Wovenhand - Mosaic (2006)

Rock / Folk

5. Whistling Girl (4:40)
  6. Elktooth (3:18)
  7. Bible and Bird (2:21)
  8. Dirty Blue (4:43)
  9. Slota Prow - Full Armour (5:54)
  10. Truly Golden (3:34)
  11. Deerskin Doll (5:34)
  12. Little Raven / Shun (4:13)
Het duistere blijft me aanspreken. Uiteraard komen de vergelijkingen met 16 Horsepower telkens boven water.
Maar dit blijft op zichzelf ook uitstekend staan. Velen vinden dit album tegenvallen.
Mij bevalt dit album uitstekend. Gaat nog wel wat draaibeurten krijgen hier.

Des te meer de duivel hem op de hielen zit des te betere muziek maakt Edwards. Wat mij betreft had de duivel bij het maken van dit werk wel iets harder mogen rennen. Toch vind ik dit beter dan de laatste twee platen van 16HP en ook beter dan blush music. De donkere kant doet het goed, het had echter wat meer mogen rocken, zoals op bijv. nummers van low estate. Maar ben al blij dat zijn mystieke tonen weer uit de speakers vloeien. blijft een intrigerende man.

wat mij betreft het beste album van Woven Hand tot nu toe.
de duivel rend hard genoeg en de ruiters van de apocalyps doen op 'dirty blue' het beste nummer ook goed mee.

er staan inderdaad een aantal 'opvullertjes' op (twig, slotaprow) maar dat doet voor mij niet af aan het plezier!

Een grote buiging voor de viool van elin palmer op dirty blue, zij maakte van secret south ook al zo'n feest

26 nov. in patronaat, haarlem. Festivalletje.
Ook aanwezig : cracker en mejuffrouw Gauthier.
Toch weer een vermakelijke zondag...

avatar van lebowski
Ga 27 november kijken naar Woven Hand, en hoop dat het me net zo vergaat als destijds met 16 HP: live zoveel lekkerder dan op cd!

dat is het ook, de passie en hartstocht spatte ervan af. echt adembenemend was het! angstig stil ook soms daardoor..

_raindrops
Wow, wat is dit geweldig mooi zeg! Na twee minuten luisteren sprongen de tranen me al in de ogen. Wat een kracht, wat een emotie, wat een prachtplaat! 5.0*

avatar van HammerHead
Snel ook maar de rest van Woven Hand gaan beluisteren dan, vooral "Consider the birds" en natuurlijk de platen van 16 Horsepower.

Mocht je dit nog niet gedaan hebben natuurlijk.

_raindrops schreef:

grappig maar waar; na 2 minuten is er nog niks gezongen .
maar idd het is echt een prachtplaat! als ze weer in nederland zijn ben ik weer van de partij!

Woven Hand staat 4 augustus in Tivoli voor € 15 !
Tip: mis het niet!

avatar van battersea
Elrohir schreef:

Groot gelijk, zijn haat-liefde verhouding met God lijkt wel voeding voor muziek die door merg en been gaat. Is het dan egoistisch om te zeggen: DEE, worstel nog maar even verder en lever er nog zo een af?

jkbb
Vind dit misschien wel nóg beter dan het 16 Horsepower werk. Waar op die platen ik bijvoorbeeld alleen de teksten duister, beangstigend en hard vind is de muziek dat hier ook. Dit zou voor mij best wel de titel 'donkerste plaat ooit' verdienen.

avatar van battersea
17 seconds van the cure dingt wat mij betreft ook mee naar donkerste plaat ooit, maar die heeft niet zon kippenvel gehalte als deze knijter. Elktooth zet je haren recht overeind, bijvoorbeeld.

Kosinski
HammerHead schreef:

Mocht je dit nog niet gedaan hebben natuurlijk.

En dat advies geldt voor alle medegebruikers die door deze fantastische artiest worden geraakt. Verslavend, donker, uniek en een bijna mystieke ervaring.

mefyfrancky
Woven Hand reeds 3 maal live aan het werk gezien, vroeger 16 Horsepower zéker 5 maal gezien ! Ik kan enkel tot deze erg gemeende mening komen: één van de beste songs van de afgelopen 10 jaar. Elke CD van 16 HP of WH bevat parels die men moet leren ontdekken. Spijtig dat deze muziek ernstig miskend wordt! Studio Brussel heeft in België toch een opvoedende taak met ons belastingsgeld ! ! !
Aan iedereen die het wil (en moet) horen: kopen die CD's van 16 Hp en WH ! ! !

avatar van Thestrals
pas geleden ontdekt, en ben helemaal om.
Ik kan natuurlijk nog niet een hele goeie mening geven omdat ik ze lang niet genoeg daarvoor ken.
Maar de rustige nummers zoals swedish purse maken een storm in mij los, terwijl er niets ruigs 'duidelijk' uitkomt is het van binnen jagend.
Geweldig vind ik het .

Milestones
Thestrals schreef:
pas geleden ontdekt, en ben helemaal om.
Geweldig vind ik het .

Fijn dat we er weer een fan bijhebben.
Vergeet niet de albums van 16 Horsepower er ook eens naast te leggen en natuurlijk de overige albums van Woven Hand.
Er ligt je dan nog veel moois te wachten.

avatar van Castle
Ik snap niet dat ik het album ooit een 4,5* heb gegeven, bij deze gecorrigeert

avatar van robbrouwer58
Pas 16 Horsepower en Woven hand ontdekt. Wow!!!!!!!!!!!!!!!!!!

avatar van Madjack71
Ik denk dat ik dit Mosaic het mooiste vind wat Woven Hand tot nu toe uit zijn hoed heeft getoverd. Los nog van het gegeven dat ik nog geen slecht album van Eugene gehoord heb en elk album wel iets eigens heeft. Maar hier op Mosaic komt de prettige gekte, spiritualiteit en bombast mooi samen. Mijn wenkbrauwen fonsen zich zelfs even bij het horen van een drum, gitaar basis...er zal toch geen nummer komen, waarbij hij ineens normaal gaat zingen...maar nee, het gaat dan om een instrumentale intermezzo.
Swedish Purse en Deerskin Doll zijn de nummers die hij jl. met Woven Hand live heeft uitgevoerd in Roepaen....by the weg...voor de liefhebbers...in januari zal dat concert uitgezonden worden bij Rockpalast van de WDR...en m.i. is dat wel de moeite waard om te gaan kijken.

avatar van Thestrals
Milestones schreef:
[Fijn dat we er weer een fan bijhebben.
Er ligt je dan nog veel moois te wachten.

Dat heb ik al gedaan, en dat is ook al zulke prachtmuziek .
Ik heb nu alle albums gehoord, en ik luister deze toch het vaakst. Ik heb niet echt een favoriet er tussen zitten, maar deze is voor mij net was 'completer'. erg bombastisch..
Ik ga volgende maand naar het concert in Den Haag, ben benieuwd hoe hij het live zal brengen. (Van wat ik op youtube heb gehoord en gezien, erg goed).

avatar van cornucopia
Lang niet meer geluisterd; er staan een aantal pareltjes op, maar waarom die 'tussendoortjes'?

avatar van Tupelo
De mooiste van Wovenhand die ik ken (met nog twee te gaan). Deze plaat is heerlijk duister en opzwepend (soms a la Nick Cave rond 1986), met fraaie instrumentale stukjes die de nummers mooi aan mekaar rijgen en bijdragen aan de sfeer: religieus, Middeleeuws, Europees.

Bij andere albums van Wovenhand, en ook bij 16 Horsepower, heb ik er wel eens last van dat ik het doordringende stemgeluid van D.E.E. een heel album lang wat teveel van het goede vind. Dat heb ik bij dit album helemaal niet - de muziek is heel rijk en de stem wat minder prominent op de voorgrond (wat echter niets afdoet aan de intensiteit van de zang).

Een vijfsterrenalbum moet voor mij perfect zijn, en geen echt mindere nummers bevatten. Dit album bevat 1 nummer dat de flow van het album voor mij verstoort: Bible and Bird. Er mag voor mij best wel een luchtig moment ingebouwd worden op zo'n zwaar album, maar moet dat dan met zo'n simpel niemendallig deuntje? Voor mij het enige tussendoortje dat detoneert; de rest klopt als een bus.

Het schijnt trouwens dat Michael Jackson model heeft gestaan voor de afbeelding op de hoes.

avatar van Ronald5150
David Eugene Edwards blijft intrigeren met zijn gotische gospelfolk. "Mosaic" staat weer boordevol dreigende en donkere klanken omlijnd met zijn bezwerende prekende stem. Edwards drijft weer de nodige demonen uit en dit levert een gedreven set aan liedjes op. Persoonlijk vind ik "Consider the Birds" als album wat beter, maar luisterend naar "Mosaic" hoor ik een getergde Edwards die met zijn ziel en zaligheid de duivel op zijn hielen zit, of God? Dat weet je bij Edwards nooit helemaal precies als gevolg van zijn haat-liefde verhouding met zijn religie. Het levert in ieder geval muziek op waar je niet omheen kunt.

avatar van anathema88
ik heb het nummer Truly Golden ooit gehoord bij de aftiteling van een Vlaamse film, zo ben ik terecht gekomen bij Woven Hand maar ondertussen ben ik de naam van de film vergeten..iemand die weet welke film dit was?

avatar van BoyOnHeavenHill
Een weemoedig man voelt zich niet thuis op deze aarde en verschanst zich in een blokhut. 's Nachts komt een eenzame wandelaar voorbij: de hut steekt als een zwarte schim af tegen de turquoise hemel – in de kleuren van de hoes van dit album. Binnenin de blokhut vermoedt de wandelaar een eenzame ziel, en inderdaad zit de bewoner in zijn eentje de meest prachtige maar ook de meest verdrietige muziek denkbaar te maken. Later mogen vrienden nog wat percussie en strijkers toevoegen, maar de plaat blijft hélemaal de zijne. Verlangend en onheilszwanger. Maar is het koninkrijk Gods niet al in je hart? De eenzame man is daar onkundig van en richt zijn blik naar boven: He gives a woman's touch. De nachtelijke wandelaar gaat zwijgend voorbij.

avatar van Castle
BoyOnHeavenHill schreef:

Zo had ikdit album nog niet beleefd, wel mooi

Inderdaad weer een prachtig stuk BoyOnHeavenHill