In Letter Form - Fracture. Repair. Repeat. (2016)

Rock / Electronic
Label: Metropolis

1. Face in the Crowd (3:44)
  2. Won't Get the Best of Me (3:46)
  3. Wait Now (3:01)
  4. Audio Drones: Adagio for Terror (0:40)
  5. Terror (Is a State of Mind) (4:26)
  6. High Line (3:36)
  7. Edison's Medicine (5:36)
  8. 111 (3:27)
  9. Rain Prelude (0:38)
  10. Reflecting the Rain (4:08)
  11. Mal de Mer (1:51)
avatar van Alicia
Mooi! Het album komt binnen op nummertje 13 in de rotatielijst! Fijn, al die belangstelling voor Eric Miranda, de band en deze plaat. Dit had ik natuurlijk nooit durven te bedenken in 2016. By the way... ik kan je het debuut ook van harte aanbevelen, hoor. Gevoelsmatig lijkt mij dat album iets minder heftig (minder galm ook), al weet je maar nooit hoe een stuk muziek tot de ander 'spreekt'. Ik luister zelf niet zo heel snel naar teksten.

avatar van reptile71
Mooi, hoe je met elkaar zo'n album een beetje extra in de picture kan spelen. Uiteraard sterk beïnvloed door Joy Division, vroege New Order, Echo & The Bunnymen, Bauhaus en Interpol. Die namen noemen ze zelfs zelf op hun website. Persoonlijk vind ik de 'gotiek' hier niet overheersen in de sound. Voor mij is dit echt (derde generatie) post-punk. Het 'emo-geschreeuw' vind ik niks teveel (sterker nog, 'emo-geschreeuw' was mij niet eens opgevallen), maar enorm gepast en het klinkt puur. Zo hoort iedereen het weer anders.

Lekker trouwens ook hoe deze plaat groeit en dan moet ik de LP nog ontvangen. Voor mij is dat altijd weer een extra dimensie op de luisterbeleving.

avatar van Castle
Eerste luisterbeurt klinkt het best aangenaam.
Alvast in mijn rotatielijst gezet, maar het zou zo kunnen ik deze op mijn wishlist zet

avatar van Premonition
Ik ben ook maar eens nieuwsgierig gaan luisteren, nog niet van deze band gehoord. Gitaarwerk klinkt prima. Ook maar op 1 gezet in mijn rotatielijst.
Oordeel volgt later...

avatar van Chameleon Day
Gitaarwerk is puik. Merendeel van de composities ook. Thematiek van het album (de teksten) doet denken aan 'Closer' - 'Edison's Medicine' is aangrijpend. Minpunt voor mij blijft toch het ietwat gotische sausje als gevolg van de overdaad aan galm en de imo wat geforceerd aangezette dramatische zang (op momenten beetje Peter Murphy en zelfs Eldritch).

avatar van Premonition
Ik hoor ook veel vroege New Order (rond PC&L) en latere Cure (Disintegration) invloeden terug in de muziek. Niet storend overigens. De galm is helaas wel een dingetje.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Morgen top 10

avatar van Chameleon Day
Ja, waarschijnlijk precies onder Whispering Sons.

avatar van Manfield
Chameleon Day schreef:

Wat betreft de galm kan ik je volgen, maar persoonlijk vind ik dat verre van storend. Een geforceerd aangezette zang ervaar ik dan weer niet - het klinkt authentiek, al experimenteert hij wel wat in zangstijlen. Juist vanwege de zang én natuurlijk het gitaarwerk vind ik dit zo'n goed album. Op voornamelijk het eerste gedeelte van "Wait Now" is een vergelijking richting Peter Murphy inderdaad wel snel gelegd.

avatar van Manfield
Ik ga ook maar toegeven aan mijn jeukende handen.. 5 sterren is gezet!

avatar van Premonition
Goed gemaakte postpunk anno nu met duidelijke invloeden (Cure, New Order en vleugje Echo) maar gelukkig zonder teveel Gotische kitsch. Zanger is prima, maar het gitaarwerk maakt dit album!
Zou een 4,25 * geven op dit moment, maar de productie (gaaaaalm) haalt het een 0,5* naar beneden, afgerond toch 4* voorlopig.

Manfield schreef:

Dat nummer vind ik veel meer richting Killing Joke gaan

Fedorr
In Letter Form op 1. Alarmschijf! ❤

Fedorr
Heb hun eerste album ook al beluisterd; deze is zo mogelijk nog indrukwekkender. Come on everyone! Ik zet 'm op nr 2 RL. Alvast 4 punten.....

Fedorr schreef:
Welja, ik doe mee.

avatar van Alicia
Heb de band ingelicht wat we hier aan het doen zijn! Een hart onder de riem steken kan immers geen kwaad! ?

avatar van reptile71
Linkje gestuurd naar de rotatielijst? Morgen top 10!

avatar van Alicia
Helaas lukte dat niet, maar ik heb wel gemeld dat het deze site betreft en dat dit album de top 10 inschiet!

avatar van perrospicados
Dit had zomaar in het jongerencentrum anno 1980 gedraaid kunnen worden. De lucht van verschaald bier en joints trekken aan mijn geestesoog voorbij

avatar van E-Clect-Eddy
Even vlug tussendoor een paar nummers van geluisterd. Zeker wel interessant reptile71

dank voor de suggestie.

E-Clect-Eddy schreef:
...dank voor de suggestie.
Mocht je nog een plekje in je rotatielijst hebben... misschien kan die dan nog hoger de top 10 in klimmen.

avatar van reptile71
Fedorr is geband... sowieso gaan er dus 5 punten af voor de rotatielijst.

avatar van bikkel2
Luistert prima weg en de duistere sound ligt mij wel. Het is natuurlijk wel eerder gedaan en wat ik mis is een wat eigen identiteit.
Echter, wat de band doet is kwalitatief in orde.

avatar van Erikpol
Leuk album. Spotify bracht mij vervolgens mij dit album: Buzz Kull - Chroma (2017) ook leuk.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
reptile71 schreef:
Fedorr is geband... sowieso gaan er dus 5 punten af voor de rotatielijst.

En een vreemde reden ook.

DjFrankie schreef:
En een vreemde reden ook.

Ok, ik ben verder niet op de hoogte.

avatar van iHateDolphins
reptile71 schreef:
Alicia, Jean-Maurice, Man of Sorrows, DjFrankie... en anderen misschien... zullen wij dit album ff de rotatielijst in knallen? Daar kom je met meer dan 12 punten al in momenteel. Met z'n vijven zetten we hem al op 25 punten (=top 20). Gewoon om het album even zichtbaar te maken. Ik zet hem alvast op 1.

Goed initiatief want hierdoor heb ik hem ontdekt! Dank!

avatar van Castle
iHateDolphins schreef:

Goed initiatief want hierdoor heb ik hem ontdekt! Dank!

Hier ook, hoop deze loop van de week in de bus te vinden, brievenbus wel te verstaan

Mooie ontdekking dank zij musicmeter. Sinds gisteren binnen.

avatar van E-Clect-Eddy
bikkel2 schreef:
Echter, wat de band doet is kwalitatief in orde.

Sluit ik me helemaal bij aan.

Ze hebben fragmenten van acts bij elkaar gesprokkeld inclusief sfeer en geluid waardoor mijn oor denkt "hebben ze een andere zanger bij <vul naam Post Punk/New Wave act maar in> aangetrokken?"

Misschien dat dit live beter uit de verf komt. Nu kom ik niet verder dan 3 luisterbeurten.