dEUS - The Ideal Crash (1999)

Belgiƫ
Label: Island

1. Put the Freaks Up Front (5:14)
  2. Sister Dew (5:35)
  3. One Advice, Space (5:46)
  4. The Magic Hour (5:23)
  5. The Ideal Crash (5:00)
  6. Instant Street (6:15)
  7. Magdalena (4:58)
  8. Everybody's Weird (4:51)
  9. Let's See Who Goes Down First (6:23)
  10. Dream Sequence #1 (6:31)
  11. You Can't Deny What You Liked as a Child * (4:53)
  12. Sam Packinpah's Daughter [Demo] * (3:48)
  13. Shoulda Snuck Out [Demo] * (5:59)
  14. There * (1:34)
  15. Sister Dew [Demo] * (6:08)
  16. Instant Street [Demo] * (6:00)
  17. Exotica (Demo Let's See Who Goes Down First) * (5:43)
  18. Dream Song (Demo Dream Sequence #1) * (6:50)
  19. Magdalena [Live at Bataclan Paris 1999] * (5:00)
  20. Everybody's Weird [Cinerex Remix] * (3:23)
  21. Everybody's Weird [Soulwax Remix] * (6:52)
avatar van ArthurDZ
Berichten over de recente livepassage verplaatst naar dEUS

avatar van Johnny Marr
Naar de volle mep met deze, huts!

Johnny Marr schreef:
Bestond dit album uit 'Put The Freaks Up Front' tot en met 'Everybody's Weird' zou dit kans hebben gemaakt op 5*.

Zei ik op 7 januari 2015. Na het geweldige optreden van vanavond is dit dus wel het geval Vooral Let's See Who Goes Down First kwam live prachtig uit de verf.

Arbeidsdeskundige
Magdalena vind ik het hoogtepunt van dit epische album.

Mijn favoriete liedje van dit album is nog steeds "Sister Dew". Uit het liedje "Magdalena" komt het volgende stukje geregeld in mijn hoofd voorbij:

"But I'm feeling good
and if you don't exist
you're still one illusion
that I can't resist."

Prachtig.

avatar van Stella Erikson
Mijn eerste kennismaking met dEUS. Een goed album met een sterk karakter. Favorieten zijn het titelnummer en instant street, maar de volledige tracklist vind ik super.

avatar van Zandkuiken
Er staat nu ook een documentaire op vrt.nu rond dit album: Confessions to dEUS.

Het is niet echt een traditionele docu, maar eerder een impressie van de tour die dEUS in 2019 deed naar aanleiding van het 20-jarig bestaan van The Ideal Crash. Je ziet wat fragmenten van de optredens, met tussendoor getuigenissen van mensen uit het publiek die vertellen wat The Ideal Crash voor hen heeft betekend en verhalen delen over hun eigen relatiebreuken en andere miserie in het leven. Ook de (huidige) bandleden zelf komen aan bod.

Het is allemaal nogal zwaarmoedig, maar voor de liefhebbers van dit album wel interessant, denk ik.

The Ideal Crash blijft overigens met stip mijn favoriete plaat. 20 jaar na datum zit er nog geen spatje verval op en de sound klinkt nog altijd even fris als destijds. 10 weergaloze nummers verworden tot een coherent, veelgelaagd geheel, elke luisterbeurt goed voor een avontuurlijke reis. Vol hartzeer, maar ook barstend van het verlangen en een stomende energie, geweldige teksten en vooral heel veel schoonheid.

De platen die ze hiervoor al maakten waren briljant en wat erna kwam is ook niet slecht natuurlijk, maar daar in Ronda verkeerde dEUS (what's in a name) toch echt wel in een staat van genade, wat een werkelijk overrompelend album heeft opgeleverd.

Ah dEUS, wat een band. Tegendraads, schurend, lekker... al 4x live zien spelen, waarbij het concert in Carré na het uitkomen van deze cd echt magisch was. Schitterende lichtshow, de band in topvorm... ik hou van de band en vooral van deze cd. Instant Street is wel de Parel, beginnend als een niemendalletje wat steeds wat dreigender wordt en uiteindelijk heerlijk uit de hand giert.
Kan niet wachten ( nou ja...) tot mijn begrafenis en dan dit door de speakers!

avatar van muziekobsessie
hoe mooi dit album ook is, het is toch echt beter gedaan check maar is dit Arman Méliès - Les Tortures Volontaires (2006) muziekliefhebbers, als je durft!!

avatar van Pinsnider
Ten eerste: wat is dat toch tegenwoordig met dat "doe dit maar IS" in plaats van "doe dit maar EENS". Of ben ik nu officieel oud als ik me hier druk om maak?? . Ik zie het echt overal....
Ten tweede: wat een toffe tip!! Maar beter..... hmmm....

avatar van Jazper
Pinsnider schreef:
Ten tweede: wat een toffe tip!! Maar beter..... hmmm....

Ik ben een jaartje ouder zie ik. Dus dat ik me er druk om maak, lijkt me volledig begrijpelijk.
Me nieuwsgierigheid voor die tip is nu evenwel wel gewekt!

avatar van Boris1
Ik ben vier jaar ouder, dus ik maak mij nergens meer druk om. Ik laat mij altijd gewoon graag verassen op dit forum, dus ook bedankt voor de tip!

avatar van Kronos
Het crematorium lijkt me een betere plaats om je te laten verassen.

avatar van Boris1
Kronos schreef:
Het crematorium lijkt me een betere plaats om je te laten verassen.

U begrijpt 'm ?!

avatar van vinejo
Absolute wereldplaat van Barman en de zijnen. Warm geluid, absolute topsongs.
Ik vraag me af hoe deze schijf het gedaan heeft in pakweg Amerika…? Is die internationaal doorgebroken?