Moderat - III (2016)

30. Invaluable Waste from the Outlying Districts, Pt. 03 *
61 BERICHTEN 1 MENING
avatar van SOAD
geplaatst: 1 april 2016, 01:48 uur [permalink]
Hij is weer goddelijk. Van het begin tot het eind een geweldige trip.

avatar van waxs
geplaatst: 1 april 2016, 11:03 uur [permalink]
Na het concert van afgelopen week extra positief gestemd, hij staat inmiddels te draaien op het kantoor. Straks nog even de LP afhalen bij de lokale platen zaak, rating volgt snel!

avatar van Coys
geplaatst: 1 april 2016, 16:57 uur [permalink]
Was een mooi verjaardagscadeau hoor, de show van deze Berlijners afgelopen dinsdag. De visuals waren werkelijk fenomenaal en het nieuwe materiaal klonk fantastisch. Na een eerste luisterbeurt van het gehele album bleek mijn eerste indruk zeker niet de verkeerde. Normaal verdiep ik mij er niet zo in, maar hier staat tevens ook veel mooi bonusmateriaal op. Aantal sterke remixes en een mooi, sfeervol, futuristich Invaluable Waste from the Outlying Districts ambient drieluik aan het einde. Weer een mooie release, met kans op een halfje hoger.

avatar van mkrake
geplaatst: 2 april 2016, 13:46 uur [permalink]
Na 2 geweldige platen moet ik helaas zeggen dat ik deze toch een stuk minder vind. Het komt allemaal gelaten over en kabbelt wat voort. Alleen Intruder blijft bij mij echt hangen. Voor nu toch een kleine teleurstelling..

avatar van Vento Vivimus
geplaatst: 2 april 2016, 17:40 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
III is yet another planet in the expanding musical universe of Moderat. Is it better than its predecessors? No, it isn’t, but what this album lacks in overall improvement it makes up for with excellent performances and some of the group’s best work thus far. Regardless of how one feels about III, though, one fact remains: Moderat is making music that’s inspired by all forms of electronic music, putting them in a category all their own. As long as they continue to experiment with their unique sound and style (like they do all over this album), there’s no doubt that Moderat will continue to add to their musical universe and remain one of the most forward-thinking acts in electronic music today.
Popmatters

avatar van waxs
geplaatst: 2 april 2016, 17:42 uur [permalink]
Voor mij is III een album dat typisch aandoet als een Moderat album en ook prima past binnen het straatje van de trilogie. Het album ademt de zeer herkenbare en aanstekelijke stijl van de Duitse band. De plaat weet een goede balans te vinden tussen de scherpe elektronische ritmes van het eerste album en de succesvolle vocalen van het tweede album. Of het album daarmee perse beter is als zijn voorgangers wil ik niet zeggen, maar het III doet absoluut niet onder aan het oufre.

Dit zijn platen die je van begin tot eind met plezier kunt luisteren zonder dat het album gaat vervelen, de kwaliteit en spanning zijn consistent daar waar er rustig geëxperimenteerd wordt met wisselende sferen en geluiden. Persoonlijke favorieten zijn Ghostmother, Reminder, The Food en Intruder. Maar ook het duistere Animal Trails trekt de aandacht door de invloed van drum 'n bass en experimentele ritmes. Door het intieme geluid van Apparat en de explosieve producties van Modeselector weet deze plaat zich in meerdere richtingen te begeven. Deze gaan we in de toplijstjes van 2016 terugzien.

geplaatst: 2 april 2016, 23:31 uur [permalink]
Luister m nu voor het eerst, maar vind m weer erg fijn hoor. Zeker zo aan het einde van de avond. Even wat vaker luisteren voor een rating.

geplaatst: 3 april 2016, 09:58 uur [permalink]
Ik lees hier dat er geen toppers op zouden staan: Animal Trails anyone?

avatar van rarekwabbus
geplaatst: 4 april 2016, 12:41 uur [permalink]
Potverdorie wat hebben die gasten weer een topplaat geleverd zeg! Luistert uitstekend weg en die spanningsopbouw die op de vorige twee platen al erg goed was, is op III beter dan ooit. Ik geef 'm 5 sterren, vooralsnog mijn favoriete album van het jaar.

avatar van Kos
Kos
geplaatst: 4 april 2016, 13:01 uur [permalink]
Moet er nog even aan wennen. Op het eerste gehoor toch niet zo boeiend als de vorige 2 albums.

Mjuman
geplaatst: 4 april 2016, 13:09 uur [permalink]
Kos schreef:

Neem je (indraai)tijd. Ik wacht op de komst van PostNL met de zwarte plak. EP (incl meerdere versies Reminder) klinkt wel goed, maar Moderat heeft altijd tijd nodig om te landen; synth-geluid wel heel fijn.

geplaatst: 6 april 2016, 10:16 uur [permalink]
2 luisterbeurten erop zitten, lekker plaatje wel. Eating Hooks, Running en Reminder springen er tot nu toe het meeste bovenuit voor mij.

avatar van Frenz

geplaatst: 9 april 2016, 10:47 uur [permalink]
Moderat is hier idd goed geland, eerst dacht ik nog: ach, been there, heard that, maar het heeft iets, tja bezwerends (niet het juiste woord, krijg er de vinger niet achter)

Fijn muziekje (de eerste twee neem ik naadloos mee)

avatar van mkrake
geplaatst: 13 april 2016, 22:25 uur [permalink]
Ook hier is de plaat goed geland.. Eerst was er de teleurstelling maar vind hem nu prima tussen de andere 2 platen passen.
Klinkt op vinyl trouwens geweldig.. Mooie diepe bassen..

avatar van dons
geplaatst: 14 april 2016, 01:12 uur [permalink]
Ik zie dat mijn mening niet echt overeenkomt met de overheersende opinie. Had niet verwacht dat het album zo goed zou bevallen bij de music meter gebruikers! Als liefhebber van de eerste 2 albums van Moderat had ik hoge verwachtingen maar die zijn bij mij niet ingelost.

Over het algemeen
- teveel nadruk op zang waarbij ik stemgeluid niet superaangenaam vind, eerder monotoom
- album packt weinig punch, vooral de eerste 3 nummers doen mij echt helemaal niets.
+ Reminder is dan wel weer een toppertje, dit is de Moderat die ik ken en graag wil horen. Lekkere gelaagde productie met sterke bass en interessante structuur.

voor een wat uitgebreidere videoreview, waarin ik samen met een buddy het album bespreek:
Rico & Luke review: Moderat - III - YouTube
we waren overigens redelijk melig dus wees gewaarschuwd voor droge kutgrapjes.

avatar van peterjames777
geplaatst: 18 april 2016, 22:02 uur [permalink]
Opmerkelijk genoeg blijk ik bonustrack Fondle het fijnste nummer te vinden. Snap ook niet zo goed waarom dit dan ook een bonustrack moet zijn en het album niet gewoon officieel tien nummers telt. Afijn, heerlijke track en verder ook een puik album weer van dit Berlijnse trio.

geplaatst: 19 april 2016, 22:13 uur [permalink]
Ik moest even wennen. Weet niet waarom want het is heel herkenbaar Moderat. In lijn met de andere CD's en dit kan als een nadeel gezien worden. In mijn geval gewoon goed.

avatar van Dance Lover
geplaatst: 17 mei 2016, 00:44 uur [permalink]
Ik moest ook even wennen in het begin, maar ben nu helemaal om. Weer een fantastische plaat met voorlopig Intruder als absoluut hoogtepunt. Wat een machtig nummer is dat zeg!

avatar van Cliznitch

geplaatst: 20 mei 2016, 09:56 uur [permalink]
Normaliter niet helemaal mijn straatje maar allemachtig wat een sterke plaat is dit. Vooral Running en Ghostmother zijn - vind ik - kortweg prachtig..

avatar van Jessensei
geplaatst: 29 mei 2016, 18:11 uur [permalink]
Ik vind hier niets verrassends op terug. Allemaal heel erg hap-slik-weg voor mij.

avatar van Prime
geplaatst: 6 juni 2016, 11:14 uur [permalink]
Gek genoeg vind ik deze net zo goed als de vorige (II). Dat had ik bij de eerste luisterbeurt niet verwacht.
Het is gewoon een hele dikke trip. Wel voor het eerst geluisterd bij een zonsondergang wat het bij mij altijd wel goed doet.

avatar van Monsieur'
geplaatst: 17 juni 2016, 10:50 uur [permalink]
Heb hier de hele ochtend naar geluisterd. Ben van vuige rock langzaam naar de meer elektronische muziek gegaan. Dat is ook wel te zien aan mijn top 10. Echter ben ik voornamelijk van de (organische) ambient. Computerbeats ben ik niet zo heel erg van, hou wel bij vlagen van glitch & clicks in ambient. Dit is dus een stap in onbekend terrein voor mij. Het is bij vlagen heel melodieus. Iedere keer bij Ghostmother en Reminder heb ik het idee dat het echt iets voor mij is. The Fool en Intruder staan verder bij mij vandaan door de machinale productie. Doet me met de voice samples bij vlagen ook denken aan Burial - Untrue.

Ik weet eigenlijk niet of ik dit verder nog zal luisteren. Ik vind het een interessant album met een aantal mooie nummers. Denk dat dit net als bij Burial een album word dat ik bij vlagen op ga zetten.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
geplaatst: 30 juni 2016, 16:17 uur [permalink]
Moderat heeft een paar dagen geleden de Tale of Us Remix van Running vrijgegeven. Voor de liefhebber is deze gratis te downloaden via hun Facebookpagina.

avatar van Monsieur'
geplaatst: 1 juli 2016, 19:51 uur [permalink]
Echt een perfecte combinatie van ambient, soundscapes, samples, mechanische beats en melancholie. Ik twijfelde in het eerdere bericht of ik dit nog vaker zou opzetten, het antwoord is ja. Ik ben werkelijk verslaafd aan Ghost Mother en Intruder, terwijl de rest van het album ook zwaar genietbaar is. Weer een expansie van mijn muzikale wereld.

avatar van harencoor
geplaatst: 10 september 2016, 18:06 uur [permalink]
Verslavend plaatje.

avatar van SébastienY
geplaatst: 1 oktober 2016, 20:47 uur [permalink]
Jawel, Moderat blijft overeind. Dit blijft een heerlijk plaatje.

avatar van rarekwabbus
geplaatst: 3 oktober 2016, 12:42 uur [permalink]
Dit album komt live uitermate goed tot zijn recht trouwens, getuige de fantastische show van afgelopen zaterdag in de HMH!

geplaatst: 14 oktober 2016, 12:34 uur [permalink]
Animal Trails was live echt ge-ni-aal 😱

avatar van Johnny Marr
geplaatst: 5 december 2016, 09:07 uur [permalink]
Deze moet ik dit jaar nog eens checken, de voorganger was bij vlagen briljant.

avatar van Johnny Marr
geplaatst: 13 december 2016, 14:39 uur [permalink]
Johnny Marr schreef:
Deze moet ik dit jaar nog eens checken, de voorganger was bij vlagen briljant.

En hij is inderdaad weer erg goed. Kans op verhoging zelfs! Ghostmother en Animal Trails zijn m'n favorieten, en ook de opener is erg sterk.

avatar van Ernie
geplaatst: 18 december 2016, 16:44 uur [permalink]
Erg aangename plaat, de voorganger zit op het randje van een 4,5* en deze klinkt na
1 beluistering ook erg goed

Soundscape, ambient, een soort van melancholische Burial & een klein scheutje Autechre zijn de eerste kernwoorden die me te binnen schieten alhoewel ze toch vooral hun eigen sound hebben. vooral de afwisseling tussen het brede geluidspallet en de beats die anderzijds soms echt op de voorgrond staan maakt dat dit absoluut niet verveelt.

4* voor nu.