In Letter Form - Fracture. Repair. Repeat. (2016)

Rock / Electronic
Label: Metropolis

1. Face in the Crowd (3:44)
  2. Won't Get the Best of Me (3:46)
  3. Wait Now (3:01)
  4. Audio Drones: Adagio for Terror (0:40)
  5. Terror (Is a State of Mind) (4:26)
  6. High Line (3:36)
  7. Edison's Medicine (5:36)
  8. 111 (3:27)
  9. Rain Prelude (0:38)
  10. Reflecting the Rain (4:08)
  11. Mal de Mer (1:51)
avatar van Alicia
Explorations of Unknown Destinations heeft een opvolger! Dit album is alweer een paar maanden oud, maar ik neem er nu even de tijd voor. Het debuut was erg fijn en in zekere zin zelfs overrompelend, dus zijn de verwachtingen best hooggespannen. Het eerste wat mij opvalt is het geluid. Volgens mij en dat bedenk ik mij slechts... lijkt het wel of ze dit album in een of andere grot opgenomen hebben. Klonk het debuut nog "droog" en lekker fris, nu ligt er - helaas - een laagje galm overheen. Ik weet niet of ik dit mooi vind, dus daar ik twijfel nog over.

De liedjes zijn zoals ik van ze gewend ben: vooral Wait Now is een fantastisch nummer, ook al vind ik deze Fracture. Repair. Repeat. over het algemeen toch wat meer ingetogen dan het debuut. Het sprankelt allemaal wat minder.

Het nieuwe schijfje zal nog echter wat rondjes moeten draaien voordat ik er min of meer een definitief oordeel over kan vellen.

Maar ik weet nu al wel dat deze plaat het debuut niet gaat overtreffen!

avatar van Alicia
Zanger en talentvol liedjesschrijver Eric Miranda is dit jaar ergens in augustus overleden. Vreselijk zo jong. Ik ben wel benieuwd wat de band gaat doen na zo'n enorm verlies.

avatar van reptile71
Ik vergeet steeds wat ik allemaal heb gehoord en dan kom ik weer bij zelfde albums uit. Word ik oud en vergeetachtig of is het het grote aanbod? Of beide.... Whatever, ik liep weer tegen het nummer Edison's Medicine aan, mooi nummer. Triest dat de zanger is overleden, hij had een mooie stem, die me wel aan die van Tom Smith doet denken.

avatar van Alicia
Je kunt ook niet alles onthouden, maar sommige bands vallen wat meer op dan anderen en dan zet ik ze in afspeellijsten op Spotify bijvoorbeeld. Ik draai nog regelmatig het debuut, deze zal ik weer eens opzoeken. Ja, eeuwig zonde van deze zanger.

Alicia schreef:
Maar ik weet nu al wel dat deze plaat het debuut niet gaat overtreffen!

Grappig, ik geloof dat ik deze juist beter vind.

Ik gebruik nauwelijks Spotify enzo. Ik heb dan ook een sterke aandrang om deze LP te kopen.

Ik kan trouwens nergens vinden waaraan Eric Miranda is overleden. Als ik ga zoeken vind ik een andere Eric Miranda die een jaar eerder is neergeschoten. Het zou zomaar zelfmoord kunnen zijn.

avatar van Alicia
Het is mij ook nooit echt duidelijk geworden, maar het schijnt wel dat laatste te zijn geweest.

avatar van reptile71
Bij zijn overlijdensbericht op facebook (van de band) zie je ook reacties van zijn leerlingen. Hij was ook algebra-docent. Aan de reacties te zien was hij een fijne leraar ook.

Feit dat ik weet dat de zanger 3 maanden na de release van dit album is gestorven maakt de introstem van Edison's Medicine best bizar. Alsof die conclusie hem tot de keuze heeft aangezet.

avatar van Alicia
Bizar ja. Hoe dan ook, beide albums van In Letter Form zijn erg mooi en zullen ertoe bijdragen dat ik in elk geval deze band niet snel vergeten zal. Misschien vreemd, maar toen ik het overlijdensbericht las op o.a. Facebook in september 2016, zag ik in Miranda heel duidelijk een hele sterke gelijkenis met Ian Curtis. Ook fysiek. Nu zijn er vele wannabees of adepten, hoe je het noemen wil, maar Eric raakte wel degelijk een snaar met zijn stem en muziek. Overigens is pas ook hun manager overleden. Dat maakt het allemaal wel heel erg triest.

avatar van reptile71
Ja, erg pure zanger. Las het van de manager ook ja. Ik verwacht niet dat deze band onder deze naam verder zal gaan. Eric wás deze band min of meer. Misschien ontstaat hieruit ook wel een 'nieuwe' New Order.

avatar van Man of Sorrows
reptile71 schreef:

Het is een post-hoc blik en teveel gissen over iemands overlijden is nooit goed, maar een aantal nummers op dit album lijken geschreven door iemand die de strijd al heeft opgegeven. Edison's Medicine is één van de absolute post-punk songs uit dit decennium. Zeer aangrijpend nummer is dat.

Man of Sorrows schreef:

Ja, de riliingen lopen me over het lijf bij dat nummer. Het is als het ware Eric's versie van Decades.

Jean-Maurice
Tip van Alicia. Staat nu op, luister naar hun Bandcamp. Ja dit klinkt meteen al héél goed, jeetje zeg wat een stem! Nader commentaar volgt.

Alicia schreef:

Verschrikkelijk!

Jean-Maurice
Deze zanger was een betere zanger dan Ian Curtis vind ik. Wat een mooi album zeg! Verschrikkelijk dat die man dood is.

avatar van reptile71
Ja, bizar he... Dit zal nooit grote bekendheid krijgen, maar laten wij het album dan op zijn minst een culthit en Eric Miranda een cultheld maken.

Ik heb vanmiddag de LP besteld!

reptile71 schreef:
Ik heb vanmiddag de LP besteld!

Ik heb ook de cd besteld, uit respect voor deze geweldige zanger.

avatar van Alicia
En... ik gooi er een klein schepje bovenop. Ik ga dit album steeds beter vinden!

avatar van reptile71
Alicia, Jean-Maurice, Man of Sorrows, DjFrankie... en anderen misschien... zullen wij dit album ff de rotatielijst in knallen? Daar kom je met meer dan 12 punten al in momenteel. Met z'n vijven zetten we hem al op 25 punten (=top 20). Gewoon om het album even zichtbaar te maken. Ik zet hem alvast op 1.

Yep, staat op 1

avatar van Manfield
Ik doe mee, bijzondere plaat dit.

De lyrics vindt je hier.

Op 1.

avatar van Manfield
De afgelopen twee dagen alweer vier maal beluisterd. Mijn handen jeuken om 5* uit te delen.

avatar van reptile71
Dat wordt morgen top 20 rotatielijst, cool!

avatar van DjFrankie

deric raven eh1982 RadioMad

reptile71 schreef:

Misschien ook wat voor jullie om deze eens te luisteren en in je rotatielijst te zetten: E-Clect-Eddy, blur8, LucM, Chameleon Day, dumb_helicopter, Castle, bikkel2, Fedorr

Ik vermoed dat je het album wel zal waarderen en zou mooi zijn als het even in de picture komt in de rotatielijst. Hij komt morgen sowieso minimaal al op ongeveer nummer 13 binnen, maar een top 10 notering zou te gek zijn natuurlijk!

Genoteerd. Zal het eens beluisteren.

reptile71 schreef:

Ik heb voldaan aan uw verzoek (heb hem op 1 gezet). De meute die Whispering Sons zo bijzonder vindt, kan met een gerust hart hier ook van genieten. Zelf ben ik, net als mbt WS, nog niet zonder meer overtuigd door dit album. Vind ook dit, denk ik, te veel gotiek, met op momenten te veel emo-geschreeuw. Gitaarwerk is echter zeker aangenaam. Maar ik vel nog geen definitief oordeel. En toegegeven vanaf Edison's Medicine is het zeker goed.

avatar van Manfield
Vooral vanaf High line wordt ik echt geraakt door de waanzin, de kwelling in de teksten. Maar wellicht nog het meeste door de berusting dat "er niet meer zijn" de beste oplossing is om die waanzin en kwelling het hoofd te bieden. Intens ingewikkeld en triest als je zo je eigen leven zou beschouwen.

Manfield schreef:

De teksten krijg ik nog niet zo mee. Laat me bij de eerste luisterbeurten vooral leiden door het gevoel. En, zoals gezegd, vanaf EM - dat zomaar op TOTBL van Interpol had kunnen staan - raakt de muziek een klein gevoelig snaartje...

...en 'Reflecting The Rain' lijkt afkomstig van P,C&L van New Order. Fijn. De gothiek valt mee.

reptile71 schreef:

"But Have I poisoned the gift you gave?
Please Forgive me, mother
I'm so ashamed"

"Mother I tried please believe me,
I'm doing the best that I can.
I'm ashamed of the things I've been put through,
I'm ashamed of the person I am."

Oei...Isolation, Isolation