David Bowie - ★ (2016)

Alternatieve titel: Blackstar

Rock / Jazz
Label: ISO

1. Blackstar (9:57)
  2. 'Tis a Pity She Was a Whore (4:52)
  3. Lazarus (6:22)
  4. Sue (Or in a Season of Crime) (4:40)
  5. Girl Loves Me (4:51)
  6. Dollar Days (4:44)
  7. I Can't Give Everything Away (5:47)
avatar van JohnnyVergerFan
Tijd is wat mij beteft geen enkele factor hier.

avatar van Erwin.c
Edgar18 schreef:
De nummer 250 staat bij 73 mensen in hun top tien en dit album 'maar' bij 33 mensen dus ik vrees van niet nee. Komt nog wel, absoluut een album voor de allertijdenlijsten dit. Zelf vind ik het inmiddels zijn op één na beste van allemaal.

En wat was die beste ook alweer?☺

avatar van Edgar18
Station to Station

Voor mij inmiddels de beste geworden (was altijd Ziggy Stardust).

Hij staat in de Top 250.

avatar van Erwin.c
Terrecht inderdaad

Al weer bijna 2 jaar geleden dat Bowie ging.
Van vreugde ( de Vrijdag ervoor release )en de donderslag bij donkere hemel toen de Maandag er op het schokkende nieuws binnen kwam.
Had ie ons toch mooi tuk.
Anderzijds is het wel een vaarwel die past bij Bowie.
Deze staat al weer een dag of twee op.
In de loop der tijd voor mij niet een veel gedraaide cd.
Zal ook niet veel verandering in komen vrees ik.
De schoonheid van het album blijft echter onmiskenbaar.
" Where The Fuck Did Monday Go."

avatar van Mastroianni
aERodynamIC schreef:
Voor mij inmiddels de beste geworden (was altijd Ziggy Stardust).

Voor mij ook.

avatar van Sater
Misschien is dit eerbetoon aan Blackstar interessant voor jullie. Nieuwe arrangementen door orkestcollectief s t a r g a z e met zangeressen Anna Calvi, Laetitia Sadier (Stereolab) en Anja Plaschg (Soap&Skin). Eerder was deze show (met nog veel meer gasten) te zien op de BBC. De stukken die daarvan op youtube te vinden zijn klinken vele malen interessanter dan de gemiddelde tributeband.

avatar van devel-hunt
Volgens producer Tony Visconti werkte Bowie al aan de opvolger van Blackstar toen hij toch nog plotseling werd overvallen door de man met de zeis.
Volgens diezelfde Visconti, in een interview vlak na de dood van Bowie, zou het laatste werk van Bowie worden afgemaakt door alle betrokkenen en postuum in 2017 worden uitgebracht.
Nooit meer iets van gehoord.
Misschien is zijn weduwe Iman ervoor gaan liggen, die wil voorkomen dat er van alles van haar man op de markt wordt geschopt zonder de toestemming van de overledenen, want die is immers dood, voorbeelden genoeg van necrofilie in de muziekwereld.

avatar van jordidj1
Vandaag weer eens in zijn geheel gedraaid, wat een schitterend slotakkoord blijft dit toch.

avatar van Lau1986
Wat een fantastische plaat is dit toch. Vooral de eerste twee nummers vind ik echt geweldig.

Ik vind dit niet het beste Bowie album. Maar dat zit hem vooral in de genialiteit van de vroegere albums en doet niets af aan dit album. De singles Blackstar en Lazarus steken er wat mij betreft bovenuit maar elk nummer haalt een goed niveau. Deze artiest is er in geslaagd om in een doodzieke toestand alweer vernieuwend te zijn en daar heb ik diep respect voor. Tot aan zijn dood is hij er in geslaagd mij op een positieve manier te verbazen, eeuwig respect hiervoor.
Dikke 4 sterren voor deze legende!

avatar van brandos
Veel platen zakken naar verloop van tijd in mijn waardering. Dat ze stijgen zoals deze komt minder voor. De nummers die ik in het begin moeilijk vond; Blackstar, 'Tis a Pity She Was a Whore, Sue, zeg maar de wat 'grimmige' songs begrijp ik steeds beter. Ze geven steeds meer van hun diepere lagen bloot en daar zit ook meer gevoel in dan ik in het begin vermoedde. Is de 'whore' misschien gewoon 'de tijd' die je van je jeugd en je vitaliteit berooft?

avatar van perrospicados

Is imo een verwijzing naar 'Time':

Time, he's waiting in the wings
He speaks of senseless things
His script is you and me, boys
Time, he flexes like a whore
Falls wanking to the floor
His trick is you and me, boy

avatar van MRDammann
Alweer drie jaar oud. Maakt nog steeds veel indruk op mij, misschien wel meer dan drie jaar terug. Ik heb desondanks wel moeite om naar losse nummers van dit album te luisteren, maar in de loop van het album heb ik daar totaal geen moeite mee. Lazarus is nog steeds mijn favoriet.

avatar van Tony
Ik heb de reacties van 3 jaar geleden nog eens zitten nalezen net, hoe lyrisch (bijna) iedereen was over de vrijgegeven nummers en uiteindelijk die vrijdag over het hele album, de omslag in de teneur van de berichten toen we op maandagochtend dat vreselijke nieuws hoorden en hoe we daarna over elkaar heen rolden om verwijzingen naar zijn naderende dood in zijn teksten te vinden, de speculaties over wel/niet euthanasie, over Whitestar, het album met de resterende opnames dat 4 dagen na zijn dood (het Lazarus verhaal) zou gaan verschijnen, maar nooit kwam. En dat is goed; de rollercoaster die Blackstar en Bowie's overlijden teweegbrachten is hoe dan ook ongeëvenaard in mijn muzikale leven tot nu toe en ik denk dat dat zo zal blijven. Blackstar luister ik nog af en toe, maar iedere keer met veel ontzag voor de mooie muziek en heel veel respect voor een van mijn absolute muzikale helden.

3 jaar geleden, pfff, wat een gemis.
Dus zet ik deze lp van David op, vind de waardering hier (veel) te hoog, staan fantastische tracks op bv de meest bekende Lazarus en Blackstar maar niet alles vind ik (zo) goed.
Maar op zijn leeftijd en in zijn fysieke situatie dit nog te kunnen is fantastisch.
However Station, Hunky Dory, Ziggy, Low, Heroes, Stage vind ik toch een stuk beter.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Mee eens, kom ook niet verder dan 3.5 sterren, het album vind ik bijzonder omdat het zijn zwanenzang was en er een zeer groot artiest heen is gegaan. Het nummer Lazarus vind ik dan weer wel grandioos. Geniet meer van zijn postume dubbelaar Glastonbury 2000. Wat een setlist ! en David zeer goed bij stem.