Bob Dylan - Modern Times (2006)

Rock / Roots
Label: Columbia

1. Thunder on the Mountain (5:55)
  2. Spirit on the Water (7:43)
  3. Rollin' and Tumblin' (6:02)
  4. When the Deal Goes Down (5:04)
  5. Someday Baby (4:56)
  6. Workingman's Blues #2 (6:07)
  7. Beyond the Horizon (5:36)
  8. Nettie Moore (6:52)
  9. The Levee's Gonna Break (5:43)
  10. Ain't Talkin' (8:48)
avatar van ACole_20
Kan gebeuren.
Pietluttig detail, deed overigens weinig af aan je verhaal.

ik heb hem nu al stuk of 3 keer volledig beluisterd en ik moet zeggen : mannen , deze is echt heeeeeel goed hoor

hoogtepunten : spirit on the water , nettie more(!!!!!) , workinmans blues 2 en ain't talking

idd , vooral de tragere nummers vind ik uitstekend , de snellere zorgen voor goede afwisseling

bob 's stem is trouwens uitstekend in vergelijking met wat ik gehoord heb (in vorst nationaal)

kortom : de oude zak maakt platen waar jonge pippo's alleen maar kunnen van dromen .

4 momenteel (kan zeker nog verhogen)

shappy1010
Ik heb helaas nooit begrepen wat mensen in deze Amerikaanse Herman Brood zien. Ik constateer dat veel liefhebbers van Dylan een beetje in de zelfde hoek zitten, zie de top 10s van mensen die hem hier hoge waardering geven. Een oude jazz muzikant die ik laatst erover sprak zei, Bob Dylan...oh die, die kan toch helemaal niet zingen!? - Mijn reactie hier is dus een beetje hetzelfde, het heeft me nooit aangesproken dus heb er nooit echt naar geluisterd. Dat zal ik dan maar eens gaan veranderen in het geval van deze album, kan nooit geen kwaad en dan meld ik me weer.

shappy1010 schreef:

De enige zinnige regel in je bericht, en daar nog fouten in maken ook.

The Light schreef:

De enige zinnige regel in je bericht, en daar nog fouten in maken ook.

Oei, nee maar, hij heeft blijkbaar felle fans die Dylan.

avatar van ACole_20
Nou inderdaad! Ik zou me ook enorm geïntimideerd voelen door zo'n knipogende smiley!

Verder sluit ik me inhoudelijk helemaal aan bij The Light

Dank u!

avatar van Marty McFly
"Amerikaanse Herman Brood"... Tsja, wat moet je DAAR nou op zeggen...

avatar van Toon1
Marty McFly schreef:
"Amerikaanse Herman Brood"... Tsja, wat moet je DAAR nou op zeggen...

Inderdaad, wat voor een vergelijking is dit nu

avatar van Oldfart
Wat voor vergelijking?
Van iemand die blijkbaar anderen nodig heeft om een mening te vormen ( oude jazzmuzikant), geen enkel historisch besef heeft en de ballen verstand heeft van muziek.
Ben geen felle fan zoals dat wordt genoemd, maar dit soort kant nog wal rakende opmerkingen hoeven niet altijd met de mantel der liefde te worden toegedekt.
Brood mag dan voor het nederlandse popwereldje een rol worden toegedicht; hem te vergelijken met Dylan is het zelfde als Balkenellende een wereldleider noemen.

avatar van Paalhaas
/me moet huilen van het lachen

Tekstueel blijft Dylan ook op zijn 65-ste een openbaring.
Het charmante kraaienstemmetje moet je maar voor lief nemen.
Het lijkt op het eerste gezicht dat de muziek is blijven hangen in de jaren 50.
Knap dat je daar mee weg komt anno 2006.
Dat kunnen alleen de echte groten.
Zet eerst in op 3,5 ster.

Oldfart schreef:
Wat voor vergelijking?

Ah en jij heb wel verstand van muziek? Je conclusies zijn nogal verstrekkend gebaseerd op een korte post van mij. Komop mensen neem jezelf en mijn opmerking niet al te serieus alsjeblieft.

avatar van Oldfart
Who the cap fits, let him wear it..........

Ondersteboven van deze plaat. Bob Dylan heeft veel bewezen, maar verbaast telkens opnieuw. Dus ook nu weer. Echte folk doordrenkt met typische Bob Dylan-teksten en scheuten piano. ****

avatar van wolf
De man is het nog steeds niet verleerd. Hij blijft meesterwerken uit zijn mouw toveren.
Thunder on the Mountain hoort voortaan bij mij favoriete dylansnummers.

avatar van Ali Chemicali
Z'n scherpe stem is toch verloren gegaan met de jaren..

Hierdoor klinkt het niet meer zo kritisch, wat het toch redelijk ontkracht

avatar van bonothecat
Ik blijf me verbazen over het enthousiasme over Bob Dylan. Als ik de drie componenten die voor mij muziek interessant maken (muziek, stem en tekst) bij Bob Dylan beschouw dan zal ik nooit ver komen met deze artiest. Nog meer omdat de twee eerste elementen veel aandacht moeten trekken, wil ik nog serieus bij de teksten terecht komen. De muziek vind ik op deze cd tegen het saaie aan, het is wat mij betreft een soort honky-tonky achtige muziek, met wat jazz invloeden. De stem van Dylan vind ik echt erg beneden de maat. De stem is niet tegen het saaie aan, maar is gewoon saai. Een belangrijk element, emotie, weet hij niet bij mij over te brengen. En aan de teksten ben ik dus niet toegekomen. Voorlopig 2,5*, ondanks deze negatieve recensie, maar ik heb hem ook maar 1 keer geluisterd. Dus wie weet gebeurt er later nog iets aan mijn stem.

ps. excuses aan de Dylan-fans

1,5
Ben het volkomen met mn voorganger eens!
De man heeft prachtige werken gemaakt, maar gaat naar mijn mening iets te lang door...

peerke schreef:
Luister maar eens naar 'Scarborough Fair' en dan naar 'Girl From The North Country'. Hetzelfde nummer, maar met andere woorden. Toegegeven, het is een oud nummer, een traditional dus, zonder copyright. Maar het is wel het arrangement van Martin Carthy. En dat wisten zowel Bob Dylan als Paul Simon.

'Masters of War' is 'Nottamun Town' met andere woorden. 'Song to Woody' is '1913 Massacre' van Woody Guthrie, met andere woorden. 'Blowin' in the Wind' is 'No More Auction Block' met een nieuwe tekst.
'With God On Our Side' is 'The Patriot Game', 'Obviously 5 Believers' is 'Good Morning Little Schoolgirl', 'Tweedle Dee and Tweelde Dum' is 'Uncle John's Bongos', 'When the Deal Goes Down' is 'Where The Blue of the Night Meets the Gold of the Day'...

Op zijn vorige plaat heeft hij rijkelijk leentjebuur gespeeld met hel tekstflarden van Junichi Saga en deze keer haalde hij zijn inspiratie bij de dichter Henry Timrod.

Het arrangement van 'House Of Sun' heeft hij helemaal van Ramblin' Jack Elliott.

Het meest schandalige is echter Good As I Been To You. Een fantastische plaat, maar de veremelding "All songs traditional, arragements by Bob Dylan" is gewoon bedrog. Van een aantal nummers was de auteur wel degelijk gekend en van vele nummers waren de arrangementen door anderen bedacht en op plaat gezet. Luister maar eens naar 'Canadee-i-o' in de versie van Nic Jones.

Het spijt me vreselijk, maar je voorbeelden zijn belachelijk. Niet om lullig te zijn, maar heb je iets dat ook maar in de buurt komt van exact gehoor? Kennelijk toch niet. Er is inderdaad veel geleend (het is FOLK, oftewel het staat nagenoeg altijd in D of A, i.e. er is niet veel anders te doen dan lenen), maar geleend en dan VERWERKT om meer dan de som van de delen te worden.

shappy1010 schreef:

Oei, nee maar, hij heeft blijkbaar felle fans die Dylan.

Ja dat heeft 'ie zeker, Dylan fans zijn vaak bezeten

Overigens ben ik het helemaal met je eens, shappy!

BenzW202 schreef:

Overigens ben ik het helemaal met je eens, shappy!

Dus jij vindt Bob Dylan ook de Amerikaanse Herman Brood?

Davez
Ik vind dit album te lang er staat gen enkel kort nummer op. Het gaat snel vervelen maar goed ik heb de plaat nog niet veel aandacht geschonken.

Davez
Ik blijf bij min eerdere standpunten maar het is wel een relaxed album met enkele mooie liefdesnummers. Beyond the horizon schiet me dan te binnen. Terwijl Rollin & Tumbling goede ouderwetse rock 'n roll is.

Er zit weinigs avontuurlijk in het album, de nummers lopen door afgewisseld met een countryachtige gitaarsolo. Muziekaal gezien ben ik niet echt onder de indruk, hoewel sommige composities mooi zijn.

Over zijn stem is ook al veel gezegd geweest maar ik vind dat best meevallen. Het is niet meer dan logisch dat net zoals het lichaam ook de stem zich aanpast. Hij lijkt het toch allemaal goed onder controle te hebben.

Ik geef het album 3 sterren. Sommige nummers klniken wel lekker in de auto denk ik.

pracht album,

Hoe ouder onze vriend Bob wordt hoe beter, vind ik persoonlijk.
de cd is op zijn best in zijn totaal.

hopen dat onze bob nog is vlug passeert in europe

avatar van Apple Juice
Tjonge, jonge, petje af! Al alles bereikt in de muziek. Nu al gerekend worden tot de grootste der aarde.
En... Nog niet vergeten, maar spring levend! Dat is wat Bob bewijst aan ons met deze plaat...

Prachtig

avatar van Paulus_2
Ahh Bob, wat lekker plaatje is dit. Je zingt en speelt in het idioom van J.J. Cale met de bekende laid-back bluesy begeleiding. Eigenlijk is dit jouw stijl. Je hebt altijd al veel affiniteit met blues en ook rock and roll gehad. Pak een van zijn eerste akoestische albums maar eens.

Hier en daar zijn ook country invloeden te horen, zoals we dat ook op je latere albums horen.
Geen cultuurschok deze plaat, maar wel een bewijs dat Dylan nog steeds teksten en zeer afwisselende muziek kan maken.

Een heel mooi liedje is de "Workingman's blues":

There's an evening haze settlin over town
starlight by the edge of the creek
The buyin power of the Proletariat's gone down
money's gettin shallow and week
Well the place I love best is a sweet memory
it's a new path that we trod
They say low wages are reality
if we want to compete abroad
My cruel weapons have been put on the shelf
come sit down on my knee
You are dearer to me than myself
as you yourself can see
Well I'm listening to the steel rails hum
got both eyes tight shut
Just sittin here tryin to keep the hunger from
creepin it's way into my gut

Meet me at the bottom don't lag behind
bring me my boots and shoes
You can hang back or fight your best on the front line
sing a little bit of these workingman's blues

Davez
1 maand later en het album is nauwelijks gegroeid.

top3: workingman blues 2
spirit on the water
beyond the horizon

The levee gonna break, aint talking doen me niks.

De rest kabbelt rusting mee zonder echt erbovenuit te steken.

toch 0.5 erbij tot 3.5*

avatar van Maver
volgens zijn site is hij op 8 en 9 april 2007 te bewonderen in de bierhal in Amsterdam.