Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx... (1995)

Label: Loud

1. Striving for Perfection (1:43)
  2. Knuckleheadz (4:05)

met Ghostface Killah en U-God

3. Knowledge God (4:27)
  4. Criminology (3:49)

met Ghostface Killah

5. Incarcerated Scarfaces (4:30)
  6. Rainy Dayz (5:17)

met Ghostface Killah en Blue Raspberry

7. Guillotine (Swordz) (4:21)

met Ghostface Killah, Inspectah Deck en GZA

8. Can It Be All So Simple [Remix] (4:10)

met Ghostface Killah

9. Shark Niggas (Biters) (1:39)
  10. Ice Water (4:02)

met Ghostface Killah en Cappadonna

11. Glaciers of Ice (4:54)

met Ghostface Killah, Masta Killa, Blue Raspberry en 60 Second Assassin

12. Verbal Intercourse (3:31)

met Ghostface Killah en Nas

16. Wu-Gambinos (5:09)

met Ghostface Killah, Method Man, RZA en Masta Killa

17. Heaven & Hell (4:57)

met Ghostface Killah

18. North Star (Jewels) * (3:58)
totale tijdsduur: 1:07:15 (1:11:13)
Relax
Klassieker hier.
Ik had het album nog niet, lekker veel Gast optredens van Ghost Face, en hij vult het zeker goed aan.
Method Man bij het einde er ook goed bij, de beats zijn echt prachtig als oldschool.
Veel samples, prachtig gewoon, meteen een 5.0 erop voor mijn nieuwe favo. album. Raekwon!
Helaas zotezien bij zijn andere albums zijn dat tegenvallers.
Ik heb ze niet maar ik lees slechte opmerkingen.

Zeker een hiphop classic, ondanks veel gastoptredens toch wel 1 van de betere wu soloalbums

avatar van T.O.
Jordy schreef:
Vooral een album dat als geheel heel erg sterk is.

Klopt op zich wel, maar ik vind op de één of andere manier wel dat er iets teveel op je afkomt en het album dus iets te lang duurt. Vandaar geen maximale score, alhoewel hij er wel erg dichtbij zit.

avatar van MJ_DA_MAN
Tja, net als alle andere Wu-Tang solo album + Enter The Wu is dit niet echt mijn stijl. Heb trouwes nog 2 bonusnummers, Wu-Gambinos (remix) en Rainy Dayz (remix) die niet slecht zijn. Maar heb het album nu eenmaal beluisterd, en tja persoonlijk vind ik het jammer voor mij dat ik Enter The Wu en Wu-solo albums (behalve Wu-Forever, nog steeds een van mijn favoriete albums) niet zo kan beleven als de meesten hier. Lonely Me

Misschien om me te helpen: Welke Wu-Tang albums of Wu-solo's hebben dezelfde stijl als Wu-Tang Forever?
Ik heb Enter The Wu-Tang, Return To The 36 Chambers, Liquid Swords, Fishcale al gehad.

avatar van Conway Twitty
Misschien moet je Ironman van Ghostface Killah eens proberen, wijkt nogal af van ander Wu-tang materiaal.

avatar van psychonaatje
Tical van Method Man misschien? Ik zou het anders echt niet weten.

avatar van MJ_DA_MAN
Nou die 2 ga ik zo snel mogelijk binnehalen, bedankt. Hoe zit het met Iron Flag en The W?

MJ_DA_MAN schreef:

Als je Enter the Wu en Only Built niet zo goed vind en Wu-Tang Forever wel zal ik als ik jou was The W proberen van het overige Wu materiaal

avatar van herbertwest
Kan al een tijdje niet kiezen welk solo ik beter vind maar ben nu wel een tijdje van mening dat ik deze beter dan Liquid Swords van GZA vind.

avatar van FunkyMonk
Een juweeltje! Mn favo wu-member. (lekker heavy on the slang) Ik heb gehoord dat er een deel 2 komt? Wss zal die lang niet zo goed zijn als deze; the cheff z'n laatste albums vind ik minder, hij rapt teveel over cash & bitches nu. 5*

4****

avatar van Niek
Ik vind 4,32 wel een erg hoog gemiddelde. Daarvoor staan er te weinig supermemorabele tracks op. Dat het een lekker album is staat buiten kijf. Samen met Tical, Ironman en Liquid Swords het beste solo-wu-tang-album. 4*

avatar van herbertwest
Ik vind met Criminology, Verbal Intercourse, Knuckleheadz, Guillotine, Wu-Gambinos, Incarcerated Scarfaces, Glaciers of Ice er behoorlijk wat memorabele tracks op staan. meer dan op een Infamous of een reasonable Doubt. De gehele sfeer van dit album is ook zo goed in mijn ogen. En tracks als Heaven and Hell en Ice-Cream zijn dan niet memorabel maar wel goede nummers

Pauper
beste solo album van de wu-tang clan...

eazyfan
Ik verhoog hier ook effe naar 4,5*, ijzersterk album, vet veel sterke gastartiesten ,productie is ook zalig, de teksten zijn ook van topniveau, Ice Cream heeft wat mij betreft de beste beat die ik ooit gehoord heb ,andere tracks zijn ook erg goed. Ghostface Killah doet hier erg veel mooi rapwerk, zelfde voor de rest van de gastartiesten natuurlijk ook, maar Ghostface hoor je hier wel het vaakst als feature.De productie is gewoon geweldig duister hou ik altijd van, de enige gastartiesten die ik erg mis zijn Mobb Deep, die hadden er hier ook best op mogen staan!!

avatar van MJ_DA_MAN
Ik trek dit album echt niet. Kom niet verder dan 3*, maarja zoals jullie weten ben ik geen fan van de midden jaren 90 Wu-Tang stijl.

herbertwest schreef:

Ik vind het een beetje onzin dat je dat memorabele tracks noemt. Misschien moet ik toelichten wat ik met memorabele tracks bedoel: Juicy, Shook Ones Pt.II, Dear Mama, The World is Yours, Dead Presidents II, Nothin But A 'G' Thang, Reunited, zelfs In Da Club. Dit zijn tracks waar de makers altijd door herinnert zullen blijven. Tracks die op bijna ieders toplijstje voorkomen. Tracks die het verschil hebben gemaakt tussen een doorbraak of niet. Die tracks die jij noemt zijn het herinneren wel waard natuurlijk, maar dat bedoelde ik er niet mee. Tis een erg goed album, maar niet meer dan dat, zeker geen klassieker en dat doet het gemiddelde wel denken.

avatar van Kos
Kos
Mwa, vind zo'n beetje elk nummer op dit album memorabeler dan jouw rijtje.

Raekwon the chef
Een steengoed album, goede gastoptredens van Ghost Face Killer, Inspectah Deck(!!), Method Man en Master Killa, alleen het begin van het album vond ik een klein beetje zwakjes, ze beginnen goed met 'Knuckleheadz', dan heeft 'Criminology' een beat waar je U tegen zegt, Raekwon solo is toch niet altijd even formidabel, 'Knowledge God' doet de man nog erg goed, maar 'Incarcerated Scarfaces' is dan weer zo'n twijfelgeval, net als 'Spot Rusherz', maar er staan enorm veel uitmuntende tracks op als 'Rainy Dayz', 'Guillotine ', Glaciers of Ice'(let op het gastoptreden van Master Killa), en dan met de voor mij uitschieter 'Wu-Gambino's', alles is goed aan die track, Method Man, Raekwon, Ghost Face Killer, Master Killa en RZA hebben allemaal een enorm goede verse, de beat is meer dan goed, en het zet enorm goed die mafia-sfeer neer, 'Ice Cream','Heaven & Hell' en 'Northstar' vind ik ook inmens goed!
Een enorm goed album, maar niet perfect. Toch is elke track het beluisteren waard vind ik.

Niek schreef:

Tja, Zo zijn Ice Ice Baby en Jump, Jump van Kris Kross ook doorgebroken en nummers die niet vergeten worden. En de spice girls en celine dion hebben ook nummers die in toplijstjes voorkomen. Dit is een album die voor een hiphhopluisteraar gewoon goed is. En nummers als Protect ya neck, cream en method man zijn memorabeler dan een Reunited. En als je de persoonlijke top 100 van de hiphopliefhebbers bekijkt in het forum vraag ik me af of je iemand kan vinden die In Da Club erbij heeft staan.

herbertwest schreef:

Ik zei niet voor niets zélfs In Da Club. Ik doel gewoon op nummers die van een goede cd een klassieker maken (dus ik bedoel zeker geen hits). Op dit album staan allemaal uitstekende tracks, maar geen nummers waarvan iedere hiphopfan bij de eerste noot al opveert. Shook Ones Pt.II bijvoorbeeld heeft dat wel. Dát is me punt. Maar al met al zijn we het niet eens zo oneens, ik vind dit absoluut een uitstekend album. Ik vind het alleen niet zo geweldig als jij. Vind bv. qua Wu-Tang materiaal 36 Chambers, WT Forever, Liquid Swords en ook Ironman beter.

Relax
Jep, Raekwon heeft getekend bij Aftermath..
Ik weet niet wat we nu van hem gaan verwachten.

Relax schreef:
Jep, Raekwon heeft getekend bij Aftermath..
Ik weet niet wat we nu van hem gaan verwachten.

We hoeven niet veel meer te verwachten. Hij is commercieel gezien minder interessant dan het gros bij Aftermath en dus zal hij niet de nummer 1 beats krijgen. We hoop op nog 1 klassieker van het Wu-Tang kamp krimpt en krimpt...

Niek schreef:

Je weet maar nooit.

avatar van Conway Twitty
Hmm heb hier nog niks geplaatst zie ik...
Veruit het beste solo-album dat uit de Wu-tang hoek is gekomen, waarop het niveau van 'Enter The Wu-tang' bijna gehaald werd, geen enkel slecht nummer op deze cd te bekennen. Naast vele briljante gastbijdrages van Wu-tang leden is het toch Nas die de show steelt met een prachtige verse op Verbal Intercourse.

4.5/5*

Pauper
Er komt een Part II (moet uitkomen lente 2007), onder Aftermath, ben benieuwd of het weer net zo'n meesterwerk wordt als deze klassieker al moet ik zeggen dat ik er weinig vertrouwen in heb.

avatar van thomzi50
Zal om te beginnen wel weer tig keren worden uitgesteld

Pelvin
Onder aftermath ja? wist ik niet, maar dat vind ik jammer. Part II zal wel, zoals Niek zegt, geen hoge prioriteit hebben daar bij aftermath.

OB4CLN kan ook niet overtroffen of geëvenaard worden, dit is een meesterwerk en naar mijn mening de beste wu-plaat.
Ik ben wel erg benieuwd naar het tweede deel.

misschien wel het beste wu-album. spijtig genoeg behoren dit soort hoogstandjes tot het verleden 'remember the good all days'

badboy>u
ik moet hier teveel aan wennen..
3.5