Angelo Badalamenti - Twin Peaks (1990)

Score
Label: Warner Bros.

1. Twin Peaks Theme (4:45)
  2. Laura Palmer's Theme (5:08)
  3. Audrey's Dance (5:15)
  4. The Nightingale (4:54)

met Julee Cruise

5. Freshly Squeezed (3:48)
  6. The Bookhouse Boys (3:24)
  7. Into the Night (4:42)

met Julee Cruise

8. Night Life in Twin Peaks (3:23)
  9. Dance of the Dream Man (3:39)
  10. Love Theme from Twin Peaks (4:34)
  11. Falling (5:18)

avatar van jtsterkenburg
dat voortdurende herhalen komt ook mede doordat twin peaks enigszins een parodie op goedkope soaps is. Ikzelf vond het heel mooi, omdat de score gewoon zo steengoed is. Die synthesizer is voor mij echt hét geluid van de jaren negentig (hoewel ik drie was toen de serie werd uitgezonden).

fantastisch filmpje over de totstandkoming van de score trouwens: YouTube - Badalamenti Twin Peaks Love Theme

avatar van BB King
één van de beste soundtracks ooit gemaakt.
zowieso altijd de moeite waard die soundtracks bij de films van David Lynch.
de remix van Moby is ook erg goed gelukt.

avatar van nognooit
Een fantastische soundtrack die de klassieke eigenaardige tv-serie goed complimenteerde.
Julee Cruise vind ik niet altijd een succes, maar de meeste nummers zijn op deze soundtrack enorm goed.

Omdat ik de tv-serie fanatiek keek heb ik de soundtrack natuurlijk ook gekocht. Bij het luisteren naar deze cd komen de beelden van de serie gelijk weer op het netvlies. Voor mensen die de serie niet (goed) kennen zou de muziek goed als aangename achtergrondmuziek kunnen dienen.

avatar van riesj68
Vanochtend na tijden maar weer eens opgezet, wat een heerlijke soundtrack is dit toch! Zoveel jaar na de serie zie je alles weer voor je en wordt je meegezogen in de sfeer. En op 30 juli dan ook nog eens de hele serie op Blu-ray verkrijgbaar! Bijna 28 uur Twin Peaks hartje zomer, dat worden (extra) korte nachten.....

avatar van Kronos
Ik houd het maar bij mijn dvd's. Onlangs de twee seizoenen nog eens helemaal herbekeken.

Wat de muziek betreft, het knapst vind ik hoe het in Twin Peaks Theme van weemoedig plots naar onheilspellend overgaat. Komt in de serie vaak terug.

avatar van lennon
Alleen al de titel song is wonderschoon. Na al die jaren staat het nog als een huis en geeft een mooie sfeer weer.

En ik kan dit album alleen beoordelen op de muziek want de serie heb ik destijds niet gevolgd. Iets wat ik nog wel ga doen overigens.

avatar van Savant
Er is een mooie heruitgave op vinyl beschikbaar, met prachtig minimalistisch artwork én het vinyl is, hoe kan het ook anders, koffiebruin. Damn fine vinyl indeed!

avatar van jurado
Savant schreef:
Oei! Daar ga ik achteraan.

avatar van kobe bryant fan
Mijn kopie ligt ook op mij te wachten bij de plaatselijke platenboer!
Ziet er mij inderdaad een prachtige uitgave uit, nu nog de sound.

avatar van Savant
In mijn oren klonk het geweldig! En ik begreep dat in december de soundtrack van "Fire Walk With Me' eveneens op vinyl wordt uitgebracht. En dan komt natuurlijk de nieuwe serie eraan in 2017.

It is happening again...!

avatar van tbouwh
Genieten van een aflevering van de fantastische tv-serie Twin Peaks is automatisch ook genieten van de nagenoeg perfecte versmelting van beeld en muziek. Angelo Badalamenti kwam met een aantal herkenbare, efficiënte thema's, die áltijd werken, ondanks het gegeven dat ze vaak herhaald worden. Het hoofdthema is ijzersterk, maar de variatie naar de love theme vind ik helemaal prachtig. In de serie bestaan er overigens ook nog weer enkele versies van dat love theme. Veelzijdig is Badalamenti, want de uiterst luchtige 'lunchroom'-score zorgt voor simpele, maar oh zo trefzekere afwisseling in de tracklist (als ik het goed heb is dit Audrey's Dance?).

En alsof dat nog niet genoeg was is daar één van de mooiste, engelachtige vrouwenstemmen die ik ken. Falling, Into the Night; de bijdrage van Julee Cruise had niet beter kunnen uitpakken.

Eeuwigheidswaarde, 5*

jtsterkenburg schreef:

Wauw, wat een prachtige video. Dit ziende begrijp ik nóg beter waarom Badalamenti Lynch' vaste componist is. Wat een fenomeen.

avatar van Leeds
Ik heb dit album altijd als moeilijk ervaren. Twin Peaks Theme vind ik prachtig. Altijd geweest, zal ook wel altijd blijven. Ook Laura Palmer's Theme vind ik heel mooi maar die snijdende spanning hoor ik er niet in. Misschien omwille van die overgang na een goede minuut. Dan klinkt het meer als hoopgevend, een bevrijding. Doorheen dit nummer hoor je die continue omdraaien, van spanning naar bevrijding en omgekeerd, geheel repetitief. 2 nummers in 1. Toch een geslaagd nummer. Het jazzy gedeelte op Audrey's Dance voelt dan weer minder lekker aan maar is zeker niet slecht. Ik kan het wel appreciëren. The Bookhouse Boys is wel het beste jazzy nummer op de plaat. Ook de verwijzing naar het 2de nummer is leuk meegenomen. Freshly Squeezed voelt dan weer cheesy aan. Heb ik niets aan. Into the Night en het nog niet eerder vernoemde The Nightingale bieden een meerwaarde aan het overigens instrumentele album. Maar de korte opleving, soort van schrikeffect, was ook niet nodig. Falling op zich had niet gemoeten. De opener was eigenlijk al voldoende geweest. Nu voelt Falling als een bonustrack. Misschien was het beter geweest om een soort van Intro/outro te maken die elk op zich staan maar die onherroepelijk met elkaar verbonden zijn. Night Life is zowat het donkerste nummer op dit album tewijl, naar mijn mening, Dance of the Dream Man een opgewekt nummer is. Valt goed in de smaak. Love Theme is dan weer een herhalingsoefening op Laura Palmer's Theme. Een heel mooi nummer maar ik had het toch wel gehad denk ik. De eerste 2 tracks zijn gewoon de laatste 2 tracks van het album en omgekeerd. Een verhoging zal er zeker wel inzitten.

Er is inderdaad een herpersing op bruin vinyl. Ziet er heel mooi uit maar ik hoor niets dan klachten. Ze zijn blijkbaar van plan om er een herdruk van te persen. Als die goed is, zal ik die aankopen.

avatar van kobe bryant fan
Leeds inderdaad al gehoord. Nochtans klinkt mijn bruine druk fantastisch!

avatar van Savant
De mijne ook. Damn fine vinyl!

kobe bryant fan schreef:
Leeds inderdaad al gehoord. Nochtans klinkt mijn bruine druk fantastisch!

Wat het dit jaar betreft ben ik de pechvogel van dienst. Nick Cave's nieuweling ben ik 2 keer gaan omwisselen! Dus 3 maal op vinyl beluisterd, 3 maal slechte kwaliteit. Ook de nieuwe Ryley Walker heb ik kunnen omwisselen. De 2de die ik kreeg was wel in orde. Ik heb sinds woensdag de nieuwe deluxe van Radiohead binnen. Deze zal ik dit weekend beluisteren. Maar ik zie op discogs dat er heel wat mensen problemen ervaren met deze druk. Ook de witte versies zijn van mindere kwaliteit. Ik ben wat voorzichtig nu. Hopelijk zijn die goed, want de deluxe versie is uitverkocht. We zullen zien. Verder gaat deze plaat terug op repeat vanavond. Ook de serie ga ik binnenkort bekijken. Dan heb ik een nog beter zicht op deze plaat.

avatar van davevr
Mijn bruine kraakte langs alle kanten, door de Okki Nokki en alles was perfect.

davevr schreef:
Mijn bruine kraakte langs alle kanten, door de Okki Nokki en alles was perfect.

Okki Nokki heb ik al van gehoord. Bestaat ook al enige jaren, niet? Verder, aan het reinigen ligt het niet. Gewoon pech gehad.

Voor iedereen die deze soundtrack (en serie ) een warm hart toedraagt: deze herinterpretatie van de muziek van Twin Peaks door Xiu Xiu mag er meer dan zijn:
Xiu Xiu - Plays the Music of Twin Peaks (2016)

avatar van Teunnis
Absoluut!

west schreef:
Xiu Xiu - Plays the Music of Twin Peaks (2016)

Die ga ik luisteren

avatar van Johnny Marr
Laura Palmer's Theme ----> Disintegration Loops I van William Basinski, iemand?

avatar van Darkzone

Een must-have soundtrack voor echte fans. Wie heeft hem ook gekocht.?

Arbeidsdeskundige
Dit is een adembenemend mooie score.

avatar van Johnny Marr
Briljant in al z'n eenvoud. De mooiste soundtrack ooit gemaakt, zo mooi dat ik bijna niet kan geloven dat deze muziek écht bestaat.

EX BEASTER
Arbeidsdeskundige schreef:
Dit is een adembenemend mooie score.
Gewoon de max , 5 stars

avatar van madmadder
Ok, dit is een nogal uit de kluiten gewassen stuk geworden, dus ik post maar een gedeelte, zie onderaan de link naar het hele stuk.

#120 Clare Nina Norelli – Angelo Badalamenti’s Soundtrack from Twin Peaks (1990)

Mensen die mij een beetje kennen, weten dat ik al sinds 2008 compleet geobsedeerd ben door de tv-serie Twin Peaks (maar mijn obsessie voor alles wat met David Lynch te maken heeft is zelfs al wat ouder). Sinds 2008 kijk ik de serie minstens één keer per jaar, lees en luister ik alles wat los en vast zit over deze serie en bezit ik inmiddels bijna alle soundtracks op vinyl, die ook erg regelmatig de revue passeren.

Ik leef dus zo’n beetje voor deze serie, en nu in 2022 zowel Julee Cruise (zangeres van de liedjes op de soundtrack) als Angelo Badalamenti (de componist van alle muziek voor de eerste twee seizoenen en de componist van een deel van het derde seizoen) overleden, leek het me wel gepast om eens te duiken in het ontstaan van de soundtrack. Ik dacht dat ik eigenlijk al alles wist over Twin Peaks, maar zelfs ik leerde nog heel wat door dit boekje uit de 33 1/3 reeks.

[...]

Genoeg geleerd dus weer dankzij dit boekje, maar als je de serie niet (goed) kent, heb je er helemaal niks aan. Norelli haalt heel vaak heel specifieke momenten uit de serie naar voren en hoe enkele noten een bepaald beeld proberen te bekrachtigen. Nu ken ik de serie zo goed dat ik precies voor me zie en hoor wat Norelli bedoelt, zodat ik begrijp wat ze probeert te zeggen, maar als je niet zo bekend bent met Twin Peaks moet het vast overkomen als een betekenisloze woordenbrij.

Ik ben door het boek niet per se anders naar de soundtrack of de serie gaan kijken (van alle kunst die ooit gemaakt is, vind ik Twin Peaks nog steeds het allermooist, daar zal nog weinig verandering in kunnen brengen), maar door te lezen hoe de soundtrack is ontstaan heb ik wel nog meer waardering gekregen voor de werkwijze van Lynch en Badalamenti. Ik wist niet dat het mogelijk was om nog meer idolaat te raken van David Lynch en Angelo Badalamenti, maar het is gebeurd.

Nu alle mensen die een rol speelden bij de totstandkoming van Twin Peaks één voor één overlijden is het me steeds duidelijker dat dat hele team echt iets volkomen unieks heeft neergezet en dat ik die drie seizoenen en die film moet koesteren (hoe geniaal is het eigenlijk al dat er in 2017 een derde seizoen kwam en dat dat ook nog eens briljant was!), want dit is waarschijnlijk waar het bij zal blijven. Zoiets geniaals zal er waarschijnlijk nooit meer gemaakt worden, en dat is prima, want ik kan mijn hele leven teren op deze ene serie en de bijbehorende soundtracks.

33 1/3: Angelo Badalamenti's Soundtrack from Twin Peaks

avatar van exsxesven
Een jaar of 15 geleden, denk ik, heb ik Twin Peaks (seizoenen 1 en 2 , toen nog) eens gekeken. Ik vond het zeker leuk (genoeg om de serie in 2011 op nummer 8 van mijn topseries aller tijden te parkeren) en heb toen ook de soundtrack nog eens aangeschaft (voor 5 eu bij de Plaatboef, volgens mij is dat altijd een redelijk betrouwbare wijze geweest om dat schijfje te sourcen). (Ik vermoed dat 'ie uiteindelijk ook weer teruggekeerd is naar de Plaatboef, trouwens.) Hoewel ik de soundtrack toen ook zeker leuk vond, is aan mijn woordkeuze wellicht al af te lezen dat het misschien niet de revelatie was waarop ik hoopte (de aanschaf was naar mijn idee ook een beetje plichtmatig). Uiteindelijk ben ik de serie en de soundtrack dan ook uit het oog en oor verloren. Mijn interesse werd redelijk recent pas opnieuw aangewakkerd nadat ik verder door Lynch zijn oeuvre begon te spitten; hoewel Mulholland Dr. al sinds jaar en dag tot mijn favoriete films behoort was ik nooit veel verder gekomen. Na Inland Empire en Lost Highway ging het weer kriebelen. Ditmaal dus de Blu-ray aangeschaft en opnieuw gestart met Twin Peaks.

'Zeker leuk' bleek de lading in ieder geval niet meer te dekken. Hoewel ik er nog middenin zit en dus nog moet zien hoe het allemaal gaat aflopen (los van mijn falende geheugen ken ik seizoen 3 natuurlijk nog helemaal niet) vind ik de serie dit keer veel meer dan 'zeker leuk'. De intense gevoelens die het bij mads oproept kan ik dan ook volledig begrijpen. De genialiteit kan ik nu in ieder geval veel beter waarderen dan toen (want dat het geniaal is staat voor mij inmiddels buiten kijf). En de soundtrack? Was die dan ook toe aan een herwaardering? Blijkbaar wel. Waarom het destijds niet helemaal raak was weet ik eigenlijk niet. Inmiddels snak ik bij elke beluistering alleen maar naar meer (resultaat: een YouTube-geschiedenis vol zoekopdrachten naar 1-hour edits van mijn favoriete tracks). Vrijwel elke track hier verdient eindeloos veel lof (Love Theme! Laura Palmer's Theme! Audrey's Dance!), maar ik wil graag nog in het bijzonder The Bookhouse Boys onder de aandacht brengen. Die retenerveuze percussie die over en onder en dwars door alle jazzy licks heen ratelt, wow, echt absurd geweldig.

avatar van madmadder

Erg benieuwd wat je van seizoen 3 vindt. Als je Inland Empire (vind ik toch wel zijn meest waanzinnige film) kunt waarderen kun je vast ook wat met seizoen 3.