Deranged schreef:
Mag ook wel gezegd worden dat het eerst Scott was die begon met Bowie invloeden te flirten op nummers als Nite Flights. Later nog gecovered door Bowie. Een versie die mijns inziens weinig toevoegt aan het origineel gezien het redelijk gelijke geluid.
Ook het waanzinnige Climate of Hunter, onlangs nog aan paar treetjes hoger gezet in mijn top tien, kent wel wat Bowie invloeden.
Vanaf Tilt echter werd er een onnavolgbare geheel eigen weg ingeslagen en konden gasten als Bowie enkel verwonderd en verbijsterd toekijken. Walker is sowieso ook erg een artiest voor artiesten geworden heb ik het idee.
Dus laten we nog even analyseren.
Walker neemt invloeden van Bowie over. De laatste heeft langdurige (grotendeels) instrumentele stukken geïntroduceerd, ten tijde van Low en Heroes (1977). Hooggewaardeerde albums.
Dan heeft Scott Walker een nummer gemaakt met Bowie invloeden, dat later door Bowie is gecoverd.
Walker maakt (veel) later albums waarbij "gasten als Bowie" alleen maar "verbijsterd" konden toekijken. Volgens je eigen zeggen, dus laten we dat aannemen.
Vervolgens geeft Bowie met Blackstar een vervolg aan zijn eigen verleden, dus op de door hem bedachte (deels samen met Brian Eno) en zelf geïntroduceerde langdurige instrumentele stukken van bijna 40 jaar geleden. In een tijd dat Scott Walker in de verste verte nog niet op dergelijke ideeën was gekomen.
Bowie tovert bovendien opnieuw producer Tony Visconti (71) uit de hoge hoed, dezelfde als die van Low en Heroes van 40 jaar terug.
En dan is David Bowie nu opeens (volledig) beïnvloed door Scott Walker?