Steven Wilson - 4 ½ (2016)

Label: Kscope

1. My Book of Regrets (9:23)
  2. Year of the Plague (4:15)
  3. Happiness III (4:31)
  4. Sunday Rain Sets In (3:50)
  5. Vermillioncore (5:09)
  6. Don’t Hate Me (9:34)

met Ninet Tayeb

7. Lazarus [2015 Recording] * (3:57)
  8. My Book of Regrets [Edit] * (3:34)
  9. Don't Hate Me [Steven Wilson Vocal Version] * (9:34)
  10. My Book of Regrets [Instrumental] * (9:35)
  11. Happiness III [Instrumental] * (4:31)
  12. Don't Hate Me [Instrumental] * (9:34)
avatar van Apieknar
Dit is toch een EP i.p.v. een album?

avatar van Apieknar
Met het oog op de lengte zie ik het toch meer als een EP dan als een album. Maar ach, wat maakt het ook uit welk stempel erop gedrukt wordt. Belangrijker: Nieuwe muziek van Steven Wilson met een nieuwe versie van Don't Hate Me, naar mijn mening één van de betere Porcupine Tree nummers!

avatar van Flurk
Dit is toch een EP i.p.v. een album?

Ik was er bij toen hij eind september in de Royal Albert Hall in Londen optrad en daar zei hij toch dat het een EP was, inderdaad.

avatar van legian
Lijkt meer op een bonus disc/ep dan een volwaardig album. Helemaal omdat er ook gezegd wordt dat dit de tussenstap is naar zijn volgende album, waar dan ook de titel 4 1/2 vandaan komt.

Echt warmlopen doe ik hiervoor niet trouwens.

avatar van musician
En waarom niet, zijn er al grote stukken van het album uitgelekt die je al hebt beluisterd?

Kort en krachtig is in de regel beduidend beter dan lang en doorkabbelen.
Nu zal ik Wilson niet van doorkabbelen betichten maar er zijn meer dan genoeg voorbeelden.

Misschien was het wel gewoon af.
Veel albums hadden hadden aan 40 minuten meer dan genoeg om een klassieker te worden.

avatar van meneer
Dit is de achtergrond van het verschijnen:

Steven Wilson has just announced the release of the album “4 ½”, so titled because it forms an interim release between Steven’s recently released fourth album Hand. Cannot. Erase. and the next studio album. It is due out on January 22nd, 2016.

" 4 ½ comprises 6 tracks with a total running time of 37 minutes. 4 of the songs originated during the sessions for Hand. Cannot. Erase., and one from the recording sessions for the previous album The Raven that Refused to Sing. The final track is a version of Don’t Hate Me, a song originally recorded by Porcupine Tree in 1998, and is based on a live recording made on the recent tour of Europe with additional recording later done in the studio. The vocals on this new version are sung as a duet between Steven and Ninet Tayeb".

avatar van musician
Mooi, het vooruitzicht klinkt niet slecht!
Nummers opgenomen rond Hand.Cannot.Erase en The Raven kunnen haast niet mislukken. Trouwens, er kan nauwelijks iets worden gezegd over kwaliteit en de solo-albums van Wilson. Ik blijf oprecht geïnteresseerd.

avatar van legian
musician schreef:

Nee ik heb nog niks gehoord en zover ik weer is er ook nog niets gelekt. Het is meer dat dit allemaal nummers zijn die of niet goed genoeg waren voor de vorige albums, of er niet bij paste. En dat geeft mij niet het gevoel dat ik deze ep (ik vertik het trouwens om dit als een album te zien maar dat is geheel terzijde) echt moet gaan beluisteren. Ik wordt gewoon niet warm van deze aankondiging.

Dat ben ik helemaal met je eens, en wie weet wordt dit ook wel een klassieker, maar de kans is ook aanwezig dat dit gewoon een 'simpele' uitbreiding van zijn muziek collectie wordt.

avatar van glenn53
Een soort gelijk iets heeft hij ook gedaan met Fear of blank planet en Nil Recurring (Porcupine Tree). De laatste bevat gewoon topnummmers.

Hoedijk
Nu bij de Tom Robinson Show op BBC een interview met Steven. Inmiddels twee nieuwe nummers gehoord: Happiness III en Sunday Rain Sets In. De eerste meer poppy, De tweede meer jazzy. Duidelijk dat het losse op zich zelf staande nummers zijn. Volgens Steven stuk voor stuk goede nummers die echter niet in het concept pasten. Ik ben benieuwd naar het hele (mini?)album.

avatar van Mindscapes
Alweer een verdomd interessant gesprek op de BBC gisteren, hier nog een maand te beluisteren (vanaf minuut 31 gedurende een uur): BBC Radio 6 Music - The Tom Robinson Show, 09/01/2016 - bbc.co.uk

Dat laatste lied (My Book Of Regrets; ook gehoord Hoedijk?) heeft in het fragment op 1:23:38 bijna exact dezelfde gitaarstrumming als de intro van Time Flies, gevolgd door (kwam als eerste in me op) de baslijn van Jungle Boogie Krijgt na dat drukke gedeelte weer een mooie en dromerige wending zoals eerder in het lied, vaag een Routine-gevoel (the most beautiful morning...). Eindigt dan weer zoals het begin en de cirkel is rond.

Voorlopig klikt er nog niet zo veel, maar da's altijd zo bij SW heb ik de indruk. Mijn eerste Hand Cannot Erase, Raven, Grace for Drowning etc. luisterervaringen waren ook niet bepaald unaniem positief en kijk nu...

Zin in de nieuwe reeks shows - Brussel en Helsinki in mijn geval - en dit kleine album (hoewel 37 minuten door/voor bepaalde artiesten, zeker vroeger, beschouwd wordt als een volwaardige plaat).

Mindscapes schreef:

Jazeker Mindscapes! My book of regrets was het "toetje". Helsinki, dat is wel een bijzondere plek om hem te aanschouwen. (Ik houd het op Tilburg )

avatar van glenn53
Weer een topplaat. Hoe doet ie dat toch?

avatar van DargorDT
Snel luisteren dus!

avatar van Broem
Inderdaad. Nog nergens tegen gekomen. Effe wachten tot de 22e dan maar

De nummers doen me minder als die op Hand. Cannot. Erase.

Maar zoals wel vaker met Steven Wilson heeft het bij mij soms wat meer tijd nodig. Don’t Hate Me weet trouwens wel gelijk te pakken. Mooi nummer!

Enige nadeel, hij is te kort...

avatar van HugovdBos
Vijf overblijfselen van zijn vorige twee albums + een nieuwe opname van Porcupine Tree's Don’t Hate Me, ben benieuwd wat deze "tussenplaat" naar zijn vijfde studioalbum oplevert. Op dit verzamelwerkje wat meer aandacht voor Ninet Tayeb, de Israëlische zangeres die al een mooie aanvulling gaf op Steven's vorige meesterwerk Hand. Cannot. Erase. Misschien nog een beetje vaste grond, thematisch gezien, omdat vier nummers uit de sessies voor dit HCE kwamen. Ik verwacht zijn nieuwe album ergens volgend jaar.

avatar van L1d3rt
Geweldige plaat weer!
My Book of Regrets, wat zeker niet had misstaan op Hand. Cannot. Erase., Vermillioncore, een heerlijk groovend instrumentaal nummer, en de opnieuw opgenomen versie van Don´t hate me zijn vooralsnog mijn hoogtepunten. Bovenstaande nummers lijken ook een vaste plaats in de setlist van Wilsons huidige tour te hebben. Kijk al uit naar de show in Tilburg binnenkort.

Pas 1 luisterbeurt gehad! Het eerste wat bij me opkomt: nogal saai. De uiteindelijke PT versies zijn prima zo. Een onnodige plaat eigenlijk.

Hoedijk
Eh, mis ik wat? Het album komt toch pas de 22e uit?

avatar van Broem
Magistraal mooi album van de maestro zelf. Paar luisterbeurten erop zitten en onder de indruk. Don't hate me is werkelijk prachtig. Zangeres doet volgens mij ook mee op voorganger Hand Cannot Erase. Top.

avatar van HugovdBos
Broem schreef:

Ninet Tayeb leverde inderdaad een bijdrage aan HCE. Porcupine Tree's Don’t Hate Me van Stupid Dream dateert alweer uit 1999, maar valt in deze versie vooral op door haar vocalen.

buizen
Hoedijk schreef:
Eh, mis ik wat? Het album komt toch pas de 22e uit?

Zat ik ook al te denken. Op Spotify staat het ook niet. Wel andere albums en die klinken fantastisch goed.
Het concert op 3 febr. in Tilburg is uitverkocht. Voor het concert op de volgende dag, in de Oosterpoort, zijn nog wel kaartjes beschikbaar. Een mooiere stad ook nog.
Hij is nu op tour door Duitsland: overmorgen bijv. Hannover.

avatar van Bluebird
Let je even niet op omdat de man recent nog een album had uitgebracht loop je opeens weer een hele leuke update tegen het lijf. Klinkt allemaal veelbelovend in ieder geval en een blinde aanschaf is geen probleem voor de liefhebber. En dat ben ik dus, reeds!

avatar van Torch
LP en blu-ray besteld. Net alvast beluisterd via de bekende kanalen, geen spijt van m'n pre-order! Hij houdt het niveau van HCE aardig vast met deze 'halve' plaat...

avatar van Wous
buizen schreef:

Hij is nu op tour door Duitsland: overmorgen bijv. Hannover.

Voor zover ik weet staat niets van SW's solowerk op Spotify. Dus die vlieger gaat sowieso niet op

buizen
Wous schreef:

Nee klopt, albums met Jethro Tull. Van hem solo staat er idd geen album op. Maar waar luisteren mensen dit dan voor 22 jan.

avatar van Wous
buizen via de bekende weg, of zoals Timmy Turner zou reageren op de volgende vraag van zijn pa:

"Hoe kom je aan die tank zoon?"

"Eeehhhh, internet?"