Fates Warning - Theories of Flight (2016)

Label: Inside Out

1. From the Rooftops (6:52)

met Frank Aresti

2. Seven Stars (5:33)
  3. SOS (4:34)
  4. The Light and Shade of Things (10:14)
  5. White Flag (5:20)

met Frank Aresti en Michael Abdow

6. Like Stars Our Eyes Have Seen (5:13)
  7. The Ghosts of Home (10:31)
  8. Theories of Flight (4:00)
  9. Firefly [Acoustic Version] * (3:15)
  10. Seven Stars [Acoustic Version] * (4:25)
  11. Another Perfect Day [Acoustic Version] * (3:25)
  12. Pray Your Gods [Acoustic Version] * (3:45)
  13. Adela [Acoustic Version] * (2:25)
  14. Rain [Acoustic Version] * (4:03)
avatar van james_cameron
Mijn eerste kennismaking met de band en een vrij aangename, moet ik zeggen. Ik zal nooit een groot fan worden van zanger Ray Alder, maar hij is hier heel wat beter bij stem dan op de recente albums van zijn andere band, Redemption. De muziek is daarnaast dik in orde. De subtiele progressieve metal zit knap in elkaar, met een mooi gelaagde opbouw van de songs en veel dynamiek. Door de knappe heldere produktie komt ieder instrument fraai tot zijn recht. Ik ben geneigd in de discografie van de band te duiken; dit smaakt naar meer.

avatar van namsaap
In het openingsnummer wordt de luisteraar rustig verwelkom. Dit blijkt van korte duur als na enkele minuten een felle riff het nummer een totaal ander karater geeft. De heren laten er geen misverstand over bestaan. Fates Warning heeft het heilige vuur nog steeds. Ray Alder zet vervolgens de kritikasters te kijk. Deze man kan nog steeds fantastisch zingen. Dat liet hij onlangs al horen op het nieuwe album van Redemption maar hier gooit hij er nog een schepje bovenop. Zo venijnig heb ik hem zelden gehoord.

From the Rooftop, de opener, is een nummer met een mooie opbouw en fantastisch refrein en gelijk een van de hoogtepunten van dit album.

Seven stars is vervolgens een pakkend nummer dat terug doet denken aan de tijd van Inside Out. Qua opbouw wat eenvoudiger en ook dit refrein is weer van een kenmerkende schoonheid.

Na twee knallers van nummer is SOS iets minder maar nog steeds een prima nummer.

Kant B begint met het ruim 10 minuten durende 'The Light And Shade Of Things'. Qua sfeer doet het nummer me af en toe denken aan Queensryche ten tijde van 'Promised Land' en is wat mij betreft het tweede hoogtepunt van dit album. Door de voortdurende variatie verveelt dit nummer nergens.

White Flag is een wat eenvoudiger, maar lekker, rocknummer met drive. Frank Aresi komt hier nog even langs (net als in het eerste nummer) voor een fijne gitaarsolo. Ook bij het derde nummer van kant B zakt het niveau heel iets maar ook 'Like Stars....' is nog steeds een prima nummer.

'The Ghost Of Home' is het tweede nummer dat 10+ minuten klokt. Als na het intro de electrische gitaren invallen doet het nummer erg aan Dream Theater denken, zowel qua riffs als opbouw. Het drumwerk van Bobby Jarzombek verdient hier speciale aandacht en geeft het nummer net iets extra's. Na een knallend eerste deel transformeert het nummer naar een Radioheadachtige sfeer om vervolgens weer hard los te barsten en te eindigen. Beste nummer van de plaat!

Theories of Flight is tenslotte een sfeervolle instrumentale afsluiter van misschien wel de beste plaat van Fates Warning sinds 'A Plesant Shade Of Gray'.

Complimenten ook voor de productie van deze plaat. De mix is transparant en helder. Tenslotte mag het artwork ook gezien worden. Deze LP gaat hier nog vaak gedraaid worden.

avatar van BoyOnHeavenHill
Tja, ik heb dit veel gedraaid, maar echt warm kan ik hier niet voor lopen. De gitaren klinken lekker en de sound is mooi vol, maar de composities zijn niet zo bijzonder en de zang van Ray Alder doet mij vrij weinig. Eigenlijk vind ik alleen een paar kortere nummers (White flag, het slotnummer en vooral de geweldige plaatopener) echt goed, de rest stroomt soepel door maar laat weinig of geen indruk achter, inclusief de twee lange nummers die hier bij de Favoriete Tracks (momenteel) gebroederlijk bovenaan staan. Enigszins teleurstellend wat mij betreft.

avatar van HugovdBos
Fates Warning is de band die aan de wieg stond van de progressive metal. Van de originele bezetting uit 1982 is alleen nog gitarist Jim Matheos overgebleven en hij drukt dan ook nog steeds een duidelijke stempel op de muziek van de band. Hoewel ze nooit het succes hebben mogen ervaren van generatiegenoten als Queensrÿche en Dream Theater hebben ze in de loop der jaren toch een grote schare trouwe fans achter zich weten te krijgen. Na hun evenwichtige comeback Darkness in a Different Light uit 2013 is Theories of Flight alweer het twaalfde studioalbum van de mannen. Ray Alder is als zanger sinds 1987 verbonden aan de band en gitarist Frank Aresti levert een bijdrage aan twee nummers op de plaat.

Het zwaar beladen album is kenmerkend voor de stijl van Fates Warning, van snelle metal riffs naar rustige melodieuze gitaarpartijen. Alder weet als zanger te overtuigen met zijn zachte warme stem, waarbij hij op de juiste momenten overschakelt naar een zwaarder stemgeluid. Opener From the Rooftops brengt de donkere gitaarklanken en felle drumpartijen en maakt de mensen bewust van het eenmalige leven, haal er alles uit en laat je angsten achter je. Twee nummers overstijgen de 10 minuten en drukken een duidelijke stempel op de plaat. De composities zijn verfrissend en voeren van zachte subtiele tonen naar gedrukte ontwrichtingen. The Light and Shade of Things brengt een wisselwerking tussen de energieke gitaarsolo’s van Jim Matheos, de krachtige zang van Ray Alder en Bobby Jarzombek’s felle drumpartijen. Samen met de andere lange track The Ghosts of Home voeren de teksten door het verleden van Matheos en hoe zijn kindertijd het leven heeft beïnvloed.

Hoewel de hedendaagse progressive metal weinig verrassingen kent weet Fates Warning toch een verfrissend geluid binnen een complex geheel neer te zetten. Het gezelschap straalt een sterke gezamenlijke kracht uit en weet te overtuigen in elke klankstructuur die ze tevoorschijn toveren.

Afkomstig van mijn site Platendraaier.