David Bowie - Tonight (1984)

Rock / Pop
Label: EMI

1. Loving the Alien (7:10)
  2. Don't Look Down (4:10)
  3. God Only Knows (3:07)
  4. Tonight (3:45)

met Tina Turner

5. Neighborhood Threat (3:13)

6. Blue Jean (3:12)
  7. Tumble and Twirl (4:59)

met Iggy Pop

8. I Keep Forgetting (2:36)
  9. Dancing with the Big Boys (3:34)

met Iggy Pop

10. This Is Not America * (3:51)
  11. As the World Falls Down * (4:52)
  12. Absolute Beginners * (8:01)
avatar van SemdeJong
Tonight vind ik wel een fijn nummer net als Loving The Alien. Jammer dat Bowie zich aan de reggae waagt. Tonight is niet slecht. Na Blue Jean wordt het album voor mij minder boeiend.

avatar van Sanderzzz
Tonight is het tweede deel in het drieluik van Bowie zijn 80`s albums. Alweer heeft het al de eigenschappen die zijn voorganger heeft. Het is lekker speels , toegankelijk maar draagt ook een ander geluid met zich mee. Tonight is wat zwoeler en euhm xylofoonachtiger dan zijn voorganger die wat bombastischer klonk.

Ik slik liever de rode pil dan deze blauwe. Let's Dance startte namelijk top met drie ongelooflijk goede nummers. Tonight heeft dit in veel mindere mate. Het enige nummer dat zich kan meten met Modern Love, China Girl en Let's Dance is de introsong. Loving The Alien is een prachtig lang en mysterieus nummer. Een zeer simpele melodie dat gewoon niet verveelt. Bowie haalt weer lekker uit met zijn stem. Prachtig 80's nummer en ook eentje dat ik vaker opzet in de auto. Het is een heerlijke meezinger.

Don't Look Down is ook geen verkeerd nummer. Zou dit liedje eigenlijk moeten beluisteren op een zwoel en warm eiland gepaard met een drankje en wat dansende meisjes. Leuk sfeertje dat het nummer met zich meedraagt.
God Only Knows vind ik nog beter en is toch wel een van de betere nummers op het album. De zwepende melodie maakt je rustig en de lengte is ook perfect.
En schiet me nu niet neer maar ik vind ook Tonight echt geen verkeerd nummer. Vaak opzetten doe ik het niet maar als het speelt kan ik er wel van genieten. Geen topper maar ik vind de samenzang met Bowie en Turner best goed.

Neighborhood Threat is een flauw rocknummer. Op zich heeft Bowie al minder goede nummers geschreven, echter heeft dit nummer een te hoog 'automatische piloot' gehalte. Gelukkig dat het niet te lang duurt.
Dan komt , na China Girl, karaokenummertje twee af bij mij. Blue Jean vind ik een geweldig nummer. Alweer is zowel meezing- als dansgehalte ongelooflijk hoog in dit nummer. Ik hou van de schreeuwerige Bowie in het refrein. Na de gitaarsolo komt de staccato van de blaasinstrumenten ook beter tot zijn recht en begin ik gewoon mee te swingen.

Dan wordt het helaas weer wat minder. Tumble And Twirl is bij mij een skipnummer. Ik vind die trompetten wel iets hebben maar het duurt allemaal veel te lang. Het zou beter zijn moest het nummer over het algemeen korter zijn en iets meer power hebben.
I Keep Forgettin' is een geweldig kort nummertje en het laatste hoogtepuntje van het album want het eindnummer doet me twee keer niks. Klinkt veel te overgaard en te bombastisch op zo'n retro 80's manier.

Laat ons eens recapituleren. Tonight heeft merendeels nummer die ik graag beluister maar er zitten naar mijn mening twee skipnummers tussen en een niet zo memorabel rocknummertje. Tel daarbij nog eens op dat de beste nummers van het voorgaande album, buiten Loving The Alien, niet meteen worden gehaald en we hebben een redelijk en leuk album dat lekker is om naar te luisteren maar toch wel behoort tot de mindere Bowie-albums. Ik kan dit toch niet minder geven dan 3*. Heb me bij de meeste nummers goed vermaakt.

avatar van Alicia
Even vooruit zwevend (of achteruit, net wat je wilt) in dit overigens zeer fraaie Bowie weekend, geloof ik heel sterk dat de Major en ik dit album vlug voorbij zullen scheuren. Tom weet echter nog niets van het plan om hier snel aan voorbij te gaan. Ik heb de trip hierheen namelijk stiekem uit het overvolle reisschema geschrapt!

Ik heb toch maar één favoriet liedje op deze schijf en Blue Jeans is een leuke videoclip!
Voor God Only Knows, hoewel mooi gezongen door Bowie, zit het fraaie origineel van The Beach Boys teveel in de weg.

Doei!

buizen
Waarom is dit CD'tje zo duur?

avatar van Alicia
Nou je het zegt, buizen... veel te duur!
Hier is het veel goedkoper bijvoorbeeld, de normale prijs, vind ik. Tonight!

avatar van Kronos
Ik heb voor deze cd 2 euro betaald. Met een beetje geduld en wat rondkijken kom je het volgens mij wel eens als koopje tegen.

Ozric Spacefolk
Ik had deze op vinyl, net als alles van Bowie. In de jaren 90 kostten lp's soms een gulden per stuk.
Ik heb toen echt massaal staan inslaan. Zoveel lp's had ik, dat ik ze niet eens luisterde, en niet eens wist wat ik zo allemaal al thuis had staan. Zo ook Bowie. Kan me niet eens herinneren dat ik deze draaide, maar ik had 'm wel. De beoordeling van deze plaat kwam pas veel later, toen ik hem streamde.

Moet ook zeggen dat 55 euro wel heel veel is, en belachelijk dus. Kan me voorstellen dat de lp of cd gewoon overal in de tweedehands winkels of op internet voor een euro of 2 is te vinden.

avatar van kaztor
Ik heb 'm voor $15 gekocht, een zogenaamde 'Japan-for-US' uit 1984, omdat ik nu de gaatjes opvul in m'n Bowie-collectie voordat dergelijk goed in prijs zal stijgen.

M'n eerste indruk: Bowie klinkt niet in z'n element. Reggae is een genre dat ie beter achterwege had kunnen laten. In mijn optiek staat hij op een hoger plan dan dat, hoe goed het genre ook kan zijn. De rockers klinken wel degelijk, maar het is de productie doe tegensteekt. Ik heb de indruk dat hij niet echt geloofde in het materiaal, dat hij zich het een en ander aan heeft laten praten. Hij lijkt sidekick Visconti te missen.

avatar van kaztor
lennon schreef:
De versie van Tonight is wat laf, ik heb een voorkeur voor de live

Ik vind ze allebei vreselijk.

Dan nog iets positiefs te melden? Jazeker, de singles Blue Jean en Loving The Alien vind ik zonder meer geslaagd, God Only Knows is verre van de godslaster die sommigen ervan maken en Zoals gezgd mogen de overige niet-reggae-nummers er zijn.

avatar van teus
Heb hier 2 bonustracks boven officiële albumtracks als favoriet aangevinkt , vind deze van hoger of beter niveau, dacht ff ik weer. .maar ik zag dus later, ben lang niet de enigste
Vooral This Is Not America Bijzonder mooi..
En ook zeker een van mijn Bowie favorieten

avatar van davevr
teus schreef:
Vooral This Is Not America Bijzonder mooi..
En ook zeker een van mijn Bowie favorieten

Inderdaad een heel mooi nummer van Bowie.

Hieronder is mijn recensie te zien zoals ik 'm geplaatst heb op http://leosbloghuis.blogspot.nl/

Na Let's dance had ik Bowie in de peiling. Toen Blue jean op single uitkwam was ik weer onder de indruk, en begon steeds meer interesse te krijgen in de muziek van deze geweldenaar. Ook deze LP was destijds veel te duur voor me om te kopen, (want ik wilde zoveel hebben) en deze hoes vond ik zo enorm indrukwekkend, dat de aantrekkingskracht van de etalage waarin de plaat lag opgesteld heel erg groot was. Toch heb ik het album pas in de jaren 90 werkelijk gekocht.

1.Loving the Alien (7:10)
Een plaat die opent met een nummer als deze schept hele hoge verwachtingen. Voor mij is dit Bowie's beste nummer. Niet omdat er geen één nummer in de buurt komt, maar gewoon omdat ik vind dat de man vocaal zo enorm mooi exceleert hier! Die opbouw naar het refrein, dat schreeuwerige, ik krijg er nog steeds kippenvel van. Daar komt bij dat ik het qua melodie ook gewoon een topnummer vindt. De Dance mix vind ik nog een stuk mooier, maar de versie op deze plaat maakt al indruk genoeg. Al sinds de release mijn ultieme Bowie favoriet. Tina Turner schijnt op dit nummer ook meegewerkt te hebben, maar ik kan haar niet ontdekken.

2.Don't Look Down (4:10)
Een cover van een Iggy Pop nummer. Ik ken het origineel niet, dus kan dit nummer blanco beluisteren. Een laid back reggae achtige sound, maar dan met een jaren 80 sound eroverheen. Iets te elektronisch voor reggae. Het is geen hoogstaand nummer, maar de stem van Bowie redt het nummer, want dat houdt het interessant.

3.God Only Knows (3:07)
Weer een cover, deze keer van the Beach Boys. Ik ben geen groot liefhebber van die band, maar dit nummer is natuurlijk een pareltje. Bowie kan niet heel veel fout doen, maar ik denk dat hij beter van dit nummer had kunnen afblijven. Hij zingt het onnatuurlijk laag, en als ie dan hoger gaat klinkt het wat geforceerd, gemaakt, nep. Nee, dit is niet echt een succes. Heel slecht is het ook niet, maar hier blijkt dat ook Bowie wel eens foute besluiten neemt.

4.Tonight (3:45)
Tina Turner is op dit nummer wel duidelijk aanwezig (in tegenstelling tot op Loving the alien) Dit nummer kende ik eerder in de live versie. Dat vind ik vergeleken met deze versie dan ook een sterkere uitvoering. Waarschijnlijk omdat dat de eerste was. In Nederland werd het zelfs een nummr 1 hit! Het nummer zelf is origineel opgenomen door Iggy Pop, en Bowie vond het blijkbaar nodig om het ook opnieuw voor zichzelf op te nemen. Waar dat met China girl nog fantastisch uitpakte, is dit een wat gemiddeld liedje. Neemt niet weg dat het in je hoofd blijft zitten, en je toch mee gaat zingen, of je nou wilt of niet.

5.Neighborhood Threat (3:13)
Na 2 nummers van Iggy Pop is het nu de beurt aan nummer 3. Eindelijk een uptempo nummer met wat rock invloeden. De jaren 80 stempel is erg duidelijk aanwezig op dit nummer, dat maakt het wat gedateerd, maar ik vind het geen slecht nummer.

6.Blue Jean (3:12)
Samen net Loving the alien het prijsnummer van het album. Weer is het refrein het deel wat me bij de strot grijpt. Bowie trekt zijn strot open en schreeuwt het heerlijk uit, met een mooie snik in zijn stem. De mooie herkenbare Bowie blazerssectie op de achtergrond maakt het tot een mooi geheel. Heerlijk nummer.

7.Tumble and Twirl (4:59)
Het is tijd voor een potje funk! De bas op dit nummer is erg lekker. Het zou ook zo een Red Hot Chili Peppers trek kunnen zijn. De inzet naar het refrein laat het nummer ineens wat inkakken. Dat is wel knap met zo'n funky nummer. Het nummer houdt mijn aandacht wel vast, maar ik weet niet zo heel goed wat ik er van moet vinden. Het is meer dan middelmaat, maar minder dan goed. Wederom is het geluid van Bowie de reddende factor, samen met het grappige Zuid Amerikaanse sausje wat er over het nummer heen werd gegoten.

8.I Keep Forgetting (2:36)
Wederom een cover, deze keer niet van Iggy Pop, maar van een jaren 60 song. Het nummer heeft qua melodie wel potentie om leuk te zijn, maar muzikaal vind ik het was slap. Het is rock 'n roll, wat niet als rock 'n roll klinkt. Het is te plastisch.

9.Dancing with the Big Boys (3:34)
Iggy Pop speelt een grote rol op deze plaat, en op de afsluiter mag hij dan een nootje meezingen. De invloed van Pop zorgt op deze b-kant wel voor een rock sound, en dat is wat de plaat nodig heeft. Toch zorgen de blazers er voor dat het rock sausje enigszins teniet wordt gedaan. Helaas weer niet echt een heel sterk nummer.

Deze plaat bevat voor mij 2 Bowie toppers, Blue Jean en Loving the Alien. Het is dan ook wat teleurstellend dat de rest van het album dat niveau van geen kant meer haalt. Het is allemaal niet bar slecht, maar erg memorabel wordt het ook niet meer. De LP bevat de bonus tracks This is not America (wat voor mij na Loving the Alien zijn beste nummer is) en Absolute beginners niet. Deze nummers kwamen ook pas na dit album uit, maar hadden het niveau van het album wel enorm omhoog kunnen trekken. Alleen het feit al dat Bowie veel nummers gebruikt die hij eerder voor Iggy Pop schreef lijkt aan te geven dat hij dit album wellicht heeft moeten opnemen onder druk van de platen maatschappij? Let's dance was commercieel een groot succes, dus ik kan me voorstellen dat ze hem geforceerd hebben om snel met nieuw werk te komen. Wat dus resulteert in dit wat slappe resultaat. Het is maar een wilde gok, maar kan me er echt wat bij voorstellen.
Toch geef ik de plaat een krappe voldoende, 3 uit 5 sterren, vanwege de aanwezigheid van die 2 toppers.

avatar van Zwaagje
Na het overlijden van Bowie met terugwerkende kracht zijn albums nogmaals aan het beluisteren (wie niet?) Deze lp heb ik nog in huis; gekocht als opvolger van Let's dance die ik toendertijd ook op vinyl heb gekocht (cassette bandje zag ik niet zitten ). Toen was het een flinke teleurstelling, maar met terugwerkende kracht vind ik met name kant 2; vanaf Neighborhood Threat helemaal nog niet zo slecht. Na al die jaren krijgt het album van mij toch wel een (dikke) voldoende.

avatar van Funky Bookie
Een wat tegenvallend album.
Blue Jean en Loving the Alien zijn echt hele fijne nummers.
Neighbourhood Threat kan ik ook nog heel erg waarderen.
God Only Knows is in dit arrangement minder dan het origineel, maar de teks is wel intenser. Tonight is in de bekende live uitvoering stukken beter.
Dancing With The Boys gaat dankzij de goede gitaarsolo nog net, maar de rest is onder de maat.

avatar van Cor
Cor
Zouteloos, inspiratieloos, geen pakkende melodieën of spannend gemusiceer. En dan ook nog eens zo'n gladde jaren '80 sound. In alles niet best. 'Blue Jean' houdt de plaat nog iets op de been.

avatar van Minneapolis
Overdreven laag gemiddelde. Ja, het is een totaal andere Bowie, maar ik kan ook van dit album genieten. Het klinkt wat makkelijker, maar wel lekker. Is het raar dat het me soms aan Bryan ferry moet denken?

avatar van vincentcorjanus
Op Loving the Alien en Blue Jean na, bevat deze plaat geen hoogvliegers. De liedjes hebben een jaren 80 sausje, die niet bij alle liedjes even lekker smaakt. De inspiratie was verdwenen en er werd voor een makkelijke weg gekozen. Jammer! Gelukkig kwam het later toch weer goed in de 90's.

avatar van MeesBowieFan1
erg leuke plaat, fijn om naar te luisteren en niet zwaar.

avatar van musician
Zwaagje schreef:

Ik sluit me er bij aan.
In het kader van thuiswerken kan natuurlijk een mooie aanvang worden gemaakt met pogingen een deel van je collectie dat zwaar onderbelicht is gebleven in de afgelopen jaren weer eens te draaien.

Tonight is er een voorbeeld van, maar als je het weer eens voorbij hoort komen valt het me eigenlijk allemaal erg mee. De bonustracks This is not America en Absolute Beginners (filmscores) zijn wat vreemde eenden in de bijt maar wel goed en zelfs grote hits geweest. Mogen uiteraard in de beoordeling niet worden meegenomen.

Wat wel zo is, is dat de eenheid in de songs, zoals de sound op Let's dance, een beetje ver is te zoeken. Dat maakt de individuele nummers nog niet slecht, het klinkt alleen een beetje als los zand. Mindere tracks zijn duidelijk de trage titelsong en op de blazers in Tumble and twirl zat ik ook niet echt te wachten.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Tja, de jaren 80 was niet het decennium van Bowie.
Scary Monsters, Let's Dance, Tonight & Never Let Me Down behoren niet tot de hoogtepunten in zijn oeuvre.
Dit album heeft met opener Loving The Alien & Blue Jean welgeteld 2 hoogtepunten.
De Beach Boys cover God Only Knows haalt het niet bij het origineel maar klinkt nog best wel aardig.
Het reggae gerelateerde Don't Look Down komt ook nog wel door de ballotage.
De rest is uiterst matig met het titelnummer als absoluut dieptepunt.

avatar van Dibbel
Laag gewaardeerd Bowie-album en terecht.
Overwegend slappe hap.
Kant 1 bevat de rustige nummers waarvan Loving The Alien echt wel goed is en zelfs een hit werd. Nummer 2 is een slap reggaenummer wat na 86 keer draaien nog steeds niet blijft hangen. De Beach Boys cover vind ik dan wel weer lekker donker klinken en aardig gedaan.
Het titelnummer (onbegrijpelijkerwijs ook een hit, maar dat zal wel door Tina komen, die overigens ook niet echt uit haar dak gaat hier) klinkt nu zelfs nog lamlendiger dan vroeger.
Kant 2 bevat de uptempo nummers, waarvan Blue Jean geweldig is en een terechte hit werd.
De rest gaat wederom het ene oor in en het andere uit, waarbij Tumble And Twirl dan nog enigszins gaat, maar de poging tot modern klinken met blazers in Dancing With The Big Boys mij dan weer tegenstaat.

Ik heb deze op vinyl, in nieuwstaat, een Duitse Direct Metal Mastering, met wel een goed geluid. Jammer van de liedjes dan.
2,5 ster maximaal.

avatar van Hakuna
Zo'n gedrocht is dit album nou ook weer niet.. OK het klinkt niet als zijn jaren '70 prog werk die op RCA verscheen. Ook de eerste van het jaren '80 drieluik Lets Dance haalt bij mij meer punten binnen dan deze.

Maar het zijn toch het openingsnummer, het duet met Tina turner en vanaf track 5 en Blue Jean gaat het gelukkig weer heerlijk de goede kant op. Het zijn de reggae achtige nummers die er een punt afhalen, anders had dit album zeker een dikke 4 verdient.

Ondanks alles toch nog een score 3

Hakuna schreef:

Ondanks alles toch nog een score 3

Door telewerk ook mijn hele collectie aan het afspelen en ik moet bekennen dat ik deze plaat nu toch al een paar keer heb opgezet. Dit is uiteraard verre van het niveau van de beste Bowieplaten, deze heeft geen steentje in de rockrivier verlegd. Maar deze plaat afbreken, dat hoeft ook niet. Staan paar leuke nummers op, Blue Jean blijf ik na al die jaren nog steeds een knaller vinden, en ook Loving the Alien en Neighbourhood Threat krijgen extra volume.
Deze plaat lijdt gewoon onder het feit dat de maker ervan muziekgeschiedenis heeft geschreven. Bij elke andere artiest zou het een merkelijk betere appreciatie krijgen, zeker als je ziet in welk tijdvak het geheel tot stand is gekomen.

helaas, een zwak (te) commercieel album van de maestro. In mijn top tien staat dit niemanddalletje dan ook niet

avatar van iggy
Loving the Alien en Blue Jean vond ik destijds behoorlijk geinig. En nu nog eigenlijk. Het duet met Turner is niet om aan te horen. Wat een slap gekwijl. Don't Look Down heeft wel een lekkere laid back vibe. Niet dat het geweldig is. Als je het vergelijkt met de rest van de plaat valt het nog wel mee. Want de rest kan me nou niet echt bekoren. En wederom (daar gaan we weer) doet die mechanische jaren 80 productie de plaat ook geen goed.

avatar van gaucho
Ik heb dezelfde overtuiging: als je op de singles zou afgaan (althans twee van de drie dan toch) zou dit beste een lekker album kunnen zijn. Want Blue jean en Loving the alien zijn gewoon zeer Bowie-waardige nummers en waren terecht hits. Helaas is de rest van de plaat een pak minder. Alleen zijn versie van Don't look down (een Iggy Pop-original, net als de titelsong) vind ik dan wel aardig en origineel. Het schijnt dat Bowie dat nummer op -tig verschillende manieren heeft uitgeprobeerd en uiteindelijk op deze versie is uitgekomen. Je moet een beetje van reggae houden om het te appreciëren, maar ik vind het dan nog wel wat hebben.

Zijn cover (dat Bowie terugviel op veel covers op dit album is eigenlijk al een teken aan de wand) van God only knows vind ik dan weer tenenkrommend slecht. De meeste andere nummers kunnen ermee door, maar worden toch ook een beetje verpest door die gezwollen jaren tachtig-productie. Dat geldt met name voor de afsluiter, dat in beginsel een heel aardig nummer had kunnen zijn.

Er wordt hier boven terecht verwezen naar de US-versie van het CD-album. Die heeft drie bonustracks, waaronder This is not America en Absolute beginners. Ja, dat helpt natuurlijk wel om de waardering omhoog te krijgen. Maar ik reken ze in dit verband gemakshalve maar niet mee...