Jethro Tull - Benefit (1970)

Label: Chrysalis

1. With You There to Help Me (6:18)
  2. Nothing to Say (5:21)
  3. Alive and Well and Living In (2:45)
  4. Son (2:54)
  5. For Michael Collins, Jeffrey and Me (3:50)
  6. To Cry You a Song (6:13)
  7. A Time for Everything? (2:45)
  8. Inside (3:49)
  9. Play in Time (3:52)
  10. Sossity; You're a Woman (4:35)
  11. Singing All Day * (3:10)
  12. Sweet Dream * (4:05)
  13. 17 * (6:20)
  14. Teacher [UK Stereo] * (4:57)
  15. Teacher [US Stereo] * (4:07)
  16. Singing All Day [Mono] * (3:03)
  17. Sweet Dream [Mono] * (4:02)
  18. 17 [Mono] * (6:11)
  19. Sweet Dream [Stereo] * (4:03)
  20. 17 * (5:31)
  21. Witch's Promise [Mono] * (3:56)
  22. Teacher [UK Version] [Mono] * (4:52)
  23. Teacher [US Version] [Mono] * (3:57)
  24. Witch's Promise * (3:50)
  25. Teacher [UK Stereo] * (4:46)
  26. Teacher [US Version] * (3:56)
  27. Inside [Mono] * (2:39)
  28. Alive and Well and Living In * (2:46)
  29. A Time for Everything? [Mono] * (2:43)
avatar van Kronos
Het refrein van With You There to Help Me vind ik niet zo sterk, maar de melodie en samenzang in de strofes van dat nummer zijn echt zalig.

Ozric Spacefolk schreef:
Ben nu de Steven Wilson-remix aan het luisteren en ik moet zeggen dat deze erg bevalt.

Ik had deze plaat op LP en die overgezet op cassette voor de walkman (dan gaat er nogal wat kwaliteit verloren). Jethro mag een beetje kraken......niks mis mee
Daarna (eeuwen later) deze plaat op cd gehad. Maar dat was zo'n typische jaren 80/90 versie waarbij de kwaliteit ook maar zo-zo is.
Uiteindelijk wel een remaster in bezit gehad. Die uit 2001 (met bonustracks), en die klonk al stukken beter. Het is met die remaster, dat ik de plaat echt ten volste ben gaan waarderen (omdat ook deze plaat haar echte geheimen prijs geeft, als je het goed beluistert).

De 2013-Steven Wilson-remix versie klinkt heel open, maar ook droog waar het moet. Elk instrument klinkt goed gebalanceerd. De akoestische en elektrische gitaar klinken heerlijk samen en vullen elkaar erg mooi aan. Zelfde geldt voor de piano en de fluit. Omdat bij dit soort muziek het gevaar dreigt dat het al snel volgepropt klinkt, is het echteen verademing te horen hoe fris de plaat eigenlijk klinkt.

Oorspronkelijk was Ian de producer van de plaat, en omdat hij niet veel sporen ter beschikking had, heeft hij de instrumenten (zoals akoestische gitaar en piano) links of rechts gepand. Daardoor is het wel een echte headphones-plaat.

Ik weet dat lieden erg opgewonden raken van vinyl, maar ik zweer dat de laatste remaster/remix (die van Wilson) echt de ultieme versie is. Bands als Tull en King Crimson mogen echt dankbaar zijn hoe mooi en fris en urgent hun platen tegenwoordig klinken.

En geef toe, een schilderij moet toch ook gerestaureerd worden, na jaren en jaren. Gebouwen trouwens ook, dus muziekalbums ook.

Kronos schreef:

Bedoel je dat je zo'n geremasterde Cd hebt gekocht?

Pieter Paal schreef:
'Stand up' vind ik hun beste album, daarna 'This was' en dan pas deze. Wederom zijn die toffe bonus-tracks op de geremasterde cd-versies aanwezig. Ik zag laatst dat deze 3 cd's ook als boxje te krijgen zijn. 3 vliegen in een klap.
'Aqualung' en 'Thick as a brick' zijn de meesterwerken die hierna volgen en dat is weer een heel ander hoofdstuk uit de carierre van Jethro Tull.
. Eens kocht ik van zowel Bowie als Yes als led Zeppelin zo'n geremasterde schijfje. Zij dienen nu gedrieën als onderzetter bij een koffiemoment. Walgelijk slecht die remasters!!

Mssr Renard
Volgens mij moeten we het hier over de plaat hebben en niet over remasters in het algemeen.

De 1ste plaat die ik van Tull kocht. En deze draai ik misschien nog wel het meeste uit mijn Tull collectie. Allemaal sterke songs en de combinatie gitaar-dwarsfluit werkt hier perfect.