Bob Dylan - Modern Times (2006)

Rock / Roots
Label: Columbia

1. Thunder on the Mountain (5:55)
  2. Spirit on the Water (7:43)
  3. Rollin' and Tumblin' (6:02)
  4. When the Deal Goes Down (5:04)
  5. Someday Baby (4:56)
  6. Workingman's Blues #2 (6:07)
  7. Beyond the Horizon (5:36)
  8. Nettie Moore (6:52)
  9. The Levee's Gonna Break (5:43)
  10. Ain't Talkin' (8:48)
avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Maver schreef:
volgens zijn site is hij op 8 en 9 april 2007 te bewonderen in de bierhal in Amsterdam.

thanks voor de info

avatar van Frunnick
Ik heb in ieder geval al kaarten bemachtigd!

Over dit album.

Ik kende eigenlijk alleen zijn vroegere werk tot aan Nashville Skyline en dacht dat hij verder niet veel interessants had gemaakt. Tot ik lovende recensies las over de plaat. Nu ga ik me toch maar eens wat meer in het recentere werk verdiepen. Want dit is zeker een goeie plaat.

Toch niet zijn beste werk, maar wel hele sterke teksten en een paar leuke melodieen.

Dus een goeie plaat, maar voorlopig geef ik een 3,5*.

nanneb
Toine Rorije schreef:
Overigens wint ie het wel van Neil Young in de strijd om de titel van beste oudelullenplaat van 2006.

wat?! dat meen je niet... Living with War van Young vind ik echt stukken beter dan deze plaat hoor!
niettemin 3,5*

avatar van sq
sq
Ik vond de opmerking van Toine Rorije toch wel heel raak. Inderdaad had ik ze ineens beide in mijn rotatielijst staan, en dan vraag je je wel even af of er niet weer eens wat ´moderns´ beluisterd moet worden.

de rustige nummers spreken mij het meest aan voorlopig.
Spirit on the water en Nettie Moore staan bij mij in top-100 bob dylan liedjes

Davez
Ik vind living with war ook wel een pak beter. Die plaat komt zelfs in mijn top 10 2006 te staan.

Ik had liever een top 20 samengesteld.

avatar van beaster1256
zonder probleem , album of the year !!!!!

erg voor de jeugd dat een man van 65 voor de beste teksten nog moet zorgen

het wordt hoog tijd dat de jeugd van tegenwoordig iets onderneemt !!!!

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Davez schreef:

Ik had liever een top 20 samengesteld.

Een top 20? Ik vond het al moeilijk om een top10 samen te stellen! Dit album stond des al niet te min wel op #1 bij mij!

avatar van beaster1256
ouwelullenmuziek is nog altijd 1000 x beter dan al die jongelullen muziek die geen ervaring , vernieuwing brengen zoals de ouwe lullen , liever 1 nieuwe plaat van dylan of young dan 50 nieuwe van bvb arctic monkeys of zo

avatar van Facedown
beaster1256 schreef:

Zijn The Arcade Fire of Damien Rice dan geen nieuwe muziek? (staan nochtans in je top10)

Klepper
Ouwe lullen muziek bestaat niet, oké Bob is
De zestig gepasseerd, nou en ??
Voor mij is “Modern Times” dè plaat van 2006.

avatar van avdj
Oude lullen muziek bestaat inderdaad niet. Bovendien, waar leg je de grens? Vallen Red Hot Chili Peppers en U2 onderhand ook niet in die categorie? Of zijn hun alleen nog maar hip door hun imago en mogen ze daarom het predikaat 'jeugdig' aannemen?

Oude lullen muziek ! Ik zou me pas echt zorgen gaan maken als iemand van 65 probeert om meisjes van 14 achter zich aan te krijgen.

Mad Dog
Dit is de beste plaat die Herman Brood nooit gemaakt heeft.

eigenlijk hou ik helemaal niet van deze muziek.
maar mij broer en mijn vader zijn er helemaal gek van en hebben (bijna) alle platen van bob dylan.
en het staat zo vaak op in huis dat ik het ook mooi ben gaan vinden.
ik kan nu zelfs al een paar nummers mee zingen en dat vind ik best wel knap voor een echte rocker.

DonDijk
voederbietel schreef:

echte rocker?
jovink?

(leuk die emoticons)

EVANSHEWSON
Wat een discussie is dit toch zeg over ouwe lullenmuziek ?
Bob Dylan is gewoon klasse en de meeste van zijn platen zijn gewoon goed tot zeer goed. Hier en daar maakte hij wel eens een minder album, maar wie al meer dan 40 jaar meedraait mag dat !
Trouwens er bestaat alleen goede en slechte muziek, muziek die je pakt, die je ontroert, of die je doet swingen, meer kriteria heb ik meestal niet.
En over smaak kun je blijven redetwisten.
Feit is dat Bob Dylan zich nooit van iemand iets heeft aangetrokken en gewoon zijn ding is blijven doen, wars van alle modetrends, daarom dat zijn muziek de tand des tijds veel beter zal doorstaan dan aan mode onderhevige trends van vaak zéér voorbijgaande aard en muziek die zeer beperkt houdbaar blijft.
En leve alle oude ballen !

nettie moore is echt super!!

de rest ook, maar Nettie Moore is echt mn favoriet en staat hoog in mn lijstje van beste dylan songs.

avatar van Drs. DAJA
Briljant nieuw album van Dylan. één van zijn besten, en één van de meest sfeervolle albums van de afgelopen jaren.

Het eerste reguliere album dat ik kocht van Bawb (enkel The Essential Bob Dylan had ik al). In het begin was het even wennen, vond ik het eerder saai en begreep ik de lovende recensies niet. Enkele draaibeurten verder zag ik het licht. Heerlijke muziek
Trage en snellere nummers worden slim afgewisseld. De verhalende pracht van Workingman's Blues, When the Deal goes Down en Aint Talkin' doen dit album boven de middelmaat uitsteken.

Larsch
Wat is Workingman's Blues #2 toch een wereldnummer zeg. Prachtig, het interesseert me eigenlijk niet of ik een jonge (haast onbezonnen?) Dylan Blowin' In The Wind hoor zingen of een oudere, ervaren Bob een nummer als Not Dark Yet hoor dylaneuzelen.

Ik ben me de laatste tijd best wel gaan interesseren in Bob Dylan (Heb ook No Direction Home gekocht, waar ik Part II nog van moet kijken, geweldig en alle 'essentiele' Dylans gehoord, nu nog aanschaffen ) en doordat ik dit album door een ruil met een vriend (die er al na drie keer luisteren op uitgekeken was) nu dus ook legaal heb, wilde ik er wel even op stemmen. Ik moet dit album niet al te vaak luisteren, maar af en toe opzetten is echt heerlijk. Nettie Moore en de opener, Thunder On The Mountain vind ik ook heel mooi. Maarja, zoals ik al eerder zei; Workingman's Blues #2 is mijn favoriete nummer van dit album. 3,5* en alhoewel ik nog zoveel van de beste man moet luisteren, kijk ik stiekem alweer uit naar het volgende album, dat ongetwijfeld komen gaat...

avatar van Thuurke
Rollin' and Tumblin' had er niet op moeten staan en hier had Dylan beter een eigen compositie in de plaats kunnen zetten

Thuurke schreef:

Ja , maar er staat wel op de plaat: all songs written by Bob Dylan. Ik verwonder mij daarover nog altijd een beetje.

avatar van Thuurke
Op MTV Unplugged van Eric Clapton wordt dit nummer toegekend aan M. Morganfield? Volgens Wikipedia is het weer door anderen geschreven, w.o. Robert Johnson, Muddy Waters, etc. Dylan heeft alleen de eerste twee regels van het refrein hergebruikt en verder alle tekst veranderd.

Thuurke schreef:

MR. Morganfield is Muddy Waters. Rollin' and tumblin' is een bluesstandard geworden waarvan voor mij de herkomst ook niet helemaal duidelijk is. Maar de credits voor het nummer lijken toch uit te gaan naar Robert Johnson. Elmore James maakte het nummer onder de titel Rollin ' and Tumblin' echt beroemd en hier staat bij: trad. arr. E.James.
Bij Bob Dylan echter niets van dat alles.

avatar van Thuurke
Klopt, M. Morganfield is Muddy Waters en hij heeft de meest bekende versie van dit nummer gemaakt, zoals wij dit kennen.

Thuurke schreef:

Misschien nu , maar Elmore mocht er ook zijn met dit nummer.
maar je hebt gelijk , Muddy- McKinley Morganfield heeft het nummer ook en zeer verdienstelijk opgenomen en zijn naam is bij de gemiddelde muziekliefhebber bekender.

avatar van bertus99
was wel even wennen, maar dat is bijna elke nieuwe Dylan. Die jaren 40 swingliedjes vooral. Ik heb modern times vaak gedraaid en het begint te bevallen. Maar ik grijp toch net zo lief naar Blood on the tracks. Daar was hij nog een beetje te verstaan en dat is voor Dylan toch wel vrij essentieel. Ik lees namelijk nooit teksten mee. dat bederft mijn luisterplezier. Maar goed: deze van de ouwe maestro krijgt toch een 3,5 van mij

avatar van de_neus
Wat een geweldige sfeer roept dit album op, ik zet het zó vaak 'even een paar nummertjes' op.
Concert in de BijlmerBierhal was ook geweldig, ook al keek hij 0,0 keer naar het publiek, het was gewoon één groot café waar een band speelde waar toevallig iedereen naar keek.
Heerlijk.

Tja, ik weet het toch niet met Modern Times. Ik luister Dylan primair voor de muziek, maar muzikaal spreekt deze plaat me niet echt aan (net als Love and Theft). Moet ik nou echt naar de teksten gaan luisteren om Modern Times te kunnen waarderen?