dEUS - The Ideal Crash (1999)

Belgiƫ
Label: Island

1. Put the Freaks Up Front (5:14)
  2. Sister Dew (5:35)
  3. One Advice, Space (5:46)
  4. The Magic Hour (5:23)
  5. The Ideal Crash (5:00)
  6. Instant Street (6:15)
  7. Magdalena (4:58)
  8. Everybody's Weird (4:51)
  9. Let's See Who Goes Down First (6:23)
  10. Dream Sequence #1 (6:31)
  11. You Can't Deny What You Liked as a Child * (4:53)
  12. Sam Packinpah's Daughter [Demo] (3:48)
  13. Shoulda Snuck Out [Demo] * (5:59)
  14. There * (1:34)
  15. Sister Dew [Demo] * (6:08)
  16. Instant Street [Demo] * (6:00)
  17. Exotica (Demo Let's See Who Goes Down First) * (5:43)
  18. Dream Song (Demo Dream Sequence #1) * (6:50)
  19. Magdalena [Live at Bataclan Paris 1999] * (5:00)
  20. Everybody's Weird [Cinerex Remix] * (3:23)
  21. Everybody's Weird [Soulwax Remix] * (6:52)
avatar van ArthurDZ
Berichten over de recente livepassage verplaatst naar dEUS

avatar van Johnny Marr
Naar de volle mep met deze, huts!

Johnny Marr schreef:
Bestond dit album uit 'Put The Freaks Up Front' tot en met 'Everybody's Weird' zou dit kans hebben gemaakt op 5*.

Zei ik op 7 januari 2015. Na het geweldige optreden van vanavond is dit dus wel het geval Vooral Let's See Who Goes Down First kwam live prachtig uit de verf.

Arbeidsdeskundige
Magdalena vind ik het hoogtepunt van dit epische album.

avatar van Sgt. Revolver
Mijn favoriete liedje van dit album is nog steeds "Sister Dew". Uit het liedje "Magdalena" komt het volgende stukje geregeld in mijn hoofd voorbij:

"But I'm feeling good
and if you don't exist
you're still one illusion
that I can't resist."

Prachtig.

avatar van Stella Erikson
Mijn eerste kennismaking met dEUS. Een goed album met een sterk karakter. Favorieten zijn het titelnummer en instant street, maar de volledige tracklist vind ik super.

avatar van Zandkuiken
Er staat nu ook een documentaire op vrt.nu rond dit album: Confessions to dEUS.

Het is niet echt een traditionele docu, maar eerder een impressie van de tour die dEUS in 2019 deed naar aanleiding van het 20-jarig bestaan van The Ideal Crash. Je ziet wat fragmenten van de optredens, met tussendoor getuigenissen van mensen uit het publiek die vertellen wat The Ideal Crash voor hen heeft betekend en verhalen delen over hun eigen relatiebreuken en andere miserie in het leven. Ook de (huidige) bandleden zelf komen aan bod.

Het is allemaal nogal zwaarmoedig, maar voor de liefhebbers van dit album wel interessant, denk ik.

The Ideal Crash blijft overigens met stip mijn favoriete plaat. 20 jaar na datum zit er nog geen spatje verval op en de sound klinkt nog altijd even fris als destijds. 10 weergaloze nummers verworden tot een coherent, veelgelaagd geheel, elke luisterbeurt goed voor een avontuurlijke reis. Vol hartzeer, maar ook barstend van het verlangen en een stomende energie, geweldige teksten en vooral heel veel schoonheid.

De platen die ze hiervoor al maakten waren briljant en wat erna kwam is ook niet slecht natuurlijk, maar daar in Ronda verkeerde dEUS (what's in a name) toch echt wel in een staat van genade, wat een werkelijk overrompelend album heeft opgeleverd.