Ray LaMontagne - Till the Sun Turns Black (2006)

4,20

Folk / Rock
Label: RCA

1. Be Here Now (6:23)
  2. Empty (5:17)
  3. Barfly (3:55)
  4. Three More Days (3:36)
  5. Can I Stay (3:41)
  6. You Can Bring Me Flowers (4:12)
  7. Gone Away from Me (4:27)
  8. Lesson Learned (4:39)
  9. Truly, Madly, Deeply (1:52)
  10. Till the Sun Turns Black (4:28)
  11. Within You (5:43)
80 BERICHTEN 4 MENINGEN
geplaatst: 5 september 2010, 15:00 uur [permalink]
Als er iemand met enkel z'n stem de mensen kan ontroeren dan is het Ray LaMontagne wel.
Wat een album... Nummers als Be here now, till the sun turns black en lesson learned laten je gewoon sprakeloos. De diepgang samen met die donkere sfeer gecombineerd met de zang en perfect geplaatste instrumenten maken het gewoon magisch.
Ik dacht dat hij na Jolene (op Trouble) z'n beste nummer had geschreven. Ik was duidelijk verkeerd.
De link met Nick Drake ga ik volledig mee akkoord. Alhoewel dat Nick Drake een stem had die op een andere manier door merg en been ging. Nick Drake z'n kracht schuilde in het breekbare van z'n stem saen met een ongelofelijk knap gitaarspel. Bij RAy Lamontagne voel je die stem op momenten gewoon echt tot op het bot gaan. Prachtig.

Nick Drake nog altijd (en voor altijd op één) maar Ray Lamontagne met dit werk... op twee!

geplaatst: 2 oktober 2010, 09:50 uur [permalink]
In het kader va een soort "inhaalslag" ben ik begonnen metmuziek te gaan beluisteren van muziek , die ik nog niet zo goed kende. Heb ik 3 albums van Ray in huis. Ze zitten natuurlijk nog lang niet in mijn systeem, maar dit album vind ik tot nu toe eruit springen. Wat een prachtige composities, geweldige zang. Voor de tip thnx, T.S.!

P-DawG
geplaatst: 2 december 2010, 14:47 uur [permalink]
Be Here Now

Joy
geplaatst: 2 december 2010, 17:44 uur [permalink]
idem her, wat een ontdekking, lekkere muziek bij dit weer (niet te verwarren met die andere montagne

geplaatst: 6 december 2010, 04:25 uur [permalink]
Er zijn niet veel platen die mij tot bijna jankens toe weten te ontroeren, TTSTB is er eentje die dit altijd (nuchter, aangeschoten of retezat) altijd weer doet......

avatar van koos1982
geplaatst: 12 december 2010, 00:36 uur [permalink]
joramhoogink schreef:

misschien wel ff leuk om te bekijken. Damien Rice en Ray zingen Love Somebody.. subliem

fantastisch

avatar van Poeha

geplaatst: 3 januari 2011, 22:08 uur [permalink]
Hmm...zag dit album net in de forumtopics dik winnen van Radiohead's Hail To The Thief, dus moet ik dit album ook maar eens gaan beluisteren.

avatar van Stijn_Slayer
geplaatst: 17 februari 2011, 20:51 uur [permalink]
Na west's aanstekelijke enthousiasme heb ik deze vandaag nog maar eens gedraaid.

Het is moeilijk om te zeggen waarom dit album mij meer pakt dan Ray's debuut. Het is geen abrupte stijlverandering, hoewel er wel met nummers als 'Three More Days' en 'You Can Bring Me Flowers' wel net iets meer variatie in zit (ik hintte er bij het debuut al naar).

Wel een beetje zwak dat het riffje van 'If I Needed Someone' zomaar gejat wordt in 'Be Here Now'. Ray kende dat riffje heus wel.

Verder geen kritiekpunten, goede plaat!

avatar van Gladius
geplaatst: 19 februari 2011, 10:22 uur [permalink]
Na alle albums nog een keer of 2 te hebben gedraaid, in de aanloop van Ray's optreden in Antwerpen gisteren, kan ik nog steeds zeggen dat dit mijn favoriet is (nipt gevolgd door Trouble).
Ray bracht 'You Can Bring Me Flowers', maar in de 'originele' versie, zoals hij die oorspronkelijk wilde uitbrengen, afwijkend van de versie op het album dus. En inderdaad, die 'originele' versie (YouTube) vind ik een stuk leuker, met viool en steel-guitar erbij, alsook backingvocals van de hemelse Secret Sisters (die overigens het voorprogramma deden). Geweldig!

avatar van likeahurricane
geplaatst: 19 februari 2011, 11:26 uur [permalink]
Gladius schreef:

Ik houd meer van de versie op het album. Sterker nog, ik herkende het nummer niet meer tijdens het concert in Utrecht en dacht dat hij helemaal geen nummers van dit mooiste album had gespeeld

avatar van Co Jackso
geplaatst: 19 februari 2011, 20:18 uur [permalink]
likeahurricane schreef:

Toen ik Ray zag in Paradiso, speelde hij gelukkig wel een aantal nummers van dit album. Wat eerlijk is eerlijk, solo hoor ik hem het liefst.

Het beste werk van Ray staat op dit album. Vooral het viertal Be Here Now, Empty, Lessons Learned en Till the Sun Turns Black zijn geniaal. Met name de tekst van Lessons Learned is fantastisch. Had nog vier van deze nummers toegevoegd, en de rest geschrapt, dan was het zonder twijfel het beste album van de laatste 10 jaar. Helaas is dit niet het geval. Hoewel er eigenlijk geen nummers op het album staan die in negatieve zin opvallen, staan er voor mij verder geen klassiekers meer op.

avatar van Booyo
geplaatst: 2 maart 2011, 17:19 uur [permalink]
Zeldzaam mooi.

avatar van Rarara
geplaatst: 15 mei 2011, 14:14 uur [permalink]
wowow nog maar 1 keer gehoord en deze plaat maakt veel indruk op mij. meer dan zijn ander 2. Ray Lamontagne moet je luisteren met koptelefoon. erg goed. een snuifje Stephen Stills, john Lennon..?

avatar van willymeuf
geplaatst: 8 februari 2012, 22:39 uur [permalink]
Heerlijke plaat zeg! Nog niet vaak genoeg geluisterd om een cijfer te geven, maar maakt tot nu toe veel indruk op me! Op aanraden van een vriend ben ik maar eens naar jullie meningen gaan kijken en die hebben me overtuigd om dit te luisteren. Tot nu toe absoluut geen spijt van gehad!

avatar van willymeuf
geplaatst: 22 februari 2012, 00:24 uur [permalink]
Inmiddels vaak genoeg geluisterd om er over te kunnen oordelen! Heerlijk plaatje zeg! De stem van Ray is echt prachtig zeg! 4,5*

avatar van Broem
geplaatst: 1 oktober 2012, 22:18 uur [permalink]
Weer zo'n pareltje in het singer song writer genre die mij weet te overtuigen. Deze Ray laat horen hoe ingetogen en simpel een plaat schijnbaar kan zijn. Niets is minder waar. Wat een vakman is deze bard. Soepel gespeeld en gearrangeerd. Mooie songteksten. Werkelijk een pareltje. Daar gaat ie weer. Op naar meer werk van deze artiest.

avatar van Madjack71
geplaatst: 4 juni 2013, 14:05 uur [permalink]
Ray LaMontagne beschikt over een mooie stem met een warme klank en net dat beetje gruis. Verder weet hij op dit album een natuurlijke mix te maken van folk/singer-songwriter en blanke soul. Luisterd lekker weg zonder al teveel stof doen op te waaien.,

avatar van Emile93
geplaatst: 29 mei 2014, 13:14 uur [permalink]
Wauwie!!!! Wat een prachtig album! Ik ben het puur vanwege het hoge gemiddelde gaan luisteren en ik ben als een blok voor dit album gevallen! Wat heeft Ray een prachtige stem en heerlijke nummers. Echt een album waar ik enorm rustig van word en bij weg kan dromen. De nummers hebben prachtige teksten en zijn stem geeft ook een meerwaarde aan de nummers! Werkelijk fantastisch!

avatar van davido1986
geplaatst: 9 september 2014, 12:10 uur [permalink]
Voor de liefhebbers: geef Marc O'Reilly met zijn debuutalbum My Friend Marx eens een luisterbeurt. Zijn warme stem deed me ogenblikkelijk aan Ray LaMontagne denken.

avatar van davido1986
geplaatst: 9 september 2014, 14:03 uur [permalink]