Grimes - Art Angels (2015)

3,72

Canada
Electronic / Pop
Label: 4AD

1. Laughing and Not Being Normal (1:47)
  2. California (3:18)
  3. Scream (2:20)
    met Aristophanes
  4. Flesh Without Blood (4:24)
  5. Belly of the Beat (3:25)
  6. Kill v. Maim (4:06)
  7. Artangels (4:07)
  8. Easily (3:03)
  9. Pin (3:32)
  10. Realiti (5:06)
  11. World Princess, Pt. II (5:05)
  12. Venus Fly (3:45)
    met Janelle Monáe
  13. Life in the Vivid Dream (1:27)
  14. Butterfly (4:12)
79 BERICHTEN 9 MENINGEN
avatar van jrn
jrn
geplaatst: 4 februari 2016, 21:17 uur [permalink]
iHateDolphins schreef:
Dit is niets voor mij. De eerste 5 nummers geluisterd, wekte enige nieuwsgierigheid, maar al snel ging die snepperde stem me irriteren. Het klinkt teveel naar kauwgumballen pop voor 16 jarige pubers naar mijn mening.

Ik moet de eerste 16 jarige puber met een kauwgomballen georienteerde muzieksmaak die Grimes kan waarderen nog vinden... Die doelgroep kan hier volgens mij helemaal niets mee.

avatar van Silky & Smooth
geplaatst: 16 februari 2016, 23:44 uur [permalink]
Ik vind die combinatie juist zo vet aan dit album. Op een bepaalde manier klinkt het als kauwgomballen pop, maar als je iets verder luistert (en kijkt) dan de poppy sound kom je er als snel achter dat dit inderdaad niet bij een dergelijke doelgroep past. Het is donkere, maar tegelijkertijd ook erg toegankelijke popmuziek. Ik verhoog hem.

avatar van jrn
jrn
geplaatst: 19 februari 2016, 16:13 uur [permalink]
Ik hoor iedereen hier zeggen dat het album als donker ervaren wordt, maar (m.u.v. de duivelsuitdrijving op Scream) ik hoor juist een heel vrolijke plaat waar het plezier vanaf spat, gevangen in een kleurrijk pallet van stijlen, invloeden en genres. In mijn beleving bevat deze plaat een hoge mate van hedonistisch escapisme.

avatar van Silky & Smooth
geplaatst: 19 februari 2016, 19:32 uur [permalink]
Er kleeft toch zeker wel een bepaalde donkere sfeer aan het album. Niet alleen qua muziek, maar ook de cover art en Grimes zelf als artiest. Juist die overdreven vrolijkheid en dat speelse maakt het voor mij wat creepy.

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
geplaatst: 20 februari 2016, 00:27 uur [permalink]
Precies, heb ik ook. Heel wat nummers hebben iets manisch. Art Angels is zeker ook kleurrijk en met hoorbaar plezier op plaat gezet, maar is in mijn optiek niet bepaald het muzikale equivalent van een dagje Disneyland. Of misschien net wel, maar dan van een behekst Disneyland waar de spoken iedereen hebben weggejaagd en in hun enthousiasme alle attracties langzaam naar de knoppen helpen. Zoiets...

Wil ik maar zeggen: vrolijk creepy kan ook en dat is hier het geval wat mij betreft 🙂

geplaatst: 21 februari 2016, 12:18 uur [permalink]
Ik kom net toevallig de video van Kill V. Maim tegen op Youtube. Wat een bizarre clip. 😐 Ik ken Grimes nog niet zo heel goed, maar volgens mij past dit wel bij haar. Hoe dan ook: Wat een ontzettend vet nummer!

De demo van REALiTi heb ik ook pas ontdekt en vond ik ook geweldig. Misschien wordt het tijd om me eens in dit hele album te verdiepen.

geplaatst: 25 februari 2016, 15:35 uur [permalink]
Ik had niet gedacht dat Grimes nog over Genesis, Oblivion en Be A Body heen zou gaan, maar dit album komt een heel eind. Flesh Without Blood, Kill Vs. Maim en Realiti blijven steengoed, al geef ik wat die laatste betreft nog wel de voorkeur aan de originele versie. Maar toch, voor mij is Grimes één van de beste popartiesten van het lopende decennium.

geplaatst: 4 maart 2016, 11:23 uur [permalink]
Ik gaf eerder al een review, en gaf aan dat de live-ervaring doorslaggevend zou zijn; serieus of niet serieus nemen? Ik kan kort zijn; het was uniek in Paradiso. Veel energie, niet té statisch en een positieve vibe. Wat dat betreft een uitstekend stuk vermaak. Maar serieus is het niet voldoende. Onverstaanbaar en druk gebabbel tussendoor, beetje kinderlijke manier van entertainen en vooral kort! Echt puntjes om aan te werken. Maar ik mag haar muziek nog steeds graag horen. Om kinderlijk blij van te worden! Ik hoop dat ze live meer volwassen gaat worden. Een voorwaarde om echt groot te worden....als dat haar doel is uiteraard.

avatar van Arrie

geplaatst: 4 maart 2016, 12:07 uur [permalink]
4addcd schreef:
[...] en vooral kort! Echt puntjes om aan te werken.

Dat viel mij ook op, maar ik heb begrepen dat dat wegens gezondheidsproblemen is.

avatar van Gretz
geplaatst: 4 maart 2016, 18:42 uur [permalink]
Maar eens verhogen met een halve ster, want het merendeel van de nummers kan echt niet kapot bij mij (zeker met de live-ervaring erbij nu). Pas na veel luisteren merk ik pas hoe ingenieus sommige tracks in elkaar zitten. Dit is popperfectie, en Grimes beste album tot nu toe. Ze is goed op weg om de Madonna van de 21e eeuw te worden (op iets kleinere schaal wel). Een absoluut icoon.

geplaatst: 12 maart 2016, 15:38 uur [permalink]
In principe staat dit album vol met rete-aanstekelijke popsongs vol hitpotentie, maar allemaal met een randje 'weirdness' dat de nummers vervolgens nét wat te alternatief maakt om echt een groot publiek aan te kunnen spreken.

Ik begin behoorlijk verknocht te raken aan dit album. De fantastische popmelodieën en die heerlijke stem van Claire Boucher zijn behoorlijk onweerstaanbaar. Het verschil tussen de topsongs en de zwakkere liedjes is overigens wel behoorlijk groot. Op Kill V. Maim en REALiTi (de demo!) staat dan ook geen maat.

geplaatst: 9 april 2016, 14:55 uur [permalink]
Een tegenvaller. Omdat het toch Grimes is, geef ik geen lagere score. Een matige Grimes is nog altijd beter dan een goeie Madonna. Melodisch opzicht het minst spannende album, te repititief en wat sound betreft het minst prettige ...ze gooit hier ook teveel pep en schreeuwerigheid in. Realiti was een heel lekker nummer maar de albumversie is dan weer minder dan de later uitgebrachte losse (zie de clip). Ik heb geen problemen met de kitscherigheid, de decadentie, het streven door te breken met iets commercielers, de daardoor stevigere vrijage met mainstream pop...maar haar grote kracht blijkt bij dit, wat je natuurlijk evengoed een experiment kunt noemen, te veel te ontbreken en dat is het neerzetten van dromerige sferen en het vernieuwen met oorspronkelijkere klanken (oa vocaal).

geplaatst: 12 april 2016, 14:56 uur [permalink]
Ik ben als twintigjarige jonge man nog maar sinds verkocht door Grimes, maar man wat een artiest. Ik heb dit album eens afgespeeld, en ik vind het toch de minste van de vier die ze heeft uitgebracht. Realite vond ik al een zeer goede song. Life in The Vivid Dream en Flesh Without Blood zijn dat ook wel. Er zitten best wel wat goede songs tussen, maar er zitten ook veel songs tussen waar ik niet weet wat ik ermee moet aanvangen (Scream bvb.) en boutsingles zoals Kill V. Maim.

Maar ik heb Grimes wel graag, ze is erg aantrekkelijk, en er zijn maar weinig artiesten die in de buurt komen tot waar zij toe in staat is. Al hoop ik wel dat ze terugkeert in toekomstige albums naar het dromerige.

geplaatst: 15 april 2016, 15:46 uur [permalink]
Voor één of andere reden begin ik Kill V. Maim nu toch wel leuk te vinden gezien ik het al twintig keer geluisterd heb in tussentijd... Het is zodanig silly dat het leuk wordt... . Sowieso mijn favoriete popartiest by far.

avatar van Teunnis
geplaatst: 15 april 2016, 15:57 uur [permalink]
Kill V. Maim is dan ook gewoon het leukste nummer op het album. Nou ja, eigenlijk Realiti nog steeds, maar die eer gun ik deze versie niet.

geplaatst: 18 april 2016, 15:53 uur [permalink]
Teunnis schreef:

Wat is er wel mis met Realiti dan?

Moet de songs nog een beetje leren kennen, want voorlopig ken ik enkel Kill V. Maim, Realiti, Scream en Life in The Vivid Dream, en daarvan vind ik eigenlijk enkel Scream niet goed.

avatar van Teunnis
geplaatst: 18 april 2016, 16:00 uur [permalink]
TornadoEF5 schreef:

Wat is er wel mis met Realiti dan?

De demoversie die al eerder uitkwam (en volgens haar niet goed genoeg voor een album was) vind ik persoonlijk één van de hoogtepunten van 2015. De albumversie is nog steeds prima, maar in vergelijking met de demo duidelijk minder.

geplaatst: 18 april 2016, 16:05 uur [permalink]
Teunnis schreef:

Ik wist niet dat de albumversie anders was dan de demoversie. De demoversie die op YouTube te beluisteren is, vind ik persoonlijk erg goed. (en ik had inderdaad hetgeen gelezen wat in de beschrijving stond). Ik vond het wel grappig, want het bevestigde het beeld dat ik van Grimes had.

geplaatst: 4 februari, 17:05 uur [permalink]
Het wordt 'verslavend' is op deze hele pagina nog niet gevallen! Laat ik dan maar degene zijn die daar verandering in brengt.

Meestal luister ik een album hooguit een paar weken lang, daarna gaat die een tijd in de spreekwoordelijke ijskast. Art Angels bleef echter maandenlang ontzettend interessant en nog steeds laat ik zo nu en dan een paar liedjes de revue passeren. Ik heb nu het hele album weer eens opstaan en wat is en blijft deze muziek toch onweerstaanbaar lekker! Ik weet het nu zeker: ik ben verslaafd.

Stem verhoogd naar 4,5 sterren. Dat had ik veel eerder moeten doen.