MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Pink Floyd - The Dark Side of the Moon (1973)

mijn stem
4,37 (3433)
3433 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock
Label: Harvest

  1. Speak to Me (1:07)
  2. Breathe (In the Air) (2:50)
  3. On the Run (3:45)
  4. Time (6:53)
  5. The Great Gig in the Sky (4:44)

    met Clare Torry

  6. Money (6:23)
  7. Us and Them (7:49)
  8. Any Colour You Like (3:26)
  9. Brain Damage (3:47)
  10. Eclipse (2:13)
  11. Speak to Me [The Dark Side of the Moon Live at Wembley, 1974] * (2:46)
  12. Breathe [In the Air) (The Dark Side of the Moon Live at Wembley, 1974] * (2:51)
  13. On the Run [The Dark Side of the Moon Live at Wembley, 1974] * (5:09)
  14. Time [The Dark Side of the Moon Live at Wembley, 1974] * (6:32)
  15. The Great Gig in the Sky [The Dark Side of the Moon Live at Wembley, 1974] * (6:50)
  16. Money [The Dark Side of the Moon Live at Wembley, 1974] * (8:41)
  17. Us and Them [The Dark Side of the Moon Live at Wembley, 1974] * (8:10)
  18. Any Colour You Like [The Dark Side of the Moon Live at Wembley, 1974] * (8:11)
  19. Brain Damage [The Dark Side of the Moon Live at Wembley, 1974] * (3:44)
  20. Eclipse [The Dark Side of the Moon Live at Wembley, 1974] * (2:19)
  21. The Hard Way (From 'Household Objects') * (3:10)
  22. Us and Them [Richard Wright Demo] * (5:39)
  23. The Travel Sequence [Live in Brighton June 1972] * (4:37)
  24. The Mortality Sequence [Live in Brighton June 1972] * (3:24)
  25. Any Colour You Like [Live in Brighton June 1972] * (4:45)
  26. The Travel Sequence [Previously Unreleased Studio Recording] * (2:21)
  27. Money [Roger Waters Demo] * (2:38)
toon 17 bonustracks
totale tijdsduur: 42:57 (2:04:44)
zoeken in:
avatar
3,5
Hier nog een, ik probeer nog steeds dit album goed te vinden, maar het lukt gewoon niet.

avatar van schizodeclown
5,0
Probeer het met ogen dicht 5x in 2 dagen het liefst te luisteren,als je er dan niet van houdt heb je denk ik gewoon pech gehad

avatar van herman
4,0
Probeer het over een lange tijd nog eens, misschien valt het kwartje dan wel. En misschien is Pink Floyd wel gewoon niet aan je besteed. Ik zou daar niet teveel over in zitten, je kunt daar heel oud mee worden.

avatar van schizodeclown
5,0
herman schreef:
Probeer het over een lange tijd nog eens, misschien valt het kwartje dan wel. En misschien is Pink Floyd wel gewoon niet aan je besteed. Ik zou daar niet teveel over in zitten, je kunt daar heel oud mee worden.


Dat is beter advies

avatar van Nightrider
4,5
herman schreef:
Probeer het over een lange tijd nog eens, misschien valt het kwartje dan wel. En misschien is Pink Floyd wel gewoon niet aan je besteed. Ik zou daar niet teveel over in zitten, je kunt daar heel oud mee worden.


Dat Pink Floyd aan mij besteed is, ben ik toch wel vrij zeker van

avatar
3,5
Het is waarschijnlijk niet aan mij besteed.

avatar van herman
4,0
Nightrider schreef:
(quote)


Dat Pink Floyd aan mij besteed is, ben ik toch wel vrij zeker van


Ik reageerde op Louis.

avatar
4,5
Klassieker, stoer, goed en maakte de weg vrij voor Radiohead.

4,5 sterren (kan nog 5,0 worden)

avatar
4,0
Tuurlijk 5 stemmen, was dat voor mij al in 1973, maar weg vrij maken voor Radiohead???, tzal wel, maar dan maakte Elvis Presley ook voor Jan Smit de weg vrij, ok? of nog beter eerst voor Henk Wijngaard.

avatar van Kos
5,0
Kos
Er was zojuist een integraal door PF gespeeld concert van dit album te zien op de BBC .

avatar van Status Seeker
3,5
Kos schreef:
Er was zojuist een integraal door PF gespeeld concert van dit album te zien op de BBC .


Na een paar minuten weggezapt .......al heb ik daarna wel goed geslapen

avatar van vigil
3,5
Kos schreef:
Er was zojuist een integraal door PF gespeeld concert van dit album te zien op de BBC .


Door Gilmour en co of door Waters en co??

avatar van vigil
3,5
nckos schreef:
Klassieker, stoer, goed en maakte de weg vrij voor Radiohead.



Stoer??

avatar
mugken
Missien moet ik deze ééns luisteren,mijn zus heeft hem gisteren gekocht.

avatar van orbit
4,5
Dat zou ik zeker doen, krijg je geen spijt van

avatar van frankvankesteren
5,0
Na Wish You Were Here, the Wall en Animals ben ik ook hier maar eens aan begonnen in de wetenschap dat Wish You Were voor mij toch het ultieme Pink Floyd geluid was.

Na deze beluisterd te hebben blijf ik daar nog steeds bij. Deze heeft weliswaar meer passie erin zitten, maar ik mis het eindeloos mooie geluid van bijv een Shine on.. Er is hier wat meer tekst, wat meer singletjes, en dat ben ik van hen gewoon niet gewend. The Wall is wat dat betreft ongeveer hetzelfde, daar bevallen de singles me echter wat meer.

Ik ben verder lauter positief over dit album. Opening schitterend, nummers als Time, Eclipse zijn echt schitterend:) Alleen ik ben wat meer opgegroeid met Pink Floyd als geheel en niet van de losse nummers. De sfeer mis ik ook een beetje in dit album zoals Roger Waters ze op meesterlijke manier kan brengen.

Toch zal ik ook even de tijd erbij houden, dit aws de eerste doorbraak van Pink Floyd (niet helemaal terecht vind ik als ik naar een paar stukjes van Meddle luister:)), dus dit was toch voor velen wel het meesterwerk van hen. Doordat ik jonger ben, en het dus minder in chronologische volgorde valt, heb ik meer respect voor bijv WYWH. Maar dit album krijgt bij mij ook zeker een 4,5*

P.S waar vergelijk ik mee..Wish You Were Here staat op 1 bij mij

avatar
5,0
[quote]frankvankesteren schreef:

Ik ben verder lauter positief over dit album. Opening schitterend, nummers als Time, Eclipse zijn echt schitterend:) Alleen ik ben wat meer opgegroeid met Pink Floyd als geheel en niet van de losse nummers. De sfeer mis ik ook een beetje

Ik vind dit juist wel een album dat er als geheel staat. Daarom is het net zo prachtig!

avatar
Dr.Greenthump
Tja dit is waarschijnlijk hét Pink Floyd album en ik als muziek liefhebber moet me natuurlijk ook verdiepen in meerdere genres. Zo nu en dan luister ik die videoclipjes die erbij zitten. Brain Damage is best een mooi nummer en geen verkeerde tekst natuurlijk en Money klinkt gewoon vreselijk lekker. Het alleen moeilijk om dit album te beoordelen. Heel anders dan een album met metaforen, word play, rijmschema's en producties. Zie er dan ook de genialteit niet van in. Ik bedoel een Jammie Cullum track klinkt ook wel eens vreselijk lekker, maar dat maakt het niet gelijk geniaal.

avatar
DonDijk
als er één album is wat 1 geheel is, dan is het dit album toch wel?dus ik snap niet hoe sommigen het zien als een album met singeltjes en losse nummers.
voor mij is het 1 geheel wat achter elkaar doorraast naar -dat wel- op zich staande hoogtepunten.

avatar
Laurora
DonDijk schreef:
als er één album is wat 1 geheel is, dan is het dit album toch wel?dus ik snap niet hoe sommigen het zien als een album met singeltjes en losse nummers.
voor mij is het 1 geheel wat achter elkaar doorraast naar -dat wel- op zich staande hoogtepunten.


Ik zeg, je hebt helemaal gelijk. Ik vond dit al goed toen ik 2 was en zal dit nog een mooi geheel vinden als ik 92 ben.

avatar
DonDijk
Laurora schreef:
(quote)


Ik zeg, je hebt helemaal gelijk. Ik vond dit al goed toen ik 2 was en zal dit nog een mooi geheel vinden als ik 92 ben.


laura, dan spreken we het volgende af: plaats op je 92e verjaardag nogmaals een beoordeling over dit album.

avatar van orbit
4,5
Op Money na, vind ik dit album zelfs hun sterkste geheel. Waar wish you were juist nogal ontspoort in gegoochel met orgelpartijen of slowhand-achtige solo's. Hier is elk nummer eigenlijk gewoon essentieel en vormt precies het bruggetje naar de volgende. Beter gebruik van instrumenten en geluiden ook. Niet verouderd itt wish you were here.

avatar van vigil
3,5
DonDijk schreef:
als er één album is wat 1 geheel is, dan is het dit album toch wel?dus ik snap niet hoe sommigen het zien als een album met singeltjes en losse nummers.
voor mij is het 1 geheel wat achter elkaar doorraast naar -dat wel- op zich staande hoogtepunten.


Ondanks dat ik Wish You Were Here een stuk beter vindt dan deze plaat. Lijkt mij toch duidelijk dat Dark Side juist één geheel is en WYWH juist losse nummers

Maar Dondijk, doorraast lijkt mij een verkeerd gekozen woord

avatar
DonDijk
vigil schreef:
(quote)


Ondanks dat ik Wish You Were Here een stuk beter vindt dan deze plaat. Lijkt mij toch duidelijk dat Dark Side juist één geheel is en WYWH juist losse nummers

Maar Dondijk, doorraast lijkt mij een verkeerd gekozen woord


ik snap jouw punt niet helemaal vigil,maar doorrazen is zeer zorgvuldig uitgekozen. vliegtuig enzo

avatar
4,5
Prachtig album dit. Hier kan ik heerlijk bij wegdromen, helaas droom ik er soms net iets té ver bij weg, vandaar een 4.5 en geen 5.

avatar van vigil
3,5
DonDijk schreef:
(quote)


ik snap jouw punt niet helemaal vigil,maar doorrazen is zeer zorgvuldig uitgekozen. vliegtuig enzo


haha, gelukkig maar! Ik bedoelde het ook met een kwinkslag aangezien ik zelf dit album aan de saaie kant vindt

avatar
Misschien niet helemaal ermee te maken, maar toch leuk om even te belichten, albumtrack in algemene zin!

Dat 'Dark side...' een populair album is blijkt wel. Sinds dit najaar heeft Radio 2 (KRO) op de zaterdagavond een classic album programma, genaamd "déjà vu", van 20:00-23:00 uur. Uiteraard gaat het om classic album's die nu weer eens in de spotlights worden gezet.
http://www.dejavu.kro.nl/
Weinig radiostations bieden zo'n degelijk programma aan waar juist de albums een in het zonnetej worden gezet.
Ook is er een ere-galerij, waar Dark side nu ook instaat voor de vierde week. Het is alleen een mooie radio-tip. Naast Arrow classic rock is ook Radio 2 een van de weinige landelijke zenders die daar aandacht aan besteed. Misschien 3FM ook nog wel eens aan nieuwe albums van een iets steviger genre.


Kortom zaterdagavond van 18 tot 20 uur: "De strepen van Spits" met nieuwe album releases. http://destrepenvanspits.kro.nl/

En vanaf 20 tot 23 uur "Déjà vu": met Classic albums , en veel items, XXL, ere-galerij, vergeten album etc.
http://www.dejavu.kro.nl/

avatar van frankvankesteren
5,0
vigil schreef:
(quote)


Ondanks dat ik Wish You Were Here een stuk beter vindt dan deze plaat. Lijkt mij toch duidelijk dat Dark Side juist één geheel is en WYWH juist losse nummers

Maar Dondijk, doorraast lijkt mij een verkeerd gekozen woord


Als ik één album niet als losse nummers zie dan is het wel WYWH

Misschien hebben jullie wel gelijk en is dit als album juist zo sterk, ik drukte me misschien fout uit door te zeggen dat ik ze als singles zie, want dat doe ik niet eens.. feit is wel dat ik WYWH maar eindeloos blijf door luisteren en dat het vor mijn gevoel veel minder voorkomt bij DSotM dat het me minutenlang kan fascineren, hier vind ik namelijk af en toe wel een minder stuk tussen zitten.

Geweldig album, daar het niet van... schitterende mijlpaal in de historie, alleen voor mij is het net niet wat het voor iedereen is en vandaar die 4,5

avatar van vigil
3,5
frankvankesteren schreef:
(quote)




Geweldig album, daar het niet van... schitterende mijlpaal in de historie, alleen voor mij is het net niet wat het voor iedereen is en vandaar die 4,5


voor mij ook niet hoor Een mijlpaal is het natuurlijk wel.

avatar van ChrisX
4,5
Dr.Greenthump schreef:
Het alleen moeilijk om dit album te beoordelen. Heel anders dan een album met metaforen, word play, rijmschema's en producties.


Als er toch 1 album is dat tjokvol zit met metaforen dan is het toch echt wel dit album. Duik hier maar eens dieper in en check voor al eens de teksten. Het is een album dat feitelijk gaat over de corrumperende werking die macht, geld, succes heeft op een band als Pink Floyd maar feitelijk ook op ons allemaal. Dit maakt ook voor mij dat Dark Side een veel tijdlozer album is omdat de thema's universeler zijn, in tegenstelling tot bij Wish You Were Here dat uiteindelijk gaat over de opkomst en ondergang van Syd Barrett.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 23:30 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 23:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.