Grimes - Art Angels (2015)

Canada
Electronic / Pop
Label: 4AD

1. Laughing and Not Being Normal (1:47)
  2. California (3:18)
  3. Scream (2:20)

met Aristophanes

4. Flesh Without Blood (4:24)
  5. Belly of the Beat (3:25)
  6. Kill v. Maim (4:06)
  7. Artangels (4:07)
  8. Easily (3:03)
  9. Pin (3:32)
  10. Realiti (5:06)
  11. World Princess, Pt. II (5:05)
  12. Venus Fly (3:45)

met Janelle Monáe

13. Life in the Vivid Dream (1:27)
  14. Butterfly (4:12)
  15. Realiti [Demo] * (4:19)
avatar van ArthurDZ
Wow, ik snap dus niks van de lage score tot nu toe. Ik heb net mijn eerste luisterbeurt achter de rug, en heb vaak met open mond zitten luisteren. Wat een heerlijke sound! Een krankzinnige duistere speeltuin (wel neonverlicht) en een geweldige nieuwe afgezant van the dark side of pop.

Scream bijvoorbeeld, toen ik die los hoorde, had ik zoiets van ‘wat is dit nou weer’. Op zo’n crazy plaat werkt zo’n crazy nummer echter perfect als onderdeel van het geheel. Andere favorieten zijn de eerste twee nummers, Flesh Without Blood, World Princess Pt. II en Venus Fly (maar ja, Janelle hé). En hoe goed ik de oude versie van Realiti ook vind, de nieuwe is wat mij betreft eigenlijk net zo goed. Duister maar ook glossy, zoals de rest van de plaat. Voor mensen die de film Blade Runner gezien hebben: de muziek op Art Angels klinkt zoals Los Angeles er in die film uitziet.

Vind hem nu al beter dan Visions denk ik, haters gonna hate. Ik hang er direct 4.5 sterretjes aan. Hulde voor Grimes!

Ergens volgende week zal ik dit eerste bericht wel nog uitbreiden tot volwaardige recensie. Deze plaat verdient het!

avatar van Gretz
Even wennen aan de nieuwe stijl, maar ik denk dat ik hier ook meer goede nummers op vind staan dan op Visions.

Ik neem sowieso mijn eerdere woorden terug over de nieuwe versie van Realiti. Uitermate geslaagd en past zo beter op het album. Denk dat ik beide versies blijf draaien.

avatar van Sfeermaker
Lang gewacht op deze release. We kunnen voortaan de dansvloer op met Grimes. Voorlopig een ruime voldoende voor deze gewaagde synthpop, gelukkig ook ditmaal weer met het bekende elfenstemmetje. I love it. Goede songwriting.

Ben ik de enige liefhebber van afsluiter Butterfly? Wat mij betreft de leukste vanwege de onverwachte wendingen, stemmingswisselingen en de fijne aankleding. Verveelt geen seconde.

avatar van musicman13
Een fantastische middelvinger naar alle mensen die haar een sell-out noemen!

avatar van hond racisme
Ik ga mee met ArthurDZ. Vind het ook een heel zoet plaatje met donkere kleurtjes. Beter dan Visions zelfs. Die bubblegum rock met Grimes' vocals en haar experimentele drum ritmes zijn een perfecte combo voor mij. Good job, Grimesy,

beatcluster
Flesh without Blood staat nu in de stemlijst voor de tipparade. Ik ben benieuwd of dit nummer dan ook daadwerkelijk zal aanslaan in Nederland. Ik hoop van wel; het is een mooi, catchy nummer met melancholische ondertoon en bovendien verdient Grimes wel een hit.

avatar van Gretz
Lijkt me niet zo snel te gaan gebeuren beatcluster, maar ik gun het haar natuurlijk wel. Ze wordt al wel serieuzer genomen door 3fm waar Flesh without Blood zo nu en dan voorbij komt (ook buiten 3voor12). Al bijna vaker gedraaid dan al haar vorige nummers samen. Maar een hit is nog ver weg.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Grimes - Art Angels - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Visions van Grimes intrigeerde ruim drieënhalf jaar geleden mateloos. Het alter ego van de Canadese muzikante Claire Boucher begon bij de muziek van Cocteau Twins, maar sleepte er vervolgens van alles bij, waarbij Enya en Lady Gaga de uitersten aangaven.

Deze week verschijnt de nieuwe plaat van Grimes en ook dit is weer een buitengewoon fascinerende plaat geworden.

Op de diverse muziekfora wordt vooral gediscussieerd over de vraag of Grimes op Art Angels niet teveel mainstream is geworden. Ik begrijp die discussie eerlijk gezegd niet.

Grimes flirt op haar nieuwe plaat geregeld met lekker in het gehoor liggende popliedjes, maar dat deed ze op Visions ook al. Ik heb persoonlijk niets tegen lekker in het gehoor liggende popliedjes en al helemaal niet als het popliedjes met een twist zijn. Grimes is een meester in het maken van popliedjes met een twist.

Claire Boucher is op Art Angels helemaal niet vies van aanstekelijke refreinen, dansbare beats en aanstekelijke electropop, maar ze doet ook continu dingen die je niet verwacht. De grotendeels elektronische instrumentatie zit vol verrassende wendingen en tegendraadse elementen. Hierdoor kan een hitgevoelig popliedje zomaar omslaan in een doos vol verrassingen of een vat vol tegenstrijdigheden.

Vergeleken met Visions is het geluid van Grimes zeker toegankelijker geworden, maar aan deze toegankelijkheid ontleent de plaat ook een deel van zijn kracht. Zeker bij beluistering met de koptelefoon verdwaal je makkelijk in afwisselende en overvol klinkende instrumentatie, die meer dan eens klinkt als een eigentijdse versie van Phil Spector’s Wall Of Sound.

Claire Boucher krult haar aangename vocalen hier prachtig omheen, soms als een echte popprinses en soms als de onderkoelde ijsprinses die ze een paar jaar geleden nog was. Mainstream of niet, ik vind ook Art Angels weer een buitengewoon aangename en buitengewoon intrigerende plaat. Erwin Zijleman

Belofte maakt schuld!

Visions, het vorige album van artpopper Grimes, was dan misschien net iets te wisselvallig om van een echte topper te kunnen spreken, op Art Angels maakt de Canadese wel dubbel en dwars alle beloftes waar. Wow, wow en nog eens wow, lang geleden dat we nog eens een popalbum op ons bord kregen dat tegelijkertijd even eigenzinnig als consistent geweldig is. Grimes zit vanaf nu officieel in ‘a league of her own’!

Waarom? Wel, Art Angels is gewoon zo’n zeldzaam album dat erin slaagt een eigen wereldje rond de luisteraar op te bouwen. In dit geval: een krankzinnige en duistere (maar neonverlichte) grootstad in het midden van de nacht. Een vrolijk gomorra van drukbezochte dancings, glazen kantoortorens, verlaten industrieterreinen en hordes bizarre voorbijgangers. Voor mensen die ooit Blade Runner gezien hebben, de muziek op Art Angels klinkt zoals Los Angeles er in die film uitziet. Chaotisch, bevreemdend en een tikkeltje futuristisch, maar ook glossy en stijlvol.

Grimes zet op haar vierde album dan wel duidelijk een volgende stap in de mainstream pop-richting, ze doet het wel op haar eigen manier en onder haar eigen voorwaarden. Aan elk poppy element geeft ze haar eigen crazy draai, en er zijn genoeg gouden refreinen en satijnen zanglijnen aanwezig om het toch allemaal lekker verteerbaar te houden. Het levert een album op dat even waanzinnig als gestileerd is, dat de aandacht vangt en niet meer loslaat. Een paar voorbeelden: na tweede nummer California volgt met Scream een soort manische duiveluitdrijvingsdans dat heerlijk clasht met diens ultra vrolijke voorganger. Verderop de plaat krijgt het al bekende REALiTi een uitstekende make-over, en mag Janelle Monáe, die andere popheldin, Venus Fly van extra kortsluiting en een verassend geslaagde Oosterse outro voorzien. Maar eigenlijk zijn er te veel mooie momenten om op te noemen. Dus wanneer mevrouw Grimes tegen het einde van albumafsluiter Butterfly plots “I’m never going to be your dream girl” zingt, weet dan dat ze liegt. Musically speaking tenminste.

Art Angels is een geweldige nieuwe afgezant van de dark side of pop, en een serieuze kandidaat voor de titel ‘album van het jaar’. Ga dat luisteren, lieve lezer!

(Dit bericht komt van mijn gloednieuwe muziekblog The Irresistibles. Het is zeker niet de bedoeling dat al mijn blogposts op musicmeter terechtkomen, dus wie benieuwd is naar meer mag altijd de facebook-pagina liken. Bedankt!

avatar van Mjuman
ArthurDZ schreef:
Belofte maakt schuld!

Visions, het vorige album van artpopper Grimes, was dan misschien net iets te wisselvallig om van een echte topper te kunnen spreken, op Art Angels maakt de Amerikaanse wel dubbel en dwars alle beloftes waar. Wow, wow en nog eens wow, lang geleden dat we nog eens een popalbum op ons bord kregen dat tegelijkertijd even eigenzinnig als consistent geweldig is. Grimes zit vanaf nu officieel in ‘a league of her own’!

Bedankt!

Ze is Canadese, Tuur - da's dan wel een buurland, maar jij wordt ook niet graag voor Nederlander uitgemaakt, net zo min als ik voor Belg, al ben ik wel eens gebelgd

Feestboek is nix voor mijn

Mjuman schreef:

Feestboek is nix voor mijn

Oei oei, dat ga ik nog snel even aanpassen dan.

avatar van davevr
Ik snap niets van Grimes, ik was zo ondersteboven van de eerste helft van de voorganger van deze dat ik uitkeek naar dit. En wat krijg ik dan, iets volledig anders. Een soort bastaard van de vorige plaat gemengd met electro-pop gemengd met Industrial of zoiets. En het pakt, crazy stuff.

avatar van Norrage
Heerlijke plaat! De ontoegankelijkheid van de vorige gemengd met toegankelijkheid van hedendaagse electropop. Super.

avatar van Kos
Kos
Niet al te boeiend.

avatar van Mjuman
Bij de vorige was de hoes geen probleem - nu lijkt het een waarschuwing te zijn. Ik ben er na 3 weken nog steeds niet uit, hoor geen nummers van het niveau van Skin maar wel pogingen om op The Knife te lijken en twijfel daarom ernstig

avatar van iHateDolphins
Dit is niets voor mij. De eerste 5 nummers geluisterd, wekte enige nieuwsgierigheid, maar al snel ging die snepperde stem me irriteren. Het klinkt teveel naar kauwgumballen pop voor 16 jarige pubers naar mijn mening.

avatar van Zwammer
Album van het jaar volgens de blogs Stereogum en Gorilla vs Bear. Bij mij wil het kwartje nog niet echt vallen..

avatar van JVT
JVT
Ook album van het jaar volgens Nme, maakt me toch benieuwd.

avatar van Prime
TIME names Grimes' "Flesh Without Blood" song of the year.

Veel prijzen zeg.

avatar van Chungking
Pop van het goeie soort dit!

De invalshoek is helemaal anders (Grimes vertrekt doorgaans van drum n bass achtige ritmes en werkt steevast met stemvervormers), maar ik zie wel wat gelijkenissen met Robyn. Gewoon een griet met een hoekje af maar ook met best wat talent, die vol haar ding doet en er weinig van aantrekt wat anderen daarvan denken. Op het eerste gehoor mss niet zo bijzonder, maar hoe vaker je luistert, des te meer het bevalt. Verduiveld catchy stel je steeds vast uiteindelijk.
Een nummer van hetzelfde niveau als Oblivion (vanop haar vorige) hoor ik nog niet meteen, al vind ik Flesh Without Blood echt wel sterk.

Best coole clipjes ook steeds, leuke boel

avatar van Jessensei
Lijkt wel een verzameling van afgekeurde songs die ze voor de grootste sterren schreef (en Go, afgedankt door Rihanna, staat er dan nog niet eens op). 'California' had perfect op '1989' van Taylor Swift kunnen staan. 'Venus Fly' moet wel voor M.I.A. bedoeld geweest zijn. 'Flesh without Blood' voor Charli XCX?

Bij momenten weet ik niet meer waar de parodie begint of eindigt. 'California', moet die track serieus genomen worden? Goed kan ik hem alleszins niet vinden. Enfin, een plaat die je kapot kan analyseren, wat ik nu niet ga doen. Als ik gewoon de nummers beoordeel, kom ik op een aantal heel goeie songs en een aantal stinkers. Of het kwartje moet nog vallen, kan ook.

In ieder geval blijft Grimes een van de belangrijkste vrouwelijke artiesten van het moment, alleen al omdat ze het levende bewijs is dat ook vrouwen achter de knoppen van een pop-album kunnen staan (en ook echt genieten van technische snufjes).

avatar van Prime
Ik denk dat je ze een beetje ziet vliegen. Grimes is nou juist de persoon die haar eigen ding doet en zich erg weinig van de massa aantrekt. Ze maakt muziek de ze wil maken en dat doet ze vaak ook helemaal alleen. Het is een soort eigen universum dat bestaat uit muziek, art style, kleding style en typische videoclips dat ze probeert te creëren. Dat allemaal serieus bedoelt en staat ook ver weg van een parodie.

avatar van nelnontwisa
wat is dit een heerlijke plaat. erg catchy maar er gebeurt zo veel. zowel een plaat om te luisteren met je koptelefoon als een die je keihard aanzet op je stereo.
het is ook onmogelijk één nummer uit te kiezen om zo je vrienden over te halen die plaat te gaan luisteren, want welk nummer moet je kiezen uit zoveel fantastische nummers?
ik ben in ieder geval zelf wel overtuigd!

avatar van Jessensei
Prime schreef:

Ik heb ook niet gezegd dat het parodie is, ik heb enkel gezegd dat ik dat gevoel krijg bij sommige songs (zeker 'California'), alsof ze bepaalde artiesten in gedachten had bij het schrijven van de nummers en haar eigen versie van die artiesten heeft gemaakt. Een clip vol popclichés als die van 'Flesh Without Blood' versterkt alleen maar dat gevoel. Maar nergens heb ik gezegd dat ze los kopieert van anderen. Eigenzinnig is ze zéker!

Het woord parodie impliceert trouwens ook dat je "je eigen ding doet met iets dat al bestaat". In principe kan je popmuziek in het algemeen dan als parodie beschouwen.

Of ik ze zie vliegen, zal ik nog altijd zelf bepalen. Bedankt.

Overigens: de plaat wordt beter met elke luisterbeurt. Behalve 'California', slechter kan een plaat niet starten.

avatar van Bento_1991
Madame Grimes probeert te veel, doet te weinig.

avatar van coldwarkids
Bento_1991 schreef:
Madame Grimes probeert te veel, doet te weinig.

Vertel...

avatar van Silky & Smooth
Ik vind dit album toch leuker/beter dan Visions. Haar volgende album neigt toch heel sterk naar electronic met vocalen en hier draait het meer om de zang. Het is wat meer poppy, wat toegankelijker en dat maakt het voor mij leuker om naar te luisteren. Vanwege deze reden heb ik haar vorige album laten liggen, maar na het horen van Flesh Without Blood was ik om. Heerlijk nummer!

avatar van 4addcd
Bij toeval heb ik enkele weken geleden Grimes ontdekt. Flesh without blood en Oblivion waren de nummers die ik luisterde. Haar muziek wijkt mijlenver af van mijn reguliere muzieksmaak (progressief en alternatief), maar toch boeide het me en kocht ik Art angels. Ik wordt blij van de melodieen, de wendingen, het geweldige gevoel voor detail en van het feit dat ze alles zelf doet. Ik las ergens dat iemand zich afvraagt hoe je een nummer als California moet beoordelen; kinderachtig? serieus?... Ik heb dat ook bij meerdere nummers, maar de gemene deler is dat ik blij wordt van haar muziek en een 4,5 dik verdiend is. Als het optreden op 28 feb ook top is heeft ze er een echte fan bij! Dan koop ik direct meer van haar oevre en misschien zelfs meer!

avatar van gherdt
Visions is echt houtje-touwtje muziek in vergelijking met deze ingenieuze zaken. Eerste luisterbeurten liet ik me nog in de luren leggen door de schijnbare simpele catchiness maar dit is diepzinnige, eigenzinnige shiznit. Hup Grimes!

avatar van nelnontwisa
nog steeds ondersteboven van deze plaat. elk nummer is raak, en catchy as hell.
onmogelijk een favoriet nummer te kiezen, wat ze zijn potverdrie stuk voor stuk fantastisch.
ik ben er iig bij in paradiso.

meer popmuziek zoals deze pls