Steven Wilson - 4 ½ (2016)

Label: Kscope

1. My Book of Regrets (9:23)
  2. Year of the Plague (4:15)
  3. Happiness III (4:31)
  4. Sunday Rain Sets In (3:50)
  5. Vermillioncore (5:09)
  6. Don’t Hate Me (9:34)

met Ninet Tayeb

7. Lazarus [2015 Recording] * (3:57)
  8. My Book of Regrets [Edit] * (3:34)
  9. Don't Hate Me [Steven Wilson Vocal Version] * (9:34)
  10. My Book of Regrets [Instrumental] * (9:35)
  11. Happiness III [Instrumental] * (4:31)
  12. Don't Hate Me [Instrumental] * (9:34)
avatar van notsub
Steven Wilson's laatste solo CD was één van de beste CD's van 2015. Begin 2016 krijgen we nu een album met de titel 4 1/2, een duidelijke verwijzing dat het om een tussenstation gaat en verder natuurlijk handig om nog wat extra nieuwe nummers te hebben voor de actuele tournee. Dat gaan we volgende week horen, eerst deze nog even thuis luisteren. Het klinkt direct vertrouwd en prima. Het is zeker een leuke aanvulling, maar HCE had toch niet beter geworden als één van deze songs er ook op gestaan had.

Hoedijk
Bonk schreef:

Nou heb ik deze keer de cd-versie gewoon bij mijn platenboer gehaald, maar moet zeggen dat ik heel geregeld bij Burning Shed bestel en juist de ervaring heb dat het vaak snel (volgens mij meestal twee of hooguit drie dagen na verzendbevestiging) bij mij terecht komt.

Overigens is het de moeite van het wachten zeker wel waard. Uiteraard is het geen Hand.Cannot.Erase., maar als dit de kwaliteit van de tussendoortjes is... Ga het nog wel wat luisterbeurten geven, voor ik met een weloverwogen oordeel kom, want dat heeft deze muziek wel nodig. Maar goed is het zeker!

Maakt dat ik nog meer zin krijg in het concert op 4 februari!
Nou Bonk, je hebt geen woord te veel gezegd. Vandaag zowel de bluray als vinyl ontvangen, beiden prima verpakt. Het luisteren kan beginnen

avatar van Cannabooze
Eerste luisterbeurt zit er eindelijk op. Het was als zware liefhebber van SW en PT effe wachten... Mijn vaste platenboer had een levering probleempje.

Natuurlijk spreekt iedereen vol lof, volkomen logisch, over PT classic Don't Hate Me.
Mag daar even met dikke letters wat hulde bij geschreven worden voor Theo Travis? (die overigens op de originele versie ook al geweldig werk leverde.)

Toch wil ik het amper benoemde Year Of The Plague eruit lichten. Wat een juweeltje is dat zeg!
Wederom zuigt Wilson je naar een andere dimensie met zijn buitenaards muzikale schoonheid, zoals hij dat zooo goed kan.

Het voelt wel een beetje aan als left-overs, wat het in feite ook zijn. Wil niet zeggen dat ze niet meer smaken!
Voor nu een veilige 4*.
Schaaf na wat meer luisterbeurten nog bij. Of juist niet...

avatar van meneer
Sommigen zien dit album als een aantal nummers die aangeduid worden zijnde 'left-overs'. Ik heb dat juist niet. Ik ga het steeds meer als een tweeluik zien. Ik vind dat er veel connecties zijn (en dan heb ik het over het muzikale gedeelte want ik beluister de teksten altijd pas later) met H.C.E. Beide albums vloeien door elkaar heen. Ik kan beide albums echt achter elkaar draaien en blijf dan in deze sfeer/flow.

Eigenlijk is het 1 lang muziekstuk. Dit Tweede Gedeelte zit trouwens wel muzikaal geniaal in elkaar. Het is echt ontdekken, smullen en ondergaan..

avatar van Leptop
Net binnen en de 1e keer geluisterd. Klinkt nog wat onsamenhangend hier en daar, maar toch ook al vertrouwd en spannend. Zoals te doen gebruikelijk heb ik bij SW wat meer luisterbeurten nodig om een punt te kunnen geven.

avatar van namsaap
Iets langer dan gepland moeten wachten op mijn exmplaar van dit album. Eerste indruk: wederom een prima release van SW maar haalt het niveau van HCE zeker niet. Da's geen ramp want deze nummers ontstijgen nog met gemak de middenmoot.

avatar van Fluvver
Middelmatig tussenalbum voor de echte fans van sw.

avatar van glenn53
Fluvver schreef:
Middelmatig tussenalbum voor de echte fans van sw.

Volgens bedoel je dat jij dat vindt. Ik vind het namelijk niet.

avatar van Renoir
En ik ook niet! Bij zo'n statement kan Fluvver dan toch ten minste een onderbouwing geven. Of mogen alle andere posters hier zich geen "echte" fans noemen?

Hoedijk
Steven Wilson noemt ze de "orphan" songs, hier in het forum worden ze "left-overs" genoemd. Ik vind dat het album hiermee te kort wordt gedaan. Misschien is het geen duidelijk concept, maar de nummers lopen wel vloeiend in elkaar over. En wat mij vooral opvalt: diverse stijlen die Steven Wilson in het verleden heeft ontwikkeld zitten in de verschillende nummers verweven. Happiness III zou volgens hem z'n eerste hitgevoelige nummer zijn, maar ik hoor dit eerlijk gezegd niet. Vermillioncore klinkt als old school Porcupine Tree. De uitvoering van Don't Hate Me met Ninet is prachtig. Jammer dat ze er in Tilburg niet bij is (wat ook geldt voor Theo Travis). Als dit een tussendoortje is, dan is ie wel van hoge kwaliteit.

bas1966
schijfje net binnen; vooralsnog inderdaad voortzetting HCE; begin maar eens met 4 pegels.
wilson kan voor mij niet genoeg van dit soort tracks uitbrengen

slaande klok
Ik heb nu mijn eerste luisterbeurt gehad. De eerste indruk van dit album (misschien meer een EP, maar ze willen hem natuurlijk graag voor dezelfde prijs als een album verkopen) is dat ik het een herhaling van zetten vind. Ik hoor heel veel op deze plaat terug wat ik al eerder van Steven Wilson heb gehoord. Happiness III kan niet tippen aan Happy Returns. Het is te rommelig. Ook mis ik de afstelling van de sound die ik op Hand Cannot Erase zo heerlijk vond. Maar voordat ik sterren ga geven ga ik eerst deze cd nog vaker luisteren. Vooralsnog vind ik het geen topper.

Misterfool
Ik ben een van de weinigen die niet bepaald enthousiast werd van Hand.Cannot.Erase. Ik vond het een gelikt en saai album. Eigenlijk heb ik hetzelfde kritiekpunt bij dit tussendoortje. Natuurlijk erg goed gemaakt, maar ik mis de onstuimigheid van The Raven That Refused to Sing (And Other Stories) of Porcupine Tree. Dit wordt pijnlijk duidelijk bij de herbewerking van: Don't Hate me. Een stuk minder dan het origineel van PT. Steven Wilson blijft natuurlijk een Klasbak.

slaande klok
Ook ik mis Porcupine Tree. Het niveau van de laatste vier studioalbums van PT wordt niet meer gehaald bij SW solo-albums, ben ik van mening. Ik vind veel nummers van zijn solo-werk heel goed. Maar het geheel is allemaal abstracter en met minder bandgevoel. HCE vond ik desondanks wel zijn beste solo-album tot nu toe.

avatar van Don Cappuccino
Leuk tussendoortje van Steven Wilson. Ik vind My Book of Regrets er echt bovenuit schieten, die track had gemakkelijk op Hand. Cannot. Erase. gekund qua kwaliteit.

Don Cappuccino schreef:

Dat vind ik niet. Year of the Plague is als losse track nog wel aardig. Maar verder is het een matig album. Zeker voor Steven Wilson begrippen is het echt beneden peil.
Rommelig, dan weer heel rustig, dan weer hard. Hij lijkt zijn gevoel voor dynamiek wel kwijt te zijn. Eindeloos gepiel. Het album vormt geen mooi geheel. En het is allemaal al eens eerder door hem gedaan, maar dan beter. Ik ben er al op uitgekeken. Laat ik hem dit keer maar een ruime onvoldoende geven, in de hoop dat hij dan gemotiveerd is om de weg omhoog weer terug te vinden. Hand Cannot Erase doe ik een ster in mindering. Want dit tussendoortje heeft een nare nasmaak.

avatar van Robertoooooh
Hahaha, geweldige redenatie!
Ik vind dit niks en daarom gaat zijn vorige album ook een lagere waardering krijgen.
Wat een flauwe kul!

Robertoooooh schreef:
Hahaha, geweldige redenatie!
Wat een flauwe kul!

Ja, want ik luister hierdoor met een ander gevoel naar Hand Cannot Erase. Je waardering mag je toch aanpassen? Ik heb HCE vandaag nog eens opgezet en het deed me al een stuk minder. En dit fenomeen gebeurt op deze site bij zoveel artiesten. Er blijven nog vier sterren over, dus je hoeft je niet zo druk te maken. Maar wat vind jij eigenlijk van dit 4 en een half album? Ik zie dat je twee solo albums van Steven Wilson in je top drie hebt. Is Steven Wilson solo echt zoveel beter dan Porcupine Tree? Luister je daar bijvoorbeeld vaker naar? Ik ben benieuwd naar je uitleg.

avatar van Robertoooooh
Ik moet enkel lachen om je redenatie, klokje.
Wanneer een artiest in mijn oren een minder album maakt, doet dat in mijn optiek geen afbreuk aan voorgaande releases. Bij jou blijkbaar wel en daar kreeg ik een binnenbroekse implosie van. Vandaar mijn bijdrage naar jou.

Ik spreek me niet uit over dit album, daar ik het nog niet gehoord heb.
En ook al zou dit een belabberd zaadalbum zijn, dan nog heeft dat voor mij geen invloed op eerder werk.

Overigens vind ik PT idd ook erg goed, vooral het vroege(re) werk.

1,5 ster is misschien wat aan de lage kant. Maar overall, echt spannend is het album absoluut niet. Eerder saai! De versie van "Don't Hate Me" is niet beter dan op Stupid Dream. Ik snap ook totaal niet wat hij ziet in de zang kwaliteiten van Ninet Tayeb.

avatar van LZA
LZA
Dupree schreef:

Eens, eerste wat ik dacht na het beluisteren. Huurt hij een keer een zangeres in, komt hij met zo'n zielloze stem op de proppen. Dan had hij het net zo goed zelf in kunnen zingen. Snap daar echt niets van.

avatar van Lukas
Aantal berichten verwijderd. Hier staat deze plaat van Steven Wilson centraal, niet (het stemgedrag van) slaande klok.

avatar van Lukas
Berichten verwijderd, klok stilgezet.

avatar van L1d3rt
Dupree schreef:

Eens wat betreft de bijdrage van Ninet, maar ik vind die keyboardsolo wel een erg mooie toevoeging, zeker i.c.m. het drumwerk. Bij het optreden in 013 gisteren kwam de interactie tussen Holzman en Blundell bij dit nummer nog duidelijker naar voren.

Over het concert gesproken: ook leuk dat hij naast de te verwachten nummers een van mijn PT-favorieten Dark Matter speelde. Tevens een eervolle vermelding voor een verrassende nieuwe versie van Index. Terug te vinden op YT: Index live

avatar van Leptop
Steven Wilson heeft een mooie lijn te pakken en een schitterende band om zich heen. Ik mis PT niet zo.
Uitstekend tussendoortje met enkele heel mooie nummers. Weinig zwakke momenten vind ik.

avatar van clayhill
Oosterpoort Groningen: Fantastisch!!!

avatar van Sake
clayhill schreef:
Oosterpoort Groningen: Fantastisch!!!

Dit kan ik beamen, een geweldige avond vol intense muziek. Ik was ook positief verrast door Wilson zelf; goed bij stem, enkele grapjes hier en daar en naar mijn idee een sympathieke kerel.

avatar van Fluvver
Renoir schreef:

Misschien een beetje een overdreven mening. Maar ik vindt het album niet echt iets toevoegen aan het uitstekende werk wat hij solo heeft uitgebracht. Book of regret is een prima nummer, al vindt ik de zang in het refrein zeurderig klinken. Het nummer zelf klinkt alsof het op HCE kan staan en misschien ook bedoelt is, maar geen plek meer was in dat concept. De rest van het album vindt ik maar saai en het lijken allemaal onuitgewerkte ideeën te zijn, het laat wel prima horen hoe goed zijn band is. Maar ik mis over de hele linie spanning. Don't hate me klinkt veel minder boeiend dan de PT versie en ik vindt vooral de baslijn minder door de slides in het tussenstuk.

avatar van Godan
Wat is Vermillioncore toch een heerlijk nummer.
Don't Hate Me vind ik minder geslaagd. Dan hoor ik veel liever het origineel.
Maar de beste uitvoering is deze PT (Chicago) Die gitaarsolo's van Steven Wilson zijn zo verschrikkelijk lekker! En een band in topvorm (toch mis ik PT wel...net iets strakker allemaal dan het meer jazzy solo materiaal).

avatar van Sparks
slaande klok schreef:

Het is duidelijk een tussendoor album, zoals de titel van het album al duidelijk aangeeft. Het gaat om tracks die het niet hebben gehaald op voorgaande album(s). Het zijn dus tracks waar mr. Wilson zelf ook al vond dat ze niets bijdragen aan eerder uitgebrachte albums. Dat dit album dus geen mooi geheel vormt hoort daarbij.
Ik denk dat je dit album het best kan zien als een extra cadeautje van Steven voor zijn fans wat je vooral dankbaar moet accepteren en verder niet te veel over nadenken.