Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx... (1995)

Label: Loud

1. Striving for Perfection (1:43)
  2. Knuckleheadz (4:05)

met Ghostface Killah en U-God

3. Knowledge God (4:27)
  4. Criminology (3:49)

met Ghostface Killah

5. Incarcerated Scarfaces (4:30)
  6. Rainy Dayz (5:17)

met Ghostface Killah en Blue Raspberry

7. Guillotine (Swordz) (4:21)

met Ghostface Killah, Inspectah Deck en GZA

8. Can It Be All So Simple [Remix] (4:10)

met Ghostface Killah

9. Shark Niggas (Biters) (1:39)
  10. Ice Water (4:02)

met Ghostface Killah en Cappadonna

11. Glaciers of Ice (4:54)

met Ghostface Killah, Masta Killa, Blue Raspberry en 60 Second Assassin

12. Verbal Intercourse (3:31)

met Ghostface Killah en Nas

16. Wu-Gambinos (5:09)

met Ghostface Killah, Method Man, RZA en Masta Killa

17. Heaven & Hell (4:57)

met Ghostface Killah

18. North Star (Jewels) * (3:58)
totale tijdsduur: 1:07:15 (1:11:13)
avatar van Elohim
Als je Wu-Gambinos nog niet bij je lijstje hebt, zijn er nog sterke momenten te vinden

avatar van Ampivinni
Wat een plaat, van het begin tot het einde geen enkele vorm van verveling te bekennen.
Ice Water is toch wel mijn favoriet, het klinkt op het eerste gehoor een beetje eentonig, maar als je het eenmaal een aantal keer gehoord heb dan gaan vooral die kleine details zo erg opvallen, en Ghostface z'n opening is al bijna net zo legendarisch als zijn opening op Enter The 36 Chambers.

Wat baal ik er zo ongelooflijk hard van dat ik de Wu hier in Manchester heb moeten missen 2 weken geleden, maar ik heb er toch wel goede moed in dat ze binnenkort weer eens met de volle line-up langskomen

avatar van wouter-d
LIQUIDSWORDS schreef:
Jammer dat Raekwon maar niet op Ghostface's niveau kan komen. Ghostface is duidelijk veel en veel beter dan Raekwon op dit album, vind ook dat het een GFK (ft. Raekwon) album had moeten zijn ipv andersom.

Ik snap wat je hiermee bedoelt, ik vindt Ghostface een technisch betere rapper. Toch hoor ik liever Raekwon omdat hij zo'n moddervette delivery heeft. Luister graag naar Ghost, maar wordt na een tijdje saai terwijl Raekwon echt BANGIN' is...

Ben het daarnaast wel volledig met je eens dat Liquid sword net iets beter is (Fotofinish)

avatar van He$$el_01
Die sample die RZA de hele tijd gebruikt van 'The Killer' is zo belachelijk geniaal.

avatar van leatherhead123
Blijft gewoon een erg goed album natuurlijk, maar toch ook weer niet zo goed als vele hem vinden imo. De sfeer op dit album is fantastisch, en tracks als Incarcerated Scarfaces, Criminology en Ice Cream zijn natuurlijk geweldig (die beat van Incarcerated Scarfaces, zo simpel maar zo sfeervol ). Vind alleen toch dat er ook best wel een aantal mindere tracks op staan en Raekwon en Ghostface zijn ook gewoon niet bepaald m'n favoriete Wu-rappers. Ondanks dat toch net 4*.

FelipeGutiérrez
Rainy Dayz is tijdloos. Wat een geweldige track.

avatar van popstranger
Dit is en blijft gewoon een hip-hop classic...

avatar van equalsthree
Glaciers of ice!!! Wat een nummer.

Metgezel
Het ongemak dat Inspectah Deck voor de zoveelste keer de show van het hele album steelt op ''Guillotine (Swordz)'' doet me toch wel durven te beweren dat het nooit uitkomen van zijn originele debuut Hip-Hop's grootste gemis is.

Metgezel schreef:

Dus er was een album in de maak? Want ik ben het er grondig mee eens.

Metgezel
bennerd, dat album is er gekomen! Het is de plaat die je momenteel kent als 'Uncontrolled Substance' (1999), het debuut van Inspectah Deck. Echter, de originele versie is volledig verloren gegaan door een overstroming in RZA's kelder. Naar verluid lagen daar meer dan 600 beats en 200 tracks klaar die alleen nog gemasterd hoefde te worden, waaronder het volledige album van Inspectah Deck. Alle floppies zijn toen kapot gegaan en het album moest uitgesteld worden, tot 2 maal toe. Ook de helft van Tical en wat Q-Tip materiaal zat hierbij.

Het origineel zou rond '96 moeten zijn uitgekomen en gezien de vorm waarin Inspectah Deck toen verkeerde -naar mijn mening de beste Wu-rapper in groepsverband- en het tempo waarin RZA de ene na de andere knaller van een beat fabriceerde kunnen we er rustig vanuit gaan dat dit album zeker dezelfde status als Ironman, Liquid Swords, en OB4CL had bereikt. Deck heeft vervolgens zijn eigen album daarna grotendeels zelf geproduceerd.

avatar van royals
Deze beats zijn ongeëvenaard en qua producties is dit wel nog steeds top 3. Maar de verheerlijking van de mafia vindt ik nutteloos. Rappers zijn geen gangsters dus ze moeten eens eerlijk zijn.

royals schreef:

Dit is nochtans echt een filmische en fictieve vertelling, in plaats van een weerspiegeling van het leven van Raekwon. The Godfather is ook geen documentaire.

bennerd schreef:

Misschien wel, maar ik houdt meer van positieve en sociaal opbouwende rap

Misschien wel, maar ik houdt meer van positieve en sociaal opbouwende rap

Dat mag, natuurlijk! A Tribe Called Quest en De La Soul.

bennerd schreef:

Dat mag, natuurlijk! A Tribe Called Quest en De La Soul.

Ja, underground rappers als Akir, Blame One, A-Alikes, Immortal Technique, Acces Immortal, All Natural, Cesar Comanche, Atmosphere, Cunninlynguists, Ill-Iteracy, Raymzter, Sticks & Delic, maar ook Pete Rock & CL Smooth, Gangstarr, Nas... Zij zijn niet allen altijd positief of zo maar rappen meer over sociale problematiek en politieke kwesties.

Goede smaak

Shelter schreef:

Goede smaak

Bedankt. Ik luister al zo lang hiphop, en als je zo'n beetje van a naar z gaat dan ontdek je veel leuke dingen.

royals schreef:

Ik sinds 1994, ook verschillende stijlen gechecked en ook van verschillende landen. Er is zoveel moois en jouw rijtje is zeker een voorbeeld ervan

Shelter schreef:

Ja, commercieële en underground. Al die stijlen en landen al. Als je meer underground of buitenlandse hip hop (zoveel) hoort realiseer je je dat er de kwaliteit veel beter is dan de commercieële rap. En ik vind personelijk dat vooral Nederland, Engeland, Frankrijk, Brazilië en Duitsland vaak net zulke goede muziek maken als Amerika en Canada. Alhoewel ik wel vind dat vroeger er veel betere dingen uitkwamen dan tegenwoordig. Ik houdt het meeste van hip hop van ongeveer 1987-2008.

royals schreef:

Vooral frankrijk heeft veel juweeltjes. NL nu zakt wat af naar mijn mening. Engeland had ook veel vette dingen. US hiphop is meestal minder experimental, in Europa durven ze meer nieuwe dingetjes te doen. Mijn hiphop jaren zijn de golden ages; 1992-1998

Metgezel schreef:

Zeker mee eens. Elke track waar Deck op rapt wordt compleet vernietigd door hem. Als alle RZA beats die voor hem bedoeld waren niet verloren waren gegaan, had Deck zeker het beste Wu-Tang solo album kunnen droppen. Groot gemis inderdaad.

avatar van Slowgaze
Hoes heeft een hoog 'kijk uit, achter je, Ome Willem!'-gehalte.

Ik had de solo van GZA al origineel, nu ook deze en die van Ghostface gekocht. Wordt vervolgd...

avatar van JayM
Mijn all-time favoriete Wu album. Merk dat ik hier vaker naar teruggrijp dan naar bv een Liquid Swords of Enter The Wu.

avatar van 'rens.
Hoe Raekwon erin komt op Ice Water

avatar van gweah
Hiep hiep! 25 kaarsjes voor Rae & Ghost!

Dit album blijft een ongelooflijke knaller, een van de meest tijdloze Wu albums.

avatar van Ernie
Ik leg hem nog eens op voor deze heuglijke gebeurtenis. Liquid Swords en deze zijn echt de top contenders voor beste Wu solo album. Ik neig naar het GZA kamp

Ja, ik denk ook dat ik het GZA album beter vind. De producties zijn nog duisterder, en GZA uit die tijd is gewoon extreem goed. Maar deze is ook goed. Heel andere stijl hebben Rae en Ghost.

avatar van Molemen25!
Destijds in 95 het album niet direct kunnen kopen omdat ik te weinig zakgeld had en er zoveel vette platen uitkwamen dus keuzes. ODB Rae en GZA kwamen volgens mij allemaal heel kort na elkaar uit. Jaar later toch maar aageschaft.

Nu weer eens beluisterd. En man, wat een klassieker. Heel veel beter wordt t niet. RZA beleefde zijn absolute creatieve hoogtepunt. Die productie niet normaal. Plaat staat 26 jaar later nog steeds al een huis.

avatar van pureshores
de bonustrack North Star (Jewels) stond mij niet veel meer van bij maar die vind ik toch wel bij de betere tracks horen. Icecream is hier natuurlijk de trekker maar ik vind Criminology nog steeds het beste nummer.
Heerlijk rauw dit album.