Eefje de Visser - Nachtlicht (2016)

Label: Eefjes Platenmaatschappijtje

8. Luister (3:35)
  9. Wacht (4:05)
  10. Wel (4:14)
avatar van midnight boom
De tweede plaat van Eefje de Visser, Het Is, was een meesterwerkje waarop Eefje liet horen uitstekend de kunst van het weglaten te beheersen. Live evolueerden haar unieke liedjes zich verder, soms gekenmerkt door drastisch gewijzigde, grootse arrangementen. Dat livegeluid is na een lange club- en theatertournee doorgetrokken naar deze derde plaat, Nachtlicht. Het is onmiskenbaar Eefje de Visser, maar dan in een ander jasje. De dromerige melodieën en honingzoete vocalen van Eefje zijn gebleven, het grootste verschil zit in de instrumentatie. Haar vaste begeleidingsband, waar Eefje al zo trots over vertelde in interviews, krijgt daarbij meer ruimte dan voorheen. Ze prijken op de binnenhoes van de plaat en kleuren de veelzijdige, spannende liedjes in. De instrumentatie van de liedjes is daarmee grootser en meeslepender geworden. Het tijdloze geluid van Het is heeft daarbij grotendeels plaats gemaakt voor een eigentijds geluid dat soms namen als Glass Animals ('Stof'), Julia Holter, James Blake en Oscar And The Wolf ('Staan') in herinnering roept. Het zijn interessante liedjes, bol van verrassende, creatieve en spontane wendingen. Verwacht meer synthesizers, elektrische gitaren, dwingende ritmes en (licht) psychedelische intermezzo's. Aanvankelijk kan die aanpak nog wat afleiden van de liedjes, bij herhaaldelijk beluisteren is dit niet meer het geval. Nachtlicht is als geheel minder intiem dan haar voorganger, hoewel er continu een soort mystieke sfeer rondom de eigenzinnige liedjes van Eefje hangt. Het is een organische en broeierige plaat waarbij de voetjes zo nu en dan voorzichtig van de grond kunnen. Eefje overtreft haar vorige plaat niet, maar dat zegt meer over de uitzonderlijke kwaliteit van Het Is, dan over deze consistente en creatieve popplaat. Het jaar is amper van start, maar de eerste prachtplaat van 2016 is al binnen.

Van: Daans Muziek Blog

Een nieuwe Eefje de Visser is gewoon iets leuks om naar uit te kijken. Al helemaal als single Scheef veelbelovend blijkt te zijn. Dan kun je het album rustig bestellen zonder er verder eerst eens naar te luisteren via Luisterpaal of weet ik wat voor dienst. Ik vertrouw op haar kwaliteiten.

En dat album werd vandaag door meneer de postbode bezorgd met een handtekening als extraatje (niet dat ik dat nu zo belangrijk vind).

Die kwaliteiten van Eefje zijn er nog steeds. Wel word ik wat lacherig van begeleidende promo-praatjes als 'dat ze naar Barcelona vertrok om daar de nummers te schrijven en het vervolgens op te nemen in Utrecht, Gent en Frankrijk. On-Nederlandse, exotische invloeden, broeierige, stadse sferen en een extraverte mind-set zijn duidelijk hoorbaar'. Het eerste is leuke extra informatie, de daaropvolgende aanprijzing vind ik niet passen bij Eefje, maar dat zal wel aan mij liggen en als het de nieuwsgierigheid bij de mensen bevordert: vooruit dan maar.

Of het echt nodig is? Ik hoor gewoon een album dat voortborduurt op de voorganger, ik hoor een warme sfeer waar electronica een iets prominentere plaats opeist. Meer dan voorheen. Ik hoor ook een plaat die nog wat verder afstaat van dat o zo charmante debuut waar ik voor viel. Anders, niet persé beter of minder leuk.

En dat zijn de artiesten die interessant blijven natuurlijk: een beetje vernieuwen, maar dat ook niet al te groots aanpakken. Heel subtiel eigenlijk. En subtiel is een term die opgaat voor de nummers van Eefje. Wat ik vooral knap vind is dat Eefje bijna een genre op zich is geworden. Herkenbaar en eigen.

De onderhuidse spanning van haar tweede album is gebleven en mijn waardering voor haar als artiest is dat ook. 'Nachtlicht' voldoet aan al mijn verwachtingen. Eefje verrast niet zo heel erg meer, maar consolideert haar prachtige stijl en voegt er voldoende, kleine, nieuwe elementen aan toe.

En dat is goed zo.

Voorlopige favorieten: Scheef, Jong en Wacht.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Eefje de Visser - Nachtlicht - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Wat moest ik tweeënhalf jaar geleden wennen aan Het Is van Eefje de Visser, maar wat is de plaat me uiteindelijk dierbaar geworden.

Eefje de Visser won aan het eind van 2009 de Grote Prijs van Nederland (inmiddels wat uit beeld verdwenen, maar destijds een hele belangrijke kweekvijver voor jonge singer-songwriters) en creëerde vervolgens een geheel eigen geluid.

Ik vind de Nederlandse taal over het algemeen niet zo geschikt voor popmuziek, maar Eefje de Visser laat met haar unieke manier van zingen en haar bijzondere intonatie horen dat de Nederlandse taal en betoverende popmuziek prima samen gaan.

Nachtlicht, de nieuwe plaat van Eefje de Visser, ligt deels in het verlengde van voorganger Het Is. Ook op haar nieuwe plaat imponeert Eefje de Visser met heerlijk dromerige songs die je maar moeilijk loslaten en die stuk voor stuk zijn voorzien van betoverendere melodieën.

Nachtlicht klinkt echter ook zelfverzekerder, energieker en grootser en is, in tegenstelling tot zijn voorgangers, een echte bandplaat. Nachtlicht bevat een aantal songs die herinneren aan de kleine en intieme folksongs waarmee de singer-songwriter uit Utrecht ooit debuteerde, maar laat over het algemeen een broeierig geluid horen dat de sfeer van de grote stad ademt.

De bassen en ritmes hebben zich laten inspireren door triphop en dub, terwijl de toegevoegde synths de muziek van Eefje de Visser voorzien van een stevige elektronische impuls.

De mooie stem van Eefje de Visser gedijt uitstekend in het wat zwaarder aangezette en soms licht psychedelische muzikale landschap en het is nog altijd een stem die heel makkelijk verleidt en betovert.

Heel af en toe doet het wat denken aan de unieke muziek van Julia Holter, maar omdat de muziek van Eefje de Visser minstens net zo uniek is, is vergelijken zinloos. Aan Het Is heb ik zoals gezegd flink moeten wennen, maar op Nachtlicht was ik onmiddellijk verliefd en voorlopig wordt de plaat alleen maar beter.

Eefje de Visser is al een tijd lang een klasse apart in de Nederlandse popmuziek, maar met deze nieuwe plaat overtreft ze al mijn verwachtingen met speels gemak. Na de prachtplaat van Bowie nog een plaat die een onuitwisbare indruk maakt. Erwin Zijleman

avatar van Norrage
In 2015 had deze plaat #1 gehaald, nu al. Nu is het even afwachten, maar hoog in 2016 gaat ze zeker eindigen:
Eefje de Visser brak een paar jaar terug razendsnel door met De Koek. Twee jaar daarna bracht ze het goed ontvangen Het Is uit, en hier is dan haar derde album: Nachtlicht. Nachtlicht is een logisch vervolg op de vorige twee albums. Te horen is het opvallend mooie fluisterzachte stemgeluid van Eefje dat vooral op Het Is ontwikkeld was, en kent ook de mooie vindingrijke Nederlandstalige teksten zoals op haar debuut (als we die kunnen verstaan).

Nachtlicht kent 10 nummers van enkel 1 woord. Dat karakteriseert het minimalistische van deze plaat al meteen goed. Heerlijk klein weet Eefje de nummers te houden, ook al is alles heel vol en melancholisch van geluid. Zelden doet ze teveel en alle liedjes worden opgekleurd met sfeervolle elektronische beats danwel donkere basgitaren. Wat dat betreft is dit het elektronische vervolg van Het Is, dat toen ook al behoorlijk minimalistisch klonk. Eerste nummer Scheef toont meteen Eefje haar vernieuwde geluid. Een bijna melancholisch nummer met vederlicht gitaarspel. Op de rest van het album gaat het ritme wat verder omhoog. Drums doen regelmatiger de intrede (op bijvoorbeeld Wacht), we horen ook funky gitaar-ritmes (op Mee) en sommige nummers zoals Staan en Wacht kennen zelfs explosieve climaxen. Eefje gebruikt haar stem optimaal, met vaak ruimte voor volle en rijke instrumentatie. Hoogtepunt is het nummer waarbij het tempo nog vererder opgevoerd wordt: Jong. Dit nummer kent zelfs een housebeat en lijkt bij vlagen een beetje op Afdwaalt van haar debuut. Enige manko van het album is net als met Het Is dat ze vaak bijna onverstaanbaar zingt. Hoe mooi haar stemgeluid ook is, het komt de verstaanbaarheid niet ten goede. Gelukkig is de plaat al prachtig genoeg als we naar haar stem luisteren alsof het een instrument is.

Eefje blijft zich ontwikkelen en met Nachtlicht weet ze me meteen te grijpen, wat ze met Het Is nog niet meteen lukte. Op indrukwekkende wijze combineert ze de meer experimentele nummers van De Koek met het melancholische geluid van Het Is. En daarmee verstevigt ze met verve haar fundament als een van de meest eigenzinnige, muzikaalste en talentvolste Nederlandse singer-songwriters.

---
Album Eefje de Visser - Nachtlicht (2016) - pat-sounds.blogspot.nl

avatar van Svendra
Een open deur misschien, maar op het schijfje klinkt dit wel véél beter dan op de Luisterpaal. Nu pas valt de haarfijne productie op, en zijn bijna alle woorden van Eefje te verstaan.

In vond Nachtlicht vanaf het begin goed. En interessant door de electronische productie. Toch had ik nog wat reserve. De melodieën kronkelen nog meer dan op het vorige album, waardoor sommige nummers iets kunstmatig lijken te krijgen, minder kloppend. Maar na een nieuwe serie beluisteringen blijkt alles op zijn plek te vallen. Gewoon nog vaker beluisteren, dus.

Eefje de Visser heeft het hoge niveau vastgehouden en een album afgeleverd dat uniek is binnen de Nederlandstalige muziek. Ik verheug me erop om de band binnenkort te zien in Doornroosje, want het concert vorig jaar was een feest.

Ik vraag me trouwens af of het bovenstaande hoesje klopt, want op mijn digipack staan kleine gouden lettertjes. Of zijn die misschien op de vinyl versie afwezig?

avatar van OscarWilde
Eind 2015 kregen we met “Scheef” een voorsmaakje van de nieuwe plaat Nachtlicht. De hierboven beschreven elementen leken nog steeds een prominente plaats in te nemen, maar het werd meteen duidelijk dat de Nederlandse een stap verder in haar muzikale reis wou zetten. En dus deed de elektronische omkadering haar intrede, met succes. Het Is was doordrenkt met een melancholie die perfect paste bij een druilerige herfstdag, Scheef deed vermoeden dat De Visser nu mikte op het vallen van de avond, de komst van de schemer.

Nachtlicht is een logische stap vooruit. De muzikale omkadering door de band is veel prominenter. De synthesizers zijn geen onnodige opsmuk, maar zorgen ervoor dat de nummers de juiste sfeer uitademen, het belangrijkste wapen van de muziek van Eefje De Visser. Ondanks de titel barsten de nummers niet van feestelijke uitbundigheid. Het leunt gevoelsmatig meer aan bij de anticipatie naar en de nasleep van de nacht, het wachten op en het gevoel, de leegte erna.

Zelfs de nummers die ietsje directer klinken, zoals bijvoorbeeld “Mee”, “Jong” en “Staan” hebben iets intiem en baden in dezelfde melancholie. Omdat de band nu belangrijker is geworden, steunen de nummers iets minder op de zanglijnen, die Het Is zo bijzonder maakte. Hierdoor klinkt het net een tikkeltje conventioneler dan op het vorige album, waar de woorden en zinnen meer leken te stromen en een onduidelijke, hoekige cadans volgden. Het valt eens te meer op omdat de mooiste zanglijnen te vinden zijn op de meest ingetogen nummers, zoals op “Wakker” of “Luister”. Als geheel werkte Het Is misschien nog net iets beter en worden de sterktes van De Visser soms iets te veel uitgevlakt omdat ze nobel ruimte geeft aan haar band. Toch is Nachtlicht een absolute aanrader voor wie houdt van pop met melancholische weerhaken.

Eefje De Visser – Nachtlicht | De Profundis - jverhelst.wordpress.com

avatar van Sunderland
‘Jij komt er wel’ hoorde ik mijzelf mompelen, terwijl ik 5 euro aan haar geef. Het was op 25 april 2010 dat er een festivalletje was georganiseerd door het Singer/Songwritersgilde in club Panama. Eefje stond daar als ‘headliner’ omdat ze vlak ervoor de Grote Prijs van Nederland had gewonnen. Tussen 30 andere mensen zag ik haar met haar loopstationnetje bezig en ze sprong met haar 5 liedjes kwalitatief enorm boven de rest uit met haar mooie stem. Precies een week ervoor kondigde ze haar optreden aan in een interview met KinkFM. Mijn kennismaking met Eefje de Visser. Haar muziek werd gedraaid en de kwaliteit viel me op en zo was besloten dat ik daarheen moest gaan. Nog helemaal vol van de spanning van haar eigen optreden kreeg ik een demo-cdtje van haar terug. Met haar excuses omdat ze geen woord wist uit te brengen.

Ruim 8 maanden later was daar haar debuutalbum, vol met charmant meisjesachtige liedjes die lang genoeg hadden liggen rijpen om nu verzameld te verschijnen. Haar uitleg over de liedjes bij de 5 concerten die ik in die tijd van haar zag, maakt het dat ik nu nog steeds ontroerd kan raken van een nummer als Schotland. Haar tweede album heb ik altijd wat lastig gevonden; mooie luisterliedjes, maar voor mijn gevoel wat vlak en weinig variatie qua instrumentatie. Meer per toeval dan bewust liep ik daarna haar concerten altijd mis.

Ik keek heel erg uit naar dit nieuwe album en daarmee komt dan automatisch de verwachting erg hoog te liggen. Daarin ben ik op geen enkele manier teleurgesteld geraakt, want de electronische toevoeging zorgt voor meer kleur en nog meer warmte van haar nummers en haar stem is nog immer mooi en meer onderdeel van de muziek geworden. Het meest bijzondere vind ik dat dit album prima voldoet om hard gespeeld te worden maar ook goed dienst doet als achtergrondmuziek.

Gisteravond zag ik haar weer, voor het eerst sinds 3 jaar, dit keer in De Melkweg, en gaf ik mijn geld aan een man en ontving van hem het (2e) album. Krachtiger dan de eerste keer bedankte ik haar voor het geweldige optreden en wederom beduusd en onder de indruk van wat er allemaal om haar heen gebeurde, kreeg ik een flauwe glimlach en een handtekening op mijn cdtje terug. Ze heeft immers bijna een uur zitten signeren, geloof ik, en ze moet wel meer dan 100 albums verkocht hebben.

Tijdens het optreden stelde ik mijzelf de vraag of deze muziek kans maakt om als eerst(volgend)e Nederlandstalige band internationaal door te breken. Voor een kleine groep liefhebbers wellicht, zoals er hier een groep liefhebbers is die liedjes in bijvoorbeeld het Scandinavisch kunnen waarderen. Want muzikaal heeft dit recht op meer!

avatar van vigil
P+C 2016 Eefjes Platenmaatschappijtje

Kijk dat soort dingetjes vind ik nou leuk!

Laat ik vooral stellen dat ik geen verstand heb van Eefje de Visser. Ik ken haar niet, ik heb haar nooit ontmoet of op een podium in het echie gezien. Toch hoor en lees ik om mij heen heel veel positiefs over haar.

Laat ik vooral stellen dat ik geen verstand heb van Eefje de Visser. Ik ken haar niet, ik heb haar nooit ontmoet of op een podium in het echie gezien. Toch hoor en lees ik om mij heen heel veel negatiefs over haar.

Daar moet ik dus meer over weten. Wie is Eefje? Wat wil ze duidelijk maken zowel muzikaal als mede tekstueel?

In de ladder en tijdens de nodige spelletjes was ik haar natuurlijk wel tegengekomen. Soms een kleine positieve verrassing maar meestal kwam ik niet veel verder dan een meewarrige blik of een nee schuddend hoofd. Weer zo'n meisje dat denkt dat het een soort van bosfee is met poetisch verantwoorde teksten. Zo'n type Roosbeef....

Maar met Roosbeef kwam het uiteindelijk ook goed dus afschrijven deed ik Eefje zeker niet. De berichten dat de nieuwe plaat electronischer van aard zou zijn werden door mij met gejuich ontvangen. Een goede stap in de goede muzikale richting zo was mijn eerste aanname.

Ik hou wel van dames die hun eigen gang gaan. Het label waarop de plaat is verschenen is er zo eentje. Ook om elke titel de laten bestaan uit 1 woord is zoiets. Het klinkt niet zo heel bijzonder maar het zijn de kleine dingen die t 'm doen niet waar. Gaat ze op deze plaat ook haar eigen gang? Daar valt over te discussiëren. Het is zeker niet geheel vernieuwend of helemaal anders dan alle andere dames tussen de 20 en 35 uit binnen en buitenland die dit soort platen maken. Ze is inderdaad niet altijd even goed te verstaan maar is dat erg? Ze lijkt inderdaad soms wel een op Frans zuchtmeisje maar is dat erg? Tekstueel kan ik ze inderdaad niet altijd volgen maar is dat erg? Nee dat lijkt me ook niet. Ze roept een bepaalde spanning op, ze roept ook een bepaalde weerstand op maar maakt dat uit?

Ik heb deze plaat nu een paar keer gehoord en ik heb niet het gevoel dat ik Eefje nu wat beter zou kennen. Geeft ze zichzelf bloot qua teksten? Dat zou zo maar een optie kunnen zijn maar ze zijn zeker niet altijd even logisch. Zou ze zich nu muzikaal helemaal op haar gemak voelen? Ik weet het niet, wat ik wel weet is dat ik me bij deze sound wel op me gemak voel en dat is voor mij op dit moment toch het belangrijkste.

Mee Naartoe Jong Staan Wacht... Dat zijn mijn favoriete liedjes van dit album. Het had zomaar een zin vanuit een lied van Eefje de Visser kunnen zijn.

avatar van Niek
Ik wil dit heel graag goed vinden; geloven dat Eefje de stijgende lijn vast zou houden, maar moet toegeven dat dit matig is, wat saai, zelfs ongeïnspireerd. De elektronische foefjes moeten het bestaansrecht geven ten opzichte van Het Is, maar toch komt het over als slap aftreksel van die sterke voorganger. Geen schande, maar wel jammer.