwen.
Gaat niet meer gebeuren denk ik in een land waar Lady Gaga niet naar binnen mocht hahaha

blaauw
Beste rap-album wat ik ken.
Ik heb weinig gemeen met de mennekes die dit hebben gemaakt, maar ze zijn grappig, creatief, en ze kunnen rappen, en kungfu gemengd met die rare pianootjes en de ritmes zorgen voor goede beats. Ik mag ze wel.

Gucci-Mane
Een van de beste album allertijden. Respectievelijk kan dit album Hip hop indrukwekkend veranderen.

Elke track is gewoon goed. Elke rapper spit goed. Elke verse is gewoon goed.

avatar van Slowgaze
'Respectievelijk kan dit album Hip hop indrukwekkend veranderen. '

Ik snap deze zin serieus nog steeds niet.

avatar van René.
Helaas zal hij het nooit meer kunnen uitleggen.

avatar van Jar0on

avatar van Improvision
We zullen hem missen. Hij heeft inderdaad wel iets veranderd hier. Eigen nieuwe stijl.

Zijn berichten waren classic. Grammatica was gewoon goed, vocabularium was gewoon goed, cadans was gewoon goed.

Ook enkele bangers.

avatar van Bedorvenkebab
Improvision schreef:
Ook enkele bangers.

Ineens stuk om deze.

avatar van René.
Jar0on schreef:

avatar van MB23
Wel raar dat dan juist dit album niet aangemerkt werd als classic...

avatar van Don Cappuccino
Ik begin te merken dat ik hou van hiphop met een stoflaagje erop (dat rijmt), dit album valt namelijk behoorlijk in de smaak.

avatar van Slowgaze
Mike Rhymez

Jar0on schreef:
Zonde, waarom is ie gebanned? Hij heeft deze site veranderd

Maar serieus waarom gebanned?

avatar van DarkoMarco
Een heerlijk album van de groep: Wu-Tang-Clan! Met totaal 14 tracks is het album makkelijk te beluisteren, en zo weer voorbij helaas! Want het album bevalt geweldige nummers waar de MC's zeer hongerig zijn. Iedere MC heeft zijn eigen stijl, en dat valt dan ook duidelijk op te merken.
Alles klinkt ook lekker rauw, ook de kwaliteit is niet zo geweldig maar heeft dat heeft ook sfeervol achtige aspecten. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik het ene nummer beter vindt dan het andere. Dat wil niet zeggen dat enkele slecht zijn, nee het tegenovergestelde zelfs! Maar bijvoorbeeld het nummer C.R.E.A.M. heeft zoveel sfeer en kwaliteit dat het voor toch het beste nummer blijft. de lrycis worden zo goed overgebracht, dat je er totaal in kan leven. Het was ook mijn eerste nummer wat ik van Wu-Tang-Clan hoorde, ik was gelijk helemaal weg van ze Ik wil niet per rapper mijn mening geven, maar dit lijkt toch bijna de perfecte combinatie zijn van de kwaliteiten van iedere MC.

Als je begint met Hip-Hop, dan zal ik het album niet aanraden. Meerdere keer luisteren en je gaat het geweldig vinden

Mijn favoriete nummers zijn; Shame On a Nigga, Clan in da Front, Da Mysterie of Chessboxin, C.R.E.A.M. & Method Man.

Het album krijgt net geen 5.0 door o.a. de matige skits die geplakt aan enkele tracks zijn.

*4.5

avatar van Shelter
Voor mij is hiphop oa met dit album begonnen
Opvallend dat je niet Wu Tang Clan aint nuthin to fuck with noemt, dat was een onwijs populair nummer in de 90's. Zelf vind ik Protect ya neck echt geweldig.

avatar van Ernie
Winter! Eerste sneeuw in Belgie! Wu-Tang opleggen in de auto

avatar van bennerd
Goed plan! Ideale tijd om weer eens wat Wu-gerelateerde dingen te draaien.

avatar van leatherhead123
Best apart dat ik in tegenstelling tot de rest C.R.E.A.M juist een van de mindere nummers van dit album vind . Mist een beetje dat duistere wat tracks als Protect Ya Neck bijv. wel hebben.

avatar van Jar0on
Ernie schreef:
Winter! Eerste sneeuw in Belgie! Wu-Tang opleggen in de auto

Haha, gister werd het rond 4 uur alweer donker en begon het een klein beetje koud te krijgen en zomaar uit het niets kreeg ik het Enter The Wu-Tang gevoel, dat gevoel dat Bring Da Ruckus begint en ik gelijk kippenvel krijg en gelijk "helemaal in het album zit".
Dit is zo'n album dat ik niet vaak meer draai maar soms uit het niets opeens zo veel zin erin krijg. Vooral in de winter als het donker wordt inderdaad.

Overigens raad ik iedereen aan die een platenspeler heeft deze LP te kopen, dit album klinkt zo veel vetter op vinyl, alsof hij daar voor gemaakt is.

@ leatherhead123 CREAM is het nummer dat ik als eerste vet vond waardoor hij nu niet meer tussen mijn favorieten staat, blijft het wel een geweldig nummer vinden. Die beat die precies past op de vette verses die je voor je ziet wanneer je ze hoort.

avatar van He$$el_01
Het is misschien omdat ik best wel een GZA fan ben, maar ik vind dat Clan in the Front veel te laag staat bij favorieten. Het zijn twee hele sterke verses en hij begint het nummer geweldig:
The Wu is coming through, the outcome is critical
Fucking with my style is sort of like a miracle

Mooi verhaal ook van GZA over dat nummer in een interview met Brian Coleman:
That’s a great track. When I recorded that, Ol' Dirty Bastard recorded “Brooklyn Zoo” at the same time. We all loved that track even though I don’t think it’s my best work, looking back. I go first on there. The guys would be like ‘We can’t go after GZA, he’s got to close it.’ I got kind of tired of hearing that shit! And with eight or nine people on a song, if you go last, you’re gonna get cut on the video or the mix show. So I told them we gotta switch it up on this track, I’m going first.

Grappig om te lezen dat de andere rappers eigenlijk niet na GZA wilden. Ook grappig dat GZA soms eigenlijk liever niet als laatste wilde, omdat hij niet uit het nummer wilde worden geknipt voor video's. Ondanks dat het een groep is waren ze altijd al redelijk met zichzelf bezig. Op een bepaalde manier beïnvloed het dit album juist op een positieve manier denk ik. Ze wilden allemaal zo graag de beste zijn en in de schijnwerpers staan dat die constante onderlinge strijd ze tot grote hoogtes heeft gebracht.

avatar van Oortrommel
Dit is voor mij hiphop in perfectie (of perfectie in hiphop). The RZA introduceerde hier in zijn eentje een geheel eigen stijl en de MC's maken er een ware showcase van om hun teksten ten toon te spreiden. Met name Ghostface Killah en Raekwon vind ik op sommige nummers écht uniek, zowel op tekstueel gebied als ook qua flow/sound.

Toch best uniek dat een plaat die zó low-budget in elkaar is gezet en zó experimenteel is een perfect platform vormde voor de solocarrières van een aantal Wu-Tang-leden. En nu eindigt mijn bericht: ieder woord is er eigenlijk één teveel.

Waanzinnig natuurlijk, dit album. De meeste leden zijn hier later niet meer bovenuit gekomen, maar dat komt gewoon doordat ze hier de lat heel hoog hebben gelegd. De sfeer hier is toch wat ik zoek in hiphop. Het staat heel ver van mijn eigen leven af, maar toch komt het duidelijk over.

Er is geen gebrek aan variatie door de verschillende stijlen van de MC's, van relaxed (Raekwon) tot gestoord (ODB). De productie is hard en rauw, ook door de geweldige samples. Gewoon een classic, die nog net zo relevant klinkt als 20 jaar geleden.

avatar van Kos
Kos
Hebben jullie al een Protect ya Neck scarf? Protect Ya Neck Scarf - lazyoaf.com

avatar van Dakduivel
Neen. Maar de verleiding is nu groot.

avatar van Kill_illuminati
Wow die wil ik wel hebben.

avatar van party
Wat een classic. Ik ben gewoon verslaafd aan dit album .

avatar van Funky Bookie
Mmmm, ik heb toch nog wel twijfels bij dit album.
De productie van RZA is fantastisch en een aantal van de MC's is ook errug goed.
Alleen die intermissions. Ik kan er weinig mee en omdat ze onderdeel zijn van de reguliere tracks kan ik ze ook niet skippen.
Als ik voorgaande reacties lees, ga ik dit album misschien nog wel meer waarderen, maar momenteel hou ik het op 3.5*