Melanie De Biasio - Blackened Cities (2016)

Belgiƫ
Jazz / Pop
Label: [PIAS]

1. Blackened Cities (24:16)
avatar van Leeds
Toch een ferme madam. Daar waar bij mij No Deal wat zwakkere momenten had is dit helemaal niet meer op deze EP het geval. Toch had ik, net zoals No Deal, tijd nodig om alles wat te laten bezinken. Ik kan alleen maar concluderen dat Blackened Cities een fantastisch nummer is.

avatar van Mindscapes
Nadat ik dit lied op 30 december 2016 ontdekte, heb ik het drie keer na elkaar beluisterd en in mijn album top 10 van dat jaar gekegeld. Deze voormiddag opgepikt op LP in de Gentse Consouling Store en nu weer drie keer opgelegd. Wat een betoverende compositie is/blijft me dit, van een ongelofelijk hoog niveau. Rustgevend en opzwepend tegelijk. Die etherische zang op een snel, gevarieerd en o zo jazzy drumritme, bijgestaan door een warme gloed van piano en synths. Ik lees af van de hoes dat hier zelfs nergens een gitaar bij te pas komt. Straf! Veel meer kan/wil ik er niet over zeggen. Dit is gewoon opleggen en wegdromen. Die hoes is ook fantastisch overigens. Won gisteren de MIA-award (voor wat het waard is) voor beste artwork, naast de vijfduizend andere awards voor Bazart...

avatar van Monsieur'

There you go, Sir.
Melanie De Biasio Blackened Cities 2016 - YouTube
Genieten maar!

avatar van Krakonos
Ontdekt na het doorspitten van de album top 100 van de site "The Quietus".
Wat een heerlijk landschap van geluiden. Het is totaal geen straf om dit een paar keer achter elkaar te draaien.

prachtige plaat die, zo mooi.
Zondag bij haar concert in Tivoli op vinyl gekocht, Melanie maakte het artwork nog mooier (:
En de live uitvoering was ook geweldig

Grootfaas schreef:
En de live uitvoering was ook geweldig

Live weet Melanie potten te breken, zoveel is wel zeker.
Naast de onmiskenbare kwaliteit vind ik deze release ook getuigen van grote moed. Hoedje af.

avatar van Manuel
Het valt me zojuist ineens op dat 'Gold Junkies', dat we inmiddels van haar laatste album kennen, ook in dit nummer verwerkt is! Is dit nummer/deze ep niet een soort medley?

avatar van Choconas
Aangezien deze EP een jaar eerder verscheen dan het nieuwe album, zou je 'Gold Junkies' beter een uitsnede uit 'Blackened Cities' kunnen noemen.

avatar van rmiroir
Wat een nummer!

avatar van T.O.
Niet mijn ding. Zit muzikaal goed in elkaar, maar ik vind de klankkleur niet mooi.