UFO - The Monkey Puzzle (2006)

Label: SPV

1. Hard Being Me (3:35)
  2. Heavenly Body (3:52)
  3. Some Other Guy (4:38)
  4. Who's Fooling Who (3:57)
  5. Black and Blue (5:29)
  6. Drink Too Much (4:40)
  7. World Cruise (3:29)
  8. Down by the River (3:18)
  9. Good Bye You (4:40)
  10. Rolling Man (4:24)
  11. Kingston Town (4:08)
Afgelopen weekend in huis gehaald
Moer er nog aan wennen maar voorlopig haalt deze het niet bij zijn vorganger alhoewel Vinnie Moore zijn best doet, maar de laatste echt goeie cd van UFo was toch Walk over Water
geef deze voorlopig maar 3 *

Een meer dan waardig vervolg op You are here met als uitschieters Hard Being me, Heavenly body, World Cruise en Rolling man De cd bevat relatief veel ballads die niet allemaal beklijven ondanks het gitaarspel van Vinnie Moore. Moore mist weliswaar de muzikale virtuositeit van Schenker maar hij houdt met zanger Phil Mogg het UFO-schip op koers. Voor de echte UFO-fan is The Monkey Puzzle verplichte aanschaf.

Na een paar keer goed geluisterd te hebben moet ik zeggen dat deze cd toch wel beter wordt
verhoog hem een half *
dus 3, 5 *
Ben benieuwd of hij nog een verhoging krijgt van me na nog en paar nieuwe luister sessies

avatar van rockosaurus
Mmmmm, ik heb de nieuwe UFO nu een paar keer beluisterd maar ik vindt 'em toch beduidend minder dan de voorganger You are here. Vinnie Moore is een uitstekende gitarist maar mist toch een eigen geluid a-la Der Michael.
Alleen voor de echte UFO-fans. Voor mij 3*

Ik vind deze plaat, the monkey puzzle, juist een van de betere platen die UFO heeft uitgebracht de laatste 15 jaar. Samen met Walk on water, en in mindere mate You are here, vind ik deze heel sterk. Het rekent in mijn optiek sterk af met het Schenker-tijdperk, alsof ze echt genoeg hebben van Michael. Ik vind de laatste Schenkerplaten bij UFO ook niet echt al te sterk (covenant en Sharks). Vergeleken bij die 2 vind ik the monkey puzzle zelfs heel erg goed!

Over het feit dat Vinnie Moore niet of minder de muzikaliteit heeft dan Schenker, en minder verrassende loopjes of minder complexe solo's riffs en fills heeft; tja, is mogelijk, is denk ik vooral smaak. IK vind dat Moore nu veel nieuws brengt, en dat gecombineerd met de input van de rest van de band, vooral veel nieuws en spannends brengt. De techniek van Schenker is door Schenker zelf nu flink uitgemolken, en ik vind dat Moore zich keer op keer opnieuw bewijst. Moet ook wel, als je in een band als UFO zit, een band die de tand des tijds heeft weten te doorstaan, en mijn inziens nu sterker is dan 10, 20 jaar geleden.

avatar van sinkthepink
Op zich vind ik dit toch wel een erg goede plaat met een paar krakers als "Hard being me" en "Good Bye you". Wat me irriteert is de matige productie, ik had op veel beter gehoopt zeker met een naam als Tommy Newton. De eerste nummers gaan nog wel maar daarna klinken de nummers veel te vlak zeker het drumgeluid.

Vinnie Moore is wel een heel erg goede gitarist die zich prima aanpast aan de muziek, de solo's zijn geweldig.

Al met al een beetje gemengde gevoelens over deze plaat.

Bij mijn cd zit er trouwens een hapering aan het einde van track 9 ?

avatar van JoeY 2000
hij lijkt mij best wel mooi hoor

jailhouserockert
Goede opvolger van You are here. Welliswaar wat minder dan genoemde plaat maar zeker verdienstelijk. Mogg's stem staat wat te dominant in de mix, wat op een gegeven moment toch gaat vervelen.

avatar van B.Robertson
Het is toch een minder album dan "Sharks" ,de laatste die ik gehoord heb. "The Monkey Puzzle" luistert weer lekker weg maar de formule raakt wat voor mij wat uitgewerkt. Ik kan er geen uitschieters op ontdekken maar kan ze evenmin op zwakke broeders betrappen. Productie valt wat tegen.

avatar van Sir Spamalot
Het verschil tussen een computer en een stereoketen komt overeen met het verschil tussen een mp3 en het album in fysieke vorm: de beleving daarvan. In een virtuele wereld waarin alles maar rapper moet, is het een verademing om er eens rustig bij te zitten met het album in je handjes.

Goeie prijs op Dodax.nl en de line-up hebben voor mij de beslissing gemaakt: hebben. Mogg, Way, Raymond, Parker en Vinnie Moore. Vier vijfden van de klassieke line-up aangevuld met een goede gitarist met naam maar die zijn faam van supergitarist goed in toom houdt in dienst van de best speelse muziek op dit album. Verwacht geen verrassingen want met dit 18e album primeert vooral hun zin doen en plezier hebben in hun vak en aan nieuwe kunstjes hebben ze lak. Het moet rocken en rollen.

11 nummers in een goede drie kwartier (de Gulden Snede duurtijd van een album) laten een opnieuw een meer dan degelijke UFO houden met opnieuw een hoofdrol voor fontman Phil Mogg. Productie werd opnieuw gedaan door Tommy Newton met veel respect voor de UFO-feel... en wat een solo van Vinnie op Black and Blue!