Car Seat Headrest - Teens of Denial (2016)

Rock / Pop
Label: Rise

1. Fill in the Blank (4:04)
  2. Vincent (7:45)
  3. Destroyed by Hippie Powers (5:03)
  4. (Joe Gets Kicked Out of School for Using) Drugs with Friends [But Says This Isn't a Problem] (5:37)
  5. Just What I Needed / Not Just What I Needed (3:48)
  6. Drunk Drivers / Killer Whales (6:14)
  7. 1937 State Park (4:00)
  8. Unforgiving Girl (She's Not An) (5:26)
  9. Cosmic Hero (8:31)
  10. The Ballad of the Costa Concordia (11:30)
  11. Connect the Dots (The Saga of Frank Sinatra) (6:07)
  12. Joe Goes to School (1:17)
avatar van Fathead
Alle lovende reacties zijn meer dan terecht, krankzinnig goede plaat.

avatar van Lontanovicolo
zo.19.jun.2016 / 19u30
CAR SEAT HEADREST us + TEEN CREEPS b
TRIX Centrum voor Muziek
Antwerpen, Belgium

Album groeit snel bij mij. Dit is echt een pareltje. Ik bemerkt bij mezelf een soort verzadiging, of zelfs verveling, binnen het indie rock genre de laatste jaren. Niet veel nieuwe artiesten die zich nog echt kunnen onderscheiden. Deze jongen doet dat wel en hoe. Vincent is echt klasse, heeft alles, inclusief fantastische drums. Het album staat vol met cynische teksten en meneer kan soms lekker schreeuwen. Inderdaad veel invloeden uit de 90's. Je hoort Beck en The Strokes, maar ik hoor ook Broken Social Scene en soms zelfs een vleugje Interpol. Voorlopig ligt het zwaartepunt bij track 1 t/m 6, maar het tweede deel heb ik nog wat minder vaak geluisterd. Ik zet in op 4*

avatar van Laserblack
Verdorie! Leer ik deze plaat kennen net een week nadat ze in Antwerpen spelen...
Ik vind het een topalbum en ze staat hier dan ook op repeat. Meer moet dat niet zijn denk ik dan.

avatar van Screenager
Wat een song is Drunk Drivers/Killer Whales. Meezing'anthem' van 2016.

avatar van Kimmyboy
De eerste plaat van dit jaar die ik 4,5 geef. Wat een fantastisch album. Helemaal in mijn straatje qua sound, mede door de geweldige gitaren en de creativiteit die er bij elk nummer opnieuw van afspat. Hoogtepunten zijn Fill in the Blank, het magistrale Vincent, Drunk Drivers / Killer Whales (dé meezinger van deze zomer) en The Ballad of the Costa Concordia.
Cosmic Hero doet me naarmate het einde vordert ook meer en meer denken aan Call to Arms van The Black Angels, heel tof. Misschien sta ik daar wel alleen in, maar ik wilde het toch even meegeven.

avatar van LittleBox
Fantastische plaat. Invloeden van Pavement, Pixies, Nirvana en in Connect the Dots hoor ik Them Crooked Vultures. Kortom: een ideale mix! En The Ballad of the Costa Concordia is een van de beste nummers van 2016.

avatar van cbokhove
Wow. Echt van ondersteboven. Gebeurt tegenwoordig niet vaak meer.

Vandaag op vinyl binnengekregen. Heerlijke plaat. Het heeft gewoon iets wat me terug doet verlangen naar begin jaren 90

avatar van Frenz
Het is iig een duidelijke groeier, men is het ook behoorlijk eens hier.

De veelzijdigheid is ook groot, in het laatste nummertje hoor ik ook zomaar Spinvis, qua sfeer

avatar van frolunda
Erg leuke en originele plaat van deze voor mij helaas nog onbekende band.De sound van Car Seat Headrest doet me een beetje denken aan een combinatie van Pavement en de Pixies al komt er hier nog een scheut psychedelica bij en zorgt de eigenaardige,nonchalante zang voor een eigen smoel.
Vooral het begin van Teens of Denial is ijzersterk met onder meer Vincent en Destroyed by Hippie Powers.Dat hoge niveau wordt niet heel het album volgehouden,af en toe zakt de plaat wat in maar met Drunk Drivers / Killer Whales heeft de band weer een juweeltje te pakken.
Een ander minpuntje is dat sommige nummers me wat te lang duren.
Verder is dit echter een prima album waar ook nog wel eens flink wat rek in zou kunnen zitten.
Voorlopig 3,5 sterren maar ik sluit een verhoging in de toekomst zeker niet uit.

avatar van Leeds
frolunda schreef:
Een ander minpuntje is dat sommige nummers me wat te lang duren.

Dat was precies mijn gevoel toen ik de plaat na de eerste paar keren had beluisterd. Maar het is voor mij helemaal goed gekomen.

fla
Nog maar eventjes de nummers overlopen, en het valt mij op dat ik bij kort beluisteren (fragment) direct aan The Kinks denk, stem, nummers ...

avatar van Rayaccos
Ik hoor vooral veel nada surf op dit album. Maar wat m.i. aardig is, doch niets extra's toevoegt aan wat door anderen in het verleden gemaakt is.

ikzelf
Heerlijke plaat!! Naast eerder genoemde namen denk ik bij veel tracks ook aan: EEls, Beck, Pavement, Midlake. Voor mij nu al het album van 2016..

avatar van SébastienY
Iemand de vinylversie? Bij Just What I Needed / Not Just What I Needed is de laatste minuut helemaal anders. Het lijkt wel of de plaat doordraait, maar dat is niet het geval. Het zal wel de bedoeling zijn, maar het blijft toch vreemd.

avatar van Mctijn
Drunk Drivers / Killer Whales is een instant indie-klassieker. Geweldig nummer.

avatar van Martinioz
Zo horen gitaren te klinken. Mooie riffs, unieke akkoordovergangen; album staat al een paar maanden op repeat

avatar van Bartjeking
Na een eerste luisterbeurt heb ik deze plaat weggelegd om er vorige week weer helemaal opnieuw in te duiken. Man, wat een plaat. Tot voor kort had ik nog nooit van Will Toledo gehoord, maar dit is aangenaam kennismaken. Echt een album-album, met een kop en een staart, boordevol spanning en uitdagende lyrics. Talentje hoor!
Ze zijn hier al genoemd, maar ik kreeg ook een Pixies meets Eels-gevoel. Klinkt dus vertrouwd, maar tegelijkertijd een erg verfrissende plaat, die ik met plezier blijf luisteren de komende jaren.

avatar van Sandokan-veld
Voor de zomer had ik deze al een keer beluisterd, toen had het weinig indruk achter gelaten. Ik ben een beetje een kind van de jaren negentig, waardoor dit soort dingen ook juist sneller in mijn irritatiezone gaan zitten.
Maar bij nadere beluistering blijken de meeste nummers goed te beklijven, en valt er veel te genieten qua lekker rommelige rock en beurtelings hilarische en melancholische hersenspinsels.

Ik ga nog wat meer tijd met Teens of Denial doorbrengen, maar ik verwacht niet dat de plaat onder de 3,5 of boven de 4,5 komt. Vier sterren lijkt me dus een prima schatting, voorlopig.

Rayaccos schreef:

Moet muziek voor jou iets (extra's) toevoegen? Volgens mij onderschatten mensen soms hoe moeilijk het is om goede muziek te maken. En zeker rock muziek begint toch een beetje een stille dood te sterven. Ook al is het wellicht niet nieuw qua geluid, als het nieuwe muziek is wat lekker klinkt ben ik dankbaar. Je reactie komt mij zelfs een beetje cynisch over.

avatar van 4addcd
Via Musicmeter maakte ik kennis met deze cd. Na de ervaringen van andere luisteraars gelezen te hebben kon het eigenlijk geen miskoop worden. De naam Pixies wordt meer dan eens genoemd en daar was ik groot fan van in het verleden. De link is soms duidelijk hoorbaar al is CSH wat minder hysterisch dan de eerste albums van de Pixies. Groter is het verschil in de lengte van de nummers. CSH komt zelfs met een track van 11,5 minuten en dat is behoorlijk! Daarom minder spannend? Neen bepaald niet! Ik geniet met volle teugen van deze heerlijke indie muziek. De langere nummers zijn echt top. Klein puntje van kritiek is dat het middenstuk van de cd voornamelijk downtempo is. Daar had nog een vlotte knaller tussen mogen staan. Ach, als ik daar even behoefte aan heb zet ik Doolittle nog maar eens op...

avatar van Chungking
Er vallen echo's te horen van het heilige Guided by Voices, Archers of Loaf, en nog andere goeie boel uit de 90s. Fijne plaat!

avatar van Lontanovicolo
Dinsdag 14 maart 2017
locatie: Paradiso Noord, Tolhuistuin
voorverkoop 28 okt

avatar van Frenz
Halfje erbij, steeds vaker als ik een beetje scroll door de playlist denk ik, ja lekker, CSH

Begin van 'Destroyed by Hippie Powers' bijvoorbeeld, zalig. Geen echt zwakke nummers ook

Wat een geweldig album. Ik kan niet ophouden er naar te luisteren. Verslavend!

avatar van Johnny Marr
The Ballad of the Costa Concordia

avatar van oftewel
Aan het eind van het jaar blijven er weinig andere platen over die net zo goed waren. Petje af plaat.

avatar van Mathough
Er is een single version van Drunk Drivers/Killer Whales verschenen en die is naar mijn mening bijzonder goed gelukt! Wijkt ook behoorlijk af van de studio versie; ik zou het bijna laten doorgaan voor een nieuw nummer! Hier doen ze hem bij Jimmy Fallon.

avatar van Obscure Thing
Geweldig! Ik hou van deze band, echt mijn grootste ontdekking van dit jaar.