Prince - The Gold Experience (1995)

Soul / Funk
Label: Warner Bros.

1. P Control (5:59)
  2. NPG Operator (0:12)
  3. Endorphinmachine (4:06)
  4. Shhh (7:17)
  5. We March (4:49)
  6. NPG Operator (0:17)
  7. The Most Beautiful Girl in the World (4:25)
  8. Dolphin (4:59)
  9. NPG Operator (0:19)
  10. Now (4:30)
  11. NPG Operator (0:31)
  12. 319 (3:05)
  13. NPG Operator (0:09)
  14. Shy (5:03)
  15. Billy Jack Bitch (5:31)
  16. I Hate U (5:53)
  17. NPG Operator (0:44)
  18. Gold (7:22)
avatar van Jazper
m@rcel_a schreef:

Op streamers beleef je de muziek net zo hoor .

Het lijkt me dat je dat niet echt kan bepalen voor een ander.

m@rcel_a schreef:
Ah, je koopt vinyl omdat alles op vinyl te koop is.
Er is meer niet op vinyl te koop dan op de streaming services ontbreekt. En nu noem je één nummer van prince?
Op streamers beleef je de muziek net zo hoor . Maar dan gemakkelijk en met een goed geluid!

Over het goede geluid valt te twisten natuurlijk. Maar als jij er blij mee bent is dat prima toch?

En ik noem inderdaad een nummer, want een hele lijst opnoemen hier, is ook wat zinloos
En de beleving met vinyl is toch echt wat anders dan met streaming... Lijkt me geen discussie. Er is geen goed of slecht, maar ga niet zeggen dat het hetzelfde is.

avatar van m@rcel_a
Aan de muziek verandert geen noot. Precies hetzelfde.
Ik begrijp niets welke beleving je het hebt. Ik was erg blij dat ik destijds lp’s kon weg doen. Onhandig gedoe. Dat kan je natuurlijk beleving noemen.

m@rcel_a schreef:
Aan de muziek verandert geen noot. Precies hetzelfde.

Dan moet jij daar lekker van genieten. Ook niks mis mee. Aan de muziek verandert niks, wel aan de kwaliteit van het geluid bijvoorbeeld. Maar ook dat ie voor iedereen persoonlijk.

Bij mij ligt ie ook gewoon op de draaitafel, en ja ik had de RSD versie al, en ja ik vind het geldklopperij, maar ja ik doe er aan mee... het is toch Prince hè

Spotify en consorten? Zal best... ik heb niks met dat zielloze gedoe. Het is zeker makkelijk, maar dan heb ik het wel gezegd verder. Ieder z'n ding.

avatar van m@rcel_a

Tsja, prince zal nooit zielloos zijn. Niet via Tidal, niet via een LP.

Dat zeker, en nu ik dit weer (keihard) op heb staan is het weer puur genieten. Toch wel mijn favoriete Prince album uit de nineties. En dan moet iedereen zelf maar weten hoe ie het afspeelt

Goed punt....

avatar van Poles Apart
lennon schreef:

Uitgesteld bij Amazon dan, want mijn exemplaar is gewoon verzonden en onderweg

Via Bergamo, Moeskroen en Tilbury, met een tussenstop in Rochester nu dan toch onderweg om vanmiddag te arriveren.

avatar van Minneapolis
Als ze nou Welcome 2 The Beautiful Experience [Live at Paisley Park - Feb. 13, 1994] eens uit zouden geven, dat zou echt goud zijn.

avatar van Funky Bookie
Is pas een hele mooie bootleg van uit gekomen.

avatar van Minneapolis
Funky Bookie schreef:
Is pas een hele mooie bootleg van uit gekomen.

Ik kon op Discogs 0 beschikbare exemplaren vinden.

Minneapolis schreef:

Ik kon op Discogs 0 beschikbare exemplaren vinden.

Ze verkopen daar geen bootlegs meer

avatar van T8T
T8T
Lang naar de LP uitvoering gezocht. Een CD vond ik blijkbaar te gemakkelijk.
Eindelijk heruitgebracht, dus eindelijk dat favoriete liedje voor altijd.
Spotify is nog makkelijker, maar als ik iets erg goed vindt dan wil ik het wel op een geluidsdrager.

Dat liedje waarover ik het in de eerste alinea had, is die met die lange titel.
Ik vindt de videoclip ook supergoed.

Mijn eerste Tafkap aankoop moest voor mezelf een speciale zijn, dus goud eerlijk, puur goud.
Nou zijn de 2 LP’s niet van goud vinyl, maar zwart vinyl.
Prince heeft me altijd wel geboeid, maar ik had eigenlijk nooit een album of een single gekocht van de legende. Controversy had ik als download gekocht, en eens in de jaren 80 Sign on the times gehuurd bij de plaatselijke videotheek.
Ik was vrijvroeg in de ban geraakt van hardrock, dus daar kocht ik het meeste van, vooral ben ik dol op Motörhead dat wel enorm contrastreerd met Tafkap cq Prince.
Zo ook nog eens Laibach en Rammstein, al ben ik muziekaal gezien vrij breed geörieënteerd tot klassieke muziek aan toe.

Eigenlijk is Tafkap niet echt mijn ding, maar ik hou ervan om mezelf iets op te leggen waar ik me normaliter niet aan waag. Het vreemde proeven, om de verandering te ervaren.
Nu moet ik zeggen dat The Gold Experience een voor mij onverwachte ervaring is.
Geen Purple Rain, geen 1999, geen Batdance, geen Diamonds and Pearls, Kiss etc, The Gold Experience is Tafkap. The symbol zonder Wendy and Lisa, is andere muziek. NPG is geen Revolution, maar meer soul and r&b lijkt het. Het is typisch zo’n album dat ik nu niet begrijp, maar als ik het vaker heb gehoord, dan kan ik niet meer zonder.

avatar van T8T
T8T
T8T schreef:
Lang naar de LP uitvoering gezocht. Een CD vond ik blijkbaar te gemakkelijk.
Eindelijk heruitgebracht, dus eindelijk dat favoriete liedje voor altijd.

Dat liedje waarover ik het in de eerste alinea had, is die met die lange titel.
Ik vindt de videoclip ook supergoed.

Nou zijn de 2 LP’s niet van goud vinyl, maar zwart vinyl.

Nu moet ik zeggen dat The Gold Experience een voor mij onverwachte ervaring is.

Update:
Gekregen December vorig jaar. Na een dikke maand en wat luistersessies verder ben ik eruit.
Hij blijft erin!
Het eerste deel is echter een diamant heb ik ervaren.
Het tweede deel nikkel.
Het tweede deel heb ik weggelegd, en het eerste deel als hoofd LP een mooi plaatsje gegeven in mijn Norstone LP rack.
Ik ken de tracks van het eerste deel ook veel beter nu, en om de paar dagen wil ik ze echt horen, want het is lekker spul dat erop staat.
Even geleend van een fan website, Endorphine Machine was vaak zijn openings track, en over het mooiste meisje ter wereld nog maar niet te zwijgen.
P Control en We March maken mijn moves zichtbaar, niet rustig te krijgen, zelden dat stilzitten zo moeilijk was.
Ik ga nu plaatsen, want ik ben nu een vrij nieuwe LP van Sweet aan het luisteren die ik pas aangeschaft heb.
Uiteraard heb ik the gold experience vandaag ook genoten.

avatar van luukve
Ik luister de Top 2000 van 2023 terug van #2000 naar #1, maar ik beluister het hele album waar het nummer vandaan komt.

Album nummer: #20
Getriggerd door: #1981 (Gold)
Andere Top 2000 nummers op dit album: geen
Nummers toegevoegd aan persoonlijke playlist: Endorphinmachine, Shhh, We March, Now, Eye Hate U, Gold

Dit album kende ik al, jaar of 5 geleden al eens naar geluisterd. Toen vond ik het niet zo, maar nu heb ik er wel van kunnen genieten. Niet alle nummers zijn een succes maar over het algemeen is het muzikaal heel interessant. Er zit ook wel degelijk wat variatie in qua toon/stijl. Ik vind vooral Shhh en Gold hele goede nummers. Zin in meer Prince.

avatar van luukve
Ik heb de tijd