David Bowie - Tonight (1984)

Rock / Pop
Label: EMI

1. Loving the Alien (7:10)
  2. Don't Look Down (4:10)
  3. God Only Knows (3:07)
  4. Tonight (3:45)

met Tina Turner

5. Neighborhood Threat (3:13)

6. Blue Jean (3:12)
  7. Tumble and Twirl (4:59)

met Iggy Pop

8. I Keep Forgetting (2:36)
  9. Dancing with the Big Boys (3:34)

met Iggy Pop

10. This Is Not America * (3:51)
  11. As the World Falls Down * (4:52)
  12. Absolute Beginners * (8:01)
avatar van Poeha
Blue Jean maar zeker This is Not America behoren tot de allerbeste 80's songs.
Die laatste schaar ik zeker in mijn favo Bowie Top 10.
Verder ken ik dit album (nog) niet op die andere twee Tonight en Absolute Beginners na dan.

avatar van kaztor
Die bonustracks bij z'n verguisde jaren '80-albums zaten er trouwens voor een zeer korte tijd bij. Toen EMI de boel opnieuw uitbracht waren alle bonustracks van welk album ook weer verdwenen.

avatar van reptile71
Natuurlijk niet te vergelijken met het oudere sterkere Bowie werk, maar er staan best een paar aardige nummers op. Ik vind God Only Knows helemaal niet zo slecht bijvoorbeeld. Hij zingt het mooi, hoewel ook weer niet zo mooi als de cover van Wild Is the Wind. Dat is echt Bowie op zijn hoogtepunt. Loving the Alien vind ik ook wel ok en als je je even anders opstelt dan is Don't Look Down gewoon een aardig reggae nummertje. Tonight vind ik ook best een leuk nummer. Op de studioversie komt Tina Turner wat minder sterk naar voren maar dat is misschien juist beter. Blue Jean mag ik ook nog wel, maar daarna houdt het ook echt wel op met de LP.

This Is Not America en Absolute Beginners staan niet op de LP-uitvoering, maar zijn heel behoorlijke nummers. Zeker die laatste heb ik toch volop van genoten.

Ozric Spacefolk
This is not America en Absolute Beginners kwamen ook uit deze tijd en vind ik vele malen beter dan nummers die wel op de plaat zijn belandt.

Het titelnummer vind ik het slechtste nummer van Bowie...

avatar van T8T
T8T
Bowie vind ik in de jaren 80 ook sterk.
Ik vindt de plaat never let you down ook best goed.

Zijn top singels uit de jaren 80 vindt ik Ashes to Ashes en Let's dance.

Hij verliet in de jaren 80 wel het experimentele om meer de kant van regulieren pop op te gaan wat te horen is op Tonight. Niet erg want Bowie wisselt graag af in zijn sound.

Het enige wat ik van hem vindt tegenvallen is de Boedah of suburbia en zijn Tin machine avontuur.

avatar van devel-hunt
Tonight, het meest truttige Bowie nummer ooit, met een al net zo'n truttige clip. Een dieptepunt.

avatar van Reint
devel-hunt schreef:

Ken je de originele versie van Iggy Pop op Lust for Life? Die is subliem namelijk, wellicht dat die je wat beter ligt. Bowie doet de productie op die gehele plaat, plus een hoop instrumentale en vocale ondersteuning. Veel gloomier en emotioneler dan de UB40-reggae die jij kent.

avatar van devel-hunt
Reint schreef:

Ik heb de CD 'Lust for Life' thuis liggen. Die uitvoering van Tonight, het origineel, overtreft de uitvoering van Bowie volledig. Waanzinnige plaat overigens, Lust for life. Alleen het titelnummer als geeft een energie af.

avatar van Heer Hendrik
1,5
Destijds kocht ik de Elpee voor 7 gulden en 50 cent. Dat was ongeveer 4 maanden na zijn release. Wat een mazzel dacht ik nog : "een Nieuwe Bowie plaat voor zo weinig geld" maar naar 1x luisteren wist ik gelijk waarom deze was afgeprijst...... Brrr niet best. Daarna nooit de behoefte gehad om hem op cd aan te schaffen. Lichtpuntjes zijn dan nog: Loving the alien en Blue Jean, maar dan houdt het ook op

avatar van Edwynn
Tonight is ondanks alle covers een alleraardigst album. Loving The Alien opent verrassend én fantastisch. Het ietwat neerslachtige Don't Look Down zet de lijn goed voort. Leuke popsongs met veel oog voor detail en ook nog eens veel vaart. Eigenlijk vind ik alleen het titelnummer niet zo geweldig. Ook niet in de Iggy Pop uitvoering overigens. Saaie zomerse reggae die niet vooruit te branden is. Blue Jean, Tumble And Twirl zijn samen met het al genoemde openingsnummer de krenten in de pap. Bowie's mineurvocalen contrasteren hier mooi met de relatief opgewekte klanken.

Vanavond voor het eerst in maanden weer eens beluisterd. Waar ik Let's Dance echt een heerlijk album vind (met weliswaar 1 of 2 mindere nummers), slaat de weegschaal hier toch de andere kant uit: ongeveer de helft van dit album is aardig, maar niet meer dan dat. Nummers die ik wel heel goed vind zijn Loving the Alien, dat melodieus en tekstueel erg boeiend is. Dit reken ik zo tot zijn beste songs uit de 80s. Tonight en Tumble and Twirl vind ik ook prima: mooie nummers, waarvan de laatste een heerlijk muzikaal outro heeft. De rest neight al snel naar standaard jaren '80 pop en dan niet van het hoogste niveau. Aan Blue Jean hoor ik ook (nog) niet af wat iedereen daar wèl zo goed aan vindt.

Toch geen album dat ik overigens al 'af heb geschreven': ik kan best wennen aan een wat meer croonende Bowie zoals op God Only Knows.

avatar van Twinpeaks
Aardige plaat van Bowie ,al is het jaren 80 sausje wel erg prominent aanwezig.Loving The Alien is een prachtige song met een bezwerend ritme en heerlijke mysterieuze lyrics.Tonight is een draak en ook Blue Jean is over het randje.De rest is acceptabel ,maar gaat wel snel het ene oor in en het andere uit.Geen hoogtepunt ,maar gewoon een plaat in het midden van het oeuvre van Bowie. 3 en halve ster.

avatar van rkdev
reptile71 schreef:
Ik vind God Only Knows helemaal niet zo slecht bijvoorbeeld.
Kwam net via het spelletje SongPop uit bij deze cover van Bowie en ben 'm toen even compleet gaan luisteren. Wat een vreselijke verkrachting van 1 van de mooiste nummers uit de popgeschiedenis zeg! Ik heb meneer Bowie hoog zitten, maar dit is een gedrocht.

avatar van rolandobabel
In principe dien je dit album zonder bonusnummers te beoordelen, toch? Maw het album hoe het oorspronkelijk is uitgekomen met enkel 9 numemrs. Dit zou namelijk in dit geval wel wat schelen....

avatar van Poeha
Ik beoordeel het album met de extra nummers, aangezien ik die versie in m'n bezit heb.

avatar van edje1969
Omstreden album. Niet voor mij! Heb dit album zowel op lp als cd. Ook na een inbraak waarbij veel cd's zijn gestolen, was dit een cd die echt wel weer terug kwam in mijn collectie. Mijn favoriet is Loving The Alien. Verder Neighborhood Threat en Blue Jean. Als er iets jammer is, dan is het eerder de volgorde van de nummers. Album zakt wat in na het openingsnummer met Don't Look Down, God Only Knows en Tonight zo achter elkaar, hoewel ieder los nummer op zich wel goed is. Terwijl bij kant B de energie los barst en wat mij betreft goed vastgehouden blijft. Hou zowel van zijn vernieuwende, eigenzinnige jaren 70 albums als zijn commerciele jaren 80-werk. Everything's Gonna Be Alright Tonight....

avatar van frolunda
Loving the alien vind ik een sterk nummer maar verder is dit een zowel wisselvallig als vrij matig album,zeker voor Bowie begrippen.

Ozric Spacefolk
Het zegt wat als mijn sterretjes naar de bonustracks gaan. Maar dat zijn dan ook wel drie krakers.

avatar van spoiler
Deze plaat mag ik nog steeds erg graag draaien. Alleen zoals al velen voor mij hebben aangegeven
is " Tonight" wel een draak van een nummer!!

avatar van DargorDT
Vandaag voor het eerst naar dit album geluisterd. Ik ben helemaal geen Bowie-fan, wat waarschijnlijk mijn cijfer verklaart Ik vind Bowie simpelweg 'goed', ook al ken ik slechts zijn bekendste hits en zijn er hooguit vier albums die ik in zijn geheel heb beluisterd.

avatar van lennon
Ik ga mijn stem van 2 naar 3 brengen. Zo slecht is het album toch niet (om 2 sterren te geven) maar wereldschokkend is het ook niet.

Wel staat een van mijn ultieme favoriete Bowie tracks hier op. Loving the alien vind ik zo enorm mooi! Blue jean is ook super! De versie van Tonight is wat laf, ik heb een voorkeur voor de live versie.

Kant A is sterker dan Kant B, en verassend vind ik toch wel God Only Knows, toch een erg mooi Beach Boys liedje, waar je eigenlijk niet aan mag zitten, maar Bowie komt er wat mij betreft mee weg. Hij houdt t origineel in stand, maar geeft er met zijn stem geluid een mooie Bowie twist aan. De uithaal aan 't eind vind ik echt heel mooi. Ook de reden waarom ik Loving the alien zo mooi vind, die uithalen.

Dancing with the big boys haalt het niveau echter weer hard omlaag. Een plaat letterlijk met 2 kanten

avatar van EttaJamesBrown
lennon schreef:

Je moet maar denken: je hebt matige albums nodig om te beseffen wat geniale albums zijn. Ook ik ben vrij mild over dit album.

avatar van davevr
Ik vind deze ook niet slecht, was mijn eerste kennismaking met Bowie. En Tonight, tsja. Na dat hij zijn maatje Iggy Pop uit het artistieke moeras gehaald had na zijn carrière bij de Stooges (door Lust for life te produceren en mee te schrijven, heeft hij om hem uit zijn financieel moeras gered door Tonight en Neighbourhood threat van hem te coveren op deze plaat en hem nog wat te laten meezingen.

Loving the alien is echt een machtig mooi nummer. De rest is simpel

avatar van bikkel2
Ik zag dat ik hier nog geen stem/ stukje heb geplaatst.
Vandaag maar weer eens ( sinds lange tijd) aangehoord.

Als je weet waar Bowie voor is staat is, dan valt Tonight gewoon tegen.
Je hoort duidelijk dat de lef en creativiteit in deze periode wat ontbreekt.
Het album opent hoopvol met het uitstekende Loving The Alien. Beladen, sterk in de melodie,en acoustisch ook zeer de moeite waard - remember de uitvoering van The Realty tour.
Ironisch is dat je dan het beste gelijk al hebt gehad.
Het is allemaal nogal inwisselbaar en vlakjes.
Nergens roept Bowie het gevoel op dat hij nog steeds de man is die de popmuziek kleur geeft.
God Only Knows ( maar weer eens een cover) is wel aardig gedaan. Des Bowie's en zangtechnisch sterk gedaan, al is het lang geen Wild Is The Wind.
Het duet met La Turner is wegwerpmuziek en tamelijk obligaat. Ongelofelijk dat dit het daglicht zag.
De single Blue Jean is niet heel slecht. Een rockertje, maar zeker niet briliant.
Het andere duet met Ex soulmate Iggy is niet memorabel en Dancing With The Boys moeten we sowieso maar snel vergeten.
Nee, Bowie laat veel kansen liggen hier.
Het was duidelijk een periode dat de kameleon om wat voor reden dan ook ,niet voldoende in vorm was om daadwerkelijk te overtuigen.
Tonight mist vooral visie en een goed verhaal.
Hij was lang niet de enige, maar de gemakzucht heeft hier flink toegeslagen.
Met het nog mindere Never Let Me Down was het dieptepunt wel bereikt. Tonight is dan nog net even overtuigender.

Uit deze periode komen ook This Is Not America en Absolute Beginners, en dat geeft toch wel aan dat de kameleon zijn vorm toch wel heeft.
Hoe dan ook scoorde hij in de jaren 80 toch nog 5 nummer 1 hits, blijkbaar had hij dus wel de vorm om bij een groot publiek succesvol te zijn.
Volgens mij lukte dat in deze 10 jaar verder alleen Michael Jackson.

avatar van bikkel2
Absolute Beginners en This Is Not America zijn prima songs......mee eens.
Dat Bowie hits maakte was natuurlijk al langer zo. Ook in de 70's stond hij regelmatig hoog in de top 10.
Het gaat mij meer om zijn artistieke input rond deze periode en die is imo minder geslaagd.
Daarmee zeg ik overigens niet dat alles rotzooi is.
Ik hoor Bowie nu eenmaal liever als hij wat tegendraadser bezig is, en ik vind het jammer dat hij zich wat dat aangaat erg op de vlakte hield in dat opzicht.
Dit album.....nogmaals, het is karig songmateriaal. Dat is eigenljjk wat ik bedoel met de vorm waar hij in verkeerde.
Je verwacht wat meer van een artiest van zijn kaliber en Never Let Me Down bevestigde dat nog meer.
De ambitieuze Glass Spider concerten zijn dan wel weer indrukwekkend.

Het is verder geen ramp. Hij herpakte zich voortreffelijk met Outside1.
Toen had hij gelukkig weer in de smiezen dat de eigenzinnigheid het beste in hem naar boven brengt.

avatar van lennon
En toch... als het muzikaal minder is en Bowie zet zijn vocalen erop, wordt het toch naar een ander niveau gebracht. Dat heb ik ook met Prince en Jackson. .. en Bowie dus.

Niet alles is fantastisch natuurlijk maar zelfs een matig album bevat altijd nog genietbare tracks.

Ziegler
Goede opmerking Lennon. Sommige stemmen tillen muziek naar een ander niveau. Met Prince heb ik dat ook. Je luistert eigenlijk naar een middelmatig R&B deuntje, maar dan komt die stem binnen. Bowie heeft dat ook wel inderdaad.

avatar van loneranger
Samen met 'Let's dance' zijn meest commercieel succesvolle platen. 'Tonight' vind ik overigens helemaal geen slecht album. De opening met 'Loving the alien' is ijzersterk en is meteen het beste nummer van de plaat. Geen enkele andere song op het album komt er ook maar bij in de buurt. De rest van de liedjes zijn op zich niet zo bijzonder maar niet vervelend om naar te luisteren. 'Blue Jean' en 'I keep forgetting' spreken daarvan mij het meest aan waarvan de laatste een lekker rockabilly geluid heeft. 'Tonight' haalt het niet bij 'Let's dance' of andere Bowie albums maar is zeker niet verkeerd.

Robertus
Eindelijk deze eens geprobeerd, wel via youtube, want ik heb hem niet in huis. Om eens wat positiefs te zeggen: De eerste 4 tracks zijn toch echt niet slecht hoor. De albumversie van Tonight profiteert van een zekere terughoudendheid qua arrangement en de inbreng van Tina Turner in vergelijking met de opgepompte single zoals die overal bekend werd.

God Only Knows vind ik elk geval heel smaakvol gedaan en Loving The Alien is gewoon een erg mooie song. Don't Look Down heeft ook een lekkere vibe, alleen na track 4 raak ik het een beetje kwijt en wordt het een rommeltje....wellicht probeer ik hem nog een paar keer en zal ik te zijner tijd een stem uitbrengen.