Johnny Cash - American V: A Hundred Highways (2006)

Country
Label: Lost Highway

1. Help Me (2:51)
  2. God's Gonna Cut You Down (2:38)
  3. Like the 309 (4:35)
  4. If You Could Read My Mind (4:30)
  5. Further on Up the Road (3:25)
  6. On the Evening Train (4:17)
  7. I Came to Believe (3:44)
  8. Love's Been Good to Me (3:18)
  9. A Legend in My Time (2:37)
  10. Rose of My Heart (3:18)
  11. Four Strong Winds (4:34)
  12. I'm Free from the Chain Gang Now (3:00)
avatar van musicfriek
Deze plaat is als een verslaving, je wilt steeds meer en meer. Ik had niet verwacht dat ik dit album nog zo mooi zou gaan vinden. Ik begon met 3 sterren, maar ik gooi hem nu naar 4,5 ster. Heerlijke, gevoelige muziek die door merg en been gaat

Groot respect voor deze Johnny Cash

Hoe is het mogelijk? Na al het moois wat Johnny Cash al gemaakt heeft, is zijn laatste album het beste... wat een prachtige emotionele stem, wat een verdriet: 4,5*

Inmiddels op basis van de eerste 6 en de laatste 3 nummers van een 4,5 naar een 5,0* Brok in de keel, dit is nog eens afscheid nemen.

God's Gonna Cut You Down is precies hetzelfde nummer als het op het 1966 album "How Great Thou Art" van Elvis. Daar wordt het alleen Run On genoemd.

Mooi album verder

avatar van Banjo
god's gonna cut you down vind ik een prachtig nummer
maar de rest is mij te zeurderig!.
IV vind ik veel frisser 'vrolijker' ik heb mijn cijfer nog in beraad..

avatar van Smirnoff
Ik ken de hele CD niet. Alleen nummer 1. Geweldig jankmuziek. Dat nummer verdient al de eerste vier sterren. Voor de laatste ster ga ik de rest maar eens luisteren.

avatar van Smirnoff
Smirnoff schreef:

Het blijft een 4. Neigt voor mij eerder naar een 3,5 dan naar een 4,5. Na zo een 6 nummers wordt het mij iets te eentoning.
Neemt niet weg dat het schitterende nummers zijn.

Elvistheking schreef:

Mooi album verder

Van dat nummer is recentelijk een videoclip gemaakt als "tribute" aan Johnny Cash. Het is een prachtige zwartwit-clip die op youtube te vinden is.
O.a. Anthony Kiedis, Brian Wilson, Keith Richard, Bono en Johnny Depp werkten er aan mee.

xekjiram schreef:

Gelijk de videoclip bekeken, hij is inderdaad prachtig.
Ik heb hem meteen aan dit nummer gekoppeld.

Mr. B schreef:
Gelijk de videoclip bekeken, hij is inderdaad prachtig.
Ik heb hem meteen aan dit nummer gekoppeld.

Nou, wat een mooie video inderdaad! Erg veel celebrities te zien ook. En het nummer is gewoon ijzersterk. Begin helemaal liefhebber te worden van deze Johnny Cash

musicfriek schreef:

Als je deze clip mooi vindt, dan gaat deze video van hurt je ook zeker bevallen.

Video met zo te zien een van de laatste opnames van "The Man In Black". Ook maar gelijk toegevoegd.

avatar van Sir Spamalot
Heb dit ook bij toeval ontdekt en, man, wat een openbaring.
Ik heb ze nu allemaal: de volledige serie American Recordings en ik krijg er niet genoeg van. Het is totaal mijn "genre" niet (zie mijn top 10) maar ware klasse komt altijd boven en het leert me telkens opnieuw om voor alles open te staan.

De stem is en blijft magnifiek en de muziek is tijdloos.

Een 5 cum laude.

Ik heb hem gisteren voor het eerst gehoord en ik vind hem werkelijk briljant. Vooral the evening train greep me ongeloofelijk bij de keel.

EVANSHEWSON
Sir Spamalot schreef:
Heb dit ook bij toeval ontdekt en, man, wat een openbaring.

De stem is en blijft magnifiek en de muziek is tijdloos.

Een 5 cum laude.

Ik heb ook heel de reeks en het is gewoon fantastische ontroerende beklijvende muziek.
Covers, maar op wèlk een integere manier gebracht!

Die Rick Rubin verdient haast een standbeeld Hij is er toch maar in geslaagd op deze manier de interesse voor Cash' muziek opnieuw aan te wakkeren en Cash voor een jonger publiek aanvaardbaar en zelfs hip te maken!

Deze vind ik persoonlijk ietsiepietse minder dan volume 3 en 4

maar toch : 4 shining stars ! ****

avatar van Savant
Eerste shot: De avond valt en de zon rolt zich vermoeid op achter de einder. We kijken naar het verweerde gezicht van een oude, de dagen zat zijnde desperado. De hoed diep over de samengeknepen ogen getrokken, de jas fladderend, de schouders laaghangend, net als zijn beide colts. Het beeld is duidelijk. Deze man heeft veel gezien. Teveel wellicht. De lijnen in zijn gezicht loopgraven waaruit de geur van ziekte, dood en ellende walmt. In zijn blik is de aankomende dood zichtbaar die hij al vaker achter zich heeft weten te laten maar die hem nu langaam maar zeker definitief inhaalt. De camera zoomt in één beweging traag uit. We zien dat de man staat te wachten. Lijdzaam, berustend, bijna verslagen. Hij staat op een verveloos perron, naast een klaarstaande, stomende trein.

Tweede shot. Een craneshot. We zien een oud en verveloos treinstation in een kaal, desolaat landschap. Een paar oude scheefhangende houten huisjes leunen geluidloos huilend tegen de schurende wind. In de verte komt een paard met wagen aanratelen. De camera zoomt in. We zien de contouren van een lange kist op de wagen. De muziek zet in. Evening Train. We zien hoe de outlaw naar de wagen toeloopt en samen met de wagenmenner, een sjofele doodgraver, de kist naar de trein zeult. Iedere stap richting trein ziet eruit als een kogelinslag die de desperado vol raakt. Een gebroken man, die de liefde van zijn leven op de trein naar huis zet.

Derde shot, pan en zoom: we zien de neus van de trein. We zoomen verder in. Op het rood metalen plaatje met de witte cijfers. Nummer 309. En terwijl het beeld even bevriest horen we een hese stem die een hakkelende blues inzet. Een blues die het merg uit je botten zuigt. Een blues die het leven en de dood samenbrengt in een hypnotiserend ritme. De camera zoomt uit , zwenkt en we zien opnieuw de kist. Vastgesjord op een platte goederenwagon. Een geknakte roos, vastgezet op de eenvoudige houten deksel, beweegt lichtjes in de wind. De desperado zit inmiddels op zijn zwarte paard. De trein zet zich in beweging. Dikke wolken rook en stoom ontrekken de desperado aan het blikveld. De camera zoomt verder uit. De trein slingert zich een weg door het uitgebeten, vergevingsloze landschap. De outlaw rijdt ook weg, achter de trein aan. Hij rijdt naar huis, naar de begrafenis, maar hij rijdt ook zijn naderende en al aanvaarde dood tegemoet. En wij als kijker weten dat. Zonder uitleg snappen we dit.

En terwijl de trein én de desperado langzaam stippen worden op het grote witte doek, klinkt daar nog altijd die stem. Die oud testamentische stem. Die stem die profetisch, waarschuwend, troostend en verzoenend weet te klinken. Een stem die alle tegenstellingen geloofwaardig weet te verenigen.

"You can run on for a long time
Run on for a long time
Run on for a long time
Sooner or later God'll cut you down
Sooner or later God'll cut you down"

Dwars door de aftiteling heen blijft dat geluid klinken. Het onvoorstelbare geluid van een man die de dood in de ogen kijkt, en die in iedereen die luistert iets van die blik achterlaat.

Of je dat nou leuk vindt of niet.

avatar van timhardt
Prachtig stukje, Savant, verdient deze plaat ook, mijn favo plaat van vorig jaar, nog steeds.

DonDijk
Inderdaad, wat een mooi, meeslepend emotioneel album. Als ode aan hem heb ik vandaag mn kapsel precies als The Man In Black vroeger ook had.

avatar van Peter88
Mooie toevoeging aan de American CD's. Al is het niet de beste van de American CD's (dat zijn American III en IV), maar het is zeker geen slecht album geworden. Met name de Bruce Springsteen cover Further On Up The Road is prachtig.

Social_Mask
Een aantal weken geleden had ik een remix gehoord waar het refrein werd gezongen door Johnny Cash. En ik vond het toch erg mooi en een erg emotionele stem. Tijdje geleden dit album beluisterd. Zijn stem was even wennen, vooral een heel nummer lang. Maar na een tijdje klinkt het best goed, en erg goede teksten ook. Ik heb het niet zo met Country maar dit klinkt best goed. Vooral het nummer If You Could Read My Mind vond ik prachtig. Zal hem snel weers eens opzetten.

Social_Mask schreef:
Vooral het nummer If You Could Read My Mind vond ik prachtig.
Moet je het origineel van Gordon Lightfoot eens proberen, die is beter dan deze versie van Cash.

fredpit

Je maakt een grapje....toch ?

Ook niet slecht, maar ik ga toch voor die van Johnny Cash

fredpit schreef:

Je maakt een grapje....toch ?

Nee, niet echt. Wat er nou weer mis mee is. Geweldig lied.

Social_Mask
Ik vind dat nummer nu ook beter dan die van Johnny Cash
Ik vind dit een goed album. Zijn stem is erg emotioneel, maar echt raakt het mij niet. Maar instrumentaal is dit goed en ook zijn de teksten mooi. Tegen het eind vind ik steeds mooier worden, maar het begin is echt heeel sterk. Ik geef hier 4* voor.

Favorieten zijn:
God's Gonna Cut You Down
Like the 309
If You Could Read My Mind
Love's Been Good to Me

avatar van wolf
Social_Mask schreef:
Ook niet slecht, maar ik ga toch voor die van Johnny Cash

Ik ook. In die rauwe stem van Cash zit veel meer emotie, al is ze veel zwakker.

Voor mij persoonlijk een absoluut meesterwerk deze van johnny cash. Zelden zoveel oprechte emotie in een plaat gehoord die me zo bij de strot grijpt. Ik heb al vele favorieten gehad, maar voorlopig is het love's been good to me. Ik weet niet precies waarom maar het nummer doet me iets. Een ander hoogtepunt is if you could read my mind, dat voor mij het origineel overbodig maakt (al zal dit voor sommigen weer een heel gevoelig punt zijn). Stijgt een plaats in mij top 10 en komt de top 5 binnengewandeld.

avatar van sq
sq
Lekkere plaat. Ik denk dat dit mijn favoriet gaat worden van de serie van 5. Alle nummers zijn goed, misschien op ´If You Could Read My Mind´ na. Op de een of andere manier past de melodie qua genre niet zo bij Cash, of misschien zit ook bij mij het origineel te stevig in mijn hoofd. Hoe anders is dat bij Love´s been Good to Me, wat ik me ook origineel weer herinnerde toen ik het vandaag hoorde, of het Springsteen nummer dat ik helemaal niet kende: schitterende songs in deze versie.

EVANSHEWSON
sq schreef:

Ik vind gewoon héél die reeks American Recordings ongehoord sterk, toch ?
Op een ander volume covert hij U2's One, dat ik gewoon veel beter gezongen vind door deze toen al zieke man, met een breekbare stem, zoiets is gewoon hartverscheurend mooi!

Zijn de American Recordings allemaal Amerikaanse muziek die Johnny Cash gecoverd heeft?

wester schreef:

Nee, volgens mij heeft het te maken met de opnames die door Rick Rubin geproduceerd zijn voor zijn (Def) American label. Het zijn nummers van Cash zelf en ook fantastische covers die zo gebracht worden alsof "the man in black" de nummers zelf geschreven heeft.