New Order - Power, Corruption & Lies (1983)

Rock / Dance
Label: Factory

1. Age of Consent (5:15)
  2. We All Stand (5:14)
  3. The Village (4:36)
  4. 5-8-6 (7:31)
  5. Your Silent Face (5:59)
  6. Ultraviolence (4:51)
  7. Ecstasy (4:25)
  8. Leave Me Alone (4:40)
  9. Blue Monday * (7:32)
  10. The Beach * (7:22)
  11. Confusion * (8:15)
  12. Thieves Like Us * (6:39)
  13. Lonesome Tonight * (5:14)
  14. Murder * (3:57)
  15. Thieves Like Us [Instrumental] * (6:59)
  16. Confusion [Instrumental] * (7:36)
Goeie plaat, maar niet zo mooi als Movement.

Wat mij betreft met Low-Life het hoogtepunt van het oeuvre.

Ik ben hem toch weer wat meer gaan waarderen de laatste tijd. Ik vind Movement en Low-Life nog steeds mooier, maar hier kan wel een halfje bij.

avatar van Nanne
Heerlijke plaat nog steeds. Vandaag weer op de mp3spelerd beluisterd.
Bij Age of consent, Your silent face en Leave me alone gewoon weer lekker kippevel.

Na de gitzwarte duisternis van Movement gloort er bij Power, Corruption and Lies weer enig licht ("the sky is red this night") aan de horizon in New Order's wereld.

Al is Age Of Consent sec zeker geen vrolijk nummer, als je dit meteen na Movement draait, heb je wel het gevoel dat Magere Hein de duimschroef des doods niet nòg verder aandraait. Tijd om onder de dekens vandaan te kruipen, het leven gaat weer verder.

Desalniettemin is Power, Corruption and Lies wel een mindere plaat dan Movement, wat mij betreft. Waar Movement een behoorlijk consistente plaat was en mij mee wist te zuigen, gaat dit maar ten dele op voor PCL.

Het begin van de plaat is vrij wisselend. Age Of Consent is een fijn nummer, maar We All Stand is wel heel erg zeurderig en The Village daarna zo vrolijk dat het flauw aan doet. Alsof een begrafenisorkest opeens een carnavalskraker inzet. Beetje jammer...

Vanaf 586 zit er gelukkig een stijgende lijn in. Vanaf hier is het album ook een stuk coherenter, aangezien er geen grote stijlveranderingen meer plaatsvinden. 586 begint nog stemmig, maar na een minuutje ongeveer faden de voor New Order zo typerende dansbeats in. 586 heeft ook wel wat van Blue Monday en wat dat betreft is het ook niet raar dat Blue Monday op de Amerikaanse uitgave van PCL tussen dit nummer en Your Silent Face is gezet.

Your Silent Face en het daaropvolgende Ultraviolence vormen wat mij betreft het hoogtepunt van dit album. New Order klinkt hier zelfzekerder dan ooit te voren.

Ecstacy vind ik vervolgens een wat rare track. De zang is dermate vervormd dat het niet meer te verstaan is. Bands zouden daar nu niet meer mee wegkomen, denk ik. Zeker geen slecht nummer, maar ik had liever gewone vocalen gehad.

Slotstuk Leave Me Alone is een nummer dat goed in de huidige tijd past. Qua sound heeft het wel wat van hedendaagse bands als Bloc Party. Erg ritmisch en een dramatische voordracht.

4 uit 5 voor PCL, met de gedachte dat het meer had kunnen zijn... Er was vast wel een goede b-kant van een 12" die in plaats van We All stand had gekund.

avatar van Castle
Your silent face is voor mij hoogtepunt van dit album,.
Movement is het mooiste N.O. album, deze goede 2de, , na Technique was de magie wel beetje te zoeken, enkele composities na , zeker Sirens Call is ver onder NewOrder-maat

Power, corruption and lies is mijn eerste kennismaking met New Order (buiten Blue Monday), ik vind dit een fantastische plaat met als enig (relatief) zwaktepunt We All Stand zoals hierboven al vermeld, alle andere nummers zijn puur genieten. Ik heb Movement en Low-life nog niet, maar deze staan zeker op het verlanglijstje gezien de lovende kritieken hier. NO heeft er een fan bij!

avatar van Jan Wessels
Voor mij het beste album van deze band. Het nummer 586 is mijn favoriete track van de band, het start wat langdradig maar gaat dan in de versnelling (a la Blue monday). 4,0

avatar van MartinoBasso
Op Power Corruption & Lies begint New Order al meer de meer dans-gerichte richting uit te gaan, zonder hun Joy Division roots achter te laten. Wat ik zo goed vind aan dit album is dat de bas van Peter Hook gebruikt wordt voor de melodiën en de gitaar van Bernard Sumner meer voor ondersteuning. Wat ik ook zeer geslaagd vind is dat in sommige nummers als Age of consent en Leave me alone op akoestische drums wordt gespeeld en dat in nummers als The Village en 568 een drumcomputer wordt gebruikt, terwijl het album toch samenhangend blijft.
Een 4.5 voor Power Corruption & Lies en voorlopig een plaats in m'n top 10!

Lost Highway
Typische New Order plaat, niet alleen omwille van de stijl maar ook omwille van de kwaliteit van de plaat. Een aantal topnummers van 5* niveau maar ook een aantal nummers van bedenkelijk niveau. Age of Consent, your silent face en leave me alone zijn geweldig, maar dat voorlaatste nummer bvb is gewoon ondermaats.
Ik vind New Order best een goede band, maar verdenk ze er toch fameus van commercieel gezien sluwe vossen te zijn. Hun platen zijn al niet van de langste, en toch tref je op elk album wel mindere nummers aan, ondanks dat het op zich goede muzikanten zijn. Daarnaast waren de singles nooit aanwezig op de lp's en brengen ze meer verzamelaars dan reguliere albums uit. Je zou haast denken dat ze meer met rekenwerk bezig zijn geweest dan met hun muziek, en dat net dat de reden is dat ze nooit een echt meesterwerk gemaakt hebben (hoewel movement een bijna-meesterwerk is, maar dat zie ik ook nog als een halve Joy Division plaat). De band heeft ook een vrij slechte zanger, daarmee houden ze de Joy Division traditie in ere. Nuja laten we maar niet teveel muggenziften, New Order heeft best goede muziek gemaakt ( ook de opvolger Lowlife is een aanrader, en is wel een tikkeltje beter dan deze). Toch 4* dankzij een aantal echt sterke nummers.

avatar van Jan Wessels
Pijnlijk, pijnlijk maar dokter Lost Highway drukt de vinger op de wonde. Ik kan me herinneren dat ik ook de singles zocht maar ze nooit op hun reguliere werk kon vinden. Vandaar de aankoop van Substance maar ook hier veel remix-werk. Het heeft mij in ieder geval ervan weerhouden om meer werk aan te schaffen. Misschien waren het toch niet zulke goede rekenmeesters after all?

Lost Highway, je trekt een verkeerde conclusie wat betreft de singles. Die stonden ook niet op de albums, zodat fans niet met dubbele nummers werden opgescheept. Al staat Blue Monday wel weer op de Amerikaanse uitgave van dit album.

De singles zijn uiteindelijk ook nog verzameld op Substance, inclusief de b-kanten (waarvan een aantal ook erg goed zijn).

Hoe het zit met de huidige wildgroei aan verzamelaars weet ik niet, maar dat is inderdaad wel wat overdreven. Ik kan me ook een interview met Peter Hook herinneren (ik dacht in Oor ten tijde van Waiting For The Sirens Call) waarin hij min of meer zegt dat het nu gewoon werken en geld verdienen is.

avatar van Jan Wessels
Even wat tegengas: er zijn mensen die genoeg hebben aan de (hit)singles en mensen die de voorkeur geven aan elpees. Alleen de echte (of doorgeslagen ) fans kopen beide omdat ze nu eenmaal álles willen hebben wat een band voortbrengt.

Ik heb niet zo'n behoefte meer aan (cd-) singeltjes en verwacht gewoon dat deze nummers ook op het cd-album staan. En het liefst dan niet in een aparte mix, zit je alsnog met een probleem..

Wat New Order betreft is Substance een redelijke oplossing alleen ontbreekt hier hun beste (imho) nummer: 586!
Hm, zeker geen single geweest

Dit is het enige New Order album dat ik in bezit heb. Waarschijnlijk ben ik voor wat betreft deze band meer een singles-man, wie weet. Ik heb ook nooit echt de behoefte gehad om alle reguliere albums te beluisteren.
Dit album vind ik op zich zo verkeerd nog niet, maar om nu te zeggen dat ik het veel draai: nou nee.
Maar misschien mis ik nu aardig wat mooie reguliere cd's........

avatar van johan de witt
In ieder geval Low-Life en Technique. Dat zijn, samen met PC&L, de enige echt essentiele NO-albums, naast de natuurlijk superessentiele Substance-collectie

avatar van Premonition
Je vergeet Movement...

Ja, Movement is de meest essentiële. De platen daarna zijn natuurlijk ook essentieel, maar wel iets minder.

Ik heb deze plaat ook maar er zijn een paar verschillen. Er staat op de cover niets van tekst en op de zijkant staat enkel "Fact Seventy Five". Ik heb wat opgezocht op het internet maar kwam niets echt verduidelijkends tegen. Enkel deze site claimt een lp van new order te verkopen onder die titel maar bij mijn weten heeft New order nooit zo'n album gemaakt. Kan mij iemand zeggen waar dit op slaagt? (en waarom die lp op die site zo duur is!)

avatar van TerryA
ik denk dat die musicstack site niet precies weten wat ze aan het verkopen zijn? (in andere worden zou het me niet verbazen dat ze de titel "Power, Corruption & Lies" niet weten omdat het niet op de album hoes vermeld staat?) - de artwork voor deze album was van Peter Saville en de hele bedoeling was dat er geen text op elpees van NO zouden komen. Dus NO albums werden bekend omdat ze juist nooit text hadden op hun covers/hoezen. - Niet vergeten dat dit was net voor de CD periode! ... en deze album had oorspronkelijk (in GB) maar 8 tracks maar de re-release in america had als extra tracks "Blue Monday" (als track 5 of laatste nummer van elpee kant A) en instr versie "The Beach" (als track 10 of laatste nummer van elpee kant B) ... dat het duur is zal te maken hebben dat er weinig kopies zijn (op elpe /vinyl) dat nog in goede of zeer goede staat zijn.
hoop dat dit helpt?

ook, voor meer info over deze album (en dan ook over NO & Joy Division) moet je gaan kijken bij:

gr,
T.

avatar van MichelDumoulin
Bron Wikipedia;
"Cover

Peter Saville's design for the album had a colour-based code to represent the band's name and the title of the album, but they were not actually written on the sleeve itself (they were, however, present on the North American sleeve). The decoder for the code was featured prominently on the back cover of the album and can also be used for the "Blue Monday" and "Confusion" singles. Saville also used it on Section 25's album From the Hip, which is in many ways aligned stylistically with Power, Corruption & Lies and produced partly by New Order's Bernard Sumner.

The painting on the cover is made by French artist Henri Fantin-Latour. The art director Peter Saville intended to create a collision between the overly romantic and classic image which made a stark contrast to the typography based on the modular, colour-coded alphabet he created solely for the band. It is also said[citation needed] that the owner of the painting (The National Heritage Trust) first refused Factory Records access to it. Tony Wilson, the head of the label, then called them up to ask who actually owned the painting and were given the answer that the Trust belonged to the people of Britain, at some point. Wilson then famously replied "Well, the people of Britain now want it"."

perfume
Eigenlijk het laatste album van New Order dat ik echt goed vind. Het ademt nog een beetje die sfeer van Joy Division. Het latere werk vind ik best aardig maar haalt het toch in de verste verte niet bij dit album!

Dinsdag 13 november speelde "Arcade Fire" een mooie cover van "Age of Consent" in de Heineken Music Hall.

/me gaat op zoek naar YouTube-fragmenten.

Gevonden

Ik houd van Arcade Fire, vind het fantastisch dat ze dit spelen (het past ook wel bij ze).

avatar van Castle
@ FlyingPenguin : dan heb je een originele LP, ik heb hem ook, wees er zuinig op. Ik vind de hoes vele malen beter dan de re-issue van tegenwoordig, zoals hier boven.

avatar van Helicon
Niet alle nummers even goed, maar Age of consent en vooral Your Silent face zijn zo goed!

avatar van azra
Ik ben van plan om deze plaat misschien aan te schaffen. MAAR, ik ben een groot van Joy Division dus ik kan me eigelijk nauwelijks inbeelden dat deze nieuwe band, zonder mijn groot idool Ian Curtis, iets nieuws en fris voor mij kan betekenen. Kan een groot New Order fan mij uitleggen hoe ze verder zijn gegaan zonder Ian Curtis?

perfume
Nou ja nu ben ik eigenlijk geen "grote" fan . Toch zijn deze en Movement een aanrader. Beide hebben nog dat JD-sfeertje. Dus zeker aanbevolen. Dit album is eigenlijk nog ietsje beter dan Movement vind ik.

avatar van Helicon
Het eerste album van NO (Movement) borduurd inderdaad heel duidelijk verder op het Joy Division geluid, daarna zijn de heren meer de verweving met elektronica gaan zoeken.
Minder zwaarmoedig dan Joy Division, alhoewel de teksten van NO ook niet echt vrolijk zijn.
NO heeft een eigen geluid, waarin je zo nu en dan nog Joy Divisioin kunt horen.

azra schreef:

Ja dat kan ik: koop deze plaat, direct, liefst in de oorspronkelijke uitvoering (niet de Amerikaanse versie met de oorspronkelijke singles blue Monday/the Beach erbij). Draai ‘m minstens tien keer snoeihard op een fatsoenlijke geluidsinstallatie en langzaam maar zeker ontvouwt zich waarom dit misschien wel de beste cd (LP) is die ooit gemaakt is. Deze plaat wordt zo ongelofelijk onderschat. Het lijken op het eerste gezicht misschien wat eenvoudige euro-pop deuntjes maar er is zoveel aan de hand, zoveel half verborgen melodielijnen, diepe bassen, die steeds op een wonderlijke manier samenkomen, dat ik nog steeds nieuwe dingen ontdek. De overgang tussen dance en de JD doem lijkt misschien vreemd maar ook JD experimenteerde al met bijna drumcomputerachtige dance (bijv. op Still).
Bitterzoet, schuld en bevrijding, de schakel tussen punk en dance. Volkomen veroudererings-vrij.

avatar van TerryA
azra schreef:

Azra,
ben met de meeste van r123 van 15 juli 2008, 15:15 uur ook eens, maar vind je eigen opmerkingen en vragen wel een beetje vreemd?

Stopte de wereld toen Ian Curtis dood ging?

" ... kan me eigelijk nauwelijks inbeelden dat deze nieuwe band, zonder mijn groot idool Ian Curtis, iets nieuws en fris voor mij kan betekenen ... "

want zo komt je opmerking een beetje over?

Joy Division waren van grote invloed op hun manier, maar New Order waren net zo, misschien zelfs meer zo (over de laatste 25 jaar sinds deze album uit kwam)

Dus je ben van plan om deze plaat misschien aan te schaffen???

mijn vraag is dan eigenlijk waarom heb je deze (en ook andere NO platen) tot nu toe nooit aangeschaft?