Fates Warning - Theories of Flight (2016)

Label: Inside Out

1. From the Rooftops (6:52)

met Frank Aresti

2. Seven Stars (5:33)
  3. SOS (4:34)
  4. The Light and Shade of Things (10:14)
  5. White Flag (5:20)

met Frank Aresti en Michael Abdow

6. Like Stars Our Eyes Have Seen (5:13)
  7. The Ghosts of Home (10:31)
  8. Theories of Flight (4:00)
  9. Firefly [Acoustic Version] * (3:15)
  10. Seven Stars [Acoustic Version] * (4:25)
  11. Another Perfect Day [Acoustic Version] * (3:25)
  12. Pray Your Gods [Acoustic Version] * (3:45)
  13. Adela [Acoustic Version] * (2:25)
  14. Rain [Acoustic Version] * (4:03)
avatar van Zagato
Mooi dat ik als fan van het eerste uur nog verrast kan worden door deze band. Niet dat de vorige albums slecht waren maar ik miste wel wat. Iets wat het album van Arch/Matheos van een paar jaar geleden wel had. Nou ToF heeft dat ook weer! Het beste album van FW sinds APSOG!

avatar van BoyOnHeavenHill
Tja, ik heb dit veel gedraaid, maar echt warm kan ik hier niet voor lopen. De gitaren klinken lekker en de sound is mooi vol, maar de composities zijn niet zo bijzonder en de zang van Ray Alder doet mij vrij weinig. Eigenlijk vind ik alleen een paar kortere nummers (White flag, het slotnummer en vooral de geweldige plaatopener) echt goed, de rest stroomt soepel door maar laat weinig of geen indruk achter, inclusief de twee lange nummers die hier bij de Favoriete Tracks (momenteel) gebroederlijk bovenaan staan. Enigszins teleurstellend wat mij betreft.

avatar van Leptop
Laat ik nou precies hetzelfde voelen bij Fates Warning. Ik ga hier geen rating geven.

avatar van SirPsychoSexy
BoyOnHeavenHill schreef:
Interessant, ik heb een gelijkaardig gevoel bij Dream Theater wat de zanger betreft (kan er maar niet aan wennen), maar hier kan ik de zang net wél heel goed smaken, al vanaf de eerste luisterbeurt. En voor mij zijn alle nummers eigenlijk interessant, behalve misschien de enigszins overbodige afsluiter die de plaat zijn naam gegeven heeft.

avatar van HugovdBos
Fates Warning is de band die aan de wieg stond van de progressive metal. Van de originele bezetting uit 1982 is alleen nog gitarist Jim Matheos overgebleven en hij drukt dan ook nog steeds een duidelijke stempel op de muziek van de band. Hoewel ze nooit het succes hebben mogen ervaren van generatiegenoten als Queensrÿche en Dream Theater hebben ze in de loop der jaren toch een grote schare trouwe fans achter zich weten te krijgen. Na hun evenwichtige comeback Darkness in a Different Light uit 2013 is Theories of Flight alweer het twaalfde studioalbum van de mannen. Ray Alder is als zanger sinds 1987 verbonden aan de band en gitarist Frank Aresti levert een bijdrage aan twee nummers op de plaat.

Het zwaar beladen album is kenmerkend voor de stijl van Fates Warning, van snelle metal riffs naar rustige melodieuze gitaarpartijen. Alder weet als zanger te overtuigen met zijn zachte warme stem, waarbij hij op de juiste momenten overschakelt naar een zwaarder stemgeluid. Opener From the Rooftops brengt de donkere gitaarklanken en felle drumpartijen en maakt de mensen bewust van het eenmalige leven, haal er alles uit en laat je angsten achter je. Twee nummers overstijgen de 10 minuten en drukken een duidelijke stempel op de plaat. De composities zijn verfrissend en voeren van zachte subtiele tonen naar gedrukte ontwrichtingen. The Light and Shade of Things brengt een wisselwerking tussen de energieke gitaarsolo’s van Jim Matheos, de krachtige zang van Ray Alder en Bobby Jarzombek’s felle drumpartijen. Samen met de andere lange track The Ghosts of Home voeren de teksten door het verleden van Matheos en hoe zijn kindertijd het leven heeft beïnvloed.

Hoewel de hedendaagse progressive metal weinig verrassingen kent weet Fates Warning toch een verfrissend geluid binnen een complex geheel neer te zetten. Het gezelschap straalt een sterke gezamenlijke kracht uit en weet te overtuigen in elke klankstructuur die ze tevoorschijn toveren.

Afkomstig van mijn site Platendraaier.

avatar van Jake Bugg
De zang en ook de redelijk zwakke teksten zijn een te grote afknapper voor mij.
Meerdere pogingen gedaan maar Fates Warning is niet mijn ding.

avatar van gigage
Toch wel toegankelijk prog plaatje die inmiddels wel tot een van mijn favoriete releases behoort van 2016. Lekkere sound ook wel maar het meeste gras is inmiddels al wel gemaaid door de uitstekende reviews bij dit album alhier. Rest mij slechts de plaat gewoon af te luisteren.

avatar van gigage
Aangezien de 2cd goedkoper was die maar besteld. CD2 bevat akoestische songs, 3 van de band zelf en 3 covers.
Leuk om eens te horen maar next time plug in, please. Heb wel een mooi uitklaphoesje nu.
Die next time komt misschien al eerder dan ik dacht. Van de album (deze dus) tour zijn namelijk begin dit jaar live (over Europe) registraties gemaakt met Michael Abdow als tweede gitarist.

avatar van Kronos
Theories of Flight is een lekker stevig album met alleen maar goeie nummers. Een verademing na de zwakke voorganger. Ray Alder zingt krachtig als vanouds en met wat korrel in de stem. Jim Matheos heeft niet alleen veel aanstekelijke refreinen bedacht maar bouwde de nummers met veel zin voor avontuur op. Aanrader.

94/100

----------------