Na de gitzwarte duisternis van Movement gloort er bij Power, Corruption and Lies weer enig licht ("the sky is red this night") aan de horizon in New Order's wereld.
Al is Age Of Consent sec zeker geen vrolijk nummer, als je dit meteen na Movement draait, heb je wel het gevoel dat Magere Hein de duimschroef des doods niet nòg verder aandraait. Tijd om onder de dekens vandaan te kruipen, het leven gaat weer verder.
Desalniettemin is Power, Corruption and Lies wel een mindere plaat dan Movement, wat mij betreft. Waar Movement een behoorlijk consistente plaat was en mij mee wist te zuigen, gaat dit maar ten dele op voor PCL.
Het begin van de plaat is vrij wisselend. Age Of Consent is een fijn nummer, maar We All Stand is wel heel erg zeurderig en The Village daarna zo vrolijk dat het flauw aan doet. Alsof een begrafenisorkest opeens een carnavalskraker inzet. Beetje jammer...
Vanaf 586 zit er gelukkig een stijgende lijn in. Vanaf hier is het album ook een stuk coherenter, aangezien er geen grote stijlveranderingen meer plaatsvinden. 586 begint nog stemmig, maar na een minuutje ongeveer faden de voor New Order zo typerende dansbeats in. 586 heeft ook wel wat van Blue Monday en wat dat betreft is het ook niet raar dat Blue Monday op de Amerikaanse uitgave van PCL tussen dit nummer en Your Silent Face is gezet.
Your Silent Face en het daaropvolgende Ultraviolence vormen wat mij betreft het hoogtepunt van dit album. New Order klinkt hier zelfzekerder dan ooit te voren.
Ecstacy vind ik vervolgens een wat rare track. De zang is dermate vervormd dat het niet meer te verstaan is. Bands zouden daar nu niet meer mee wegkomen, denk ik. Zeker geen slecht nummer, maar ik had liever gewone vocalen gehad.
Slotstuk Leave Me Alone is een nummer dat goed in de huidige tijd past. Qua sound heeft het wel wat van hedendaagse bands als Bloc Party. Erg ritmisch en een dramatische voordracht.
4 uit 5 voor PCL, met de gedachte dat het meer had kunnen zijn... Er was vast wel een goede b-kant van een 12" die in plaats van We All stand had gekund.