Joan As Police Woman - Real Life (2006)

Label: [PIAS]

6. Flushed Chest (3:56)
  7. Christobel (3:06)
  8. Save Me (3:45)
  9. Anyone (4:51)
  10. We Don't Own It (3:54)
  11. Show Me the Life * (2:32)
  12. Broken Eyes * (2:48)
  13. Sweet Thing * (3:13)
  14. Happiness Is a Violator * (1:53)
  15. Endless Supply of Poison * (0:52)
  16. We Don't Own It * (4:04)
avatar van bloempje24
Liefhebbers van Eternal Flame kunnen ook deze wel eens proberen: Tara Angell - When you find me (zelfde productietechniek en sfeer).

avatar van miak
Verhoogd naar 4,5*.
Prachtig album met goede popsongs. Vooral The Ride weet mij erg te raken.

avatar van weasel
Gestegen naar een dikke 5*
Dit album kan niet beter.

avatar van timhardt
Deze plaat bracht het volgende in me los:

(Een nacht zonder eind)

Ik herinner me dat we het gevecht tegen de slaap gewonnen hadden, de grens der moeheid was al een tijdje gepasseerd. We voelden ons onsterfelijk. Ik stak de lader van de cd-speler nog eens helemaal vol, drukte op random en wedde met jou voor een glas Syrahwijn dat de willekeur er een nummer van Joan as policewoman zou uitpikken. Joan was de vriendin van Jeff Buckley, toen die zo dronken als een Duits leger op kroegentocht in 1997 in de Hudson verzoop. Ze had zopas haar debuut uitgebracht dat ieder mens met een hart tot in het diepst raakte. Bij iedere luisterbeurt een beetje meer. Ik kwam weer naast je zitten, nam nog wat kaas en toen enkele tellen later Real life weerklonk, moest je lachen.

“Je hebt het zo geprogrammeerd!” riep je, gespeeld verbolgen.
“Echt niet, kijk maar” antwoordde ik en toonde je de afstandsbediening, die random oplichtte.
“Hier is het trouwens, dan ben je zeker dat ik het niet manipuleer.”
“Nou, wel, goed dan” zei je, nog half twijfelend aan mijn eerlijkheid.
“Maar wel opdrinken nu, het spel meespelen.”

Ik nam de fles met dropstop bij de voet vast en schonk je glas met zachte klokjes vol tot waar het langzaam versmalde. Met je ogen dicht zette je jouw lippen tegen de glasrand en leegde het met vier lange slokken.

“Zonde om het zo te moeten drinken” zei je “zo’n uitstekende wijn moet je genietend met kleine teugjes nuttigen.
“De vorige fles hebben we toch zo opgedronken, we hebben er de hele avond over gedaan.”
“O, ja” antwoordde je, wegdrijvend naar god-weet-waar.

Je legde jouw hoofd op mijn schouder en zuchtte zoals alleen iemand in harmonie dat kan. Zo was het goed. Even dan toch, want toen Eternal flame inzette, zat je als gebeten weer rechtop.

“He?! Nummer twee! Hoe doe je dat toch?”
“Ik doe helemaal niets, liefje, echt niet, jij hebt de afstandsbediening en ik ben van je zijde niet geweken.”
“Ik vertrouw het gewoon niet, ik ken je... Maar begrijpen doe ik het niet.”
“’t Is echt puur geluk, niets anders, maar wil ik alvast een volgens flesje openen?” vroeg ik plagerig.
“Ja, doe maar, want nu is het aan jou hoor” antwoordde je strijdlustig en zette het lege glas weer op tafel.

Je woorden waren amper koud of de eerste noten van Feed the light vulden de kamer.

“Bah, ik vind er niets meer aan. Je zet me gewoon voor schut terwijl ik erbij zit” pruilde je.
“Maar nee, echt niet, hoe zou ik dat doen? Ik ben even verwonderd als jij. Wil je ermee stoppen dan? Vind je de wijn niet lekker?”
“De wijn is heerlijk, al wilde ik hem trager drinken. En nee, je weet dat ik veel te koppig ben om nu te stoppen. Het keert zich wel.”

Je hield het tot het onovertroffen begin van Christobel, nummer zeven, vol. Dan viel je als een bloemzak tegen me aan. Uitgeteld. Uiteindelijk toch meer van moeheid dan van dronkenschap. En als we dan al dronken waren, dan meer van elkaar dan van de Syrah.

Je woog haast niets, of zo leek het toch, toen ik je in mijn armen de trappen opdroeg. Een streep straatlicht viel in de hal door het zuilraam even op je gezicht waardoor je jouw ogen half opende.

“Zeg,” lalde je “hoe deed je dat nu?”
“Wat dan?” vroeg ik schaapachtig.
“Je weet wel...Joan.”
“Weet je niet meer dat ik de CD van haar als één enkel nummer heb gebrand?”
“O ja...vergeten. Ik wist dat je vals speelde. Ik hou van je ogen als je me plaagt. En ook van de kuiltjes in je wangen als je dan lacht. En van...”
“Sssst, stil nu maar, slaap nu maar, liefje.”

Ik spreidde de donsdeken in de lucht en trok het tot aan je schouder over je heen. De maan wierp haar geruststellende zilverlicht zo op het voeteneind, dat ze van plan leek er nooit meer te verdwijnen.

avatar van musicfriek
Mooi..

Album staat nog steeds op 5 sterren en blijft daar ook op staan. Wordt alleen maar beter met de tijd. Titelsong is nog steeds favoriet. Draai eerst maar eens Going to a Town van Rufus en dan Real Life er achteraan, tranen gegarandeerd

avatar van Reint
Mooi hoor timhardt!

Mijn favoriet is Flushed Chest, geloof ik.

avatar van Jeanneman
Ik vind het jammer dat ze het niveau van de eerste 2 nummers niet kan vasthouden. Wel goed, maar net aan..

Jeanneman schreef:

misschien nog wat luisterbeurten geven? hier klinkt het anders....

EVANSHEWSON
Dit is er zo één die ik enkel ken van ziens uit de boekskes, ja de muziekbladen bedoel ik, maar waarvan ik nog nooit één noot gehoord heb.

Mis ik iets ? Tell me!

EVANSHEWSON schreef:

Mis ik iets ? Tell me!

je mist iets. zie posts hierboven.

avatar van Coldplayer
Zondag treedt ze op in groningen in de Vera. Kaarten zijn maar 11 euro dus denk denk dat je mij daar zondag kan vinden!

Coldplayer schreef:

en hoe was het? speelde ze al nieuwe nummers?

avatar van Arnando
Een verzameling emoties in ontzettend rake nummers gegoten, het ene pareltje is nog niet gedaan of daar wordt het andere al ingezet...knaller van een debuut-cd, al is knallen niet meteen het juiste woord voor het zalvende effect dat joan haar stem op mij heeft. Heal me! 5 volle *

avatar van ACole_20
Mooi dit, erg mooi!!

Wat een zalvende klanken, wordt hier erg rustig en goedgemutst van.

Overigens geen idee of dit overeenkomt met de inhoud van de teksten, nog niet bewust naar geluisterd.

avatar van frans swa
christobel is geweldig

avatar van Reijersen
Volgens mij heeft musicfriek mij dit album ooit aangeraden. Dus ach, waarom niet. Om maar meteen met de deur in huis te vallen, nummer 5 vind ik het best. De rest zit daaronder, wordt nooit slecht, maar pakt me ook niet. Een ietwat middelmatige plaat dus. Vooral omdat haar stem mij niet zo heel veel doet. Niet dat ik het vervelend vind, maar ook niet wervelend goed.

avatar van otherfool
Het briljante van deze plaat ontgaat me een beetje. Drie echte uitschieters (Real Life, Christobel en We Don't Own It) en een pak redelijke luisterliedjes die verder nergens de middelmaat ontstijgen. Dan is het verhaal van timhardt van een beduidend hoger niveau Ben het derhalve met mijn bovenbuurman eens.

2,5*.

avatar van Coldplayer
Mooie luistermuziek, maar.... luister het zelden. Beschouwde het als een echte groeiplaat maar op een of andere manier groeit hij maar niet...

Sorry Tim Hardt, je vraag nooit meegekregen. Ze was live (wel) ERG goed. Waar een week daarvoor nog 950 mensen in Paradiso waren, stonden in Groningen ongeveer 300 fijnproevers. En dat voor 11 euro. Bespottelijk toch? Maar erg goed voor een intieme sfeer. Volgens mij speelde ze 2 of 3 nummers die ik niet direct kon plaatsen al kende ik alle nummers van deze plaat ook nog niet goed toentertijd. En af en toe pakte ze de gitaar waar ze op het album achter de piano schuift. Waarschijnlijk waren het liedjes van de 11 t/m 16 op deze site, die niet op mijn cd staan....

avatar van Droombolus
Kreeg 'm van m'n broer want de ex van Jeff moest ik toch ook maar eens naar luisteren ........ Nou vind ik dat psoonlijk nauwelijks een houtsnijdende overweging om ergens naar de gaan luisteren, maar een gratis CD sla je natuurlijk ook weer niet af .......

Om een kort verhaal lang te maken: Ze doet het niet voor mij. Het is allemaal net even te gemaakt en arty-farty om me echt te kunnen boeien en als ik niet echt lekker in m'n vel zit gaat Tante Johanna me behoorlijk op de zenuwen werken. Blijf 'm nog wel even draaien, want misschien zitten er nog parelen verborgen waarvoor het kwartje nog moet vallen maar eerlijk gezegd betwijfel ik het .......

avatar van TerryA
Droombolus schreef:
... Om een kort verhaal lang te maken: Ze doet het niet voor mij. Het is allemaal net even te gemaakt en arty-farty om me echt te kunnen boeien ...

helemaal mee eens.
ik zie haar meer en meer (nu met haar nieuwe album uit) als een sort 3de of 4de rang (3rd or 4th rate) PJ Harvey!!

Ik geloof ook dat in 2006 met deze album had ze toen veel pers gekregen en goede plekken op alle grote festivals omdat ze dezelfde bookings agent in Europa heeft als Scissor Sisters

avatar van Madjack71
Joan i.i.g dankbaar omdat deze mij gebracht heeft naar Antony & The Johnsons n.a.v I Defy.
Verder nodigde de hoes mij in 1ste instantie niet uit om te kopen. Ik houd niet zo van die "zie mij eens mijn best doen om chagrijnig te kijken" hoofd van haar. Maar goed was wel nieuwsgierig en ben niet geheel teleurgesteld.
Nummers kruipen niet zo onder mijn huid als dat bij Antony, maar ze is minder nassaal zeurderig als vriend Rufus. (Hoewel i'm going to a town, dan wel weer heel mooi is).
Real life/Eternal flame en het Tori achtige Save me zijn mijn favo's.
Ergens komt het mij ook allemaal een beetje te vrijblijvend over. Ze kan mij niet echt overtuigen. Het word allemaal wel netjes gedaan, maar ik denk dat de persoon Joan mij haar wereldje niet voldoende kan intrekken.

Droombolus schreef: Blijf 'm nog wel even draaien, want misschien zitten er nog parelen verborgen waarvoor het kwartje nog moet vallen maar eerlijk gezegd betwijfel ik het .......

.........ik ook.

Johny Favourite
Jeanneman schreef:

Hah! Ik wilde net posten (en bij dezen, dan) dat dit album pas op gang komt vanaf track 4, wat mij betreft. Vooral het openingsnummer doet mij denken aan een tweederangs Rufus Wainwrightesque zeiknummer.
Maar goed, niet focussen op het negatieve, na die openingsnummers valt er genoeg te genieten, waaronder een zeer verdienstelijke samenwerking met Antony Hegarty.

avatar van LucM
Joan as Police Woman kende ik voordien enkel van naam (leuk gevonden) maar dit album wilde ik toch eens uitproberen vanwege de goede perskritieken. En ik sta daar zeer positief tegenover : niet echt vernieuwend maar wel een collectie van prima en natuurlijk geproduceerde softpopsongs waarvan ik "Eternal Flame" en "Feed the Light" de beste vind. Al zakt het de tweede helft een tikkeltje in (een rocker als "Christobel" ligt haar merkelijk minder), globaal vind ik dit een zwoele, onderhoudende en tijdloze laatavondplaat en wat mij betreft mogen er gerust meer van dit soort albums verschijnen.

avatar van midnight boom
i defy is zoo mooi!

avatar van Cor
Cor
Poeh, deze mevrouw maakt echt mooie muziek. Ben zeer onder de indruk van de originele arrangementen, fraaie melodieën en een fijne stem. Mooie kleine pianoliedjes, soms wat zwaarder aangezet. Wel echt een groot talent en een heel fijn album.

avatar van habada
tip voor anderen die deze cd leuk vinden; stephanie dosen (a lilly for a)

Dit is zo'n album dat ik maar blijf, en blijf, en blijf luisteren. Meestal begint het met een liedje waar ik zin in heb. Dan doe ik nog een liedje, en nog een, en nog eentje, en voor ik het weet heb ik voor de zoveelste keer het ganse album geluisterd. Het verveelt nooit, die fantastische stem van dat multi-talent met die wonderlijke mond.
Heb haar ook live gezien, wat ook geweldig was, hoewel ik toen niet alle liedjes trok. Had soms het gevoel dat sommige liedjes nog wel wat herschrijven konden gebruiken.

avatar van Cor
Cor
Nog maar eens herbeluisterd, nu er een nieuwe plaat aankomt. Ik blijf enthousiast over deze dame. In het genre 'rustige avondmuziek' eigenlijk niet beter gehoord. En het nieuwe album schijnt weer erg goed te zijn. Looking forward.

avatar van lauradance
I Defy plus het duet met Antony en dit album kan al helmeaal niet meer stuk. Heerlijke rustige muziek met mooie teksten en een goede sfeer.

Jocharo-T
lauradance schreef:
I Defy plus het duet met Antony en dit album kan al helemaal niet meer stuk.
I Defy is het duet met Antony.

avatar van Broem
Album jaren geleden gekocht omdat er een duet met Antony Hegarty op stond. Net in die periode was ik helemaal into Antony and THE Johnsons. Bij het inruimen van m'n nieuwe platenkast kwam ik Real Life tegen. Zo'n dun karton doosjes wat achter een aantal cd's was 'verdwaald'. Draaibeurt gegeven en kon me het album niet zo goed (meer) voor de geest halen. Jammer want met de songs is niks mis. Real Life is een prima album waar de nodige afwisselende songs opstaan. I Defy is toch wel een typische Antony song waar Joan op mag meezingen. Verrassing uit eigen verzameling. Nice.

avatar van heartofsoul
Vooral in instrumentaal opzicht vind ik dit een verrassend mooi album. Erg mooi geproduceerd wat geresulteerd heeft in een transparant klankbeeld. Dat komt de blijvend boeiende songs zeer ten goede.
Aanvankelijk was voor mij de stem van mevrouw Wasser enigszins problematisch; als die de hoogte ingaat wordt die stem schel en onzuiver. Ben er nu echter grotendeels aan gewend geraakt en wat blijft is een boeiend album dat ik nog vaak zal beluisteren, en niet alleen om het (mooie) duet met Antony.
Ben trouwens benieuwd of de latere albums enigszins in de buurt komen.

avatar van Poles Apart
heartofsoul schreef:
Ben trouwens benieuwd of de latere albums enigszins in de buurt komen.

Qua sound (en wel degelijk ook kwaliteit) vind ik "Damned Devotion", dat eerder dit jaar uitkwam, het meest in de buurt komen van "Real Life". Op de overige albums maakt Joan toch wat andere muzikale uitstapjes, met wisselend succes.