Frost* - Milliontown (2006)

Label: Inside Out

1. Hyperventilate (7:31)
  2. No Me No You (6:06)
  3. Snowman (3:55)
  4. The Other Me (4:51)
  5. Black Light Machine (10:06)
  6. Milliontown (26:35)
avatar van ChrisX
Tja, ik had het album al een tijdje niet meer gehoord en kort voor de 2 optredens afgelopen week toch maar weer eens gedraaid en toen viel uiteindelijk weer het kwartje: dit album is eigenlijk een update van de begin jaren 80 neoprog. Op die albums had je een mengeling van echte progtracks en wat toegankelijker materiaal. En dat is wat we hier ook krijgen voorgeschoteld.

Ik was ontzettend benieuwd (lees: sceptisch hoe dit live zou uitpakken en ik was ontzettend aangenaam verrast. Jem Godfrey had aangegeven dat hij erg veel tijd had gestoken in het programmeren van zijn keyboard en ik was dus bang dat het veel knopjes drukken zou worden. Nou, vergeet het maar. Dat programmeren was bedoeld om het goede geluid op het goede moment te krijgen. Alle solo's kwamen gewoon echt uit zijn vingers en hij is daadwerkelijk zo vingervlug als op de plaat.

Ik had al op zijn blog gelezen dat ze het album en het live spelen als iets totaal anders zien en dat ze daarom ook alle stukken echt bijna weer vanaf de bodem hebben opgebouwd om te zien wat nu de essentiele onderdelen zijn. De plaat zit propvol met details die live toch nooit uit de verf zouden komen. En dat opnieuw opbouwen kan ik niet anders dan erg geslaagd noemen.

En wat betreft de zang: ik had altijd het idee dat al die zangeffecten er waren om te verbloemen dat Godfrey een zwakke zanger is. Nou, niet dus want live bracht hij het er uitstekend van af zonder al die hulpmiddeltjes. Al met al, live meer dan de moeite waard. Najaar 2007 komt er waarschijnlijk een wat uitgebreidere toer met een langere set.

avatar van vigil
Casartelli schreef:
DT maakt ook nog wel eens een liedje zeg maar

klopt, niet al te vaak maar soms komt er wel eens van.....

avatar van Jason28
Wat een verrassende plaat!!! Nooit van deze band gehoord en nu hoor ik deze steengoede plaat al een paar weken dagelijks uit mijn boxen knallen, stuk voor stuk schitterende nummers!! Verrassing van 2006!

avatar van Flipper
Het zal bij dit ene album blijven !!

Jem Godfrey heeft de stekker eruit gehaald (of op ontdooistand gezet).

Hij kan dit project niet combineren met zijn produktiewerk.

Heel erg jammer, het is toch één van de betere prog albums van dit jaar.

avatar van vigil
Jason28 schreef:

Is ook een gelegenheids formatie, misschien dat de afzonderlijke leden je wel iets zeggen. Maar zoals Flipper al aangaf is het feest al weer voorbij..

Wat mij betreft beste Prog albumn van het jaar
Inderdaad jammer dat het alweer voorbij is

avatar van Fianosther
Heerlijke ongecompliceerde, toegankelijke en knappe prog plaat! 3,5*

avatar van Raydo
Normaal houd ik niet zo van dit soort muziek, maar dit album is werkelijk briljant! Vier sterren!

avatar van Jason28
Ik heb mijn stem maar eens verhoogd van dit album want nu precies een jaar na release (ongeveer) draai ik hem nog regelmatig en blijft het een topper. Een plekje in mijn top 10 meer dan waard!

avatar van notsub
1,5
Bij deze CD krijg ik het idee dat de band er een sport van maakt nummers te maken die zo vaak mogelijk een andere richting op moeten. Ik heb het en paar keer aangehoord, maar hier kan ik niets mee.

avatar van Papartis
En de stekker is er weer in. Ze hebben een nieuw album uit.
Experiments in Mass Appeal

Het is oud nieuws maar toch...

Kingsnake
Wat een overpretentieuze en ambitieuze prut is dit.
Dit is geen symfo.
Dit is opschepperij. Wat een zonde dat zulke fijne muzikanten zich verbinden aan deze band.

avatar van Tijmennn309
Tof album zeg! Die Jem Godfrey kan goed zingen, lekkere melodietjes, sterk gitaarspel en een goede drummer....Klinkt een beetje oldschool.

Fijn, fijn 4.5*

avatar van Pink
Ik ben er na een aantal luisterbeuren nog niet helemaal uit. Sommige stukken vind ik erg goed en andere weer stomvervelend. Voorlopig een 3

avatar van ChrisX
Tijmennn309 schreef:

En dan te bedenken dat naar het schijnt het merendeel van het drumwerk op dit album uit een kastje komt en niet is ingespeeld door een drummer van vlees en bloed.

Kingsnake
En wat bedoel je met oldschool? Zover ik weet, wordt die term niet in de symfo of prog gebruikt.

Of refereer je aan het drumwerk van bijv. Bill Bruford, Phil Collins of Keith Moon, om er maar een paar oude rotten bij te halen....

Misterfool
Clichématige progplaat met autotune effecten . Hyperventilate is een prima proginstrumentel en het tweede deel van black light machine gaat nog wel. Maar het ontzettend saaie titelnummer: Nee dank je.

avatar van Scython
Als keyboard fanaat (vooral de 70's/80's prog variant) voel ik me uiteraard zeer in m'n nopjes bij deze plaat. Vokaal klinkt het inderdaad een beetje te kunstmatig voor mijn smaak, maar vanaf een instrumenteel standpunt is dit gewoon een uur lang genieten voor mij.

Favorieten zijn Hyperventilate, Black Light Machine en natuurlijk het sublieme titelnummer.

avatar van james_cameron
Het tweede album, Experiments In Mass Appeal uit 2008, heeft mijn voorkeur, maar dit is een prima debuut. De britse progressieve rock staat als een huis en zit technisch waanzinnig goed in elkaar. De zang is ook uitstekend. Je kunt de band wel enigzins omschrijven als een kruising tussen een poppy rockband als Toto en een progressieve metalband als Dream Theater. Het songmateriaal is sterk genoeg om de volle lengte te blijven boeien (al is het titelnummer met zijn ruim 26 minuten wel wat te lang en doet een song als Snowman iets te fragmentarisch aan), maar zoals gezegd is het volgende album nog beter.

avatar van Apieknar
Prima album. Lekker energieke prog met pop-invloeden. Mijn eerste kennismaking met deze band.

avatar van ProGNerD
Apieknar schreef:

Dan ben je net op tijd voor hun nieuwe: Frost* - Day and Age (2021)...

avatar van Apieknar
ProGNerD schreef:

Dan ben je net op tijd voor hun nieuwe: Frost* - Day and Age (2021)...

Daar ben ik van op de hoogte.