Whispering Sons - Endless Party (2015)

België

5. Insights (4:45)
  6. Wall (5:38)
  7. Marble White * (5:23)
  8. Tidal Wave * (3:46)
  9. Dusk Till Dawn * (4:30)
DjFrankie (moderator)
Prettige postpunk uit Belgie, winnaar van Humo's Rock Rally. LP vliegt weg, 2de druk komt eraan maar zal ook zo uitverkocht zijn.

avatar van E-Clect-Eddy
The Night en Insights zijn echt heerlijk.

DjFrankie schreef:

Prettig is niet echt een woord dat ik associeer met dit ernstige jonge groepje met de inktzwarte sound.
Verbazend wat een diep stemgeluid uit de strot van deze frele jonge zangeres komt .
Ook live is dit zeer de moeite : een zeer intensieve act.

DjFrankie (moderator)
E40 ik wordt altijd blij van inktzwarte muziek, voor mij is dit prettig. Postpunk is trouwens in het algemeen vooral een sober klinkende stroming, maar ik ben fan van deze belgen

Jij hebt trouwens een lekkere top 10

E40
DjFrankie ik dacht al dat je een nieuwe muziekstroming had uitgevonden , in navolging van de pretpunk : de pretpostpunk

Van jouw top 10 zal ik zeker eens Clan Of Xymox spotifyen , dit zegt me vaag iets , ik wist niet dat dit een NL band was/is

avatar van blur8
De Echo's van begin jaren tachtig klinken betoverend in de handen van deze Vlaams-Limburgse helden.
Heeft iemand ze al een keer Life aan de slag gehoord?

E40
Jawel , LIVE ,een grote aanrader , vooral wegens de zich volledig gevende frontvrouw die met diepe stem haar demonen verjaagt en de ziel uit haar lijf zingt.

avatar van Lars Muziek.
Live was de band inderdaad erg goed E40, zeker een aanrader blur8.
Ook ben ik volledig eens met het feit dat de zangeres live een erg goede stem heeft, maar de band vormt in het algemeen eigenlijk al een goede formatie met veel energie.
Instrumentaal klinkt het goed met hier en daar wat korte momentjes voor een instrumentale stuk, maar verder zoals de plaat ook in het gehoor valt.

Tip voor BKS

DjFrankie schreef:
Tip voor BKS

Ondertussen komt de band nog spelen op het Graudzone festival, Motel Mozaique festival, ik zie u graag festival en voor een intiem concert komt de band langs Tilburg, Hall of Fame.

avatar van blur8
Na het succes van MoMo in Rotown staan ze dit weekend op de zomerfestivals in België. Genk, Nijlen & Lokeren. Ik heb er de reis naar BE voor over.

blur8 schreef:

Zeker de moeite waard! Ze komen trouwens ook gewoon een paar keer naar Nederland tijdens hun nieuwe tour, dus je kan ze ook nog altijd zien tijdens een Nederlandse clubshow!

avatar van Premonition
Topzware postpunk met een teutoonse inslag van onze zuiderburen. Zag ze bij Grauzone live en was danig onder de indruk. Massief geluid en wat een frontvrouw is Fenne Kupens!
Ben zeer benieuwd naar het nieuw album dat binnenkort uitkomt. Time is het prijsnummer!

avatar van reptile71
Klinkt zeker lekker en ook zij komen op Wavefest III in Baroeg, wat een line-up daar...

reptile71 schreef:

tis dat ik dan jarig ben, anders ......

avatar van reptile71
DjFrankie, dat is een mooi verjaardagscadeau toch? Wij vieren precies dan de verjaardag van mijn oudste dochter en Lin. Hebben de verjaardag hiervoor zelfs vervroegd. Met name AATT wilde ik niet missen. Die komen nooit in NL.

avatar van blur8
ik heb mijn barcodes net binnen, beloofd een mooie dag te worden. Bedankt voor de tip !!

reptile71 schreef:

Ik wordt 50 en heb al een zaaltje gehuurd. Dus zal op cd te horen zijn.?

avatar van reptile71
Deze band is dus echt FANTASTISCH live. Live klinken ze vele malen beter dan de studio-opnames, zeer intens. Leuk weetje is trouwens dat deze band zichzelf heeft vernoemd naar het nummer Whispering Sons van het gelijknamige album van de Deense band Moral: Moral - Whispering Sons (1982)

Jean-Maurice
Net terug van Geleen Calling....wat een geweldige bands alweer en een geweldig festival!? Aangename verrassingen waren de bands Sunflower en Non-Alignment Pact maar het hoogtepunt was headliner Whispering Sons, wat een band en wat een performance! ? Even in een heerlijk retrospectief moment was ik al dansend op dit nummer weer 18 en terug in 1985.❤️?
Whispering Sons - Wall - YouTube

avatar van RealChameleon
Helemaal mee eens JM

E40
Voor wie er niet genoeg van krijgt : op 1 mei , samen met enkele andere bands , gratis te zien en horen in het Astridpark te Brugge.

redrockrally.be

avatar van reptile71
De Belgische band Whisperings Sons bestaat sinds 2013. Vier studenten (Kobe Lijnen, Lander Paesen, Sander Pelsmaekers en Sander Hermans), die samen veelal covers speelden, zochten nog een zanger of zangeres en vonden die in Fenne Kuppens. Fenne was eigenlijk niet bekend met de muziek die de vier muzikanten zo beïnvloedde, maar wat ze speelden sprak haar wel enorm aan. Ze gingen met elkaar oefenen en een nummer dat ze graag samen speelden was Whisperings Sons van de Deense band Moral. Zo was ook de bandnaam ontstaan. Met het schrijven van eigen nummers evalueerde het geluid van de band langzamerhand tot de eigen herkenbare sound die het nu heeft.

Ze hebben in 2014 een demootje met elkaar opgenomen met daarop vier nummers en in 2015 onder eigen beheer een mini-album (Endless Party) opgenomen en uitgebracht op cassette via Wool-E Tapes (en later ook op cd en vinyl). In 2015 deden ze mee met de studentenwedstrijd Rock Race, die ze ook direct wonnen. In 2016 besloten ze ook mee te doen met Humo’s Rock Rally. Eigenlijk hadden ze er geen enkele verwachting van, maar hoopten ze gewoon op die manier wat meer bekendheid te krijgen. Begonnen als underdog wonnen ze de wedstrijd met vlag en wimpel. De geldprijs van 10.000 euro die ze hiermee opstreken, steken ze onder meer in het professioneel opnemen van een album, dat we in het najaar van 2018 kunnen verwachten. Vooralsnog moeten we het nog even doen met dit mini-album en twee singles, waar overigens ook geweldige nummers op staan.

Je hoeft niet lang te twijfelen uit welke hoek deze band haar invloeden haalt als het nummer Shadow je speakers uit komt knallen (deze muziek komt op hoog volume nou eenmaal het best tot zijn recht). De gitaar roept bij mij direct de sfeer op van The Cure’s Last Dance. Gitarist Kobe Lijnen noemt dan ook niet voor niks Robert Smith als invloed op zijn gitaarspel. Als de zang invalt zal een ieder die deze band niet kent de zangstem wel opvallend vinden en denken dat die man wel een apart stemgeluid heeft. Dit is dus de donkere stem van Fenne Kuppens, beïnvloed door zangeressen als Nico (Velvet Underground) en Michelle Gurevich (Chinawoman). De combinatie van roffelende elektronische drums, het gitaargeluid en de synth geven het gevoel alsof je op golven gevormd door muziek drijft. Misschien is de zangstem er eentje die je moet liggen, maar als dat eenmaal zo is, geeft dat precies het stukje magie mee, dat nodig is om een band zich te doen afscheiden van de grijze massa. Dan weet je direct: deze band is iets bijzonders.

Midlife zuigt je mee in een draaikolk gevormd door het vlotte galmende gitaarloopje en de drums. Kuppens heeft zich met haar tekst duidelijk laten inspireren door de muziek. Er is geen ontsnappen aan als je eenmaal in deze spiraal zit: “This is how the party ends….. this is how it all ends.” Qua genre past dit gemakkelijk onder de gothic rock. Overigens muziek waar je ook helemaal los op kan gaan op de dansvloer. Bij live-optredens zie je Fenne Kuppens dat dan ook volledig doen.

Time begint met een mooie opbouw van bas en drum, die worden aangevuld door de gitaar en synth. Een instrumentale opening die zich ontvouwt tot een mooie melodieuze bloem, van waaruit de zangeres haar verslag doet over een worsteling van iemand die opgesloten lijkt te zitten in zijn/haar gedachtenwereld, waaruit vluchten onmogelijk lijkt. De band weet enorm goed dynamiek aan te brengen in het geheel, o.a. door de gitaar op de juiste momenten weg te laten, zoals wanneer de zang begint. Elkaar de ruimte geven en weten hoe je spanning opbouwt en een nummer tot een climax kan laten komen getuigen van ware klasse.

The Night neemt ons mee de nacht in, wat lijkt te staan voor een vlucht uit het dagelijkse bestaan, wat nooit oplevert wat je hoopt, maar je eerder weer in een leegte achter laat, zelfs zonder herinneringen.

In Insight wordt een dikke mist opgetrokken door de band, die een vette wall of sound creëert. Deze sleept zich voort terwijl de zangeres er doorheen waadt, happend naar adem, op zoek naar een plek om tot rust te komen: “No place to lay my head…”. Ook hier weer komt die innerlijke strijd duidelijk naar voren en smelten muziek, zang en tekst weer samen tot een moerasachtige massa waar je jezelf als luisteraar heerlijk in kan nestelen.

Met Wall heeft dit zeer geslaagde mini-album een pakkende afsluiter, die je doet verlangen naar meer. Hypnotiserend gitaarspel, bezwerende zang, een zwevende synth en alles aangedreven door de pulserende drum en bas. En die muur gaat er aan: You built your walls…. I’ll take them down”.

Als we hun EP uit 2014 als demo beschouwen (zelf doen ze dat ook), dan heeft Whispering Sons met dit mini-album een prachtig en indrukwekkend debuut afgeleverd. Op mij heeft de plaat zelfs een verslavende werking. Het is mijn meest gedraaide plaat van dit moment. Ik kijk dan ook werkelijk uit naar hun eerste langspeler. Zelf zeggen ze dat deze weer flink anders klinkt dan deze plaat. Hij zou meer afwisseling hebben in de songstructuren en er zou gebruik gemaakt worden van allerlei andere geluiden. Wat ze daar dan ook precies mee bedoelen weet ik ook niet, maar over een aantal maanden zullen we het weten. Live spelen ze sowieso al veel nummers die nog niet uitgebracht zijn en wat ik daarvan heb gehoord tijdens Wavefest III klonk in mijn oren fantastisch. Voor mij is het in elk geval duidelijk: deze band blijf ik op de voet volgen en alles wat ze uitbrengen wil ik op mijn draaitafel kunnen leggen.

Review afkomstig van mijn site: Whispering Sons | Endless Party – New Wave & Post-Punk Reviews - newwavepostpunkreviews.wordpress.com

avatar van reptile71
Er is geen album waar ik méér naar uit kijk! Ik hoop dat die singles er niet op staan, des te meer nieuwe muziek. Als die release party in Antwerpen was geweest was ik gegaan.

Jean-Maurice
Ik kijk er ook reikhalzend naar uit. Ik heb gehoord via via dat het nieuwe nummers zijn. Probleem was het geld maar dat schijnt nu opgelost te zijn. Ik ben héél benieuwd.

avatar van blur8
Als je fan ben kan je de Album Release Show in de AB niet laten lopen.
Krijg net de barcodes binnen.....

blur8 schreef:
Als je fan ben kan je de Album Release Show in de AB niet laten lopen.
Krijg net de barcodes binnen.....

31-10 in de Sugarfactory in Amsterdam! Denk ook wel een soort albumrelease. I'm in!

avatar van blur8
Endless Party staat in de boeken als EP, maar ik beschouw het gewoon als hun eerste album, inclusief bonustracks is 42:00 meer lengte dan menig album tegenwoordig.