Jethro Tull - Benefit (1970)

Label: Chrysalis

1. With You There to Help Me (6:18)
  2. Nothing to Say (5:21)
  3. Alive and Well and Living In (2:45)
  4. Son (2:54)
  5. For Michael Collins, Jeffrey and Me (3:50)
  6. To Cry You a Song (6:13)
  7. A Time for Everything? (2:45)
  8. Inside (3:49)
  9. Play in Time (3:52)
  10. Sossity; You're a Woman (4:35)
  11. Singing All Day * (3:10)
  12. Sweet Dream * (4:05)
  13. 17 * (6:20)
  14. Teacher [UK Stereo] * (4:57)
  15. Teacher [US Stereo] * (4:07)
  16. Singing All Day [Mono] * (3:03)
  17. Sweet Dream [Mono] * (4:02)
  18. 17 [Mono] * (6:11)
  19. Sweet Dream [Stereo] * (4:03)
  20. 17 * (5:31)
  21. Witch's Promise [Mono] * (3:56)
  22. Teacher [UK Version] [Mono] * (4:52)
  23. Teacher [US Version] [Mono] * (3:57)
  24. Witch's Promise * (3:50)
  25. Teacher [UK Stereo] * (4:46)
  26. Teacher [US Version] * (3:56)
  27. Inside [Mono] * (2:39)
  28. Alive and Well and Living In * (2:46)
  29. A Time for Everything? [Mono] * (2:43)
1,0
Ed
heb deze eens ooit bij de vd gekocht,voor het waanzinnnig bedrag
van 2.95.
dr zat ook geen buitenhoes om.
gewoon gekocht op de gok.
het enigste nummer dat lekker was,en dat ik me nog herriner.
is to cry you a song.

Heel andere plaat dan bijvoorbeeld Sngs from the Woods of Living in the past. Maar ik ken ze allemaal uit mijn hoofd. Prachtige sferen en teksten

avatar van i.Ron S.
Het album op zich vind ik niet zo goed als Aqualung of Stand Up, al is het beginnummer al een reden om het te hebben, maar de bonustracks zijn wel van hun beste.

kkriz
Moeilijk uit te leggen waarom, maar qua favoriete Tull-platen kwam ik via A en vervolgens Aqualung uiteindelijk bij Benefit terecht. Lekkere sfeer, mooi opgebouwde nummers, Teacher als hit(je) ertussendoor. En ik word altijd erg blij van Inside. Al met al geweldige plaat!

avatar van thyson
jammer dat teacher niet op de originele lp-versie staat... laat ik er dan maar een ander nummer uithalen: to cry you a song!!

kkriz
Klopt, op mijn ouwe cd stond ie inderdaad ook nog niet... maar op de remasters gelukkig wel. To cry you a song is natuurlijk ook prima, mooi gitaarriedeltje ook. Wat vooral ook sterk is, is dat er eigenlijk geen enkel slecht nummers op staan, hoewel Siging all day op die remasters wel in de buurt komt

Mijn favoriete Jethro Tull-album. Ik heb nu "Aqualung", "Stand Up" en "Thick as a Brick" beluisterd, en echt elk van die drie album is een meesterwerk, maar dit pakt me nog net het meest. Deze tien liedjes zijn zo geniaal en briljant... van de akoestische pracht op 'Sossity You're A Woman' tot een van de knapste riffs ooit: 'To Cry You a Song'. Enkele prachtige sfeervolle tussendoortjes als 'Inside' of 'For Michael Collins, Jeffrey and Me'. Een ander hoogstandje is ook 'Son', hardrock met tussendoor heerlijke folk.
5* en een plaats in mijn top-10.

avatar van thyson
Heel degelijk album, naar goeie Tull-gewoonte!

Blijkbaar staat Alive and Well and Living in hier niet bij, hoewel die op mijn versie wel staat maar soit

Over het album zelf: weer een geweldige plaat van het magnifieke Jethro Tull. Het beste nummer is voor mij Nothing to Say gevolgd door With You There to Help Me en To Cry You a Song. Het album in z'n geheel vind ik dan weer iets minder dan voorganger Stand Up, maar wel minstens zo goed als This Was.

Dikke 4 *

Lekkere donkere Tull plaat. Zeker een van mijn favoriete platen die ik nog geregeld een draaibeurt geef.

avatar van indana
Degelijk werk van Tull met voor mij als hoogtepunten Nothing to say, To cry a song, en Teacher.

Pieter Paal
'Stand up' vind ik hun beste album, daarna 'This was' en dan pas deze. Wederom zijn die toffe bonus-tracks op de geremasterde cd-versies aanwezig. Ik zag laatst dat deze 3 cd's ook als boxje te krijgen zijn. 3 vliegen in een klap.
'Aqualung' en 'Thick as a brick' zijn de meesterwerken die hierna volgen en dat is weer een heel ander hoofdstuk uit de carierre van Jethro Tull.

avatar van Lennonlover
ken ik niet, maar dat moet dus veranderen!

avatar van Gert P
Ed schreef:
heb deze eens ooit bij de vd gekocht,voor het waanzinnnig bedrag
van 2.95.
dr zat ook geen buitenhoes om.
gewoon gekocht op de gok.
het enigste nummer dat lekker was,en dat ik me nog herriner.
is to cry you a song.

Je hebt in ieder geval het gemiddelde mooi naar beneden gehaald.
als je er niks aan vindt verkoop je hem toch?
Voor dat bedrag raak je hem vast wel kwijt.

avatar van BeatHoven
Mijn mening herzien, dit is misschien wel hun beste album. Alleen "Singing All Day" haalt het ritme naar beneden en is te commercieel.

BeatHoven schreef:

Dat is wel een bonusnummer natuurlijk.
Ik vind het juist een heel knap nummer en een groep heeft natuurlijk wel enkele catchy nummers nodig.
Er is al veel gediscussieerd of iets al dan niet commercieel is.
Heb je trouwens "Aqualung" al gehoord, ook een must voor een JT fan.

i.Ron S. schreef:

Dat is wel een bonusnummer natuurlijk.
Er is al veel gediscussieerd of iets al dan niet commercieel is.
Heb je trouwens "Aqualung" al gehoord, ook een must voor een JT fan.

Ik heb al wat albums van Tull staan en Aqualung hoort daarbij.
Aqualung is zeker een klassieker in de rock.

BeatHoven schreef:

Ik heb al wat albums van Tull staan en Aqualung hoort daarbij.
Aqualung is zeker een klassieker in de rock.

Ah, ik zag het niet bij je 'stemmen' staan.
Dat vind ik toch nog wel wat beter dan dit. Vooral "My God" is een nummer dat niet meteen aanspreekt maar na een aantal luisterbeurten wel fantastisch is.

i.Ron S. schreef:

Ah, ik zag het niet bij je 'stemmen' staan.

Zoek dan op Youtube 'ns "My God Live at the Isle of Wight". 2 grandiose fluitsolo's!

Ik heb de DVD van Isle of Wight

Ik heb de DVD van Isle of Wight

Hoe is ie?

Hoe is ie?

Goed beeld en geluid(5.1) maar het optreden is verweven in een documentaire die hoofdzakelijk over de problemen van Isle of Wight 1970 gaat. Wel imposant want er waren iets van een 600.000 mensen.
Ian Anderson geeft zijn mening tussendoor.
Het optreden had beter apart gestaan vind ik, dan was het stukken beter. Het doet me wat denken aan de Woodstock film.

Welke problemen, dan?

Welke problemen, dan?

Verschillende. Geen problemen met Jethro Tull zelf maar algemene problemen met het evenement.
De beste lokatie was geweigerd omdat de lokale bevolking er tegen was.
Dus moesten ze een minder goede lokatie nemen waar de controle op tickets heel moeilijk was en de organisatoren een hoop geld misliepen door niet-betalers en ze de artiesten niet konden betalen.
Er waren rond de 600.000 mensen opgekomen en de geluidsinstallatie was te klein om iedereen te bereiken.
Ook door die ruime opkomst kampeerden de fans voor het podium om de beste plek te hebben, dit was niet naar de zin van de organisatie want de groepen moesten 's ochtends hun soundcheck houden enz.
Het Engelse publiek zou ook niet zo gemakkelijk geweest zijn als het Woodstock publiek.
De organisatoren kregen het allemaal niet goed opgelost en dat leidde vooral tot frustraties en rellen.

Het album staat ook op deze site. Jethro Tull - Nothing Is Easy: Live at the Isle of Wight 1970 (2004)
Maar ik herinner me niet dat With You There To Help Me op de DVD staat.

avatar van BeatHoven
En na zoveel luisterbeurten moet ik constateren dat deze zijn 2de plaats in mijn Top 10 mag behouden! De compositie van elke song is zó goed, om je vingers bij af te likken! Zulke rasechte platen maken ze niet meer.

avatar van Leeds
het is zeker een sterke plaat. Maar mijn voorkeur gaat nog steeds naar het verbluffende stand up. neemt niet weg dat deze een meer dan terechte opvolger is/was.

Kingsnake
Als kwartet geboekt, maar als kwintet opgenomen, want John Evans is al van de partij. Nog geen volwaardig bandlid, maar er is voldoende piano aanwezig om van te genieten.

Deze plaat is voornamelijk gericht op het gitaarspel van Martin Barre.
Er is wel wat fluitspel en pianospel, maar niet zo intens symfonisch als later.

Deze plaat is een opstapje naar Aqualung, beide platen zijn uitermate favoriet bij mij.

avatar van Kronos
Ook een van mijn favoriete albums van Jethro Tull. Ze hadden hier al een apart geluid maar liepen zichzelf nog niet voorbij in het najagen van symfonische bombast ('72-'75) en in het meehollen met de laatste trends ('80-'84).

avatar van metalfist
Eigenlijk ooit iemand geweten wat Sossity betekent? Ik kom niet verder dan een anekdote dat Martin Barre ooit zijn boot zo had genoemd en dat Anderson de echte betekenis van het woord gaf en dat Barre zijn boot terug verkocht... Of het is een soort van parodie op Society (het nummer zelf spreekt over deze 2 woorden) maar dan begrijp ik de keuze van Barre niet om zijn boot te verpatsen...

avatar van Gert P
thyson schreef:

With You There to Help Me (6:18)2.Nothing to Say (5:14)3.Inside (2:48)4.Son (2:51)5.For Michael Collins, Jeffrey and Me (3:51)6.To Cry You a Song (6:15)7.A Time for Everything? (2:44)8.Teacher (3:49)9.Play in Time (3:49)10.Sossity; You're a Woman (4:42)Singing All Day * (3:07)Witches Promise * (3:52)Just Trying to Be * (1:37)Teacher [Original UK Mix] * (3:49)

Dit is de versie zoals hier staat.
Ik heb ook de geremasterde en vroeger de lp gehad en weet haast wel zeker dat deze tracklist niet klopt.
Op de originele lp en cd staat teacher ook niet.

Het moet gewoon zijn
With you there to help me
Nothing to say
Alive and well and living in
Son

Bonus nummers
Singing all day
Witch's promise
Just trying to be
Teacher (original uk mix)

Niet meer en niet minder.
Dacht laatst al wat een rare tracklijst.
Mooie plaat en helemaal met de bonusnummers.