Electric Light Orchestra - A New World Record (1976)

Label: United Artists

1. Tightrope (5:06)
  2. Telephone Line (4:40)
  3. Rockaria! (3:12)
  4. Mission (A World Record) (4:25)
  5. So Fine (3:55)
  6. Livin' Thing (3:32)
  7. Above the Clouds (2:17)
  8. Do Ya (3:45)
  9. Shangri-La (5:35)
  10. Telephone Line [Alternate Vocal] * (4:39)
  11. Surrender * (2:34)
  12. Tightrope [Instrumental Early Rough Mix] * (4:52)
  13. Above the Clouds [Instrumental Rough Mix] * (1:12)
  14. So Fine [Instrumental Early Rough Mix] * (4:13)
  15. Telephone Line [Instrumental] * (4:51)
avatar van teus
Out of the blue is het meesterwerk van E.L.O (volgens de muziekcritici) kan zo zijn ,...maar ik heb wat meer met dit album, luistert lekkerder weg kwestie van smaak mss,. . .
Als ik behoefte heb aan E.L.O dan luister ik het liefst naar pakweg de begintijd tot dit album
Na 1976 meestal de hitsingles + album hoogtepunten,wie heeft dit ook?of ligt dat aan mij?
B,v ook voor mij livin thing een klasse hoger dan mr.blue sky
Livin thing is op een na mijn favoriete E.L.O track,mijn topper is 10538Overture,(dus de beginperiode)
Wat de albums betreft; twijfel ik tussen deze en Eldorado

avatar van edje1969
Zit er wat anders in teus. De eerste 4 albums (zijn er 4 toch?) vind ik inderdaad ook goed. Maar dan..... Face The Music beschouw ik als een zwak album. Voor mij komen dan de beste 3 albums New World/Out Of/Discovery. Ik hou wel van het commerciele geluid van Discovery. Showdown en Last Train To London zijn door tijdsbeeld niet te vergelijken. Waar Showdown mooi muziekstukje is, knettert Last Train heerlijk door huis...of auto.....of meezingend op de fiets...

avatar van Casartelli
Zit de laatste tijd in een (positieve) herwaardering van deze band. Als ik al een album minder vind, is dat deze, met het überpompeuze Livin' Thing als twijfelachtig vlaggenschip en Rockaria! als een van die vervelende r&r nummers waar ze op latere albums nog mindere kopieën van zouden maken. Toch was er ook op dit album ruimte voor een positievere blik.

Ik denk dat Out of the Blue, focussend op de hoogtepunten, wel hun beste album is, al heeft-ie als dubbelalbum natuurlijk ook de nodige opvulling. En de discoflirt op Discovery pakt ook nog wel goed uit... en dan breken de jaren '80 aan en is het over uit... weinig bands zijn zo aan één decennium gebonden als ELO (naar mijn bescheiden mening).

Fedde
In mijn Top 10 staat dit album op 1. Dus ja, daar hebben we een verschil van waardering, denk ik. Wat ELO betreft heb ik wat kromme tenen gehad bij de periode Discovery en Xanadu en was ik blij met de terugkeer naar iets van een concept en vernieuwing op Time in '81. Ook de laatste twee albums uit de jaren '80 kan ik nu best waarderen. Een nummer als Rockaria is niet zo heel serieus bedoeld, denk ik en zal bij de één de lachspieren in beweging zetten en bij de ander ergernis oproepen. De flirt met de klassieke muziek en r&r is er steeds geweest en het kon soms niet bizar genoeg zijn. Op ieder ELO-album staat wel zo'n wenkbrauwfronser.

avatar van teus
[quote]edje1969 Showdown en Last Train To London zijn door tijdsbeeld niet te vergelijken. Waar Showdown mooi muziekstukje is, knettert Last Train heerlijk door huis...of auto.....of meezingend op de fiets...

Oke helemaal mee eens,begrijp me goed,last train to london vind ik ook een van de betere songs
van E.L.O,maar in deze vergelijking van jou staat showdown voor mij hoger op de ladder van E.L.O,een topper!
Ik zeg niet dat na New World Record mij E.L.O niet meer boeit,maar totaalplaatje van de Albums vind ik wat minder

Fedde schreef:
. Nieuwe nr 1?

avatar van henk01
Een verzamelaar op 1? Kan toch niet?

Fedde
Je hebt gelijk, kan eigenlijk niet. Zie het maar als een ouevreprijs voor Dylan.

Fedde
Veertig jaar oud deze week, dit album van Electric Light Orchestra.
In Nederland stond het album in de weken voor Kerst op de tweede plaats in de albumlijst. In de US Billboard 200 haalde het een vijfde plaats en plaats zes in thuisland UK. Alleen in Canada, Australië, Denemarken en Zweden werd de toppositie behaald.

Bruce Eder van Allmusic merkt terecht op:
Jeff Lynne reportedly regards this album and its follow-up, Out of the Blue, as the high points in the band's history. One might be better off opting for A New World Record over its successor, however, as a more modest-sized creation chock full of superb songs that are produced even better.

En op het blog van Andy Sweeny lezen we:
If I was forced to declare that any one release was Jeff Lynne’s masterpiece, it would probably be The Electric Light Orchestra’s sixth album, “A New World Record”. Although “Out Of The Blue” receives more critical accolades, this particular album is as near to perfect as can be, with every single track a fully accomplished piece of inspired craft.

En zo is het. Het beste van ELO zit hier allemaal in.

avatar van 93.9
Bonustrack Surrender, ook zo'n prachtige track!

avatar van LucM
Zeer degelijk album van ELO, in het verlengde van de voorgangers (door violen gedomineerde Beatles-achtige pop) maar iets lichtvoetiger met wederom heel wat prachtsongs waarbij ik Telephone Line en Livin' Thing tot hun beste reken. Opmerkelijk is ook de vlekkeloze productie.

avatar van henk01
Misschien wel de mooiste van ELO?

henk01 schreef:
Misschien wel de mooiste van ELO?

A New World Record is moeilijk te vergelijken met Eldorado (1974) maar ik luister deze het meest en vind ik totaal gehoord de mooiste E.L.O albums
dus wat mij betreft zeg ik.... Ja... voor beiden albums

avatar van DeWP
Dit is een van hun beste albums! Het lijkt wel "the best of", alle nummers zijn volgens mij destijds zowat in de top 40 verschenen. Ik vond de stem van Jeff destijds al prachtig, zo melancholisch. En dat is zo gebleven. Terechte naam: a new word record!

avatar van musician
Op zich valt dat nog wel mee, met die noteringen.
Livin' Thing (6) was er dan natuurlijk. Rockaria heeft weinig potten gebroken in de Top 40 (28) en Telephone line heeft niet eens de Tipparade meer bereikt.

Dat het een veel makkelijker in het gehoor liggend album is dan alle voorgaande, lijkt mij wel duidelijk. Alles klinkt bekend en Lynne had geen zin in moeilijke partijen.

Dat betaalde zich uit in een veel belangstelling voor de band en een album dat als warme broodjes over de toonbank ging. ELO werd mede gezichtsbepalend in de gigantische rits aan verkopen van albums tussen 1976 en 1980.

avatar van Wandelaar
Jeff Lynne heeft in interviews wel eens gezegd dat hij met dit album het meest in zijn nopjes was. Het album klinkt als een aaneenschakeling, niet van grote hits, maar van nummers die als een symphonie elkaar aanvullen. Van Tightrope tot Shangri-La zit er een bepaalde spanning in. Creatief en opnametechnisch sterk. Waar Face The Music (1975) een paar zwakkere momenten kent en Out of The Blue (1977) een paar restnummers, is het op deze plaat precies in de roos.

Met Eldorado (1974) had Lynne het zwaar bij de opnames, de orkestpartijen groeiden hem boven het hoofd. Bedenk dat hij geen noot kan lezen en het allemaal ter plekke moest uitdenken. De orkestleden mochten niet overwerken van de vakbond en hielden aan strikte theepauzes. Een gruwel voor Jeff als hij net lekker bezig was. Met dit album, A New World Record, hoor je de volle vrijheid van zijn creatief talent en het is ook zeker zangtechnisch een stukje beter.

Topalbum, maar je moet me dat maar niet kwalijk nemen. Ik ben bevooroordeeld en zal de nummer 1 in mijn lijstje blijven verdedigen.

Groep met heerlijke melodieën & knappe arrangementen. Dit blijft hun beste album.

avatar van Marco van Lochem
“A NEW WORLD RECORD”, dat op 11 september 1976 verschijnt, is het zesde album van Electric Light Orchestra. Langzaam maar zeker bouwde E.L.O. een reputatie op, door Beatleske muziek te maken, met brede arrangementen, maar ook met een duidelijk eigen geluid. Dat kwam allemaal uit de koker van bandleider Jeff Lynne. De op 30 december 1947 in Birmingham Engeland geboren Lynne richtte de band samen met Roy Wood en Bev Bevan op, nadat ze in The Move hun orkestrale ideeën niet optimaal kwijt konden. Dat was in 1970 en na enkele bandwisselingen bestaat de band ten tijde van “A NEW WORLD RECORD” naast de reeds genoemde zanger/componist/gitarist Lynne en drummer Bevan, uit toetsenist Richard Tandy, bassist Kelly Groucutt, violist Mik Kaminski en cellisten Hugh McDowell en Melvyn Gale. Prijsnummer en hit van dit album is “LIVIN’ THING” dat de top 10 haalt in onder andere Australië, Oostenrijk, België, Canada, Nederland, Zuid Afrika en West-Duitsland. Het album gaat van start met “TIGHTROPE” en daarbij hoor je een orkestraal intro van ruim een minuut, alvorens de band invalt en er een typische ELO song volgt. “TELEPHONE LINE” en “ROCKARIA” volgen en worden beiden nog regelmatig live gespeeld door Jeff Lynne’s ELO, klassiekers van deze band dus! “MISSION (a world record)” is een midtempo zeer melodieuze track, “SO FINE” een lekkere uptempo song, het genoemde “LIVIN’ THING” in een iets langere uitvoering en daarna volgt “DO YA”, een song die ook nog steeds live gespeeld wordt. Afsluiter is de ballade “SHANGRI-LA”, waarin heerlijke koortjes, Beatleske arrangementen en mooie toetsenbijdragen langskomen. Een album waarop alle kwaliteiten van Electric Light Orchestra langskomen en Jeff Lynne zingt bij tijd en wijle hemels! Hij bewees hiermee zijn kwaliteit om goede liedjes te schrijven, iets dat hij bij de opvolger “OUT OF THE BLUE” nog maar weer eens bevestigde. Hij reist gelukkig nog steeds de wereld rond met een top band en speelt zijn liedjes, alleen mag hij dat, naar verluit, wegens naam rechten niet onder Electric Light Orchestra doen. Maar hij is wel die band, want in zijn eentje draagt hij het oeuvre van deze band volledig, Jeff Lynne's ELO.

Pim
Above the clouds: lijkt een onopvallend tussendingetje, maar wat een mooi nummer!

avatar van lennert
Het heeft me flink wat luisterbeurten gekocht, maar uiteindelijk valt ook A New World Record in al zijn zoetheid een beetje tegen. Fijn materiaal (en de tekst van Rockaria is hilarisch), maar nummers als Telephone Line en Do Ya zijn me toch echt te lichtvoetig en zoetsappig (eerstgenoemde songs roept Bee Gees op). Begint wel fijn met Tightrope, Rockaria is een fijne single en Shangri-La heeft weer fijne orkestraties voor de bombast, maar het mag toch nog weer een stukje spetterender.

Voorlopige tussenstand:
1. Electric Light Orchestra II
2. Face The Music
3. The Electric Light Orchestra
4. A New World Record
5. El Dorado
6. On the Third Day

avatar van RuudC
ELO kiest anno 1976, net als veel andere bands, voor een toegankelijker, poppy geluid. Het valt de Britten niet echt kwalijk te nemen, maar jammer is het wel. Op sommige tracks, zoals de opener, komt de vertrouwde kwaliteit nog wel eens bovendrijven, maar het grootste deel is vrij zoet. De discoflirt Livin' Thing is voor mij de reden om als fan toch wel af te haken. Ik heb de indruk dat de heren de prog niet helemaal willen loslaten, maar op dat vlak gebeurt er eigenlijk niets meer. Een magere drie sterren wat mij betreft.

1. On The Third Day
2. The Electric Light Orchestra
3. Face The Music
4. Electric Light Orchestra II
5. Eldorado
6. A New World Record

RuudC schreef:
Een magere drie sterren wat mij betreft.

Wandelaar schreef:
Dat kan natuurlijk.

Dat kan en mag hier altijd,valt me we wel altijd op dat de 2 heren meestal een afwijkende smaak hebben t.o.v de gemiddelde score ,ook hier weer bij ELO, 2 mooie albums staan bij hun tot nu toe juist onderaan,opmerkelijk...maar..ieder zijn ding
Maar vind het wel leuk om hun recensies (van artiesten die mij wel boeien) te lezen

avatar van Tony
Wandelaar schreef:
Dat kan natuurlijk.

Hey, kom op joh, het zijn ook maar weer twee meningen, he? Soms dwars tegen de heersende modus en gemiddelden in, zoals hier, maar altijd welgemeend en daarom waardeer ik de onderbouwingen van RuudC en Lennert ook altijd enorm. Dat ze hele discografieën onder de loep nemen en hun posts vaak samen plaatsen maakt dat ze als een soort autoriteit overkomen. Maar hey, het zijn echt maar gewoon twee jongens die hun mening geven. N=2. Ik had ook gehoopt dat ze hoger zouden uitkomen, maar goed. Geen reden om teleurgesteld te zijn, Wandelaar, kom op, relativeer een beetje, okee?

avatar van Wandelaar
Is oké hoor, Tony. Mijn waardering voor de twee heren is er niet minder om en dat laat ik ze ook merken. Maar de spontane tranenvloed kon ik gewoon niet bedwingen, ben ook maar een mens, heb zo m’n gevoelige kanten zoals blijkt. Ach, even een diepe zucht en we zijn weer bijgetrokken.

avatar van lennert
Tony schreef:

Ik vermaak me prima hoor, heb tot en met Time (behalve Discovery) alles ook al aangeschaft voor in de kast

avatar van musician
Ik heb ook altijd mijn Amerikaanse vriend Pete Pardo nog.....
Sea of tranquility: Electric Light Orchestra (ELO)
... die voor hij begint altijd ruimschoots de tijd neemt zich bij voorbaat te excuseren, dat het allemaal vooral zijn mening is, dat iedereen een verschillende mening heeft, en dat helemaal niet erg is dat een album dat hij als nummer laatst kiest evengoed jouw favoriete album kan zijn.

Ik kan mij in de nummer 1 van RuudC (tussenstand) overigens prima vinden. Op juist dat album zit natuurlijk het ultieme ELO gevoel, Lynne dacht nog niet aan geld verdienen (wat op zich niet erg is) en dat begon later wat te kantelen, zich om te draaien en in de muziek te vertalen.

Verder zeg ik er niets over....

avatar van RuudC
Wij zijn inderdaad geen autoriteit. Het is dan ook zeker niet mijn insteek om te bepalen wat anderen wel en niet mooi mogen vinden. Lennert en ik komen uit de metalhoek en dan kijk je eigenlijk al anders naar populaire muziek. Ik ben bij de laatste platen inderdaad niet heel positief, maar aan de andere kant heb ik hier ook nog geen onvoldoendes uitgedeeld. Dat zegt natuurlijk ook wel wat.

avatar van RuudC
Ik wil niet teveel offtopic gaan. Wandelaar kan hier meer over onze bedoelingen te weten komen.

avatar van Deranged
YouTube

So zeg.

Lekkere wijven daar in het publiek.

Misschien wel mijn voornaamste muzikale vader.

Zal hooguit een jaar of zeven geweest zijn toen mijn biologische vader mij met Out of the Blue deed kennismaken en ik onmiddellijk verslingerd raakte.

Later wees mijn moeder hem op TV aan en zei
kijk dat is 'm, ik zo: is dat 'm. Daar stond iemand.

De cirkel nu rond komend, terwijl ik logischerwijs wat van die Swagger Lynne in mijn eigen leven begin toe te passen.

In ruime zin de juiste opvoeding genoten.

avatar van vanwijk
Mijn eerste ELO plaat (eigenlijk cassettebandje, gekocht bij de lokale platenboer van den Broek), aangetrokken door het prachtige Livin’ Thing. Ook vond ik de hoes intrigerend, , had als 15 jarige iets mysterieus..en toen ik het openingsnummer hoorde was ik verkocht.
Samen met Eldorado, Face The Music (Fire On High!) en Out Of The Blue heeft ELO in onmiskenbaar invloed gehad op mijn muzikale ontwikkeling.
Het leuke is, ik draai het nog wel eens, zoals nu .
Dat ik er, nu als 59 jarige anders naar kijk doet niets af aan het feit dat het geweldige platen zijn, ze brengen met terug naar de jaren ‘70, mijn teenage years. Hoe mooi kan muziek zijn!