Grimes - Art Angels (2015)

Canada
Electronic / Pop
Label: 4AD

1. Laughing and Not Being Normal (1:47)
  2. California (3:18)
  3. Scream (2:20)

met Aristophanes

4. Flesh Without Blood (4:24)
  5. Belly of the Beat (3:25)
  6. Kill v. Maim (4:06)
  7. Artangels (4:07)
  8. Easily (3:03)
  9. Pin (3:32)
  10. Realiti (5:06)
  11. World Princess, Pt. II (5:05)
  12. Venus Fly (3:45)

met Janelle Monáe

13. Life in the Vivid Dream (1:27)
  14. Butterfly (4:12)
  15. Realiti [Demo] * (4:19)
avatar van JoaMuse
Ah, onafgewerkt overschotje REALiTi wordt toch op het album gezet. Mooi zo, geweldig nummer.

avatar van Rain King
JoaMuse schreef:

Is inderdaad een geweldig nummer Flesh Without Blood vind ik ook erg goed, Scream vind ik echt een draak. Desalniettemin wel erg veel zin in deze plaat

FRIPI
Typische US pop muziek met een elektronisch tintje. Ze heeft wel een aangename stem.

avatar van Sandokan-veld
Flesh Without Blood is een lekker nummer zeg!

FRIPI schreef:

Typisch klok-en-klepelaar tekst. Claire Boucher is een Canadese. Ik zou op geen 3 kilometer na een artiest(e)/band kunnen noemen die in de buurt komen. Labelgenoten Purity zijn nl eveneens Canadees en andere weird electro/pop acts zijn veelal Brits of hebben niet deze somtijds spooky impact.

Zondagochtend voorafgaand aan de mis kan je aan de koster vragen of je de klepel eens mag bekijken - vlak voor de mis kan je dan de klok horen luiden.

Ben wel benieuwd naar het album. Voor haar gevallen toen ik een ronduit prachtige remix van Skin hoorde, van Four Tet.

Mjuman schreef:

Je hoeft mij niet te vertellen dat ze uit Canada komt. Daar komt Justin Bieber en Drake ook vandaan en die klinken vooral heel Amerikaans.

FRIPI schreef:

Bogwash: qua geluid hebben die gewoon hier dus geen ene mallemoer mee van doen; je probeert gewoon interessant/leukig te doen. De koster is ingeseind en verwacht je overigens.

Ga in vrede broeder

avatar van dix
dix
FRIPI schreef:

Je hoeft mij niet te vertellen dat ze uit Canada komt.

Mogen we je wel vertellen dat Canada niet tot de US behoort?

avatar van Jeanneman
Ben wel benieuwd naar deze. Ik zet nog regelmatig Oblivion op, maar dat nummer vind ik zo vet dat ik bang was dat de rest tegen zou vallen. Dat nummer in combinatie met een geweldige sfeervolle clip is echt een gouden combinatie voor mij.
Maar goed. Onzin om de rest te laten leggen natuurlijk. Ben nu zo ver dat ik het gewoon ga proberen met deze plaat. Lees her en der hooggespannen verwachtingen, maar ik ben vooral nieuwsgierig of deze dame een boeiend album in huis heeft of dat het een hit & miss verzameling van potentiële singles wordt.

avatar van davevr
FRIPI schreef:

Ik moet dringend beginnen met te luisteren naar de US-pop lijsten.

davevr schreef:

Ik moet dringend beginnen met te luisteren naar de US-pop lijsten.

Nee hoor want dit is gewoon mainstream muziek. Misschien interessant voor mensen die niet echt thuis zijn op dit gebied maar voor de gevorderde luisteraar is dit vooral 13 in een dozijn muziek.

avatar van dix
dix
FRIPI schreef:

Nee hoor want dit is gewoon flauwekul. Misschien interessant voor mensen die niet echt thuis zijn op dit forum, maar voor de gevorderde user is dit vooral 13 in een dozijn getroll.

dix schreef:

Hoezo een troll. Dat jij niet verder kijkt is niet mijn probleem. Dat je dit leuk vind is prima.

Ieder zijn mening. Ik zou zeggen luister eens wat meer van dit label want er staan genoeg zoetsappige albums bij.

avatar van davevr
FRIPI schreef:

Rustig heren, voor we beginnen met elkaar troll te noemen en zo. Een beetje beschaafd. En als je iets afbreekt graag wat uitleg, zelfde met als je iets ophemelt. We zitten hier namelijk ook met iets dat "persoonlijke smaak" heet. Als Fripi dit echt mainstreampop vind, dan is dat zo. Ik denk dat er weinig groepen meer mainstream waren in de 60's dan The Beatles. Die zijn daardoor ook niet slecht geworden.

FRIPI schreef:

Ok, we hebben het - laten we dat even vaststellen - over het label 4AD. Fijn, zijn we het daar iig over eensch.

Ik ga verder mijn punt niet elaboreren, maar raad je aan; hier eens te kijken:

4AD : The First Twenty Years : 1981 - 4ad20.themysteryparade.com

of: Paper Trail: Facing the Other Way: The Story of 4AD | Features | Pitchfork

Al eerder ben je met je onkunde gierend de bocht uitgevlogen op het hifi-topic tot genoegen van meerderen. "Zoetsappige albums" - Afrika Bambaataa & Family - Sho Nuff Funky - YouTube - daarom: Shirley and Company - Shame Shame Shame 1975 - YouTube

Geloof jij trouwens in reïncarnatie?

avatar van Gretz
Grimes is door de jaren heen wel wat meer mainstream gaan klinken. Ja, ze flirt wel met het geluid wat nu ook veelvuldig in de hitlijsten te horen is, maar haar nummers zijn allesbehalve toegankelijk voor het grote publiek. Het gaat dan ook echt wel veel te ver om haar muziek nu al mainstreampop te noemen. Of bedoel je mainstream onder het alternatieve publiek FRIPI?
Mocht ze wel huge woorden dan neem ik graag m'n woorden terug, maar ik zie het veel eerder gebeuren dat ze altijd die eigenzinnige electropopartieste blijft die altijd haar eigen ding zal blijven doen maar wel net te weird klinkt voor de radio.

Gretz schreef:

Het klinkt idd naar hitlijst muziek van nu wat je vooral in Amerika ziet) maar omdat ze kwa zang ook dertien in een dozijn klinkt heeft het voor mij geen abstract of independent tintje en daarom vind ik de benoeming van Electronic/Pop ook niet passend.

Ze zal wat meer haar eigen ding doen en dat geloof ik graag na het zien van de fraaie clips maar het komt doorsnee over omdat iedereen tegenwoordig een puike clip heeft omdat dat nu de mode is.

Mjuman schreef:

Ik ga verder mijn punt niet elaboreren, maar raad je aan; hier eens te kijken:

4AD : The First Twenty Years : 1981 - 4ad20.themysteryparade.com

of: Paper Trail: Facing the Other Way: The Story of 4AD | Features | Pitchfork

Geloof jij trouwens in reïncarnatie?

Ik geloof niet in reïncarnatie? Besteed sowieso vrij weinig aandacht aan heilige sprookjesboeken maar dat is een ander verhaal.

Je zegt onkundige berichten in hi-fi topic. Ik ben mij van geen kwaad bewust. (Welk topic graag pm)

Wat is onkunde?

Vroeger gooide ze mensen op de brandstapel als je zei dat de aarde rond was. Dat is onwetendheid van de meerderheid.

Een meerderheid wint het meestal van de minderheid omdat dat democratisch besloten wordt echter dat betekend niet dat de meerderheid ook gelijk heeft.

Gelijk hebben of gelijk krijgen zijn twee heel verschillende dingen maar vaak fout geïnterpreteerd worden omdat de meerderheid altijd gelijk krijgt maar inweze niet hebben.

Je hebt wel een punt over dat ik niet iedereen over een kam moet scheren qua dat label. Ik had alleen naar EL VY geluisterd dat ook heel mainstream klinkt.

Als ik zeg het klinkt mainstream doel ik niet op mainstream zijn.

davevr schreef:

Over smaak valt te twisten.

De sound was vroeger natuurlijk veel minder steriel dan nu en zelfs bij The Beatles.

FRIPI schreef:

Als ik zeg het klinkt mainstream doel ik niet op mainstream zijn.

Mainstream klinken als in wat nu in is in de hitlijsten? Dan heb je wel een klein beetje een punt, maar dan kun je dus niet beweren dat dit 'gewoon mainstream muziek' is.

'Mainstream klinken' is ook maar net welke hitlijst en welke periode je erbij pakt. In de jaren 90 werd Britpop redelijk mainstream.
Zo'n 10-15 jaar geleden werden post-punk revival bands een tijdje vrij populair en scoorden die regelmatig hits. Daarna kwam de folk/singer-songwriter revival en konden artiesten die voorheen te alternatief waren voor de radio enorme hits scoren. Dus wat mainstream klinkt is voortdurend wel aan verandering onderhevig. Bedenk ook dat de populairste bands op aarde (Coldplay, Radiohead, U2 etc.) ook als alternatieve rockband zijn begonnen.

Anyway, Grimes is in ieder geval allesbehalve mainstream en er zijn voorlopig geen voortekenen dat ze net zoals stijlgenoot MØ groots gaat doorbreken.

avatar van Stalin
Artikel New Yorker over Grimes.

getting into this technique where i record a vocal take on my super crappy old 80 $ live mic from like 2 years ago and then do a take on my nice mic and blend them together . . . and if u want a nice chorus doing like 2 other vocal takes on a good mic and mixing them super low and panned L, R 50% both ways creates a kool effect, like dolly parton meets bikini kill

avatar van Rain King
De nieuwe versie van REALiTi is wel enorm teleurstellend zeg..

avatar van coldwarkids
Wauw!!! REALiTi is echt te gek!!

avatar van Gretz
Ik kan er voorlopig ook niet aan wennen. Ik heb de demo dan ook wel ruim 150x gehoord it jaar, maar het lijkt erop dat deze ongemasterde versie van REALiTi gewoon de beste is.

Gretz schreef:
Ik kan er voorlopig ook niet aan wennen. Lijkt erop dat de ongemasterde versie van REALiTi gewoon de beste is.

Ik ken die versie niet. Was de afgelopen tijd niet echt bezig met Grimes. Heb vandaag het album gedownload en tijdens m'n eerste luisterbeurt kunnen sommige nummers nog niet blijven plakken bij mij. Flesh Without Blood en REALiTi wel. Misschien was het beter dat ik de vorige versie van REALiTi niet kon.

coldwarkids schreef:

REALiTi (demo)
Ik zou zeggen, vergelijk ze eens. Jij kunt waarschijnlijk wel met een frissere blik vergelijken aangezien je beide versies pas net kent. Misschien dat ik uiteindelijk ook wel gewend kan raken aan de nieuwe REALiTi, maar nu klinkt deze albumversie me vooral raar in de horen.

REALiTi (demo)

Heb het inderdaad net opgezocht omdat ik toch nieuwsgierig was. Maak aan de ene kant niet uit welke je eerst hebt gehoord. Het is sowieso wennen als je een andere mix van dat nummer hoort.

Wat me direct opvalt, is dat de "demo" versie niet past in het plaatje van dit album (te gladde productie met dikke beats). De demo versie zou dan juist ongeschikt zijn op dit album als het niet aangepast zou zijn.

Kortom: Ik vind beide versies goed. Als ik toch moest kiezen dat ga ik voor de album versie.

Oei, ik keek hier erg naar uit, maar het is mij iets te glad over het algemeen. Productietechnisch is ze beter geworden, maar het zijn juist die morsige, vettige geluiden van "Visions" wat een mooi contrast geeft met haar zoete stem. Hier is dat op "Venus Fly" ook te horen, maar de up-tempo "highschool-rock" die ze over het algemeen laat horen hier laat ik denk ik aan me voorbij gaan.

avatar van Gretz
3voor12 is ook op de discussie mainstream/alternatief gesprongen. Grimes: mainstream popzangeres of koningin van de artpop? - 3voor12 - 3voor12.vpro.nl
De conclusie dat Claire niet in een hokje stoppen is waarschijnlijk de meest juiste.

't is wel wennen dit

Helaas nog geen tweede Skin gevonden! Second Skin staat hierachter me op lp