Ray LaMontagne - Till the Sun Turns Black (2006)

Folk / Rock
Label: RCA

1. Be Here Now (6:23)
  2. Empty (5:17)
  3. Barfly (3:55)
  4. Three More Days (3:36)
  5. Can I Stay (3:41)
  6. You Can Bring Me Flowers (4:12)
  7. Gone Away from Me (4:27)
  8. Lesson Learned (4:39)
  9. Truly, Madly, Deeply (1:52)
  10. Till the Sun Turns Black (4:28)
  11. Within You (5:43)
avatar van otherfool
Ooit ben ik ergens het begrip 'boekensteunformule' tegengekomen en ik ben geneigd dat ook voor Till The Sun Turns Black te gebruiken; de hoogtepunten liggen voor mij bij de eerste 2 en de laatste 2 songs. Het is heerlijk hoe op Be Here Now de tijd wordt genomen om de plaat te openen, Empty is het onbetwiste hoogtepunt (zeker ook qua tekst), Till The Sun Turns Black is ook al zo'n pareltje en Within You gaat helemaal los; wat heerlijk dat er nog gewoon make love not war liedjes bestaan!

Als dit alles u doet vermoeden dat er tussendoor maar wat gevuld wordt door de heer LaMontagne dan bent u mis; de man schrijft ronduit prachtige songs, dan weer funky (Three More Days), dan weer lief (Can I Stay), dan weer gevoelig (Lesson Learned). Al met al een heerlijk plaatje om eens lekker stil van te worden...

avatar van Reijersen
Wow! Wat een prachtalbum is dit! Intens te beleven, de liedjes blijven erg klein, maar zijn daarmee groots. Ontroerend, aanstekelijk en prachtig gevoelig. Status Seeker, bedankt voor deze topontdekking!

avatar van Co Jackso
likeahurricane schreef:

Ik houd meer van de versie op het album. Sterker nog, ik herkende het nummer niet meer tijdens het concert in Utrecht en dacht dat hij helemaal geen nummers van dit mooiste album had gespeeld

Toen ik Ray zag in Paradiso, speelde hij gelukkig wel een aantal nummers van dit album. Wat eerlijk is eerlijk, solo hoor ik hem het liefst.

Het beste werk van Ray staat op dit album. Vooral het viertal Be Here Now, Empty, Lessons Learned en Till the Sun Turns Black zijn geniaal. Met name de tekst van Lessons Learned is fantastisch. Had nog vier van deze nummers toegevoegd, en de rest geschrapt, dan was het zonder twijfel het beste album van de laatste 10 jaar. Helaas is dit niet het geval. Hoewel er eigenlijk geen nummers op het album staan die in negatieve zin opvallen, staan er voor mij verder geen klassiekers meer op.

avatar van Emile93
Wauwie!!!! Wat een prachtig album! Ik ben het puur vanwege het hoge gemiddelde gaan luisteren en ik ben als een blok voor dit album gevallen! Wat heeft Ray een prachtige stem en heerlijke nummers. Echt een album waar ik enorm rustig van word en bij weg kan dromen. De nummers hebben prachtige teksten en zijn stem geeft ook een meerwaarde aan de nummers! Werkelijk fantastisch!

Till The Sun Turns Black sloeg in 2006 in als een bom bij mij. Maar dan wel een hele mooie en trieste bom. Wat staan hier een stapel onvoorstelbaar mooie liedjes op, waar je soms ook melancholisch van wordt. De titelsong Till The Sun Turns Black zegt al genoeg, net als het fraaie Empty of You Can Bring Me Flowers... when I'm dead and gone. Echt prachtig mooi is ook opener Be Here Now en voor de afwisseling in tempo zorgt het sterke Three More Days.

Maar voor alle duidelijkheid: elke song op deze fantastische plaat is raak. En al die nummers worden dan ook nog eens wonderschoon gezongen door de bijzonder fraaie stem van Ray LaMontagne. Deze plaat staat momenteel in mijn top 10 allertijden, dat geeft wel aan hoe goed ik 'm vind.