Muse - Showbiz (1999)

8. Uno (3:37)
  9. Sober (4:04)
  10. Escape (3:31)
  11. Overdue (2:26)
  12. Hate This and I'll Love You (5:09)
  13. Spiral Static * (4:44)
  14. Host * (4:17)
  15. Coma * (3:35)
  16. Pink Ego Box * (3:32)
  17. Forced In * (5:10)
  18. Agitated * (2:23)
  19. Yes Please * (3:05)
  20. Fillip [Live] * (3:46)
  21. Do We Need This? [Live] * (4:12)
avatar van willymeuf
Na 3 jaar veel hiphop te hebben geluisterd en zo af en toe eens Radiohead en Coldplay luister ik nu veel meer Rock. Ik kwam al snel bij Muse uit en ik luister het nu voor de eerste keer.

Na 1x luisteren kan ik alleen maar zeggen: Kippenvel! Vooral Falling Down!

Ik ga vaker Muse luisteren en dan pas ga ik stemmen! Zal wel een 4 worden of hoger.

PriestMaiden
Sterk debuut met Sunburn, Muscle Museum, het titelnummer, Cave en Fillip als hoogtepunten.

Nian
Ongeloofelijk sterk album. Ik ben al lang van Muse en ik heb ook al hun albums in mijn bezit. Jarenlang stond Black Holes and Revelations als torenhoge favoriet aangerekend maar ik ben sinds een paar weken helemaal in de ban van Showbiz en dit is echt het beste album van Muse. No doubt about it!

Met echte toppers zoals Sunburn, Muscle Museum, Uno, Sober, Cave en Fillip en het titelnummer.

avatar van Arrie
Het debuut van Muse, één van de populairste bands op deze site. Een goed begin is het halve werk, zegt men. In dat geval was Muse er dus nog lang niet met dit album, want het is maar een matig begin.

Het album bestaat uit veel te veel overdrevenheid, veel te veel bombast en aanstellerij om het zo maar te noemen. Matthew Bellamy jankt haast over de muziek heen, maar de band vergeet om er goede nummers bij te schrijven. Met bombast heb ik in principe geen problemen, maar wel als dat het enige is waar de muziek op leunt. De basis moet goed zijn, en dat hoor ik hier niet. De nummers blijven ook totaal niet hangen door de middelmatigheid, en de nummers weten zich nauwelijks van elkaar te onderscheiden.

Is het zo slecht? Mwah, het is goed te doen. Het klinkt allemaal wel lekker. Typische Muse-sound, dat moet je liggen, maar wat mij betreft ligt het allemaal wel lekker in het gehoor. Ene keer rockt het weer lekker, dan weer een aardig pianootje tussendoor. Ze hebben hun eigen geluid wel al gevonden. De pathos wordt me soms wat te veel, maar verder luistert wel goed weg. Daarom is het wel aardig voor op de achtergrond, maar ga je er aandachtig naar luisteren, dan blijft er weinig over.

Toch staan er wel wat aardige nummers op. Falling Down is in principe best oké, maar wordt helaas verpest door Bellamy die véél te overdreven zingt. Ook een nummer als Showbiz lijdt aan dit euvel. Begint als een sterk nummer vol spanning, maar mondt in veel te veel pathos uit. Zelfde geldt voor Hate This and I'll Love You. Een nummer als Escape is wel aardig, maar heeft dan weer net te weinig in zich om echt een topper te zijn. Eigenlijk zijn alle rocksongs net iets te simpel om echt memorabel te zijn.

Máár er staat één prachtig nummer op dit album, namelijk Unintended. Erg mooie ingetogen ballad, sterke compositie, sterke melodie, erg mooi gezongen, vol emotie. Een nummer dat het erg goed doet bij mij. Alleen daarom was dit album al de moeite waard, Unintended is absoluut een pareltje!

Tekstueel is het album verder wel aardig, bij vlagen goed, dus dat is in orde. Het probleem met dit album is dus de overdaad aan pathos en het gebrek aan sterke songs. Zonde, ik heb toch het idee dat er meer in had gezeten. 2*
Overigens vind ik de hoes wel erg mooi!

avatar van corn1holio1
En wat vind je van Muscle Museum? Dat is toch een fantastisch nummer! Vooral live is dit telkens weer een ontploffing.

avatar van Arrie
Ja, die is ook nog wel aardig. Hij blijft in ieder geval wel het beste hangen en dat introdeuntje is ook wel grappig. Fantastisch wil ik hem niet noemen, maar wel één van de beter nummers, dat zeker.

Vreemd trouwens dat je dit al overdreven noemt. Toch hun meest bescheiden album, als ze die al ooit gemaakt hebben. Vanaf hier werd het alleen maar groter, totdat eh nu, tours met U2 enzo, bah!

avatar van Arrie
Ik vind de latere albums dat net zo goed hoor.

avatar van RvS_009
De opbouw in showbiz (het nummer) blijft geweldig. Wat een verschrikkelijk heerlijk nummer.

Jammer dat deze plaat een beetje laag staat. Dit is zeker een heerlijke plaat van Muse. Alleen jammer dat de 3,4, 9, 10 en 11 een beetje op elkaar lijken. Zit niet heel veel variatie in.

Maar buiten dat is dit echt al een top plaat, die misschien wat ingetogener is maar bij tijden ook harder dan het werk wat ze ooit hierna hebben afgeleverd.

Een van de beste album releases dat jaar.

avatar van arcade monkeys
dit album is fantastisch, en filip is echt wel heel fantastisch

avatar van Cerclezot
Unintended

avatar van Timo-otje
ik kan niet zo gek veel met dit album, vooral die over de top vocalen van Matthew Bellamy. Elke keer maar weer die enorme bombast en theatrale zangpartijen. Opzich heeft hij wel een mooie stem naar mijn mening, die is terug te vinden op de rustigere nummers zoals Unintended en Falling Down. Maar zodra het wat steviger wordt kan ik het niet meer zo goed hebben. En ook qua instrumentatie kan ik niet zeggen dat ik onder de indruk ben. Er is geen enkele gitaarpartij of stuk wat indruk op me maakt of waarvan ik zeg dat het origineel is. Af en toe leuk om een nummer van dit album te luisteren maar een heel album van deze over de top songs lukt me niet zo heel goed. Ik hoop dat dat op de andere Muse albums wat minder is, ik ken wel al een aantal van die songs maar wil nu eens hele albums gaan beluisteren van hun. 2.5 *

avatar van Demon.
Leuk weetje: "muscle" en "museum" zijn de woorden die voor en na het woord "muse" in het woordenboek staan.

avatar van Chronos85
Opgezocht, of hebben de heren van Muse dat gemeld?

avatar van Demon.
Nee ik zag het in een YouTube comment staan.

Dat is ook de enige reden waarom het nummer zo heet, dit komt wel uit een interview. Kan de bron zo even niet vinden meer, maar die was er wel, heel lang geleden.

avatar van arcade monkeys
Arrie schreef:

Cerclezot schreef:
Unintended

Nou, ik vind unintended maar een drakennummer. Het slechtste nummer op dit album (met voorsprong) en eigenlijk ook het slechtste wat de beste band ter wereld ooit gemaakt heeft.

arcade monkeys schreef:

Op H.A.A.R.P. was dit ook het enige nummer dat tegenvalt vond ik.

op H.A.A.R.P. valt alles tegen. slechtste registratie ooit ofzo. Hullabaloo DVD (en de live cd)

avatar van Wolfmother

09. Overdue
10. Falling Down
11. Hate This & I'll Love You
12. Escape

Fantastisch album en sommige nummers moeten zeker nog groeien bij me.

avatar van Wolfmother
Van de bonustracks zijn Agitated en Coma ook geweldig trouwens

avatar van likeahurricane
ik vind dit nog steeds het mooiste album van muse

ook live goed te genieten

Sunburn in Amsterdam

avatar van Jumpjet
De eerste keer dat ik Muse live zag, zal ook wel een van de eerste optredens van Muse in Nederland zijn geweest. Ze stonden in het voorprogramma van Live (!) in de Statenhal in Den Haag. Het was een dramatisch slecht optreden. Bellamy had zichzelf totaal niet onder controle en de band speelde belabberd.
Gelukkig heb ik ze daarna nog een aantal keren in goede doen gezien. Muse was zo'n 10 jaar geleden zo ongeveer vaste gast op alle grote festivals. En klonk steeds strakker en overtuigender.
De laatste albums heb ik niet meer zo gevolgd, maar Showbiz blijf ik een ijzersterke plaat vinden.

avatar van 1996Customer
Het debuut van een band die later de wereld zou veroveren. Hoe beoordeel je zo'n plaat?
Wel door gewoon naar de nummers te luisteren zonder dat je je iets aantrekt van de geweldige platen die erop volgde. Showbiz is weldegelijk een goede debuutplaat. Het is een plaat die bol staat van hardere rock nummers (Muscle Museum en Showbiz bv.). Maar ook plaats maakt voor wat zachtere 'gevoeligere' nummers zoals Unintended. Deze plaat is gewoon goed en verdiend daarom 4 sterren.

avatar van Style.Girl
Unintended is toch wel één van de mooiste nummers die ik ooit heb gehoord!

Style.Girl schreef:
Unintended is toch wel één van de mooiste nummers die ik ooit heb gehoord!

Misschien een keer beginnen aan iets van Radiohead dan? Als je van nummers in die trant houdt.

Jav-
Inderdaad, het eerste wat daarbij in me opkomt is Exit Music (For A Film)!

avatar van Style.Girl
Dankje voor de tip! Ga zeker meer proberen te luisteren.

En Exit Music heb ik net even beluisterd en is idd een mooi nummer

avatar van Demon.
Karma Police en Street Spirit ook. Eigenlijk alles wat ze ooit hebben gemaakt maar begin daar maar mee