Mastodon - Blood Mountain (2006)

3,91

Label: Reprise

1. The Wolf Is Loose (3:32)
  2. Crystal Skull (3:22)
    met Scott Kelly
  3. The Sleeping Giant (5:34)
  4. Capillarian Crest (4:24)
  5. Circle of the Cysquatch (3:18)
  6. Bladecatcher (3:19)
  7. Colony of Birchmen (4:18)
    met Josh Homme
  8. Hunters of the Sky (3:49)
  9. Hand of Stone (3:29)
  10. This Mortal Soil (4:54)
  11. The Siberian Divide (5:29)
    met Cedric Bixler-Zavala
  12. Pendulous Skin (22:16)
  13. - * (0:52)
140 BERICHTEN 4 MENINGEN
geplaatst: 30 januari 2010, 18:37 uur [permalink]
Devoo schreef:
Colony of Birchmen is gewoon het geniaalste Metal-nummer ooit!

Helemaal mee eens. Vreselijk goed nr.

Joy
geplaatst: 30 januari 2010, 18:43 uur [permalink]
overdreven, oblivion is minstens zo goed , en de rest van die plaat helemaal

geplaatst: 30 januari 2010, 18:59 uur [permalink]
Dit album is echt geweldig en favoriete nummers zijn Bladecatcher en This Mortal Soil (dat gitaarriffje aan het begin 😋 Dit album opent hetzelfde als Leviathan, namelijk met een monsterlijke drumfill van Brann Dailor. Zou ook niet weten of Blood Mountain of Crack the Skye het beste Mastodon album is, Crack the Skye is epischer en heeft veel langere nummers.

avatar van Wyverex
geplaatst: 1 augustus 2010, 13:57 uur [permalink]
Als kennismaking met Mastodon had ik Crack the Skye. Deze vond ik fantastisch. Als tweede volgt Blood Mountain.

Nog wat te vroeg om een stem te geven, maar de eerste dingen die opvallen in Blood Mountain zijn deze:

Vergeleken met Crack the Skye is dit heel wat kaler van geluid. Op zich zeker niet negatief, want dit komt heel goed uit. De songs zijn ook heel wat gevatter en korter (behalve die laatste dan 😛 ), en daarom ook gemakkelijker te herkennen dan op CtS. Eigenlijk is dit bijna een heel ander genre dan het opvolgende album, ze verschillen zo sterk.

Hier is er wel geen song die na de eerste luisterbeurt bleef hangen. (Nogmaals) even de vergelijking met CtS, daar vielen er meteen een paar nummers op. Na een tweede luisterbeurt was dit wel het geval. Het liedje dat toen opviel was Crystal Skull. Mooi nummer.

Voor de rest: haalt belange het niveau van zijn opvolger niet, maar dat was dan wel een pareltje. Misschien later zal dit nog wat verbeteren, wie weet.

geplaatst: 1 augustus 2010, 14:06 uur [permalink]
Bij mij bleven bij de eerste luisterbeurt heel veel nummers hangen. Dat gitaarloopje in het begin van This Mortal Soil had ik zelfs nog tijdens het slapen in m´n hoofd. 😉

avatar van Wyverex
geplaatst: 1 augustus 2010, 14:14 uur [permalink]
Ik had ergens toch iets meer CtS verwacht misschien daarom dat er minder bleef hangen 😛 . Maar ik denk wel dat ik het goed zal vinden, want op het eerste gehoor waren er geen slechte nummers te bespeuren.

Wacht eigenlijk al twee - drie weken op iPod, dus er zal minder muziek geluisterd worden dan gewoonlijk. Maar als hij dan toch ooit eens binnenkomt, wordt het waarschijnlijk Mastodon dat de klok slaat!

avatar van Mr T
geplaatst: 24 oktober 2010, 01:05 uur [permalink]
Ik zie dat ik hier ooit 3,5* voor heb gegeven en dat is wat mij betreft te weinig. Ben met de tijd dit album toch meer gaan waarderen. Heerlijke gitaarrifs met ijzersterk drumwerk. Halfje erbij.

PriestMaiden
geplaatst: 30 januari 2011, 15:38 uur [permalink]
Geniaal album, hoewel de vocals in het begin wat wennen was. Speciale solo's, heerlijk drumwerk. The Wolf Is Loose is een sterke opener, Colony of Birchmen en Capillarian Crest zijn ook sterk.

geplaatst: 25 februari 2011, 13:56 uur [permalink]
Wyverex schreef:

De meeste songs op Blood Mountain halen simpelweg niet het niveau als de songs van Crack the Skye en van Leviathan. Het valt me wat dat betreft bepaald niet mee. Daarnaast is het ook veel minder een geheel dan die 2 albums: het komt nogal chaotisch over. Er zit veel minder samenhang tussen de nummers. Het heeft minder een eigen smoel.

Goede nummers staan er wel op. Dat zijn voor mij Crystall Skull, Capallarian Crest, Colony of Birchmen en Pendelous Skin. Siberian Divide en Mortal Soil zijn nog wel aardig, de rest vind ik matig tot slecht. Eigenlijk nog belangrijker is dat hier minder ijzersterke riffs en steengoede gitaarpartijen op staan als op alle andere Mastodon albums. Ze zijn vaak minder goed of anders verzuipen ze ook een beetje in de chaos van dit album. Natuurlijk hoor je wel het een en ander, maar naar mijn gevoel is het een stuk minder op dit Blood Mountain.
Een stap terug dus in vergelijking met Leviathan. Ik snap dan nu ook beter hun koerswijziging richting Crack the Skye. De "formule" tot nu toe was op dit derde album uitgewerkt: tijd voor iets nieuws.

avatar van Spock2011
geplaatst: 17 juni 2011, 19:45 uur [permalink]
Dit is mijn favoriet van Mastodon. Perfecte balans tussen Leviathan en Crack the Sky. De nummers klinken allemaal heerlijk strak en zuiver. Alleen de afsluiter is iets matig.

geplaatst: 14 juli 2011, 14:47 uur [permalink]

Malle schreef:
vet

‪Mastodon - Sleeping Giant [Official Music Video]‬‏ - YouTube

ken deze niet te goed maar denk datie heel goed gaat bevallen

Vind ik persoonlijk het beste nummer van deze plaat, al staat hier weinig verkeerds op.

Vond dit eerst ook een iets mindere plaat, maar de aanhouder wint! Heb hem een tijdje dagelijks gedraaid en dan is de sterkte toch nog boven gekomen. Al blijf ik Bladecatcher het lelijke eendje vinden.Het lijkt wel wat geinspireerd op dit nummer van Nocturnus

geplaatst: 8 september 2011, 20:31 uur [permalink]
Bladecatcher is juist mijn favoriet van Blood Mountain, er gebeurt echt veel in dat nummer. Van een King Crimson-achtig intro naar die gekte daarna. Geweldig, jammer dat ze dat niet meer hebben gedaan.

avatar van Ludakris
geplaatst: 9 september 2011, 00:23 uur [permalink]
Absoluut een speciaal nummer en helemaal niet verkeerd. Het is niet echt mijn favoriet en ik beschouw het meer als een intermezzo, maar het is wel leuk om horen. Het breekt de plaat en brengt een chaos die toch weer wat beheerst is. Live is het ook wel heel grappig met een krijsende en fluitende Brent.

avatar van Ludakris
geplaatst: 28 oktober 2011, 20:57 uur [permalink]
Vandaag de nummers Hunters of the Sky en Hand of Stone wat beter leren appreciëren. Dat waren eerst skippers bij mij. Ze beginnen niet zo uitnodigend maar eens je erin zit merk je een echt opzwepende drive/groove die de nummers omhoog tillen. This Mortal Soil volgt daar perfect op.

avatar van Banjo
geplaatst: 9 januari 2012, 16:07 uur [permalink]
Wat ik ook een grandioos goed stukje vind...
vind je in het nummer Capillarian en wel na 3 minuten luisteren! dan krijg je zo'n geweldig (alles los!) stukje heerlijk gewoon..

avatar van Fluvver
geplaatst: 24 maart 2012, 12:05 uur [permalink]
De voorgangers vind ik beter, wat ik vooral jammer vind is het concept van deze plaat, deze weet mij jammer genoeg niet te pakken.

avatar van Ernie
geplaatst: 11 februari 2013, 19:50 uur [permalink]
The Sleeping Giant 🙇

avatar van [WZ]
geplaatst: 25 juni 2014, 11:12 uur [permalink]
Damn! Na die nieuwe maar even teruggegrepen op hun oudere albums.. En als The Hunter en Once More Round The Sun de 4 krijgen die ze wel waard zijn.. Moet deze toch echt omhoog naar de 4,5!

avatar van bennerd
geplaatst: 7 juli 2014, 18:56 uur [permalink]
Zit even alles van de band te herbeluisteren om me wat voor te bereiden op de nieuwe plaat en om het Mastodongehalte in mijn muziekmap wat op te krikken.

Waardoor het mij opnieuw opvalt dat dit voor mij het breekpunt was bij deze band. Dat het kwaliteit is, staat natuurlijk buiten kijf. Maar ik mis het loodzware gehalte van Remission, hoe cliché en bekrompen het ook klinkt. Leviathan bevatte dan meer experiment, maar had ook nog de ijzersterke nummers. Dat zijn ze hier uit het oog verloren.

Natuurlijk is het niet al kommer en kwel. Zo is dit een lekker intense luisterervaring en bevat de opener alles wat een Mastodon-track moet hebben. Maar ik voel het hier niet meer, zoals dat heet. Toch een 3,5, maar meer kan ik dit jammer genoeg niet geven.