David Bowie - ★ (2016)

Alternatieve titel: Blackstar

Rock / Pop
Label: ISO

1. Blackstar (9:57)
  2. 'Tis a Pity She Was a Whore [New Version] (4:52)
  3. Lazarus (6:22)
  4. Sue (Or in a Season of Crime) [New Version] (4:40)
  5. Girl Loves Me (4:51)
  6. Dollar Days (4:44)
  7. I Can't Give Everything Away (5:47)
Saxofonist Donny McCaslin heeft beweerd dat het lied werd geschreven over ISIS,

te recensies zijn er al over het album van Mojo, Uncut, Q alle 3 gaven ze 4 ster.

blackstar, daar doe je het gewoon voor als muziekliefhebber. pure topklasse. vorig jaar hoorde ik al sue, ook zo'n jazzy track, maar die ken ik wel in een langere versie dan hier aangegeven.

coldplaythebest
Als het goed is gaat vanavond te Musical Lazarus in première, laten we hopen dat ook te Single vrij komt eens deze dagen, in te UNCUT stond dat Lazarus nog deze maand zal moeten uitkomen.

David Bowie - Lazarus - YouTube

David Bowie - Lazarus ( wel gezongen door Michael C Hall. ) Klinkt fantasties doet me denken aan joy division.

David Bowie - Lazarus 9. ( Untitled 4 .) - YouTube

David Bowie - Lazarus ( Untitled 4 .)

Robertus
Net nog even opnieuw titelsong Blackstar beluisterd/bekeken. Wat is die break toch fantastisch: Dat hij zich afvraagt "If He had died....." kreeg bijna tranen in mijn ogen.

Okee, nu een vraag aan de mensen hier op MuMe die Bowie in de seventies bewust meegemaakt hebben:

Is de opwinding die ik nu voel bij een aankomende nieuwe Bowie release dezelfde als die bij jullie bij pakweg de release van een Ziggy Stardust of een Station To Station of een Low/Heroes??

Zo ja, dan ben ik zo blij en dankbaar dat ik dit nog mee mag maken!
(ik bedoel uiteraard in die zin van dat Bowie ook net zo goed al dood had kunnen zijn, of niet meer actief, of op de automatische piloot)

avatar van bikkel2
Bowie is ondanks zijn turbulente bestaan een zichtbaar oudere, maar nog altijd vitale man.
De song, de clip.....hij heeft er werk van gemaakt.
Dat duistere, donkere zat er altijd al in en bracht vaak genoeg ook zijn beste werk voort.
Het meest jammer vind ik dat ik hem nooit live heb kunnen aanschouwen.
Feitelijk ben ik nu een jaar of 3 een echte liefhebber, al omarm ik zeker niet alle albums.
Hier kijk ik erg naar uit.
Kom maar op Januari !!

avatar van Deranged
De titeltrack haalt het niet bij Epizootics! van Scott Walker.

Klinkt mij in de oren alsof David zo'n soort track wilde maken en daar maar halfjes in slaagt.

Op zich niet onaardig.

Maar toch.

Luister Epizootics! maar eens voor de grap, alleen al in de eerste minuut gebeurt er meer dan de hele tien van Blackstar.

buizen
Maar waar gaat die clip/minimovie nu over dan? Boze tongen zouden beweren dat het een verwijzing naar ISIS zou zijn?

avatar van musician
Waarom zou een nummer van David Bowie moeten worden vergeleken met Scott Walker? Of wil je Walker graag even onder de aandacht brengen?

Want zo kun je natuurlijk bij elk nummer van een artiest roepen: "lijkt in de verste verte niet op...!!".
En inderdaad, appels en peren. Dan krijgen albumpagina's 500 nutteloze kantjes.

Dus laten we Bowie nu maar gewoon vergelijken met Bowie. Dat is al haast meer dan valt te behappen. En dan zijn leeftijd nog in ogenschouw genomen. Blackstar is meer dan een behoorlijke track geworden.

avatar van Deranged
Ik kan je ten zeerste Bish Bosch uit 2012 aanraden.

Ik geil op Scott ja maar de track deed me er ook aan denken dus vandaar. Daarbij zit David ook in de eveneens zeer aan te raden documentaire 30 Century Man en is ook hij in ieder geval zeer bekend met het werk van Scott Walker. Daarom lijkt het mij niet zo gek dat hij erdoor geïnspireerd zou kunnen zijn.

buizen schreef:

Dat is nu net wat ik een beetje jammer vind. De kans op eigen interpretatie wordt je voor een deel al ontnomen....(niet door jou, buizen, want ik had het al eerder gelezen). Want je gaat dan dat nummer toch beluisteren met dat in je achterhoofd....

Gisteren toch nog even te Single van Sue (Or in a Season of Crime) geluisterd,
en dan denk je alleen maar beter wordt het niet en dan komt op te B-Side Tis a Pity She Was a Whore.

het gaat zelfs zo ver dat ik een vrije dag heb genomen om te plaat lekker te beluisteren,

buizen
coldplaythebest schreef:

Wat heb ik zin in 8 Januari.

Je bent fan of je bent het niet,

coldplaythebest schreef:

Wat heb ik zin in 8 Januari.

Ik heb nu al zo'n vermoeden dat de wereldeconomie die dag even stil gaat staan....

avatar van crosskip
musician schreef:

Scott Walker is een naam die ik de laatste in ieder geval wel vaker langs zie komen bij David Bowie, dus zo heel raar is het niet. Bowie zelf is ook een groot fan van Walker en in nummers als Heat is dat naar mijn mening ook duidelijk te horen.

avatar van musician
Het antwoord is inmiddels al gegeven door derranged.
In het geval van Bowie komen we dan inderdaad aan 500 paginas nietszeggende vergelijkingen. Hij heeft nogal een paar favorieten rondlopen, net zo goed als dat anderen Bowie als inspiratie zien.

Bowie is van zichzelf een buitengewoon goed componist. Hij heeft Walker niet nodig voor sterke songs. Het is puur willekeur te denken dat artiesten naar een andere artiest luisteren en daar dan delen van overnemen om dat bij zichzelf op de plaat te zetten.
Waarom zou iemand dat ook doen.

Ik ken zo 2000 bands die, met een beetje betoog, iets van Bowie hebben overgenomen of hij van hen.
Tenminste, zoals ik het dan hoor natuurlijk. Niet aan beginnen.

Bowie heeft geen Walker nodig voor zijn repertoire nogmaals, hoe graag de Walker fanclub in zijn werk opeens graag van alles in wil horen en zien omdat blijkbaar Bowie zich een keer heeft laten ontvallen fan van Walker te zijn.

avatar van Don Cappuccino
Ik snap de referentie naar Scott Walker compleet. De opmerking ''Het is puur willekeur te denken dat artiesten naar een andere artiest luisteren en daar dan delen van overnemen om dat bij zichzelf op de plaat te zetten.'' is gruwelijk kort door de bocht. David Bowie is ontzettend geïnspireerd (dat is toch echt iets anders) door Scott Walker op de track Blackstar in de zin van veel experimenteren met structuren en geluiden, dat je ver in je carrière compleet niet op veilig hoeft te spelen. Walker neemt sinds Tilt al gruwelijke risico's.

avatar van Deranged
Scotje Walker met z'n dikke penis.

Je kunt er nou eenmaal moeilijk omheen.

Video van Blackstar is overigens wel redelijk bewonderenswaardig.

Met name als hij daar met dat boek staat wordt er een bepaald naargeestig onheil gecreëerd waar Scott zijn laatste albums ook rijk aan zijn.

Lijkt me ook wel vrij duidelijk waar hij naartoe wil met het geheel.

Nummer op zich klinkt mij wel wat repetitief tot dusver. Doet me ergens wel denken aan het uitstekende Heathen en zoals ik al zei dus, Scott walker.

Robertus
En dan nog. Al zou Bowie geïnspireerd zijn door Scott Walker. Is dat dan een slechte zaak?
Ten tijde van Ziggy Stardust zat men ook niet te klagen dat er elementen van Velvet Underground, T-rex en Roxy Music inzaten.

Zoals Ad Visser ooit zei: David Bowie was nooit zozeer zijn tijd vooruit, maar voelde zijn tijd vooral erg goed aan. Hij zuigt van alles in zich op en geeft er zijn eigen draai aan...Prima als hij dat nu doet met artiesten als Walker. Ik kan niet wachten om in januari Black Star en Soused (Scott Walker featuring Sun((( ) achter elkaar te draaien. En misschien nog Hobo Sapiens van John Cale erachter aan...Grote platen van grote veteranen die lekker doen waar ze zin in hebben.

avatar van bikkel2
Iedereen inspireert elkaar toch ?
Bowie is dat voor velen en Bowie kent ook heus zijn pappenheimers.
Het is ook zo dat hij perfect het tijdsbeeld aanvoelde in de 70's......helemaal mee eens.
Toen de glamrock zijn beste tijd had gehad, bleef Bowie niet in de afwachtmodus, maar was allang bezig met zijn soul/funk periode.
Hij had dat sneller in de gaten en wilde ook niet te lang blijven hangen in een bepaald genre.
Het ego / uiterlijk werd razendsnel aangepast en op naar de nieuwe uitdaging.
Met een plaat als Earthling pakte hij weer kien iets mee van de drum& bass/ industrial.
Dat Scott Walker hier wordt genoemd, is best logisch, al is die met zijn benadering een stuk zwaarder dan Bowie.
Maar ik hoor in Blackstar ook zeker zijn invloed.

avatar van Deranged
Mag ook wel gezegd worden dat het eerst Scott was die begon met Bowie invloeden te flirten op nummers als Nite Flights. Later nog gecovered door Bowie. Een versie die mijns inziens weinig toevoegt aan het origineel gezien het redelijk gelijke geluid.

Ook het waanzinnige Climate of Hunter, onlangs nog aan paar treetjes hoger gezet in mijn top tien, kent wel wat Bowie invloeden.

Vanaf Tilt echter werd er een onnavolgbare geheel eigen weg ingeslagen en konden gasten als Bowie enkel verwonderd en verbijsterd toekijken. Walker is sowieso ook erg een artiest voor artiesten geworden heb ik het idee.

coldplaythebest
Ja, ik ben zeer fan van Bowie.

ik weet niet of ik me moet schamen maar ik kende Scott Walker niet,
Door Deranged aangeraden Bish Bosch kan ik helaas nog niet veel. ik vind Scott 4 wel fantastisch!

James Murphy (LCD Soundsystem) blijkt ook op 2 nummers mee te spelen.
Visconti zegt ook dat er alles is aangedaan om voorspelbare rock-’n-roll uit de weg te gaan,
Bowie beluisterde hiphop van Kendrick Lamar diende als voorbeeld voor te muziek op Blackstar.
de nieuwe opnamens van Sue (Or In a Season of Crime) en ’Tis a Pity She Was a Whore klinken toegankelijker dan de oorspronkelijke versies met het Maria Schneider Orchestra.

Girl Loves Me, Dollar Days en I Can’t Give Anything Away bevatten verre echo’s van eerdere albums, maar zijn met hun hiphopritmes en jazzinvloeden vooral weer typisch Bowie in z'n briljante onvoorspelbaarheid. De titelsong met robotstem en dramatische tempowisselingen is de meest experimentele track. De tekst over een ‘solitary candle’ handelt over de dreiging van terreurgroep Islamitische Staat, vertelde Bowie aan McCaslin.

Deranged schreef:

Dus laten we nog even analyseren.

Walker neemt invloeden van Bowie over. De laatste heeft langdurige (grotendeels) instrumentele stukken geïntroduceerd, ten tijde van Low en Heroes (1977). Hooggewaardeerde albums.

Dan heeft Scott Walker een nummer gemaakt met Bowie invloeden, dat later door Bowie is gecoverd.

Walker maakt (veel) later albums waarbij "gasten als Bowie" alleen maar "verbijsterd" konden toekijken. Volgens je eigen zeggen, dus laten we dat aannemen.

Vervolgens geeft Bowie met Blackstar een vervolg aan zijn eigen verleden, dus op de door hem bedachte (deels samen met Brian Eno) en zelf geïntroduceerde langdurige instrumentele stukken van bijna 40 jaar geleden. In een tijd dat Scott Walker in de verste verte nog niet op dergelijke ideeën was gekomen.

Bowie tovert bovendien opnieuw producer Tony Visconti (71) uit de hoge hoed, dezelfde als die van Low en Heroes van 40 jaar terug.

En dan is David Bowie nu opeens (volledig) beïnvloed door Scott Walker?

avatar van Deranged
Je hoeft niet zo kribbig je buttzeer wegens dit euvel te etaleren.

Zie niet in wat je tegen Scott zou kunnen hebben en waarom je dit idee zo zou moeten bestrijden.

Ik zeg alleen maar dat het nummer bij mij die impressie opwekt, nergens stel ik het als een overtuiging.

Verder blijf ik erbij dat het nummer wat weinig weet te bieden over de gehele lengte en dat een nummer als Epizootics, waar het mij specifiek aan deed denken, een scherpere spanningsboog hoog weet te houden.

Het lijkt mij enkel redelijk aannemelijk dat Bowie naar Bish Bosch heeft geluisterd en van daaruit zou er zeker een bepaalde invloed kunnen zijn.

coldplaythebest
Natuurlijk kan Bowie geïnspireerd zijn door Scott Walker ( weet ik wel zeker )
Maar laten we niet vergeten dat Arcade Fire voor Bowie ook een groot inspiratiebron is ( ook al hoor ik dat niet echt op Blackstar ) Bowie zong zelfs op hun Single Reflektor mee ( en vond het zo fantastisch dat die zelfs het nummer wauw stellen waren te verhalen ) en James Murphy (LCD Soundsystem) produceerde dat album en is nu ook te horen is op Blackstar, en hij vond Kraftwerk en Can zo goed dat die zelf naar Berlin verhuizende ( ook om af te kikken van Cocaïne ) maar vooral door te elektronische muziek in Duitsland, Zo is bijna elke artiest wel geïnspireerd door andere artiesten.

Tony Visconti zei wel in het blad UNCUT, dat Bowie op Blackstar geïnspireerd zal zijn door Hip/Hop van Death Grips, Kendrick Lamar, en door te elektronische muziek van Boards of Canada.

Luister het album Fast Future van Donny McCaslin dat is met te zelfde bandleden die spelen op Blackstar. De Clip vergelijkingen met het verhaal van Major Tom en Ashes to Ashes snap ik nooit zo.

avatar van musician
Bowie heeft het van iedereen behalve van zichzelf, begrijp ik. Zo kan ik ook een lekker plaatje vol krijgen.

De enige die het antwoord kan geven is Bowie zelf. Een openbare schuldbekentenis dat hij door zovelen is geïnspireerd, dat er eigenlijk voldoende ruimte is voor tientallen processen inzake plagiaat. Iedereen kan natuurlijk aantonen, welk deel specifiek bij hem/haar thuis hoort. Blackstar duurt vermoedelijk ook zo lang omdat alle inspiratie diende te worden verwerkt.

Ook Laurie Anderson, weduwe van Lou Reed, is bij een proces van de partij. Je weet maar nooit. Per slot van rekening was Reed zijn leven lang één van de vele duizenden inspiratiebronnen voor Bowie.

Maar ik heb evenwel David Bowie, de enige man die kan weten door wie (of wat) hij werd geïnspireerd op specifiek Blackstar, nog nergens enige uitspraak horen doen hieromtrent. En dus blijft het speculeren. Hij staat wel als enige componist te boek.

Misschien denkt hij wel "Goddomme. Je kunt nog geen moppie muziek op de plaat zetten of ik moet weer vermoedelijk door iemand zijn geïnspireerd. Wat nou weer. Sodemieter toch op allemaal!"

Ja, je weet het niet, wat er in zo'n groot brein allemaal om gaat.

avatar van bikkel2
Er is niets mis met inspiratiebronnen, zelfs niet voor Bowie.
Er is en was ook een wederzijds respect inzake Nine Inch Nails - ook niet de makkelijkste muziek.
Ik snap jou punt in dat opzicht niet zo Hans.
Ook bij Noel Gallagher was het hek van de dam toen The Beatles als invloed/ inspiratie genoemd werd.
Voor jou info.....iedereen inspireert elkaar.
Al tijdens Low en Heroes pikte Bowie wat mee uit de Krautrock.
Young Americans.....heeft geen nadere verklaring nodig.
De New Wave op Lodger.
En hij bleef altijd meer dan voldoende zichzelf en origineel genoeg om serieus genomen te worden.
Maar we moeten Bowie niet zien als de ultieme vernieuwer- dat is hij nooit geweest.
Dat is geen verwijt, maar wel realistisch.
Hij wist en weet het zodanig te verpakken, dat hij op zijn beste albums enorm overtuigd.
Zet daar zijn indrukwekkende shows, zijn ego en stem bij, dan heb je een aardig totaalplaatje.

Hoe groot Bowie ook is, hij heeft altijd goed om hem heen gekeken en zijn stijl mede laten bepalen door muziek die niet per definitie heel populair was, maar er wel toe deed.

coldplaythebest
David Bowie’s new single Lazarus is to be released this Friday.

Listen to a 15 second teaser of the track here on YouTube:

doet me denken aan Joy Division.

Nou weer Joy Division.

We blijven toch niet bezig is het wel.

avatar van Alicia
Maakt niet uit. Al is ie geïnspireerd door Bowie himself. Er zijn namelijk belangrijkere zaken zoals bijvoorbeeld deze: zal ik deze óók weer op vinyl gaan aanschaffen?
De hoes lijkt mij namelijk erg decoratief en bovendien erg leuk staan in het interieur... zo'n enorme zwarte ster op een groot wit vlak! We gaan het zien! De muziek zal wel in orde zijn... daar ga ik althans voorlopig maar even van uit!