David Bowie - ★ (2016)

4,20

Rock / Jazz
Label: ISO

1. Blackstar (9:57)
  2. 'Tis a Pity She Was a Whore (4:52)
  3. Lazarus (6:22)
  4. Sue (Or in a Season of Crime) (4:40)
  5. Girl Loves Me (4:51)
  6. Dollar Days (4:44)
  7. I Can't Give Everything Away (5:47)
1878 BERICHTEN 45 MENINGEN
geplaatst: 25 november 2015, 19:30 uur [permalink]
De titeltrack van ★ is prachtig. Het beste wat Bowie in jaren heeft gemaakt. Sue (Or in a Season of Crime) daarentegen vind ik weer stukken minder. Of het dezelfde versie is als die velen al kennen moeten we nog maar even afwachten .

avatar van musician
geplaatst: 25 november 2015, 20:05 uur [permalink]
Sluit ik mij helemaal bij aan. De titelsong doet helemaal denken aan zijn hoogtijdagen in de jaren '70. Wat een epos van 10 minuten!

avatar van Tony
geplaatst: 25 november 2015, 20:43 uur [permalink]
Een eigentijdse experimentele Bowie, album van het jaar 2016 op MuMe!!! (als hij de nu al torenhoge verwachtingen slechts een beetje weet in te lossen tenminste...)

avatar van Snoeperd
geplaatst: 25 november 2015, 23:32 uur [permalink]
Poeh, wat een geweldig nummer is Blackstar. Mijn interesse is gewekt.

avatar van devel-hunt
geplaatst: 26 november 2015, 09:12 uur [permalink]
Het nummer Blackstar is misschien wel het meest freaky nummer uit zijn hele ouvre. En juist dat maakt van Bowie een held. Waar veel leeftijdsgenoten van Bowie vaak geen risico's meer nemen doet Bowie gewoon waar hij zin in heeft, en juist dan is hij op zijn best. Blackstar, een compleet krankzinnig nummer met ditto clip, absoluut niet commercieel, maar het blijft wel hangen, fantastisch. Ik ben erg benieuwd naar de cd.

geplaatst: 26 november 2015, 17:15 uur [permalink]
Jup hier ook heel erg benieuwd. Blackstar is een geweldig nummer (Sue trouwens ook). Denk dat dit album een beetje in de lijn van Outside gaat worden.

geplaatst: 26 november 2015, 17:41 uur [permalink]
Ik vind juist Sue en Tis a Pity She Was a Whore sterke nummers. Maar goed, die heb ik ook al veel gedraaid. Kan best dat ik over een paar weken ook helemaal om ben wat Blackstar betreft.

buizen
geplaatst: 26 november 2015, 18:19 uur [permalink]
Intrigerende titels. Ben erg benieuwd.

Tony schreef:

Er is nog maar 1 nummer bekend, de maand januari van 2016 moet nog beginnen, er zullen in heel 2016 nog zeer vele steengoede albums uitkomen maar er wordt hier al gerept over "album van het jaar".
Ga eens een kopje thee drinken met Beatlesfans. Gelijkgestemden.

avatar van crosskip
geplaatst: 26 november 2015, 21:39 uur [permalink]
buizen schreef:
Intrigerende titels. Ben erg benieuwd.

Er is nog maar 1 nummer bekend

Toch al gauw twee meer dan 1.

avatar van Slowgaze
geplaatst: 26 november 2015, 21:50 uur [permalink]

buizen
geplaatst: 26 november 2015, 21:56 uur [permalink]
crosskip schreef:

Toch al gauw twee meer dan 1.

He, mooi! Er komt steeds meer te beluisteren van het album.
Nu zal wel helemaal alvast duidelijk worden dat dit The Album Of The Year 2016 zal worden. 🤐

avatar van davevr
geplaatst: 27 november 2015, 10:51 uur [permalink]
Slowgaze schreef:

En van Taylor hé. De grote invloed op alle artiesten dit jaar 🙂

on-topic : Blackstar is waarschijnlijk het beste dat ik van hem gehoord heb na Heathen.

Ik wacht vol spanning.

avatar van JVT
JVT
geplaatst: 27 november 2015, 12:05 uur [permalink]
Blackstar, geweldig nummer!! Mij doet het wat denken aan Radiohead.

geplaatst: 28 november 2015, 00:18 uur [permalink]
Qua sfeer definitly Scott Walker ( in zijn latere periode dan.)
Maar gelukkig vooral iets wat bij Bowie zelf hoort.
Indrukwekkend nummer. Mag nu al tot zijn beste gerekend worden.

Hoed af en een hele diepe buiging.

geplaatst: 28 november 2015, 10:31 uur [permalink]
buizen schreef:

He, mooi! Er komt steeds meer te beluisteren van het album.

Sue en Tis a Pity She's a Whore zijn ergens vorig jaar al verschenen. Zijn ondertusen eigenlijk al oude nummers. 😉

geplaatst: 28 november 2015, 10:32 uur [permalink]
Slowgaze schreef:
Ik verwacht invloeden van Talib Kweli en Mos Def.

Hij schijnt trouwens serieus geïnspireerd te zijn door Kendrick Lamar.

geplaatst: 28 november 2015, 10:38 uur [permalink]
De euforie rondom Blackstar snap ik niet zo. Hopelijk valt het kwartje bij mij nog. Sue vond ik een veel betere single, laat staan The Stars Are Out Tonight.

geplaatst: 28 november 2015, 12:48 uur [permalink]
Ik hoop het van harte want het is echt een topnummer. Het zit goed in elkaar. Mijn interesse is veel hoger nu dan bij The Next Day (moet die plaat nodig nog wel eens beluisteren).

geplaatst: 30 november 2015, 20:23 uur [permalink]
PlatoMania en Bol.com vermeld dat er 8 nummers op Blackstar komen, met Brand New Heavy.

geplaatst: 30 november 2015, 21:41 uur [permalink]
coldplaythebest schreef:

Is dat niet de titel van de video die toegevoegd is? Dat geven iTunes en sites als Amazon namelijk aan.

avatar van kobe bryant fan
geplaatst: 30 november 2015, 21:57 uur [permalink]
Voorlopig moet ik ook herman volgen, Blackstar vind ik allesbehalve een sterke single. Ik stel mezelf ook vragen bij de inspiratiebronnen voor de plaat en in hoeverre dit te horen zal zijn, want namen als Death Grips zijn toch op z'n minst opmerkelijk.

avatar van Robertus
geplaatst: 1 december 2015, 21:25 uur [permalink]
Sue (Or In A Season Of Crime) stond al op de verzamelaar Everything Has Changed. Wel lullig voor de mensen die alleen voor dat nummer de verzamelaar gekocht hebben...

In januari ga ik er eens goed voor zitten, vol verwachting klopt mijn hart....Ben sowieso al blij dat Bowie überhaupt nog platen maakt en zolang dat minimaal het niveau van The Next Day heeft blijf ik de man aanbidden....

geplaatst: 2 december 2015, 07:05 uur [permalink]
tijden van te nummers op Blackstar!

"Blackstar" 9:57
"Tis a Pity She Was a Whore" 4:52
"Lazarus" 6:22
"Sue (Or in a Season of Crime)" 4:40
"Girl Loves Me" 4:51
"Dollar Days" 4:44
"I Can't Give Everything Away" 5:47

je kan zien dat Sue (7:23) en Tis a Pity (5:26) best in tijd zijn verminderd.

geplaatst: 4 december 2015, 20:53 uur [permalink]
Ik las in het magazine Uncut, dat Lazarus te volgende single zal zijn en dat die nog deze maand zal moeten uitkomen.

geplaatst: 5 december 2015, 11:47 uur [permalink]
Ben benieuwd 🙂 Sue vond ik ook al prachtig, Tis a Pity vind ik iets te bombastisch klinken .

geplaatst: 5 december 2015, 13:00 uur [permalink]
Volgens Tony Visconti is er veel gesneden en geplakt bij te nummers op Blackstar,
Sue duurde te lang en haalde tempo uit te plaat, daarom 3 minuten er van af.

Blackstar zal richting te 12 a 13 minuten hebben geduurd tijdens het opnemen, en het was te lang voor een Single dus werd ook 3 minuten er van af gehaald, oorspronkelijk zal het nummer blackstar ook in 3 delen op te plaat komen, uiteindelijk toch samen gebracht tot 1 nummer.
Visconti zei ook dat nummers die we al kennen ( Sue en Tis a Pity ) in een nieuwe jasje zijn gestopt,

Denk dat deze plaat ook veel meer spanning en Mysterie heeft dan TDK ( wat ik ongelofelijk goeie cd vond, alleen miste ik wel spanning en vernieuwing, en daar vind ik Bowie altijd juist zo goed in )

Vind Sue misschien nog zelfs beter dan Blackstar, Tis a Pity is ook top!

avatar van orbit
geplaatst: 5 december 2015, 20:57 uur [permalink]
TDK?

avatar van Sater
geplaatst: 5 december 2015, 21:02 uur [permalink]
The Dark Knight? Zal wel The Next Day moeten zijn....

Ben benieuwd naar de plaat. In Uncut stonden al een recensie en artikel over het album.

geplaatst: 5 december 2015, 21:33 uur [permalink]
Haha foutje, Ik bedoelde natuurlijk The Next Day.

UNCUT 8/10
Mojo ****
Q Magazine ****

avatar van Mark17
geplaatst: 6 december 2015, 17:30 uur [permalink]
Een recensie over het album? De single zul je bedoelen.

Over de single gesproken...die overgang halverwege naar het poppy gedeelte is zo meesterlijk gedaan. Eerst de mysterieuze klaagzang, daarna gloort er een beetje hoop aan de horizon als Koning Bowie gaat zingen. Dit verveelt echt geen moment.