New Order - Power, Corruption & Lies (1983)

Rock / Electronic
Label: Factory

1. Age of Consent (5:15)
  2. We All Stand (5:14)
  3. The Village (4:36)
  4. 5-8-6 (7:31)
  5. Your Silent Face (5:59)
  6. Ultraviolence (4:51)
  7. Ecstasy (4:25)
  8. Leave Me Alone (4:40)
  9. Blue Monday * (7:32)
  10. The Beach * (7:22)
  11. Confusion * (8:15)
  12. Thieves Like Us * (6:39)
  13. Lonesome Tonight * (5:14)
  14. Murder * (3:57)
  15. Thieves Like Us [Instrumental] * (6:59)
  16. Confusion [Instrumental] * (7:36)
avatar van Mjuman
Ik vrees dat ie dat puntje er nog aan moet zuigen. Misschien verkeert ie - dankzij de Britse royalty-extensie - in de waan dat Queen meer fans verdient waardoor hij hier de band promoot. Anders is ie gewoon bezig met rewriting his story.

Met name vanwege dit citaat

Snakeskin schreef:
(…) De band kan helaas niet terug vallen op een grote reeks van hits, zodat er te weinig mogelijkheden zijn om op gezette tijden in te zetten op een breedschalige revival.

gingen mijn wenkbrauwen fronsen en moest ik onwillekeurig denken aan een collega (redacteur) van destijds die koeterwaals altijd tot leesbaar proza redigeerde onder het regelmatig uitroepen van:

wat bedoelt de schrijver met … en noem drie andere geweren die je kent

Afgezien van het dubbelalbum Substance en de compilatie Best of .. verwijs ik vwb de hits - niet helemaal eenduidig die term - graag naar de wiki van NO, even doorscrollen naar het kopje Singles

avatar van Snakeskin
Door het succes van de film zien velen nu pas in hoe goed Queen is. Als je het oeuvre van New Order beluisterd dan geldt daar hetzelfde voor, tenminste zo beleef ik het.

Snakeskin schreef:

Dus, in het kort: Kwien moet je zien; New Order moet je horen; en wie niet horen wil, moet maar voelen

avatar van Snakeskin
"Retro" wordt niet genoemd terwijl dat juist het ultieme overzicht van het oeuvre van New Order is.

Snakeskin schreef:

Weer zo raar statement: Retro is niet een ultiem overzicht - Retro is een persoonlijk getint overzicht, vanuit de ogen van een aantal liefhebbers, onder wie een fan en een dj. Ik heb de box afgedankt, omdat ie me niet bracht wat ik van een ultieme compilatiemocht verwachten en zoals die wel was voorgespiegeld - als zodanig houd jij dus de mythe in stand. Maar ja, ik leer de band nu pas écht kennen sinds ik de Queen-film heb gezien

avatar van Chameleon Day
Ik moet eerst 'Control' nog een keer of 10 zien, wil ik de band New Order een beetje kennen, denk ik....

avatar van Snakeskin
Het is doordat Premonition een ongelukkige quote heeft gemaakt dat jullie de mist ingaan. Was hij niet gestopt bij "Queen", maar had de zin erna ook meegenomen dan was het niet zo offline gegaan zo nu het geval is. Ik heb geprobeerd dat bij te sturen maar toen zaten jullie al te ver in de "afzeikmodus" dat de overmoed toesloeg, zodanig dat ik zelf niet meer mag bepalen welk oeuvreoverzicht van de band ik als ultiem ervaar en mij wordt verweten dat ik rare statements maak. Ik houd een mythe in stand. En dat is geen raar statement.

avatar van Premonition
Ah, het is mijn schuld

Arbeidsdeskundige
Wow! Wat een heerlijke sfeer ademt dit fraaie album uit. Mijn favoriete nummers zijn Age of Consent en Your Silent Face.

Thekillers87327
Poeeehhh dit is me er toch een zeg!
Ik voel bij your silent face de geest van ian curtis ronddwalen, geweldig het instrumentale.
Toch een wat onderschatte band naar mijn mening.
Fav tracks: your silent face, age of consent en 586
Het is zeker ook een groeier!
Ze weten echt de perfecte en ook orginele dromerige maar toch ook "bange" sfeer te creëren.
Een soort hoopvolle Joy Divison! ( bij bepaalde nunmers)

avatar van dazzler
Er is een laatste brief gevonden die Ian Curtis ongeveer drie jaar na zijn dood
aan Bernard Sumner heeft gericht. Je kan hem horen via deze link:

Ultraviolence (2015 Remaster) - YouTube

Dit is de tekst van de brief.

Who saw those dark eyes
Who saw those dark eyes
These years gone by
Deep within
Burn my skin
All those years gone by
In the heat of the night
All those years gone by

Who felt those cold hands
Who felt those cold hands
Touch my skin
Deep within
Burn my soul
Fell to the ground where I was found
All those years ago, all those tears ago
All those years ago

Everybody makes mistakes
Everybody makes mistakes
Even me
Just be free

This is a place where in the end
It happens in our world within
Time to go

Althans vanuit die gedacht luisterde ik vandaag naar Ultraviolence.
Een zoveelste onovertroffen openbaring die dit geweldige album me schonk.

avatar van Man of Sorrows
dazzler schreef:

Een zoveelste onovertroffen openbaring die dit geweldige album me schonk.

Mooi die haast bovennatuurlijke ervaringen die mensen schijnen te hebben bij de zeer oude New Order muziek. Bij dit album voel ik dit niet meer, maar jouw schrijven roept wel mijn gevoel rond Movement op. Alsof Ian dit album van hierboven schreef of een onaardse kracht meegaf aan de leden van New Order tot voltooiing van hun eerste LP. En dan ben ik nog niet eens een die hard Joy Division liefhebber.

avatar van Chameleon Day
Kijk, zo kan het ook, zonder synths e.d.: Orkestra Obsolete play Blue Monday using 1930s instruments.

avatar van aerobag
De beste inspanning van New Order, waar ze hun eigen unieke sound hebben gevonden. Simpele, maar o zo in het oorspringende melodieën die bedolven worden onder lagen van gekleurde synthesizers dekens. New Order past ook tot in de puntjes de kracht van repetitie toe en weten daarbij de loopjes en riedeltjes dusdanig vorm te geven dat deze herhaling van zetten niet gaat irriteren, terwijl ze deze lopende band als een toneel gebruiken om muzikale uitstapjes te maken in de zang en de begeleidende instrumentatie.

avatar van Premonition
Mooi NME artikel over dit album, maar ik durf te beweren dat Empires and Dance net even wat revolutionairder was in het combineren van post punk en dance/electronica.

Premonition schreef:

Tuurlijk, voor de combinatie durf & beweer staat hier geen geel, maar 'k zou zo zeggen dat ik de combinatie dance/electronica in het geval van Simple Minds - ondanks de titel - wel een redelijke verre worp vind. Ben geneigd te denken dat SM meer richting krautrock/DW is

Begin met deze in de herdraai dan SM