David Bowie - Tonight (1984)

Rock / Pop
Label: EMI

1. Loving the Alien (7:10)
  2. Don't Look Down (4:10)
  3. God Only Knows (3:07)
  4. Tonight (3:45)

met Tina Turner

5. Neighborhood Threat (3:13)

6. Blue Jean (3:12)
  7. Tumble and Twirl (4:59)

met Iggy Pop

8. I Keep Forgetting (2:36)
  9. Dancing with the Big Boys (3:34)

met Iggy Pop

10. This Is Not America * (3:51)
  11. As the World Falls Down * (4:52)
  12. Absolute Beginners * (8:01)
avatar van gaucho
Ik denk er precies zo over. Als die twee nummers op de standaard-editie erbij hadden gestaan, was mijn waardering ook een vol punt hoger uitgevallen. Maar ze horen nu eenmaal niet bij de originele uitgave. Het zijn nummers die afkomstig zijn van twee verschillende soundtracks.

Ik ken eerlijk gezegd sowieso geen editie waar die bonustracks opstaan. Hij bestaat vast, maar het is vermoedelijk een zeldzaamheid.

EDIT: o ja, ik heb het in mijn vorige post zelf geschreven: die bonustracks staan op de Amerikaanse CD-uitgave uit 1995. Maar zo te zien alleen daarop.

avatar van LucM
This Is Not America en Absolute Beginners verschenen later en horen niet op dit album thuis (ook op Spotify staan ze er niet bij), ik hou daar ook geen rekening mee met mijn beoordeling.
Loving the Alien en Blue Jean zijn de hits op dit album en ook de betere songs hier maar de rest is ondermaats voor Bowies doen.

avatar van bikkel2
Matig album inderdaad en 2 bonustracks die niets van doen hebben met Tonight, tillen het niveau wat omhoog, maar dat is niet reëel natuurlijk.
Bowie en de jaren 80 was artistiek niet zijn beste tijd, al waren de singles over het algemeen prima.
Met This is Not America en Absulute Beginners is niets mis.

avatar van robvw192
Ieder zijn mening, edoch en ook, in 1995 als remaster, reissue op Virgin – 7243 8 40983 2 2, Virgin – CDVUS 97 toch echt verschenen met als bonus This Is Not America 3:51, As The World Falls Down 4:46 en Absolute Beginners 8:00. Op de bekende platensite voor rond 10 euro. En dat is, okay, na wat zoekwerk, mijn exemplaar.

avatar van lennon
bikkel2 schreef:

Met This is Not America en Absulute Beginners is niets mis.

Ik vind This is Not America zelfs één van zijn mooiste songs

avatar van MarkS73
lennon schreef:

Ik vind This is Not America zelfs één van zijn mooiste songs

Dat geldt voor mij ook voor Absolute Beginners, het eerste singeltje dat ik van mijn zakgeld kocht. This Is Not America is het nummer waardoor ik Bowie leerde kennen destijds, ik vind het nog steeds een van zijn mooiste nummers. Zijn albums uit de jaren tachtig mogen dan niet zijn beste zijn maar er kleeft wel een hoop jeugdsentiment aan, zo ook Tonight waardoor ik het album toch best waardeer. Loving The Alien, Blue Jean, Tonight, het hoort allemaal bij de soundtrack van mijn jeugd.

avatar van davevr
MarkS73 schreef:

Absolute beginners is samen met the Pat Methany group, niet echt een solo puur Bowie nummer.
Deze plaat heb ik echte jeugdherinneringen aan, mijn ma had het cassetje. Dat speelde in onze auto. Ik kan ze allemaal mee zingen. Ik vind Loving the Alien echt mooi, en I keep on forgetting kan ik mee kelen; zo een swingend ding Is dit artistiek een hoogtepunt, nee, maar wel een onderhoudend plaatje. De volgende plaat, dat was een echt dieptepunt. Tina sleurt het wel van 3,5* naar 3*

avatar van lennon
davevr schreef:

Absolute beginners is samen met the Pat Methany group, niet echt een solo puur*

This is not America bedoel je en dan is het alleen muzikaal, dus die telt wel hoor.

Loving the Alien vind ik misschien wel zijn allermooiste song.. De vocalen zijn zo waanzinnig.

avatar van davevr
lennon schreef: