Scott Walker - Scott 4 (1969)

Label: Philips

1. The Seventh Seal (4:55)
  2. On Your Own Again (1:44)
  3. The World's Strongest Man (2:18)
  4. Angels of Ashes (4:18)
  5. Boy Child (3:35)
  6. Hero of the War (2:25)
  7. The Old Man's Back Again (3:40)
  8. Duchess (2:47)
  9. Get Behind Me (3:11)
  10. Rhymes of Goodbye (3:04)
Voor de volledigheid toch even nagekeken in het boekje bij de cd:

"Scott's fourth solo album was released late in 1969, the same year as his third. It was credited as being by Noel Scott Engel. The album was deleted soon after release."

Op de foto's van de master tapes die in het boekje staan staat overigens wel weer 'Scott Walker'.

Hoe dan ook, deze artiestennaam lijkt me wel duidelijker.

avatar van Madjack71
Echt een muzikaal genot om naar te luisteren deze Scott Walker, met 4 zet hij meer een 'eigen' richting in, wat meer weg van de typerende jaren zestig geluid. Een warme stem waar de melancholie er vanaf druipt i.c.m. pakkende nummers.

Deranged
Perfect album wat mij betreft. Schitterende variatie in de nummers en heerlijk om in een zit uit te zitten.

Duidelijk zijn beste werk voor hij begon te ontsporen.

Wat ook weer niet zo heel erg was en zelfs leidde naar zijn beste album tot op heden Climate of Hunter

BobbieMarley
Vreemd dat hier op Musicmeter Scott Walker zo populair is en een artiest van minstens hetzelfde niveau, Jackie Leven, totaal niet.

avatar van judgepaddy
In hoeverre zijn die twee vergelijkbaar dan?

BobbieMarley
Ze worden door mij allebei tot de grote zangers uit de popmuziek gerekend. Wat voor mij vreemd is dat de muziek van Jackie Leven volgens mij zeer toegankelijk is, in mijn ogen toegankelijker dan die van Scott Walker. Maar het is wel muziek met grote diepgang, zoals die van Walker. De muziek van Jackie Leven zit meer richting de folk en van Scott Walker is meer richting pop.

Ah oké.
Ik heb net wat nummers doorgeluisterd op Spotify. Die diepgang kan ik wel horen en er zijn inderdaad wel raakvlakken.
Als ik tijd heb zal ik een hele CD van Leven beluisteren. Bedankt voor de tip
Waarom Walker hier populairder is? Ik denk dat Walker nou eenmaal een grotere status heeft.
Ik heb hem ooit ontdekt op een verzamel CD, en ook via reverenties van andere artiesten. Er staat me iets bij van Nick Cave bijvoorbeeld.

BobbieMarley
Als je een keer tijd hebt, misschien dat je Songs from the argyll cycle (mijn persoonlijke favoriet) of The mystery of love (is greater than the mystery of death), gekozen door Q-magazine tot een van 100 beste albums ooit, eens zou kunnen luisteren. Hij heeft ook nog een paar prachtige platen uitgebracht onder het pseudoniem Sir Vincent Lone. Misschien heeft Scott Walker een grotere status, maar de albums van Jackie Leven worden zonder uitzondering door de meeste critici beoordeelt van goed tot uitstekend, wat niet gezegd kan worden van alle albums van Walker. Nu zeggen die beoordelingen van critici natuurlijk ook niet veel, want ik erger me regelmatig verschrikkelijk aan recensies (vooral Pitchfork en Allmusic!). Ik zag in jouw top tien Yasmin Levy staan, ken ik niet. Wat is dat voor muziek?
Het is trouwens een erg gevarieerde lijst.

Zal ik doen.
Dat is nou het toffe van MuMe; die doorverwijzingen naar andere artiesten door andere muziek fans. Nogmaals bedankt.
Yasmin Levy is een Ladino (Joods-Spaanse cultuur, met een eigen taal) zangeres. Met Flamenco, Gipsy en Arabische invloeden.

BobbieMarley
Klinkt interessant. Dan vind je waarschijnlijk Burlap to cashmere. ook goed?

avatar van Jetsertje
Wat een vette plaat is dit zeg. Ik kende Scott alleen van zn album 'the drift', leuk op feestjes enzo . Via dit forum kwam ik met wat klikken hier terecht en meteen geluisterd op spotify. Ik sta versteld, wat een magistraal album. Erg blij dit te ontdekken.

Na Scott 3 ( die mij uitstekend beviel) op zoek gegaan naar 4. Een bejubeld album uit 1969 van deze zanger die natuurlijk ook bekend is van The Walker Brothers.
Luisterend naar zijn solowerk, blijkt dat de artiest Scott Walker het best in zijn eentje af kan.
The Walker Brothers kwamen in de 70er jaren nog slechts sporadisch bij elkaar.
Afgaand op de uitstekende reacties, gewoon een impulsieve aankoop. En zeker geen spijt van.
Een mooie geremasterde versie (met een typische 60's cóver) voor 6,95.

4 brengt een gerijpter geheel. Staat weer bol van smaakvolle orchestraties, een mooie warme produktie en fraaie, knap uitgewerkte songs.
Er lijkt ook meer ruimte voor de teksten, en muzikaal biedt het geheel meer afwisseling.
Neem nu de indrukwekkende opener The Seventh Seal. Alsof je in een soort van Mexicaanse Western terecht komt. Met een indrukwekkend, zwaar aangezet mannencoir als toevoeging. Prachtige opener.
De melanchonie is er natuurlijk in overvloed. Walker bezit een stem die je raakt. Diep, helder en warm.
Er staat werkelijk geen zwak nummer op. Hoogtepunt is welliswaar The Old Man Is Back Again. Een geweldig verhalende song, maar alles zit op zijn plek.
Van wat Countryinvloeden tot hippere sixtiespop ( Get Behind Me), het past allemaal.

Bijkomend voordeel, Het zijn allemaal zelfgeschreven songs dit keer. Waar Scott 3 nog wat Brel bewerkingen liet horen, is de inspiratie hier groots.
Ben nog wel benieuwd naar 1 en 2. Had wellicht ook logischer geweest om daar mee te starten, maar ik was erg nieuwsgierig naar deze.

Prachtplaat.

avatar van davevr
Geniaal

avatar van AOVV
Vandaag de vier self-titled albums van Scott Walker eens beluisterd, en deze steekt er toch wel bovenuit. Dit album klinkt wat eigenzinniger dan de voorgaande drie, en laat al vaag doorschemeren dat in Walker meer dan alleen een aanleg voor ietwat theatrale popmuziek en een stem als een klok schuilgaat. Wat hij in een veel later stadium in z'n carrière ook volop zou bewijzen.

Het album opent meteen fantastisch met 'The Seventh Seal', om het volgende halfuur een torenhoog niveau aan te houden.

Morgen ga ik me eens aan die wat meer experimentele albums wagen; dit zint me alleszins enorm.

Kende tot voor kort alleen 'Tilt' en de hits van The Walker Brothers. Onlangs Scott 1-4 op CD gekocht. Scott 4 stast meteen in m'n top 10 aller tijden. Echt bijzonder indrukwekkend.

Zeer waardevolle parel in de collectie idd.

avatar van Kronos
Ik ken best al wat van Scott Walker, maar Scott 4 hoor ik nu voor het eerst als 'verplichte' kost
in de 1001 albums lijst.

Hoewel ik geen echte fan ben klinkt dit album wel meteen goed. Ik kijk al uit naar volgende luisterbeurten.

Scott 2 en 3 zijn ook de moeite waard Kronos.
Op deze verkend hij wat meer muzikale paden en wordt over het algemeen gezien als zijn beste uit de reeks.

Deranged
Het is de volmaakte vintage Scott van begin tot eind, dit album.

Alle voorgaande episodes lijken hiertoe te hebben geleid, dit nagenoeg perfecte eindresultaat.

Om zoals de historie nu heeft vastgelegd zich daarna lichtelijk te verliezen om uiteindelijk harder dan hard terug te komen als de Scott die we nu kennen als de Scott die je liever niet durft te laten horen aan je net wel of net niet minder of meerderjarige vriendinnetjes.

avatar van Kronos
bikkel2 schreef:
Scott 2 en 3 zijn ook de moeite waard Kronos.

Scott 2 kwam ook al voorbij in de lijst, bikkel. Daarvan was ik niet erg onder de indruk. De covers van Jacques Brel kende ik al van deze verzamelaar. Een mooie verdienste, die vertaalde vertolkingen. Helpen mij ook om de teksten beter te begrijpen. Maar voor het luisterplezier grijp ik toch naar de originelen.

'Til the Band Comes In, de opvolger van Scott 4 heb ik dan ook weer. Maar daar steken de bombast en stem van Scott Walker me teveel tegen en de nummers zijn ook niet veel soeps. Dingen als Tilt en The Drift zijn zeker niet aan mij besteed, hoewel ik best vaak van experimentele muziek kan genieten.

Ik had Scott Walker dus al zo'n beetje geklasseerd als slechts matig interessant voor mij. Dit vierde album lijkt echter toch wel wat meer de moeite.

Duidelijk verhaal Kronos.

Deranged
Voorgangers van deze vind ik ook wel vrij wisselvallig.

Net als The Walker Brothers.

Maar in beide gevallen toch zeker enkele juweeltjes op te duikelen.

Vergeet vooral niet een Montague Terrace (In Blue) van de eerste Scott.

Of van het derde deel:

Kerst in Kopenhagen.

Nog eens wat anders dan het kerstnummertje uit 2012.

Sowieso de derde Scott en deze, zeer de moeite waard.

En ook kan ik het nog maar eens niet laten om het onvolprezen Climate of Hunter bij deze nog maar eens aan te bevelen.

Retestrak gestileerd album waar de gekte nog geen hoogtij viert maar wel al lichtelijk door de voegen begint te barsten.

Vooral nog uitermate voortreffelijk in balans wat betreft de beluisterbaarheid.

Monsterlijk harde teksten op een slicke achties productie.

Top tienertje voor mij, onverminderd tot in het oneindige.

avatar van musiquefrique
Ik dacht ik de sixties 'uitgespeeld' had. Nou niet dus: op de valreep van 1970 komt Scott Walker met dit meeslepende album. Langs welke meetlat je deze collectie songs ook legt, dit is een tijdloos meesterwerk.